En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Servei de Patis Oberts
El Servei de Patis Oberts neix amb l'objectiu de crear espais de relació i socialització per a adolescents i joves de la ciutat, de 12 a 16 anys, que siguin espais de referència i que evitin la incompatibilitat d'usos que es donen en d'altres espais públics compartits. Durant el temps d'apertura dels patis es realitza una tasca d'atenció socioeducativa dels adolescents i joves que ho requereixin i una dinamització de l'espai quan sigui necessari; amb propostes de caire lúdic, esportiu, musical, etc. Els propis adolescents i joves han de poder decidir que fan en aquest espai sempre que la seva decisió sigui compatible amb un ús compartit i respectuós.
Aquest servei també contribueix a una millora de l'adaptació dels espais del centre a les necessitats de la població que atén, trencant l'estereotip del centre escolar com un lloc allunyat de les seves necessitats i experiències vitals; contribuint, així, en la creació d'una visió més positiva, propera i amigable del mateix. El servei dóna especial atenció a l'acollida d'adolescents i joves nouvinguts per afavorir la seva integració i la convivència entre cultures.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2007
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Hospitalet de Llobregat (L')
Nombre d'habitants:
257057
Nombre de visites:
1575
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Francisco Centeno López
Càrrec:
Cap de Secció per a la Infància
Ens:
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
infancia@l-h.cat
Telèfon / Fax:
934026095 ext.9100
Adreça:
C/Santiago de Compostel.la 10-12
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Servei de Patis Oberts neix de la voluntat de les Àrees d'Educació, Joventut i Benestar Social de l'Hospitalet per donar resposta a una doble necessitat a nivell comunitari. Per una banda, abordar la problemàtica de fer compatibles els usos comunitaris i particulars dels espais públics com els parcs i les places, per part de la ciutadania destinats a la relació i l'esbarjo; i per l'altra, oferir un espai educatiu de referència als adolescents i joves dels barris de la ciutat amb unes condicions d'infraestructura i equipament adequades a les necessitats d'aquest col·lectiu.
El Servei de Patis Oberts es realitza en els IES Margarida Xirgu i Eduard Fontserè. El primer pertany al Districte II: Collblanc – La Torrassa; un districte que toca a Barcelona caracteritzat per una alta densitat poblacional, pocs espais d'ús públic i alt índex d'immigració. El segon, pertany al Districte IV: Florida – Les Planes; un districte amb molta vida al carrer, però no exempta de conflictivitat que acull també moltes famílies en procés de reagrupament. En aquests dos centres els educadors de primària i els treballadors socials ja feien, previ a la implementació dels Patis Oberts, un treball de participació en reunions dels centres i treball de coordinació de casos.
Objectius de la pràctica
General:
- Obrir nous espais referencials de relació i socialització pels adolescents i joves.
Específic:
- Oferir als adolescents un espai de trobada i relació.
- Motivar als participants amb activitats atractives.
- Acompanyar a l'adolescent en el seu desenvolupament personal.
- Contribuir a que els joves prenguin consciència de la seva pertinença a una comunitat sobre la que exerceixen influència.
- Conèixer la realitat de les dinàmiques socials dels adolescents mitjançant el treball de carrer.
- Detectar i derivar, als Centres Municipals de Serveis Socials, els adolescents amb dificultats.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de l'Hospitalet (Serveis Socials)
Interna
No Participativa
Administració local
Es va constatar que hi havia nois que saltaven les tanques i que s'instal•laven en els patis dels IES per poder jugar. Davant d'aquest ús no regulat, s'intenta redreçar la situació i se li dóna la volta a través d'aquest projecte amb professionals que puguin donar suport socioeducatiu a aquests nois. Aquestes necessitats es van detectar des de les àrees bàsiques de Serveis Socials i van motivar la realització del projecte juntament amb l'allau immigratòria important que va tenir lloc a l'Hospitalet entre els anys 2000 i 2001 i que va implicar un canvi en l'ús de l'espai públic sobretot per part de la població sud-americana; fet aquest que va ser vist amb un gran recel per la població autòctona.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El “Servei de Patis Oberts” va dirigit a adolescents i joves de 12 a 16 anys de la ciutat. Dóna una atenció especial a l'acolliment d'adolescents i joves nouvinguts, per tal d'afavorir la seva integració i la convivència entre cultures.

