En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte Clau
Aquest projecte possibilita la conciliació de la vida familiar i laboral de famílies amb nens entre els 3 i els 12 anys i que, a més, tenen dificultats econòmiques. Clau atén a infants que, un cop acabat l'horari escolar, no tenen cap referent adult i són recollits en el seu propi centre escolar per monitors d'esplais que els acompanyen en diferents activitats de lleure. Entre aquestes activitats, es dóna molta importància al reforç escolar. La família es compromet a recollir-los a les 19 hores. Els infants beneficiaris del Projecte s'integren completament en les activitats ordinàries dels esplais.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2004
Data de finalització:
01/01/2010
Província:
Barcelona
Municipi:
Hospitalet de Llobregat (L')
Nombre d'habitants:
257057
Nombre de visites:
1527
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Dolors Fernández Navarro
Càrrec:
Cap de Secció de Serveis Socials
Ens:
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
dfernandez@l-h.cat
Telèfon / Fax:
934029181
Adreça:
C/Santiago de Compostel.la, 8, 08901 l'Hospitalet de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Projecte Clau és fruit de l'adaptabilitat a les noves necessitats locals dels infants. Un nombre important d'aquests no rep atenció de cap adult a la seva llar a causa de les característiques de la jornada laboral de la seva família. L'escola i les entitats de lleure del territori projecten, durant el curs escolar, activitats atractives i compensadores, accessibles a tots els nens amb necessitat d'atenció i de referents adults en horari extraescolar.

Les motivacions que han impulsat el desenvolupament i implementació del Projecte Clau són l'elevat nombre de població infantil sense referent adult al barri, el gran fracàs escolar, la detecció d'un gran nombre de menors amb indicadors de risc social, i l'elevat nombre de famílies monoparentals, sense família extensa ni xarxa social suficient, amb grans dificultats per conciliar la vida laboral amb la familiar.
Objectius de la pràctica
General:
- Contribuir al desenvolupament del infant i la seva integració social mitjançant la suma de temps educatius (l'escola i el temps de fora l'escola).
- Mantenir la implicació dels CEIPS i les escoles concertades del districte en la detecció de necessitats, organització d'activitats i coordinació amb l'esplai i els serveis socials.
- Facilitar la conciliació entre la vida laboral i la vida familiar dels pares, oferint als seus fills una acollida de qualitat fora del temps escolar.
Específic:
- Organitzar la implementació del projecte tot intentant la màxima implicació dels agents participants (escoles i esplais) en les diferents activitats pròpies del projecte.
- Que els nens, un cop es veu adient la seva sol•licitud, s'integrin en la dinàmica normalitzada de l'esplai de referència.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Interna
No Participativa
Administració local
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El projecte Clau s'implementa als districtes I-II-III-IV-V del municipi de l'Hospitalet de Llobregat i la població objectiu del mateix són els infants de 3 a 12 anys sense referent adult educativament capacitat al domicili després de l'horari escolar, les mares i/o pares sense mitjans econòmics suficients per cobrir aquesta franja horària de manera normalitzada i els pares i/o mares sense suport de família extensa.
Vinculació amb altres programes o actuacions
- Projecte de col•laboració amb les escoles de primària.
- Pla de desenvolupament comunitari del barri de La Florida.
- Pla Educatiu d'Entorn.
- Pla integral.
- Projecte socioeducatiu.
- Centres educatius.
- Pla Educatiu d'Entorn Dte. IV-V.
- Pla Educatiu d'Entorn Dte. II.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Durant el curs 2004-2005 s'inicia el projecte al Districte IV amb molt bons resultats. S'aconsegueix implicar a les escoles públiques del districte, a l'esplai i a les famílies per tal que els nens, sense referent adult durant les hores posteriors a l'escola, s'integrin en un espai bàsicament educatiu. Arrel d'aquesta experiència es sol•liciten, per diferents vies, diners per poder-ho implementar al Districte Vè.

