En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Èxit escolar
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Pla de millora educativa per a l'alumnat de 3r i 4t d'ESO
Estratègies d’aprenentatge per potenciar l’èxit escolar
El risc d'abandonament escolar i la falta de motivació del jovent són qüestions a les quals s'ha de fer especial atenció en l'etapa educativa de l'ESO. Per aquest motiu, aquest projecte té com a objectiu organitzar diverses sessions de reforç escolar per millorar els resultats PISA en lectoescriptura i matemàtiques de l'alumnat de secundària en situació socioeconòmica desfavorida, alhora que busca reduir el risc d’abandonament escolar prematur un cop finalitzada l’ESO.

Per tal que les sessions d’aprenentatge siguin actives i significatives, es parteix d’una anàlisi prèvia de la situació inicial de cada alumne, així com de la identificació de les barreres que dificulten el seu èxit educatiu. Això permet ajudar els i les estudiants a identificar estratègies d’estudi adaptades als seus estils d’aprenentatge i interessos, tot reforçant aquelles matèries en què presenten més dificultats i en les quals hi ha marge de millora per assolir una millor qualificació. El projecte ha comptat amb la participació de 42 joves procedents de quatre centres educatius del municipi. Els resultats obtinguts mostren una millora acadèmica d'entre el 80 i el 100 % de l’alumnat participant, segons la matèria.


Àmbit:
Educació
Subàmbit:
Èxit escolar
Data d'inici:
18/11/2024
Data de finalització:
23/05/2025
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
301
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Núria Altimira
Càrrec:
Tècnica d’Educació
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
naltimira@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
93 7144040
Adreça:
Passeig de Tolrà, 1, 08211 Castellar del Vallès, Barcelona
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Des de la Regidoria d’Educació s’ha liderat durant els quinze anys previs a la pandèmia un projecte de reforç escolar adreçat a l’alumnat amb baixes qualificacions o amb dificultats per obtenir la titulació de l’ESO. Tot i que aquest programa va permetre que molts estudiants milloressin les seves notes i poguessin acreditar-se, s’ha evidenciat que això no garanteix necessàriament la continuïtat dels estudis ni una motivació clara cap al seu futur acadèmic i professional. Tanmateix al nostre municipi el percentatge de graduats en l’ESO és molt elevat.
Actualment, s’ha produït un canvi en el sistema d’accés als cicles formatius de grau mitjà: la mitjana de les qualificacions de l’ESO es té en compte en totes les opcions sol·licitades per l’alumnat (abans només es considerava per a la primera opció). Aquest fet ha provocat que no només l’alumnat amb baix rendiment acadèmic tingui dificultats per accedir als estudis desitjats, sinó també aquell que, tot i tenir possibilitats d’obtenir la titulació, presenta qualificacions justes i, per tant, necessita millorar la seva mitjana.
Davant d’aquesta realitat, des del Pla de Millora Educativa es replanteja la finalitat i l’enfocament de les classes de reforç escolar impulsades per l’Ajuntament. S’amplia l’accés a aquestes sessions a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, amb especial atenció als i les estudiants en situació socioeconòmica desfavorida, oferint-los una oportunitat real de millora acadèmica i d’orientació educativa.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar els resultats PISA en lectoescriptura i matemàtiques dels alumnes de secundària amb un nivell socioeconòmic desafavorit.
- Reduir el risc d'abandonament escolar prematur un cop finalitzin l'ESO.
- Millorar el rendiment acadèmic en matemàtiques i lectoescriptura i la nota global de les assignatures per tal de millorar la nota de tall un cop finalitzada l’ESO.
Específic:
- Identificar el seu estil d’aprenentatge i aplicar estratègies d’estudi i organització coherents amb l'alumnat.
- Analitzar diferents tipus d’activitats d’avaluació i aplicar estratègies de resposta adequades.
- Reconèixer i utilitzar les seves fortaleses intrapersonals, interpersonals i contextuals per superar les barreres que afecten el rendiment acadèmic.
- Escollir optatives de quart d’ESO que s’ajustin als seus interessos i competències, amb projecció d’obtenir una bona qualificació.
- Seleccionar opcions de continuïtat formativa postobligatòria alineades amb els seus interessos i competències, garantint-ne la viabilitat d’accés.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
S'adreça específicament a l'alumnat de tercer i quart d’ESO que està motivat per millorar la seva nota mitjana de l’ESO per accedir als estudis postobligatoris desitjats, compta amb el suport de les seves famílies i té expectatives d’obtenir el títol d’ESO.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte es fa des del mes d’octubre fins al maig.