Vinculació amb altres programes o actuacions
Els Patis Oberts estan vinculats al treball d'atenció primària dels Serveis Socials. Aquest és un projecte que fa treball de carrer, de medi obert amb activitats esportives de lleure però també hi ha activitats proposades pels educadors que estan als patis. Si aquests educadors, en algun moment, detecten la necessitat d'atencions i actuacions més especialitzades, deriven i vinculen els nois als educadors de Serveis Socials, és a dir, es realitza un important treball en xarxa.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Aquesta experiència es desenvolupa a dos IES del municipi de l'Hospitalet, un del Districte II (Collblanc-la Torrassa) i l'altre del Districte IV (Florida-les Planes). Les fases i actuacions a través de les quals es porta a terme són les següents:

- Detecció de necessitats i constatació de diferents situacions conflictives o diferents situacions com a possibles focus de conflicte. Forma part del servei el treball de carrer a realitzar de forma més intensiva durant las primeres setmanes d'obertura del pati en la zona d'influència del mateix, i de forma menys intensiva però igualment sostinguda, durant la resta de temps. L'objectiu d'aquest treball de carrer és l'observació de les dinàmiques socials dels adolescents i joves en els territoris, la difusió del servei entre la població potencial usuària i l'acompanyament als patis.

- Implementació. L'Ajuntament té un conveni amb l'Associació Educativa Meritxell Adan (AEMA) que aporta els professionals que s'encarreguen de prestar el Servei i han de gestionar la informació i els recursos suficients per fer una tasca d'informació, orientació i acompanyament als adolescents i joves que ho requereixin. Es creen els mecanismes adequats per fer les derivacions als serveis municipals pertinents, especialment en aquells casos on es detecten situacions de risc. Els educadors d'AEMA són els que estan en els Patis. L'experiència de dos anys i mig d'intervenció del Servei de Patis Oberts, fa considerar com a idònia la diferenciació de l'acció educativa en diferents períodes. Per una banda, un període regular d'intervenció de caps de setmana al llarg del curs escolar, i per una altra, diferents períodes festius d'intervenció diària continuada (Nadal, Setmana Santa i Estiu).

Període regular al llarg del curs escolar: la intervenció dels educadors es concentra en caps de setmana, excepte en els períodes de Nadal i Setmana Santa, i els dies festius del calendari escolar, així com aquelles dates que els centres determinin com a festius. Comprèn la intervenció entre els dies 1 de gener a 15 de juny amb un horari partit de 12 a 15 hores i de 16 a 21 hores, i la intervenció entre els dies 20 de setembre al 31 de desembre amb un horari continuat de 13 a 21 hores.

Subperíode festiu de Nadal: obert tots els dies des del 20 de desembre fins el 7 de gener. Els dies festius assenyalats al calendari (25, 26 de desembre, 1 i 6 de gener) el Pati no està obert.

Subperíode festiu de Setmana Santa: obert tots els dies (en funció del calendari). Aquest any ha coincidit amb el període del 15 al 24 de març.

Període d'estiu: comprèn la intervenció entre els dies 21 de juny i el 14 de Setembre. Els Patis restaran oberts de forma continuada tots els dies de dilluns a diumenge. L'horari d'obertura del Pati en aquest període ha sigut de 14 a 22 hores.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Adolescents i joves de la ciutat (12-16 anys)
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Fan ús dels Patis Oberts, fora de l'horari escolar.
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
A través del Programa d'Infància es fa suport a la filosofia i als objectius del “Servei de Patis Oberts”. En un primer moment realitzava també un treball formatiu. Ara és solament un treball de suport tècnic.
Associació Educativa Meritxell Adan (AEMA)
Entitats i associacions
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Gestió del Servei de Patis Oberts.
Educadors dels Centres de Serveis Socials
Administració local
Totes
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
No estan directament en els Patis. Són els educadors que reben les derivacions realitzades pel Servei -pels educadors d'AEMA-, en cas que sigui necessari, especialment en aquells casos en què es detectin situacions de risc.
Recursos econòmics
Total euros per període
110,452 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Total anual, destinat als dos “Serveis de Patis Oberts”. Una part està subvencionada pel Departament d'Acció Social i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya, a través del Contracte Programa, i una altra part ve de fons propis de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat.
Recursos humans
Equips de sis persones (tres a cada Pati Obert) i que a l'estiu s'amplien a deu persones (repartides de tal manera que a cada Pati n'hi ha cinc). Aquests equips estan formats per educadors socials, 1 psicòleg i una tècnica de l'Ajuntament.
Altres recursos
Els patis i la infraestructura dels dos IES. Es disposa de material esportiu, material fungible per als tallers i diversos jocs de taula, algun material que l'IES ofereix i/o cedeix pel nostre ús (projector, taules, bancs, armaris...). A més, els educadors fan ús de material propi com càmeres de vídeo, consoles, ordinadors portàtils i eines per a la realització de tallers. També es disposa d'altres materials no fungibles com una ràdio, altaveus per posar música al porxo, les taules de ping-pong i billar (construïdes amb els joves).
Normes i mecanismes de participació implementats
En acabar l'any, s'identifiquen gairebé de forma integral les següents dinàmiques, costums, rituals i codis: els joves confereixen de forma individual i en grup a l'espai de Patis Oberts a l'Eduard Fontserè i Margarida Xirgu, i que responen a un patró bastant constant:
- Els joves que estan en grup prefereixen sempre el mateix espai físic: habiten bancs, la pista, les grades, el porxo... El punt de trobada escollit és poc variable.

