En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Centre obert CAIA
El centre d'atenció a la infància i adolescència (CAIA) és un centre obert adreçat a menors i a les seves famílies, que realitza una tasca preventiva fora de l'horari escolar, dóna suport, estimula i potència l'estructuració, el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics i l'esbarjo, compensant les deficiències socioeducatives de les persones ateses. El projecte es divideix en dues parts. D'una banda, el que està adreçat a la població infantil (3-12 anys), anomenat El Setrill i, d'altra banda, el conegut com a Barri Jove per a adolescents (12-16 anys).
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2003
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Olesa de Montserrat
Nombre d'habitants:
23980
Nombre de visites:
2209
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Isabel Colino
Càrrec:
Directora Centre Obert CAIA Olesa
Ens:
Ajuntament Olesa de Montserrat
Lloc web:
Adreça electrònica:
isabelcolinoj@suara.coop
Telèfon / Fax:
937757904
Adreça:
c/Mallorca 6-9
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'economia d'Olesa de Montserrat, basada en la industria, va fer que, en un moment determinat, una immigració descontrolada s'instal•lés al barri de Sant Bernat, amb molt males condicions. Aquesta població immigrada presentava problemes de desarrelament i manca d'acceptació al medi. Com a altres poblacions, Olesa es va ressentir de la crisi econòmica detectant dificultats com l'alt índex d'atur, sobretot en els joves que busquen la primera feina, i com els greus problemes sociofamiliars, econòmics i laborals.

El Centre Obert permetria donar recursos que podrien contribuir a donar alternativa al temps desocupat, facilitaria l'adquisició d'aprenentatge en un medi més adaptat per aquests joves, possibilitaria la preparació per al treball i, sobretot, incidiria en el procés de socialització d'aquests joves i infants.
Objectius de la pràctica
General:
- Afavorir la integració social dels infants i adolescents tot prevenint situacions d'exclusió i risc social.
- Potenciar el desenvolupament integral dels infants i adolescents compensant els dèficits socioeducatius i afavorint l'assoliment d'aprenentatges.
- Fer partícips a les famílies en els processos educatius dels infants i adolescents orientant-les i recolzant-les.
- Contribuir a la millora de l'entorn dels infants i adolescents, facilitant relacions positives i afavorint l'acolliment dels mateixos per part de la comunitat.
Específic:
- Facilitar l'adquisició i/o desenvolupament d'habilitats socials.
- Fomentar un coneixement comprensiu de la seva realitat.
- Orientar i recolzar el procés de maduració personal treballant des de totes les dimensions de la persona: física, psíquica, afectiva, social i cultural.
- Promoure l'adquisició d'hàbits.
- Fomentar la participació activa dels infants i adolescents en els aspectes i àmbits que els afectin del centre.
- Atendre les necessitats del procés formatiu dels infants i adolescents.
- Promoure l'optimització del temps lliure per tal que esdevingui temps de lleure.
- Fer una escolta activa de les famílies.
- Oferir espais de formació, reflexió i lleure.
- Promoure el treball en xarxa amb els diferents agents socials del barri.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament d'Olesa de Montserrat
Interna
No Participativa
Administració local
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El Centre Obert CAIA atén infants del municipi, de 3 a 16 anys, prioritzant aquells que es troben en situació de risc. La població atesa es distribuirà segons l'edat i el servei. És susceptible de progrrogar fins als 18 anys, en cas que el noi o noia estigui estudiant educació secundària obligatòria.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El treball en xarxa amb els diferents agents del poble és indispensable per assolir els objectius del centre i és per això que es fomenta la relació amb altres entitats i serveis. El Centre Obert participa en diferents activitats del territori (Mostra d'entitats, activitats extraordinàries- Carnestoltes,...)

La pràctica del Centre Obert CAIA està vinculada, primordialment, amb l'equip bàsic d'atenció primària, així com també amb escoles i instituts de la zona i altres agents socials i educatius (centre cívic, PIJ, escola d'arts i oficis, esports, biblioteca municipal, piscina, Pixel...).
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Els eixos vertebradors del projecte són la prevenció, l'educació i la integració. El treball es fa bàsicament a tres nivells: suport educatiu als menors, suport a les famílies i treball comunitari.

Per una banda, el Centre es fonamenta en uns criteris normalitzadors i integradors, i amb unes funcions preventives i educatives de les possibles disfuncions psicosocials. Es realitza una atenció individualitzada que potencia el desenvolupament personal dels menors. El model d'acció que porten a terme es basa en un model pensat amb, per i des de les persones. Per aquest motiu, té en compte les següents característiques: una metodologia globalitzant, la facilitació del dia a dia de les persones, una atenció integral, l'observació directa, el tractament de les persones com a subjectes actius amb capacitat de pensar, decidir i gestionar, i un treball obert a diferents models d'intervenció sempre que respongui als seus principis ètics.