Al mes d’octubre, es fa una reunió entre la tècnica d’educació amb els centres escolars per explicar en què consisteix el projecte. En aquesta reunió se’ls hi proporciona una fitxa amb tota la informació.
Els centres escolars contacten amb les famílies dels infants que es considera que els hi pot interessar participar en aquest projecte. Els demanen els drets per traspassar a la tècnica d’educació el seu contacte perquè pogués explicar-s’hi el projecte.
L’escola fa una anàlisi situacional de cada alumne que consisteix la tria de les assignatures i un llistat amb un mínim de dues fortaleses que s’han detectat de cada alumne.

Al novembre, les professores que dinamitzen les sessions, fan entrevistes amb les famílies, per veure la seva visió i se les encomana signar una carta de compromís.

El projecte s’inicia amb les primeres sessions introductòries, durant les quals l’equip de pedagogues estableix un primer contacte amb els i les joves participants. En aquesta trobada inicial, s’explica el funcionament del projecte i es convida el jovent a fer una reflexió personal sobre les seves fortaleses, amb l’objectiu de començar a reforçar, des del primer dia, una visió positiva d’un mateix i fomentar la motivació per a la millora. També es plantegen quins compromisos personals adquireixen en relació amb les sessions.
A més, se’ls demana que escriguin de manera anònima, en un full, què esperen d’aquestes sessions. Aquest exercici es repetirà a la darrera sessió, amb la finalitat de comparar les expectatives inicials amb l’experiència viscuda i poder avaluar l’impacte del projecte des de la perspectiva de l’alumnat.

Les sessions de reforç continuen a càrrec de dues pedagogues en pràctiques, estudiants de darrer curs del grau de Pedagogia, vinculades a la fundació col·laboradora del projecte. Aquestes sessions són coordinades conjuntament amb la responsable pedagògica de la fundació, amb qui mantenen reunions de seguiment de manera periòdica.
Cada sessió té una durada aproximada d’1 hora i 20 minuts, i s’hi treballen continguts globals relacionats amb les matèries curriculars que l’alumnat necessita reforçar. Es té en compte que els nivells i temaris poden variar segons el centre educatiu de procedència, i per tant, es plantegen activitats flexibles i adaptades a les necessitats dels participants.

Algunes sessions es desenvolupen en espais alternatius, com ara la biblioteca municipal. En aquest entorn, a més de treballar continguts, els i les joves aprenen a fer ús dels recursos de la biblioteca, com ara consultar el catàleg o demanar un llibre en préstec.
Atès que la fundació col·laboradora té una àmplia experiència en l’àmbit de l’orientació, durant el mes de maig es dedica un bloc específic a treballar l’orientació acadèmica. En aquestes sessions es reflexiona sobre tres eixos clau: els compromisos personals, les possibilitats de millora i les pròpies estratègies d’aprenentatge.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castellar del Vallés
Administració local
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
Els agents de l'Ajuntament que impulsen i organitzen el projecte són: la tècnica d'educació, la qual es posa en contacte amb els centres educatius i informa les famílies sobre el projecte, i el/la cap del Servei d'Educació.

Centres educatius
Altres
Totes
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Detecta i elabora un llista de l’alumnat que encaixa amb el perfil dels/les usuaris/es que els hi pot ser d’utilitat el projecte. També col·labora en la comunicació amb les famílies.
Fundació Fem Pedagogia
Entitats i associacions
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
L’equip docent i la coordinadora de la fundació compleixen amb la funció d'organitzar les sessions de reforç.
Recursos econòmics
Total euros per període
14800.00
Recursos humans
1 tècnica d’educació.
1 Cap del Servei d’Educació.
2 professores de la Fundació Fem Pedagogia.
1 entitat col·laboradora.
Altres recursos
Espai municipal que disposa d’un aulari on es fan les sessions.
Normes i mecanismes de participació implementats
L’Ajuntament redacta una carta de compromís amb la que l’alumnat i les famílies es comprometen a complir amb l’assistència a les sessions i estan d’acord amb la normativa en la qual, s’exposa que tres faltes sense justificar implicaran la pèrdua de la plaça i s’adjudicarà a una altra persona.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Es proposa dur a terme diverses sessions amb grups reduïts de fins a 8 joves per millorar les competències en lectoescriptura (català i castellà), anglès i matemàtiques.

