En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Espai Menut
Espai d'acompanyament i de suport a la criança
L'Espai Menut és un grup educatiu que vol afavorir la creació de xarxes de suport entre famílies en la primera etapa de la criança dels fills, des dels 0 mesos al primer any. També vol oferir un espai d'escolta, de reflexió conjunta, d'anàlisi compartit, de formulació de propostes, de responsabilització, per cercar alternatives que parteixin dels propis interessats i amb la implicació d'aquells agents socials que, en major o menor grau, tenen o poden tenir incidència en la situació que es vol abordar.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/09/2008
Data de finalització:
01/07/2009
Província:
Barcelona
Municipi:
Gavà
Nombre d'habitants:
46488
Nombre de visites:
1553
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Bàrbara Prats i Amo
Càrrec:
Tècnica referent del Programa d'Infància i Família
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
bprats@aj-gava.cat
Telèfon / Fax:
932639136
Adreça:
Plaça Balmes, S/N 08850 Gavà
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les transformacions globals de la societat que es reflecteixen en les estructures i les relacions familiars actuals, obliguen als professionals a plantejar una intervenció capaç de satisfer les noves necessitats però, sobretot, capaç de descobrir les noves oportunitats. Aquest és un procés de canvi lent i profund, ja que no es pot exigir una implicació i una participació de les famílies si no es canvien els codis de comunicació que s'han utilitzat fins ara amb elles. El missatge enviat, i rebut, és propi d'intervencions que situen a l'altre com un objecte individualitzat i prenedor d'una resposta concreta a la demanda realitzada. És el que s'ha anomenat intervenció apedaçada i on s'afegiria, a més a més, reactiva.

L'herència assistencial atribuïda especialment als Serveis Socials, oferia uns serveis per a les persones entesos en claus de dèficit i necessitat i dirigits especialment a un sector de població determinat. És per això que el primer pas pel canvi és la conscienciació professional sobre les oportunitats de treball amb tota la comunitat, que cal transmetre i vehicular cap a tots els seus membres.

Les famílies porten a terme la difícil tasca de la criança i és important que les comunitats les sustentin en aquest procés. Per això, aquesta experiència es planteja com una primera que n'ha de comportar d'altres i de més complexes adreçades a l'apoderament de la creació de xarxes de suport en temes relacionats amb la criança i a establir un marc col•laboratiu en el territori sobre la criança i la petita infància, tant amb els agents implicats com amb la ciutadania. Passar del rebre al construir plegats.
Objectius de la pràctica
General:
- Acompanyar a les mares i pares en el procés de criança dels seus fills de 0 a 1 any.
- Crear una xarxa informal de suport familiar.
- Replantejar la participació de la comunitat.
- Crear un marc de col·laboració amb els diferents agents i/o serveis d'atenció a les persones del municipi de Gavà.
Específic:
- Reforçar les capacitats i actituds de criança positives dels pares i mares per enfortir la seva confiança i seguretat.
- Oferir informacions necessàries per a conèixer i identificar les necessitats dels seus fills en l'etapa de 0 a 1 any.
- Afavorir un intercanvi d'experiències entre les famílies participants i oferir una espai de diàleg obert per la relació pares i fills.
- Evitar que l'acció sigui puntual, formant part d'un procés educatiu en clau global i temporal de llarg termini.
- Prendre consciència de la necessitat de construir de manera consensuada un discurs educatiu al municipi per tal de ser capaços d'esdevenir com una xarxa protectora per a futures situacions de risc social.
- Fer visibles els recursos disponibles i així proporcionar una oferta de serveis municipals coherent i global.
- Treballar conjuntament entre els diferents agents socioeducatius del municipi.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Gavà
Interna
No Participativa
Administració local
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Totes aquelles famílies empadronades a Gavà que tinguin fills entre 0 i 1 any i que es vulguin beneficiar d'aquest espai.
Vinculació amb altres programes o actuacions
L'experiència està vinculada a un marc ampli de les polítiques municipals sobre el suport a les persones i, principalment, dirigides a les famílies i a la petita infància.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Hi ha 3 grans fases:
- Elaboració d'un diagnòstic sobre serveis de suport a les famílies en els municipis propers a Gavà.
- Creació d'un programa de suport a la criança.
- Disseny i implementació del projecte de l'Espai Menut, espai d'acompanyament i suport a la criança.

L'Espai Menut és un grup educatiu semitancat, en quant als participants, el màxim de places és de 12, i està previst que les baixes es puguin cobrir. El contingut de les sessions en relació a la criança es treballa a partir de les demandes dels participants. El primer dia es va fer un llistat de temes d'interès i les conductores els van estructurar per tal de parlar-ne un cada sessió. Tot i així, si en el moment de la sessió hi havia algun tema que es considerava més important, amb el permís del grup, es variava la programació.