- La majoria dels grups tenen un horari concret d'arribada i marxa, uns ritmes propis d'acció i relació amb la resta de grups i amb els educadors. La seva forma de vincular-se amb l'espai, observada objectivament, varia poc.

- Cada jove o grup té una forma pròpia i particular d'accedir i sortir de l'espai. De la mateixa manera, els educadors tenen també formes de rebre i acomiadar pautades i constants, però diferents per a cada grup o jove.

- Aquests rituals i formes de relació amb l'espai són considerats com un element fonamental a preservar i respectar. Donen seguretat, ofereixen una dimensió quotidiana, estable i familiar de l'espai als joves que sovint estan mancats de llocs educatius referencials.

També es realitzen portes obertes i es busca constantment que els nois siguin partícips i responsables del funcionament dels Patis Oberts i no simplement receptors dels mateixos.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Durant l'any 2008, s'han posat en funcionament dos serveis de patis oberts en dos barris de la ciutat, en els que hi han participat un total de 82 nois de promig diari.
També són productes resultants de la implementació del “Servei de Patis Oberts”:
- El material que fan els nois en els tallers, per exemple, un mural a cada escola que s'incorpora al pati, com a resultat del taller de grafit.
- L'organització de festes finals a cadascun dels Patis Oberts.
- L'edició d'una Festa d'Infància pel Dia dels Drets Universals dels Infants. S'elabora un vídeo amb el treball que els joves han fet al voltant d'un dret universal. El vídeo està editat.
- L'elaboració d'una memòria.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria Servei de Patis Oberts
Memòria
01/01/2008
Sí disponible
(Memoria Patis Oberts 2008 (2)_Carme Rocosa.pdf
Difusió de la pràctica
- 1 pancarta a cada Pati Obert.
- Tríptics de difusió que tenen a Serveis Socials d'atenció primària i al SaTeF.
- Es va realitzar una fase de captació dels educadors que havien d'estar en contacte amb els joves en els Patis Oberts.
Impacte
En els joves que han participat amb major assiduïtat, destaquem els següents resultats:
- Una millora de l'autoestima.
- L'assumpció de protagonisme en la posta en marxa del projecte.
- L'adquisició d'hàbits i habilitats socials ( comportaments assertius, empatia…).
- El foment d'una actitud crítica respecte tot allò que succeeix a l'entorn on es mouen.
- Una millora en la seva forma de gestionar els conflictes.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Si es parteix de les propostes de millora plantejades en la memòria de 2007, per considerar de forma global els progressos assolits aquest any, la valoració per l'any 2008 és:

- A nivell intern d'equip educatiu: s'ha elaborat una proposta àmplia i atractiva d'activitats educatives amb/pels joves beneficiaris del projecte, amb una rendibilitat màxima dels recursos disponibles. S'han implementat estratègies per afavorir la participació i la implicació progressiva dels joves en el disseny, programació i realització d'algunes activitats, des de, amb i per els joves (regularització d'assemblees, dinamització compartida d'activitats...). S'han implementat estratègies que s'han demostrat efectives per a rejovenir la nova població del Servei amb l'objectiu de treballar la prevenció, adequant-nos a la franja d'edat pertinent. S'ha mantingut la continuïtat en els equips d'educadors de cada Pati Obert.