Les principals actuacions que s'han dut a terme són:

- Difusió del servei a les escoles del districte, publiques i concertades.
- Detecció de necessitats amb la col•laboració dels tutors i dels directors dels centres.
- Entrevista per informar a la família.
- Entrevista per delimitar necessitats i per formalitzar la sol•licitud d'admissió .
- Reunions de tots els agents implicats per mantenir-los informats del desenvolupament de les activitats.
- Reunions de l'Esplai amb Serveis Socials pel seguiment del projecte.
- Avaluació.

Es distingeixen dos nivells d'intervenció. Un primer individual que fa un seguiment i tractament de casos de menors i llurs famílies considerats en situació de risc social o bé amb indicadors clars de desencadenar en una situació d'exclusió social. I un segon comunitari i de grup que deriva els menors als esplais per participar en les seves activitats.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Altres serveis educatius i de lleure de l'Hospitalet i d'Esplugues
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
CEIPs i escoles concertades dels Districtes II i IV, mitjançant els educadors de referència
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
EESS de l'Esplai Ítaca-Els Vents
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Educadors socials responasables del Programa
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Monitors/es i responsables de l'Esplai la Florida
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Pedagoga i EESS (Districte II)
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Responsable del Pla Educatiu d'Entorn al Districte II
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Treballadors socials ABS del Districte IV
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
140.000 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pressupost anual (es correspon a 60€ al mes per un total de 230 places). Són fons públics i privats.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de l'Hospitalet
Fons propis
01/01/2008
01/01/2009
100.000 euros
La Caixa
Fons privats
01/01/2008
01/01/2009
40.000 euros
Recursos humans
- 1 educadora responsable del projecte al Districte II (dedica un 20% de la jornada laboral per setmana).
- 1 pedagoga del Districte II (dedica un 5,3% de la seva jornada laboral setmanal).
- 1 educadora social del Districte Vè (de setembre 2007 fins a gener 2008).
- 1 educador social del Districte Vè (de maig 2008 a juliol 2008).
- Equip de monitors de l'Esplai del Districte Vè.
- 1 educador social del Dte. IV.
- Equip de monitors de l'Esplai del Dte. IV.
Altres recursos
Recursos materials (instal•lacions dels esplais del Districte).
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Al Districte II:
- Atenció total: 56 menors beneficiaris (2 d'ells disminuïts).
- Número de places ocupades: 49 places (9 més de les pactades pel curs 2007-2008).
- Increment respecte el curs anterior: 15 places (de 34 a 49 menors) i 17 menors (de 39 a 56 menors). Per tant, l'augment ha estat del 43% respecte el curs anterior, i d'un 22,5% respecte les places pactades.
- 11 reunions, amb una freqüència mensual (menys en períodes vacances que s'incrementava).
- Menors Clau que han participat en activitats de setmana santa: 12.
- Menors Clau que han participat en activitats de lleure d'estiu: 30.
- Menors Clau que assisteixen als CEIPs del barri representen el 72%, a les escoles concertades el 18% i a escoles foranes el 10%.

