En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Esport
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Iniciació a l'esport en el cicle superior
Aquest projecte està coordinat per l'Ajuntament i té l'objectiu d'incentivar la pràctica esportiva entre els alumnes de 5è i 6è de primària de totes les escoles de Berga. Durant el curs els alumnes practiquen, en horari escolar, 4 modalitats esportives diferents (futbol 4, handbol, mini voley i bàsquet). Per a cada esport es realitzen unes 8 sessions d'aprenentatge dirigides pel professor d'educació física del centre. Un cop finalitzat aquest període, té lloc una jornada esportiva oberta a tothom on es posen en pràctica els coneixements adquirits.
Àmbit:
Esport
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/09/1998
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Berga
Nombre d'habitants:
16845
Nombre de visites:
1451
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Josep Alberich
Càrrec:
Tècnic d'Esports
Ens:
Ajuntament de Berga
Lloc web:
Adreça electrònica:
alberichmj@ajberga.cat
Telèfon / Fax:
629329796
Adreça:
Plaça de Sant Pere, 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Berga va detectar, gràcies a la col•laboració dels centres escolars, que molts nens i nenes de 5è i 6è de primària abandonaven la pràctica de l'esport.

Estudis més recents, com Sobrepès i obesitat infantil a Berga, que un grup polític va impulsar abans de les darreres eleccions municipals (2007), i en el que van participar 150 escolars de 6 a 12 anys de les escoles públiques de Santa Eulàlia, Sant Joan i la Valldan, només confirmen la necessitat de promoure la pràctica esportiva entre els infants del municipi. L'índex d'obesitat infantil detectada se situaven en el 7,4%, mentre que el de sobrepès era del 21,6%. L'estudi revelava que els nens i nenes de la mostra no feien una dieta equilibrada, sinó amb un gran consum de proteïna i poca fruita, verdures i làctics. A més, també es va observar, en aquest estudi, un augment dels hàbits sedentaris, com mirar la televisió i jugar a l'ordinador o a la consola en detriment de la practica esportiva.
Objectius de la pràctica
General:
- Crear hàbits de pràctica esportiva per a nens i nenes de secundària.
Específic:
- Delegar en les trobades la iniciativa i la responsabilitat esportiva als nens i nenes.
- Millorar la condició física dels participants.
- Fomentar una sèrie de valors: treure importància als resultats, treballar en equip, jugar per passar-s'ho bé, etc...
- Adquirir habilitats coordinatives específiques dels esports treballats.
- Desenvolupar la coordinació global del moviment.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Els nens i nenes del cicle superior de primària de la població de Berga.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està vinculat al programa Esport en edat escolar de la Diputació de Barcelona. Aquest programa pretén donar suport a aquelles accions que, dirigides a la població en edat escolar, els adrecin a considerar l'activitat física i l'esport com una eina que els ha d'ajudar a aconseguir un desenvolupament integral, basat en la consecució d'objectius relacionats amb l'educació en valors, la millora de la salut i la cura de l'entorn, implicant plenament en el procés a tots els agents que intervenen: monitors, pares, àrbitres i responsables esportius en general.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte es fonamenta en la pràctica de 4 esports en horari escolar. El tècnic d'Esports de l'Ajuntament és l'encarregat de seleccionar les modalitats que es realitzen cada any i transmet la seva elecció als professors d'educació física de cada centre escolar. Enguany, els esports escollits han estat el futbol 4, el mini voley, el handbol i el bàsquet. Per cada esport es realitzen entre 8 i 10 classes, impartides pels professors d'educació física, en unes dates concretes del curs. Al finalitzar aquest procés d'aprenentatge es realitza una jornada entre totes les escoles per posar en pràctica les habilitats adquirides durant aquest temps. Així doncs, es realitzen 4 jornades, una per cada esport.

El mètode d'inscripció en aquestes trobades és molt senzill. El tècnic d'Esports envia un mail a les escoles amb una fitxa d'inscripció. Cada escola la reparteix entre l'alumnat. Un cop recollides totes les fitxes, es retorna el mail al tècnic i aquest confecciona el calendari i els horaris de la trobada. El mail del tècnic també conté una carta explicativa de la jornada dirigida tan als centres escolars com a les AMPA i un full d'autorització pels pares que els participants han de lliurar en el moment de la inscripció.