- A nivell de relació amb els diferents agents de la intervenció i el treball en xarxa: S'ha consolidat el treball en xarxa amb els diferents agents de la intervenció (Administració, Serveis Socials, IES i diferents entitats de la ciutat). Això suposa un progressiu coneixement del “Servei de Patis Oberts” en la xarxa comunitària. S'ha detectat, derivat i realitzat el seguiment de casos en coordinació amb l'ABSS (Pati Obert a l'IES Margarida Xirgu). S'han enfortit les relacions amb diferents entitats de la ciutat. La participació en activitats del barri com la Fira d'Entitats, Festa de la Diversitat, Festa del PDC-Florida al Pati de l'IES Eduard Fontserè i la Festa del dia Universal dels Drets dels Infants, ha està conjunta. S'ha produït també un augment de la capacitat de prevenir, abordar i resoldre conflictes veïnals.

- A nivell d'intervenció directa: S'han establert vincles positius amb els joves que han permès realitzar un acompanyament educatiu, orientació i suport amb continuïtat al llarg de l'any. S'ha viscut un gran increment poblacional. Conservant la població originària, s'han incorporat nous grups d'origen (marroquí, llatí, pakistanès, hindú, subsaharià, d'ètnia gitana) i edat diversa, que han contribuït a la desterritorialitat. S'ha ampliat el ventall de joves amb edats pertinents (entre 12-16 anys). S'ha produït un gran aprenentatge respecte les dinàmiques i formes de vinculació dels joves amb els diferents espais de socialització (Servei, carrer, entitats, unitat familiar, espais formatius...), les seves mancances i potencialitats. S'ha reforçat l'enfocament educatiu i cultural en la intervenció, especialment en àmbits com la sexualitat, el consum de drogues, el seguiment acadèmic i laboral i l'acompanyament, entre d'altres. S'ha creat un espai educatiu, de relació i convivència amb un baix grau de conflictivitat i on es potencien les capacitats creatives i les habilitats socials dels joves.

Tot això fa que, al llarg de l'any 2008, el “Servei de Patis Oberts” s'hagi consolidat com a espai educatiu referencial per a joves de 12 a 16 anys de la ciutat de L'Hospitalet de Llobregat.
Punts forts de la pràctica
- Suposa un marc innovador d'intervenció socioeducativa en medi obert.
- Permet la creació i consolidació d'espais nous per a l'esbarjo i d'espais d'ocupació del temps de lleure a la ciutat .
- Permet la constitució d'un espai educatiu amb el qual es puguin identificar els joves i que, alhora, sigui reconegut per ells com a punt de referència on es poden comunicar i relacionar a partir d'activitats compartides.
- Suposa un experiència preventiva i de convivència entre les cultures.
Punts dèbils de la pràctica
- No compta amb un finançament fix
-No hi havia models o una experiència prèvia quan els Patis Oberts es van iniciar. Per aquest motiu, els professionals implicats d'AEMA es van haver de formar amb tècnics de l'Ajuntament.
-El municipi no compta amb llocs suficients per delimitar diferents usos de l'espai públic de manera que la manca d'instal•lacions esportives de fora dels IES contrastava amb les de dins dels IES. No es poden fer utilitzacions parcials per altres joves d'altres franges d'edat, el servei s'ha de circumscriure a la població a la qual va destinada (si hi ha joves de més edat, els més petits no s'atreveixen a fer-ne ús).
- Costa que s'incorporin noies.
- Els educadors de primària haurien d'estar més presents però hi ha una dificultat horària. Es fa difícil complementar la feina dels educadors dels Patis amb la dels educadors d'atenció primària.
- Cal cuidar la relació amb el centre educatiu perquè els joves poden veure l'Institut des d'una altra perspectiva. Com que no es tracta d'instal•lacions pròpies, el director del centre pot acollir el Servei amb més o menys entusiasme.
Propostes de millora de la pràctica
De cara al futur seria necessari un referent o coordinador dels dos Patis que pugui articular el seguiment amb els educadors de primària i amb el Programa d'Infància. Els Patis Oberts vol arribar a ser un recurs educatiu més per a l'atenció primària, un pont per facilitar la incorporació de joves a la Xarxa.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Tots els punts forts d'aquest projecte són els motius pels quals seria possible dur-lo a terme en d'altres municipis. És una bona experiència que hauria de créixer en d'altres espais. Cada districte de la ciutat de l'Hospitalet hauria d'arribar a tenir el seu Pati Obert per tal que hi hagués una xarxa igualitària de recursos per a la infància a tot arreu.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.