Al Districte Vè:
- Nombre persones ateses: 48.
- Nombre de famílies que s'han beneficiat del projecte: 37.
- Nombre de dones susceptibles conciliació laboral familiar: 37.
- Mitjana assistència diària: 20.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Programa o CMSS. Districte II. Collblanc-Torrassa.
Projecte
01/01/2009
Sí disponible
CLAU 09.doc
Programa o CMSS. Districte V.
Projecte
01/01/2008
Sí disponible
Projecte Clau 2008-09.doc
Avaluació Projecte Clau. CMSS Districte IV. La Florida-Les Planes.
Diagnosi
01/01/2007
Sí disponible
TOTES.doc
Avaluació final projecte Clau.
Diagnosi
01/01/2007
Sí disponible
Projecte CLAU Avaluacio setembre 2008 (2).doc
Programa o CMSS. Districte IV.
Projecte
01/01/2007
Sí disponible
04 Projecte Clau.doc
Difusió de la pràctica
- Participació i presentació del Projecte Clau a les VII Jornades d'Atenció Primària 2008.
- Presentació Projecte Clau 2008 a la Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Forum Plèiades “Educació i context social: família i escola a l'educació infantil i primària.
- Presentació del projecte com a experiència innovadora. Llei de Barris. Mataró 2008.
Impacte
En la segona edició del Projecte Clau s'han pogut pactar les places i anar proposant menors de forma més àgil que el curs anterior i, a més, s'han pogut solucionar totes les incidències de l'edició passada. Des del començament del curs, tot i que l'esplai encara no disposava dels espais pactats el curs passat, es va poder disposar de les 35 places inicials. S'ha arribat amb escreix a cobrir les places pactades, superant en 9 les 40 acordades i s'ha arribat a 16 menors més dels pactats amb l'entitat inicialment.
La fàcil comunicació i l'accessibilitat a l'esplai ha fet que el projecte funcioni correctament i que es pugui coordinar amb altres programes per diversificar l'atenció i arribar a més infants.
Els CEIPs, els EAPs i les escoles concertades han sigut capaços de detectar menors que complien el perfil Clau i comunicar-ho als responsables dels serveis socials.
Les activitats ofertes per l'esplai són les mateixes que les que s'ofereixen als infants en general i, per això, no s'han sentit discriminats i han pogut gaudir del lleure de forma positiva. També feien els deures abans d'iniciar l'espai lúdic, aspecte que les escoles i les famílies han valorat com a molt positiu.
Les intervencions han facilitat la prevenció de problemàtiques detectades a les escoles, essent l'educador social referent per a la vinculació dels menors a l'esplai i al projecte, i pel treball educatiu amb les famílies.
Els usuaris i/o agents socials del projecte han fet una valoració en la darrera reunió ABSS – esplai positiva a causa de la gran utilitat i el servei tan necessari que es dóna a les famílies.
Durant el transcurs d'aquest curs, s'ha pogut observar que el projecte Clau és una bona eina preventiva per situacions de desajustaments familiars, educatius i socials.
Tot i que, inicialment, els usuaris han de complir unes condicions específiques, com no tenir adult referent durant les tardes, s'ha constatat altres situacions diferents a on la participació al projecte està totalment justificada per raons preventives.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Pel que fa a l'objectiu de facilitar la conciliació entre la vida laboral i la vida familiar dels pares, oferint als seus fills una acollida de qualitat fora del temps escolar, es considera que el grau de compliment és total. Els factors que ho han condicionat són la taxa de cobertura, el nombre de menors beneficiaris del projecte, el nombre de coordinacions amb l'esplai de referència, els períodes de cobertura i el grau de compliment de compromisos de les famílies.

Pel que fa a l'objectiu de mantenir la implicació dels CEIPS i les escoles concertades del districte en la detecció de necessitats, organització d'activitats i coordinació amb l'esplai i els serveis socials, el grau de compliment és satisfactori. Els factors que ho han condicionat són el model d'atenció als menors, el treball interdisciplinari (escoles/equip atenció primària/entitats), l'atenció a les famílies, les reunions amb l'esplai i la vinculació del projecte a altres accions i activitats del barri.

Pel que fa a l'objectiu de contribuir al desenvolupament del nen i la seva integració social mitjançant la suma de temps educatius (l'escola i el temps de fora l'escola), el grau de compliment és satisfactori. Els factors que ho han condicionat són la coordinació amb diferents professionals de la mateixa UBASP i la vinculació dels menors al projecte Lleure del Districte II.

S'han utilitzat com a indicadors de resultats el nombre de nens que s'han beneficiat del servei, el nombre de entrevistes realitzades amb les famílies, el nombre de comissions d'admissió i el nombre de reunions realitzades: per seguiment activitats, per seguiment projecte.

