En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Esport
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Model de gestió mixta de complexos poliesportius
L'any 1996, l'Ajuntament opta per engegar un nou model de gestió al complex poliesportiu Francesc Calvet amb l'objectiu de combinar la gestió pública amb un important recolzament de la gestió privada, en el que s'anomena model de gestió únic mixt. Es contracta una empresa privada per a la prestació de serveis globals per a la instal•lació i l'assessorament tècnic. L'any 2003 s'inaugura el complex poliesportiu Salvador Gimeno, que també funciona dintre d'aquest model de gestió. D'aquesta manera, s'aprofita el millor de la gestió pública i de la gestió privada, per assolir els objectius municipals.
Àmbit:
Esport
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/1996
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Joan Despí
Nombre d'habitants:
32792
Nombre de visites:
1588
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
José Antonio Pérez
Càrrec:
Cap del Servei d'Esports
Ens:
Ajuntament de Sant Joan Despí
Lloc web:
Adreça electrònica:
jantoniopf@sjdespi.net
Telèfon / Fax:
934770051
Adreça:
Camí del Mig, 9
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Sant Joan Despí tenia problemes d'estructura municipal per portar a terme la gestió d'una instal•lació que està oferint serveis esportius, implantats al mercat, i que necessiten d'una dinàmica de resposta molt àgil i flexible. Per aquest motiu necessitava d'un model que donés resposta a aquesta necessitat sense perdre la voluntat de servei públic d'una instal•lació d'aquestes característiques. Amb aquesta solució mixta es volia donar resposta a aquest problema. Per això, es contracta, mitjançant concurs, una empresa privada que pugui assolir aquest nivell de prestació de serveis i aquest rol d'assessorament en tots els àmbits de la gestió.
Objectius de la pràctica
General:
- Assolir el major nivell d'eficiència en la gestió pública dels complexos poliesportius municipals, aprofitant el millor de la gestió pública i de la gestió privada.
- Assegurar que els complexos poliesportius municipals acompleixen la finalitat de ser una eina potent per assolir els objectius polítics municipals mitjançant l'esport.
- Fugir totalment del prestament laboral.
- Assegurar una bona qualitat en el servei a totes les persones i col•lectius que utilitzen aquestes instal•lacions públiques.
- Aconseguir una important diversificació d'oferta esportiva en aquestes instal•lacions.
- Donar la major flexibilitat a l'oferta esportiva, als procediments i a totes les actuacions.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Sant Joan Despí
Interna
No Participativa
Administració local
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població de Sant Joan Despí i d'altres municipis de l'entorn (Sant Feliu de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, etc.), usuaris dels complexos esportius municipals.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
- Fase de diagnosi. L'Ajuntament de Sant Joan Despí contacta amb diversos municipis per valorar-ne els seus models de gestió municipal, veient que cap té un model similar al que vol implementar. Tenint clar que aquest és el model que es vol dur a terme, es realitza un estudi de mercat per trobar empreses amb voluntat i capacitat de desenvolupar un model de gestió d'aquestes característiques. Finalment, es fa una valoració de l'efecte que això pot tenir en l'estructura municipal a nivell organitzatiu: recursos humans, pressupostos d'ingressos i despeses ordinàries, política d'inversions, processos administratius i modificació de la cultura interna de gestió.

- Fase de disseny. Es porten a terme una sèrie de reunions amb diferents empreses esportives interessades en el projecte, en especial amb SEAE.S.A. (empresa que ja treballa al municipi) per valorar la possibilitat de presentar un contracte de prestació de serveis. Una vegada contractada l'empresa, es fa un pla de reconversió del personal municipal per tal de no duplicar les funcions (és a dir, que personal de l'empresa i personal de l'Ajuntament no realitzin les mateixes tasques).També s'elabora un estudi econòmic acurat del impacte per valorar el cost del servei prestat. Finalment, es confeccionen uns plecs de condicions específics on es defineixen, molt acuradament, les funcions, tasques i responsabilitats que es demanen a l'empresa contractada, vinculant la contractació del personal dels complexos al Servei d'Ocupació Municipal.

- Fase d'implementació. L'empresa externa realitza la globalitat de serveis de la instal•lació esportiva (serveis esportius, atenció al públic, serveis administratius, neteja, manteniment i conducció de la instal•lació, servei mèdic i fisioteràpia). A més, assessora periòdicament a l'Ajuntament sobre possibles millores en les instal•lacions i els serveis que s'ofereixen. Després d'un període de transició d'un any, el total del personal dels complexos esportius és propi de l'empresa contractada. L'única representació municipal dins la gestió és el Director de Poliesportius, que és un tècnic del Servei d'Esports. Cal esmentar que cada poliesportiu té una dotació pressupostària global diferenciada, dins del pressupost general del Servei d'Esports municipal.