En funció a les característiques i població que s'atén als diferents projectes del Centre Obert (Setrill o Barri Jove), es desenvoluparan diferents programes. Cadascun d'ells s'adrecen a l'acció educativa amb els infants i adolescents i té els seus objectius didàctics. Paral•lelament a aquests programes es desenvolupen dos més en relació al treball amb famílies i la intervenció comunitària. Aquests programes han d'afavorir l'assoliment dels objectius, amb la finalitat de derivar als infants i adolescents als recursos i entitats de la vila. Els diferents programes són:
- Animació a la lectura.
- Reforç escolar. Es desenvolupen activitats relacionades amb el currículum escolar mitjançant una metodologia activa, jocs i tècniques d'animació.
- Tallers. Activitats que tenen a veure amb tècniques d'expressió plàstica, dramatització, audiovisuals i d'oficis.
- Piscina.
- Esports i jocs dirigits.
- Ludoteca.
- Assemblea. Pretén afavorir la participació dels infants i adolescents en la presa de decisions d'allò que els afecta.
- Coneixement del medi. Engloba aspectes socials i culturals que es treballen mitjançant sortides, excursions, participació en actes socioculturals, etc.
- Educació per a la salut.
- Vida quotidiana. Activitats del quotidià del centre: berenar, higiene personal , tasques encomanades, l'ordre del material. etc.
- L'aventura d'educar. És un programa adreçat a les famílies. En aquest es fomenta el compromís d'aquestes en el procés de millora i de l'educació dels seus infants i adolescents establint una relació propera.
- Millora de l'entorn. Està adreçat a la comunitat. La finalitat de les intervencions que aglutina és potenciar la convivència, el respecte i la col•laboració entre els infants del servei i l'entorn que els acull. Les diferents intervencions que conformen el programa es treballaran des de diversos àmbits, des del més ampli al més proper i quotidià: Entorn–Olesa com a vila (partint de la coneixença i participació de recursos i activitats de la ciutat es pretén despertar d'interès per les possibilitats de la convivència, que es concreten en els àmbits més propers) i Entorn–servei (preten crear models de relació que els facilitin la present i futura vivència social i creació de xarxa personal).
- Atenció individualitzada. La tutoria és l'element primordial o preferencial de la tasca de l'educador social, com a tècnic d'intervenció socioeducativa.
- Tutoria. Es dóna l'atenció individualitzada de forma més intensa i s'estableix la relació educador- educand en un clima de respecte i confiança mútua.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Olesa de Montserrat
Administració local
Més d'una fase
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'equip Basic d'Atenció Primària participa en l'implementació i l'avaluació.
Biblioteca d'Olesa
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Una de les activitats del centre es fa a la bilioteca d'Olesa.
Escola Montserrat
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Presta les seves instal·lacions perquè hi facin activitats.
IES Daniel Blanxart
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Presta les seves instal·lacions perquè hi realitzin activitats.
Piscina d'Olesa
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
S'utlitza aquesta instal·lació per fer l'activitat de piscina.
Suara Cooperativa
Altres
Totes
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
El gerent d'Infància, Adolescència i Família de la cooperativa SUARA realitza el seguiment global del projecte, establint reunions per tal de mesurar, analitzar supervisar i fer el seguiment del servei
Recursos econòmics
Total euros per període
175.000€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament d'Olesa de Montserrat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
175.000€
Suara Cooperativa
Fons privats
Indefinida
Indefinida
3.445,98€ SUARA Cooperativa ofereix una partida extraordinària d'activitats de 3.445,98€.
SUARA Cooperativa ofereix una partida extraordinària d'activitats de 3.445,98€.
Recursos humans
- 5 educadors socials (3 al Setrill i 2 al Barri Jove).
- 5 monitors de lleure (3 al Setrill i 2 al Barri Jove).
Altres recursos
- Biblioteca i piscina per fer diverses activitats.
- Instal•lacions de l'IES Daniel Blanxart i de l'Escola Montserrat per realitzar esports i jocs dirigits.
- Parcs i places d'Olesa per fer activitats.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Al Centre Obert el Setrill han atès un total de 51 infants, i al Barri Jove, 44 al llarg del curs 2008-09.
- Memòria anual.
- Tríptics informatius.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Tríptics informatius
Retolació i publicitat
Indefinida
Consultar ens
Memòria anual
Memòria
Indefinida
Sí disponible
MEMÃ’RIA CAIA OLESA 08-09.pdf
Difusió de la pràctica
- Tríptics informatius (veure pàgina web http://www.olesam.cat/ElsServeis.htm (apartat catàleg d'activitats i serveis - el setrill i Barri Jove).
- Difusió agents socials o educatius de la zona: es fa un recull dels agents potencials de conèixer el servei. Es manté una coordinació telefònica i, si s'escau, una visita. Es dóna a conèixer les característiques del servei i es disposa d'algun suport escrit (díptic, ...). Els agents socials i educatius de la zona són les escoles i instituts, centre cívic i entitats culturals, lúdiques, esportives i socials del territori, i altres àrees de l'Ajuntament.
- Difusió a possibles usuaris i famílies: les accions de difusió que es realitzen són: la Tarda Oberta (espai lúdic on els nois del projecte poden portar un amic) i el repartiment de díptics a les escoles/instituts/tutors per a aquelles famílies que van a les reunions de pares i l'escola creu adient la participació del seu fill al centre.
Impacte
S'ha produït una millora substancial a nivell de famílies i infants/adolescents amb risc d'exclusió social. S'ha treballat amb la relació en els nuclis familiars, així com amb l'estructuració a nivell d'hàbits, organització... Tot plegat, conjuntament amb l'equip bàsic d'atenció primària.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Professionals equip bàsic atenció primària conjuntament amb equip professionals de SUARA Cooperativa
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els professionals de l'equip bàsic d'atenció primària juntament amb l'equip de professionals de SUARA Cooperativa porten a terme l'avaluació.