Aquestes jornades interescolars, que estan dividides per cursos (5è i 6è) i categories (masculí, femení i mixt), es realitzen en cap de setmana per facilitar l'assistència de pares i mares, amics i familiars. Com a premi, cada equip inscrit rep una pilota de l'esport en qüestió i cada nen i nena una medalla commemorativa de l'acte.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
AMPA de les escoles participants.
Entitats i associacions
Totes
Col·laborador
Ajuntament de Berga
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
El tècnic d'esports és l'encarregat de coordinar el projecte i organitzar les trobades interescolars.
Clubs i entitas esportives
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Diputació de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
El projecte rep subvenció de la Diputació de Barcelona
Escoles de primària del municipi
Altres
Totes
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Les escoles de primària són les encarregades de dur a terme el projecte esportiu, donant a cada alumne la possibilitat de practicar una sèrie d'esports.
Personal docent d'educació física de les escoles.
Ciutadans
Implementació
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
3.400 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Berga
Fons propis
01/09/2008
01/06/2009
3.000 € 2.000 € per organitzar les trobades i 1.000 € més per contractar els serveis de la Creu Roja.
2.000 € per organitzar les trobades i 1.000 € més per contractar els serveis de la Creu Roja.
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/09/2008
01/06/2009
400 € Aquests 400 € formen part d'una partida de 3.000 € del programa Esports en edat escolar, de la Diputació de Barcelona. Els altres 2.600 € estan repartits per a les diferents activitats i projectes que l'Ajuntament de Berga promou.

Aquests 400 € formen part d'una partida de 3.000 € del programa Esports en edat escolar, de la Diputació de Barcelona. Els altres 2.600 € estan repartits per a les diferents activitats i projectes que l'Ajuntament de Berga promou.

Recursos humans
- 4 o 5 àrbitres o monitors per supervisar les jornades interescolars.
- Personal de la Creu Roja que es contracta el dia de les jornades.
Altres recursos
- La utilització del pavelló d'esports del municipi per realitzar les 4 trobades interescolars.
- Els premis que es reparteixen el dia de les trobades: una pilota per cada equip i una medalla per cada nen o nena participant.
- Col•laboració amb tots els professors d'educació física per quadrar el calendari esportiu i les jornades interescolars.
- Bona coordinació amb tots els centres escolars per difondre les jornades interescolars entre l'alumnat de cicle superior de primària.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- 4 trobades interescolars que es realitzen un cop finalitzat el període d'aprenentatge de cada esport.
- Participació entre 70% i el 80% de tot l'alumnat de cicle superior, superant aquestes xifres en algunes edicions. Entre 100 i 120 nens a cada trobada.
- Sessions d'aprenentatge dels diferents esports que s'imparteixen a cada centre escolar. Es realitzen una mitjana de 8 o 10 classes per cada esport.
- Pilotes per cada equip i medalla commemorativa per cada nen o nena participant en les jornades.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Díptic
Retolació i publicitat
Indefinida
No disponible
Fitxa d'inscripció
Fitxa
Indefinida
No disponible
Difusió de la pràctica
La difusió de la pràctica s'ha realitzat a través de les diverses escoles de primària de Berga, amb l'estreta col•laboració de les entitats esportives i les AMPA. A la vegada, el projecte també ha ocupat diversos espais en els mitjans de comunicació locals.
Impacte
- Alta motivació dels alumnes per participar en les diferents trobades interescolars que s'organitzen durant l'any.
- Millora en la organització de les jornades, degut a les 10 edicions d'experiència que té el projecte.
- Gran presència de públic el dia de les jornades perquè es realitzen en cap de setmana i ja formen part del calendari de molts berguedans.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Berga
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Cada any es realitza una avaluació de les jornades, de caire informal, entre el tècnic d'esports i els professors d'educació.
El projecte gaudeix d'una molt bona acceptació entre els participants (alumnes) i les seves famílies. D'altra banda, tan les escoles com els clubs i entitats esportives del municipi han assimilat força bé la dinàmica del projecte.
Els nens juguen per passar-s'ho bé i alhora es promou l'adquisició d'hàbits saludables.
Punts forts de la pràctica
- Molt bona acceptació del projecte per part de tots els actors implicats.
- L'Ajuntament fomenta l'esport base mitjançant la iniciació a l'esport.
- La responsabilitat que s‘atorga a l‘alumne per realitzar els equips i gestionar els canvis.
Punts dèbils de la pràctica
- Dificultats per trobar data al pavelló per realitzar les trobades interescolars.
- La falta de coneixement específic, per part dels mestres d'educació física, d'algun dels esports practicats.
- La poca implicació d'alguna escola en el projecte.
Esport
26 pràctiques
Les pràctiques esportives municipals estan estretament lligades a la salut de les persones i integrades en el procés educatiu. Però les experiències recollides mostren també l'interès dels municipis per millorar la qualitat de la gestió, la promoció de valors i la importància de l'esport en la cohesió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.