- Fase d'avaluació. Existeix un control exhaustiu per part del cap Servei d'Esports municipal. A més, es fa un seguiment continuat i habitual del funcionament del model, que es complementa amb una valoració més profunda de caràcter trimestral amb l'empresa privada.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Joan Despí
Administració local
Totes
Totes
Empresa de prestació de serveis globals
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Empreses de manteniment específic
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
2.610.436,30 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquesta és la previsió d'ingressos pel període 2009-2010. Donat que el pressupost ordinari de despeses és de 2.600.569,38 euros, hi ha una diferència de 9.866,92 euros. Això suposa una cobertura del pressupost ordinari de despeses del 100,379%. Les fonts de finançament són cursos de piscina, serveis de dietètica o de massatge esportiu, lloguer d'espais, ingressos de la concessió de bars/cafeteria, etc.
Recursos humans
- Personal propi de l'empresa de serveis
- Personal propi de les empreses de manteniment específic
- 1 director de poliesportius (tècnic municipal).
- 1 director de SEAE.S.A.
- 1 cap d'Esports de l'Ajuntament.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Catàleg amb l'oferta de serveis.
- Associació dels serveis dels dos poliesportius: l'usuari-abonat té totes les possibilitats d'ús dels serveis dels dos complexos poliesportius.
- Evolució del nombre d'usuaris al llarg del temps.
- Informes de les reunions trimestrals que mantenen l'empresa i l'Ajuntament.
- L'Ajuntament fa una avaluació anual que recull en un informe de gestió a nivell polític, que es fa arribar al Regidor d'Esports i a l'Alcalde.
- Aplicació de diferents tarifes, per premiar o fer més accessible la pràctica esportiva a diferents programes i col•lectius.
- Important volum d'usuaris en els diferents programes i abonaments que s'ofereixen. Actualment hi ha 11.220 usuaris del servei.
- Els clubs esportius de la ciutat utilitzen les instal•lacions sense sentir-se usuaris de segona categoria.
- Comunicació dels dos poliesportius per fibra òptica. Quan el 2003 s'inaugura el complex poliesportiu Salvador Gimeno, es comunica amb el de Francesc Calvet per cable de fibra òptica. A partir d'aquí, es fa extensiu a tot l'edifici de l'Ajuntament i a d'altres edificis municipals.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Control d'ocupació i llistes d'espera
--------
15/10/2009
Sí disponible
ESTADILLO GENERAL ABONAMENTS 09-10 1r trim 16-10-09.pdf
Previsió de despeses
--------
01/01/2009
Sí disponible
PREVISIÓ DE DESPESES.xls
Conveni tipus de natació escolar als poliesportius
--------
01/01/2009
Sí disponible
CONVENI NATACIÓ ESCOLAR.doc
Ingressos
--------
01/01/2009
Sí disponible
INGRESSOS.xls
Abonaments i entrades puntuals
--------
01/01/2008
Sí disponible
B1.ABONO 08-09.pdf
Articles en revistes tècniques
--------
Indefinida
Consultar ens
Catàleg amb l'oferta dels serveis
--------
Indefinida
Consultar ens
Memòria de l'avaluació anual
--------
Indefinida
Consultar ens
Logotips de DespiEsport i dels dos poliesportius
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Documento1.doc
Informes de les reunions trimestrals
--------
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
S'ha fet difusió del model de gestió en les Jornades de Gestió Esportiva. A més, s'han publicat diversos articles en revistes tècniques. Alguns ajuntaments s'han interessat per aquest model de gestió, fins i tot alguns l'han aplicat, com és el cas de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat que l'ha implementat a dos centres. En el cas de Barcelona, es va parlar amb el Director d'instal•lacions esportives de l'Ajuntament de Barcelona, però no ha respòs si finalment s'ha implementat el projecte.
Reconeixements i presentacions
El complex Francesc Calvet va ser guardonat amb el Premi Catalunya a Gestió Directa, l'any 2000.
Impacte
Ha estat molt positiu, tant en la valoració del servei per part del usuaris com en la relació municipi-empresa. A més, aquest model de gestió ha obtingut cert prestigi i reconeixement, tant de municipis com del món de la gestió esportiva.
El model ha estat copiat per l'Hospitalet de Llobregat que ja l'ha implementat en dos centres (Poliesportiu del Centre i Poliesportiu del barri de Sant Feliu).
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament de Sant Joan Despí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
S'assoleixen els objectius inicials i també un bon nivell d'eficiència en la gestió dels complexos poliesportius, que s'ha detectat amb una valoració positiva per part dels usuaris sobre els seu funcionament . S'arriba a una visió positiva de la gestió pública i econòmica (es cobreixen el 100% dels costos d'explotació de les instal•lacions). Amb aquest model, l'Ajuntament de Sant Joan Despí pot assegurar que tots els usuaris, no només els abonats d'aquests complexos poliesportius, reben una alta qualitat.
Punts forts de la pràctica
- Ha servit per assolir els objectius municipals proposats.
- Model flexible i funcional que permet una millor adaptació als contextos temporals.
- És perfectament exportable i s'adapta a les possibles peculiaritats de cada ajuntament.
Punts dèbils de la pràctica
La implementació d'un model únic mixt, entre la gestió directa i la indirecta, no és fàcil. El tema de la gestió dels recursos humans propis de l'Ajuntament requereix un esforç addicional perquè no es pot implementar un model de gestió per millorar i alhora estar perjudicant a tercers. Per tant, s'ha de tenir molta cura de no perjudicar ningú i això alenteix el procés de canvi.
El període de transició va durar tot un any. La remodelació dels recursos humans, reconvertint el personal de l'Ajuntament que s'ubicava en d'altres serveis municipals o s'integrava en l'empresa contractada, SEAE.S.A, també es va allargar en el temps. Després, amb la inauguració del Salvador Gimeno, uns anys més tard, aquest procés va ser molt més fàcil.
També és un punt dèbil el fet que cal resseguir l'aplicació d'aquest model mixt de gestió de forma continuada i no suposar que funciona sol. Cal cert control.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest model de gestió pot ser exportat a un gran nombre de municipis, degut a la seva flexibilitat i capacitat d'adaptació a diversos contextos municipals.
Esport
26 pràctiques
Les pràctiques esportives municipals estan estretament lligades a la salut de les persones i integrades en el procés educatiu. Però les experiències recollides mostren també l'interès dels municipis per millorar la qualitat de la gestió, la promoció de valors i la importància de l'esport en la cohesió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.