Les sessions amb l’alumnat comencen la segona setmana de novembre fins al maig. Durant aquests mesos es fan 2 sessions per setmana a les tardes en horari extraescolar. Es divideixen en dues sessions de llengües i dues sessions de matemàtiques, de 70 minuts cadascuna. L'organització setmanal de les sessions permet que un mateix alumne de tercer o quart d’ESO pugui participar en totes elles, si s’escau.

També es treballa en qüestions més personals com són:
- El mètode d’estudi de l’alumnat, per ajudar a fer que trobin la forma més eficaç per cadascun d’ells.
- En la darrera setmana del projecte, es treballa la cerca de motivació i empoderament de l’alumnat per continuar amb els seus estudis, trobar sentit al seu futur i potenciar la seva autoestima i compromís quant al fet que, són capaços de millorar la seva nota i accedir als estudis que més encaixen amb les seves inquietuds.

Hi ha algunes sessions que es fan fora de l’aulari, de tal forma que es traslladen a altres espais com és la biblioteca municipal.
Difusió de la pràctica
Els centres educatius traspassen la informació del projecte a les famílies proporcionant-les una fitxa amb tota la informació.
Per tal de proporcionar una explicació més àmplia i determinar si volen col·laborar en el projecte o no, la tècnica d’educació contacta amb elles per telèfon.
Impacte
El nombre aproximat d’alumnes que participen en aquest projecte, són 38 i provenen de 4 centres escolars del municipi, tant concertats com públics.
Des dels centres escolars, s’ha derivat un nombre reduït d’alumnes, per poder donar una atenció més individualitzada i conseqüentment tenir un major impacte.

L’evolució acadèmica del jovent durant el curs, amb aquestes sessions d’aprenentatge ha sigut la següent:
- El 80% del jovent que fan anglès han aprovat i millorat la nota en la segona avaluació
- Tot l’alumnat de castellà ha aprovat la matèria.
- El 90% de l’alumnat que fa català ha aprovat i han millorat la seva nota respecte a la primera avaluació.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Castellar del Vallès
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els centres escolars han acollit molt positivament aquest projecte, ja que hi ha hagut un treball en xarxa molt cohesionat. En l’organització dels aprenentatges que s’han impartit durant les sessions, s’ha comptat amb el treball que fan als centres a l’aula, per treballar en una mateixa línia.

Per part de l’alumnat també ha tingut molt bona rebuda, ja que els resultats del seguiment del projecte, exposen que l’assistència a les sessions ha sigut molt elevada, han millorat les notes en les assignatures treballades i els seus mètodes d’estudi. Tot això acompanyat del reforç de la seva autoestima i motivació en la seva carrera acadèmica. Per tant, hi haurà una futura edició en on es podrà veure la seva evolució i acollir l’alumnat que passarà a quart i als que començaran tercer.
Punts forts de la pràctica
L'aportació d’una mirada d’acompanyament, més enllà d’ensenyar la matèria. Es treballa un 50% la matèria i un 50% l’empoderament de l’alumnat i el reconeixement de les seves fortaleses i coses a millorar.
Punts dèbils de la pràctica
El fet de dependre d’una licitació, suposa un repte per mantenir l’essència del projecte.
Propostes de millora de la pràctica
Ajuntar el projecte de reforç que fins a enguany estava en funcionament, amb aquest pla de millora. D’aquesta forma es treballaria amb alumnat que presenta dificultats i alumant que només necessita reforçar la seva nota.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És una pràctica que es pot reproduir en altres municipis, ja que és adaptable als recursos dels quals disposen i el nombre d’instituts i alumnats. A més, el risc d’abandonament escolar i la falta de motivació del jovent, són qüestions que interpel·len a tots el jovent dels municipis.
És una eina per detectar i acompanyar aquell alumant que presenta dificultats socioeconòmiques i necessita millorar la seva nota, però no disposa dels recursos suficients i, per tant, pot acabar sent oblidat.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.