Els criteris metodològics generals en què es basa l'Espai Menut:

- Relació pares/infant: es treballa per donar suport als lligams emocionals entre mare/pare i infant des de la creació d'espais positius i de coneixement mutu. També s'aporten criteris educatius i coneixements sobre les etapes evolutives dels infants.
- Xarxa de suport i de relació social: intercanvi entre els participants que es reforça per tal que des de l'espai que comparteixen pugin esdevenir relacions de suport. A més, es contempla poder compartir informació sobre recursos o espais de lleure on poder gaudir amb els seus fills.
- Flexibilitat: adaptar-se a cada família com a unitat diferent amb els seus interessos, motivacions i ritmes. Per tant, cal que el vincle d'ajuda professional sigui flexible i s'apropi, des del respecte, a l'opció de cada parella i fill.
- Buscar les capacitats: partir de les potencialitats i capacitats dels pares i dels infants. Des de l'espai es treballarà per identificar i reforçar les pròpies capacitats per transferir-les cap a diferents esferes de la seva vida. Identificar i il•luminar conjuntament aquestes potencialitats dota als pares i mares de fortaleses per poder tirar endavant. Així com a les professionals d'un punt de partida per a la creació de la relació d'ajuda.
- Perspectiva de gènere: es té en compte la perspectiva de gènere en la intervenció, és a dir, es reflexionarà sobre el paper de la dona i de l'home amb la cura dels infants i de la família en general al llarg de la història i en el moment actual.
- La comunitat: en el desenvolupament del grup es generen sinèrgies entre entitats, agents educatius i les participants. Com a exemple, s'ha treballat amb les dues Àrees Bàsiques de salut, han derivat a participants, han realitzat alguna sessió,.. també han estat en contacte amb altres activitats que es duen a terme al municipi,etc.
- Rol de les professionals: El rol de les professionals es dissenya com de facilitadores i sostenidores emocionals. Evidentment, són una figura de referència dins el grup.

El tractament dels temes es fa mitjançant la demanda dels participants, en forma d'exposició de les conductores o de monogràfics d'un tema escollit específic conduït per una persona experta.

A nivell d'estructura, les sessions estan definides per quatre moments essencials:
- L'acollida: les professionals donen la benvinguda als participants del grup potenciant un sentiment de pertinença.
- Torn obert de paraules: els participants comenten allò que els preocupa o d'interès que els hi ha passat durant la setmana. Si hi ha algun tema important pot ser que aquest esdevingui després el tema de la sessió.
- Desenvolupament de l'activitat: desenvolupament del tema escollit en relació a la criança o desenvolupament d'una activitat mare/pare amb el seu fill.
- Comiat: uns minuts abans de finalitzar la sessió, es resumeix els temes tractats i s'acomiada fins la propera sessió. En algunes sessions s'ha realitzat un ritual d'acomiadament com una cançó. També s'ha anticipat el tema que es treballarà la següent sessió com també, en alguna ocasió, s'han donat tasques relacionades amb el tema treballat o amb el de la següent sessió.

Durant el curs escolar es realitzen tres grups de manera trimestral.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ciutadania
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Mares i pares amb fills de 0 a 1 anys que viuen a Gavà.
Àrea de Benestar, Família i Educació
Administració autonòmica
Més d'una fase
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participa en el disseny i execució del projecte.
Àrees Bàsiques de Salut
Administració local
Implementació
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laboren en la captació de participants, i en el desenvolupament d'una sessió.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Gavà
Fons propis
Indefinida
Indefinida
Recursos humans
- 2 conductores amb perfils complementaris, amb formació teòrica i pràctica en dinàmiques de grup, relacionada amb temes d'infància i família, i coneixements i experiència en la criança del nadó. Aquest equip és l'encarregat de les tasques de planificació, gestió, execució, coordinació i avaluació de les sessions.
- 2 professionals de l'Àrea de Benestar, Família i Educació de manera directe.
Altres recursos
L'adequació de l'espai físic és molt important perquè és en aquest on s'establiran les relacions en forma de joc i diàleg i, per tant, es conformarà com un espai simbòlic i de pertinença de grup. A més, qualsevol espai de relació per a infants ha de complir amb una normativa de seguretat específica per evitar incidents.