El projecte Clau està molt ben valorat pels diferents agents implicats. Les escoles valoren molt positivament el fet de tenir un recurs on poder derivar els infants que no tenen un referent adult a casa durant l'espai de tarda. Normalment són casos que detecten els tutors dels alumnes, ja que són els que estan més propers als infants. Aquests contacten amb l'educador de Serveis Socials que fa la intervenció a l'escola i avalua el cas. Les famílies, per la seva part, valoren molt positivament el recurs tant a nivell estructural, ja que els soluciona la recollida al col•legi quan estan treballant, com per la tasca educativa i lúdica que es realitza amb els infants. I, pel que fa als nens, el Projecte Clau representa la possibilitat de gaudir d'unes experiències de lleure i formatives de les que no disposarien sense l'existència del mateix.
Punts forts de la pràctica
- Els CEIPs s'han implicat en el projecte fent la recollida de demandes, explícites i implícites, de les famílies que es poden beneficiar del projecte.
- Periòdicament s'han realitzat reunions de coordinació amb l'esplai per parlar dels casos de seguiment. També s'han enviat els llistats actualitzats de menors/places beneficiats trimestralment.
- L'esplai ha donat resposta a tots els menors derivats, malgrat es superés el nombre de places.
- Aquest curs s'ha garantit la continuïtat d'aquells menors que han iniciat l'ESO proposats i valorats per serveis socials i/o el centre educatiu.
- El circuit de derivació s'ha dut de manera eficaç per part dels centres concertats, per tant, es pot dir que s'ha consolidat la col•laboració d'aquests.
Punts dèbils de la pràctica
- L'arribada del Programa Pro-infància a l'entitat Ítaca va fer que alguns dels menors canviessin d'un projecte a l'altre. Aquest aspecte s'ha de millorar de cara al curs vinent, intentant tenir ubicats adientment a tots els menors de cara al seguiment dels pactes familiars i l'evolució social.
- Com que hi ha noves demandes de la població objecte, es fa necessari que hi hagi més places en conveni per a més menors que compleixen amb el perfil i ampliar l'horari del mes de Juny dels nens Clau, sense cost addicional.
- S'ha d'afinar més en els criteris de menors Clau, perquè en alguns casos s'ha ocupat places per fer detecció de possibles maltractaments, quan la situació familiar no quedava clara del tot. Tot i així, la gran majoria dels menors compleixen amb el perfil.
- La immediatesa en la resposta a les necessitats plantejades des dels centres educatius depèn de la llista d'espera i de les places disponibles de l'esplai. S'ha de treballar amb les escoles els criteris d'urgència i els temps de cada agent implicat.
- Alguns alumnes deien que no tenien deures.
- Les AMPA no han estat presents durant aquest curs. Caldria que les reunions de derivació es fessin conjuntament amb el tutor del infant (o algun representant de l'escola) i el referent de l'esplai durant tot el curs ja que la majoria de les entrevistes les ha fet, únicament, l'esplai amb la família per derivació escrita de l'escola.
- Durant el desenvolupament del projecte s'han produït alguns petits desajustaments en alguns processos (canvi de monitors responsables de recollida, dificultat d'algunes escoles a l'hora de saber quins eren els infants que havien de recollir i famílies que no avisen dels canvis a l'hora de recollida d 'infants).
Propostes de millora de la pràctica
- Pactar a inici de curs quins menors poden passar per les diferents vies de finançament disponibles, intentant respectar el criteri base del projecte.
- Reservar places sempre disponibles per a casos d'urgència.
- Revisar les agendes dels menors per verificar si tenen deures i que els puguin fer abans de començar les activitats.
- Valorar el tipus de participació de les AMPA, de cara al proper curs.
- Comptar amb la treballadora social de l'ABS.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La realitat d'aquestes famílies, amb infants en edat escolar i amb condicions de precarietat econòmica, és la mateixa en tots els municipis de l'Àrea Metropolitana, per tant, el projecte també es podria implementar en altres municipis.
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.