Complint aquests requisits, el projecte es desenvolupa al local que l'Àrea de Benestar, Família i Educació disposa pel Centre Obert. És un local nou, dissenyat per acollir a infants i a mares i es treballa amb l'avantatge d'una bona il•luminació natural.
Cal adequar aquest espai físic a les necessitats del grup i especialment dels nadons. Així doncs, es cobrirà el terra amb un conjunt de matalassos grans, i amb coixins, per afavorir la comoditat i la seguretat de tots els membres del grup.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Marc de col•laboració amb els diferents agents i/o serveis d'atenció a les persones del municipi de Gavà.
- Un bloc i un correu electrònic on les integrants del grup poden mantenir la comunicació.
- Diagnòstic a partir de l'estudi d'experiències similars.
- Construcció de paradigma d'intervenció vers els suport a las famílies.
- Inici de treball col•laboratiu amb ABS.
- Disseny i implementació d'un grup de mares amb infants 0 a 1 any.
- Projecte de desenvolupament d'un grup de l'Espai Menut, espai d'acompanyament i suport a la criança.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Projecte de Desenvolupament d'un grup de l'Espai Menut
Memòria
Indefinida
Consultar ens
Document de diganosi
Diagnosi
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
La pràctica de l'Espai Menut ha estat difosa a la premsa local.
Impacte
- Es valora d'una altra manera la maternitat.
- Canvis en la relació vincular mare-fill/a.
- Creixent interès de l'entorn cap al projecte.
- Treball des de la prevenció i des de la promoció de les persones.
- Treball per la creació de xarxes
- Construcció de mirades comunes sobre la criança i la petita infància.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Àrea de Benestar, Família i Educació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
- La criança és una activitat complexa que requereix de sostén tant a nivell familiar com de la comunitat.
- Els grups són un espai idoni per poder treballar des del sostén a la criança i des de la creació de xarxes de suport.
- El desenvolupament del grup de l'Espai Menut es contempla com una primera acció dins del programa de suport a la criança.
- Contemplen l'acció de l'Espai Menut dins d'un procés d'acció- reflexió-acció.
- Aquesta experiència ha esta una més que permet visualitzar el territori com a generador d'espais de col•laboració des de la prevenció i la promoció de les persones.

Els objectius inicials plantejats tenen 3 dimensions: individual familiar, la de grup i la comunitària. Aquesta primera experiència, tot i contemplar les tres dimensions, sobretot ha incidit en la dimensió individual- familiar i amb la de grup.

Segons els objectius plantejats:
- Les participants expressen satisfacció d'haver participat en l'experiència de ser acompanyades en el procés de criança dels seus fills. S'ha mantingut un nivell alt de fidelització. En les sessions, el nivell de participació ha esta alt i les participants s'han centrat en la tasca.
- S'ha treballat des del paradigma de mobilitzar a la pròpia ciutadania com a agents educatius principalment en la construcció de coneixement sobre la criança i la petita infància.
- S'ha iniciat un marc de col•laboració amb les àrees bàsiques i s'han visualitzat els recursos del municipi disponibles a la ciutat sobre petita infància.
Punts forts de la pràctica
- Partir de la perspectiva de la prevenció i promoció de les persones.
- Poder partir de la reflexió-acció-reflexió per anar construint accions més adequades al territori.
- Continuïtat del treball de les àrees bàsiques de salut.
- Aproximació a una població nova per a serveis socials: petita infància que no presenta un risc social.
- Metodologia d'acompanyament i de sostén emocional.
- Perspectiva comunitària, en tant que vol crear nous marcs de col•laboració, construir noves mirades sobre al petita infància i la criança, tant entre entitats com entre les participants.
- Contempla la perspectiva de l'educació al llarg de la vida.
- Contempla la creació de xarxes de suport entre ciutadans.
Punts dèbils de la pràctica
El treball en xarxa i col•laboratiu no està absent de conflictes. Requereix de dots de comunicació, de gestió emocional del conflicte de saber buscar ponts en comú i de construir llenguatges comuns. Això ho han assumit com a part del procés i, per tant, ho han tingut en compte en tot el treball.
Propostes de millora de la pràctica
- Veure com aquesta perspectiva de l'experiència en grup es pot implementar en barris del territori amb dificultats socials greus.
- Veure com poden reforçar a participants del grup perquè esdevinguin agents potencials de la comunitat en relació a la criança.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta experiència és aplicable en altres territoris i, de fet, ja s'està fent. La metodologia emprada en el sentit de grups operatius, de la perspectiva promocional, d'incloure la perspectiva comunitària pot aplicar-se a altres àmbits i territoris. Cada comunitat, cada territori, parteix d'unes possibilitats i mancances i el seu procés serà únic i diferent.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.