El servei s'avalua segons:
- Els objectius. Aquesta avaluació es realitza a partir de la taula d'avaluació dels objectius, aquesta indica els objectius, les accions a realitzar i quins seran els indicadors que faran considerar que la consecució de l'objectiu segueix un camí correcte. Aquests indicadors advertiran quan hi ha valors que es desvien del previst i aplicar, si s'escau, mesures correctores.
- Els processos del servei. Aquesta avaluació es realitza a partir del quadre de comandament de processos del projecte, de la mateixa manera que els objectius tenen uns indicadors, els processos també i aquests advertiran quan hi ha valors que es desvien del previst i aplicar, si s'escau, mesures correctores.

La documentació i l'avaluació queda enregistrada a la memòria de curs.

A nivell d'avaluació, pel que fa als infants i adolescents, es realitza de la següent manera:
- De manera continuada amb els professionals relacionats amb l'infant.
- Avaluació final en relació al procés individual dels infants i adolescents i al conjunt de professionals quan finalitzi alguna relació professional. A nivell de servei es valora en la memòria de forma global, el treball interdisciplinari entre el propi equip del servei i el realitzat amb els professionals externs en funció al servei o organisme del que depenen.
- Avaluació continuada del treball interdisciplinari dins l'equip del servei i amb els professionals externs. En el primer cas, és en les reunions de nivell i d'equip i, en el segon, a partir dels registres de les reunions i/o contactes mantinguts amb d'altres professionals que atenen a l'infant. Aquesta valoració permet detectar la necessitat de continuar treballant vers la mateixa direcció o canviar d'estratègies.
- Avaluació trimestral coincidint amb la revisió dels PEI de cada noi.
- Avaluació final. Es realitza quan acaba la intervenció amb l'infant o adolescent, i a final de curs amb la memòria i els informes individualitzats.
- Finalització de la intervenció concreta. S'avalua la consecució dels objectius comuns amb els altres professionals proposats al llarg de tot el procés, la incidència en la millora en les condicions de vida i autonomia del noi i la qualitat de les coordinacions amb els professionals (quant a acompliment de calendaris i d'encàrrecs proposats).
Punts forts de la pràctica
- Optimització del recurs.
- Equip de professionals (estable, motivats i amb ganes de millorar la tasca diària...).
- Millora contínua.
- Noves propostes d'activitats educatives (prioritzar el treball amb famílies...).
Punts dèbils de la pràctica
Manca d'hores per part de l'equip de professionals. Seguiment individualitzat, treball en xarxa...
Propostes de millora de la pràctica
En relació als infants:
- Convindria que els infants/adolescents vinguessin més de dos dies a la setmana perquè la majoria dels objectius no es poden dur a terme per manca de temps. No es pot fer un treball tan complert.
- Fer en el mes de juliol Casal/Setrill - Barri jove, per oferir una continuïtat com a centre i amb els objectius individuals de cada infant/adolescent.
- Facilitar que coneguin d'altres recursos, amb l'objectiu de que siguin baixa del projecte i no estiguin de manera crònica dins d'ell. - - Més hores per fer tutories.
- Poder oferir un espai per realitzar berenars.
- Ampliar el projecte Barri Jove i oferir un seguiment i assessorament a aquells adolescents que per edat han estat baixa i fer un petit acompanyament en el seu nou camí.

En relació a les famílies:
- Fer seguiment i ús del programa de treball amb famílies presentat durant el curs 2008-2009 al EBASP.

En relació a eines pedagògiques:
- Definir criteris perfil de la població atesa: “infància en risc”, “població normalitzadora”
- Setrill: Fer dos informes de derivació al Setrill, un informe de derivació amb indicadors per part de les escoles, i un altre per part d'EBASP. Proposta : 25% nens/es normalitzadors ( de 15 son 3-4 nens/es).
- Barri Jove: Fer dos informes de derivació a Barri Jove, un informe de derivació amb indicadors per part dels IES, i un altre per part d'EBASP. Proposta : 25% nens/es normalitzadors ( de 15 son 3-4 nens/es).

En relació al funcionament:
- Per poder realitzar més tutories i reunions amb famílies, es proposa que al Setrill assisteixen menys nens els divendres, exceptuant el grup de petits (proposta treball amb famílies)
- Coordinacions amb EBASP/Setrill: cada grup setmanalment. Realitzar reunions de 45 minuts, modificar l'horari de l' equip començant a les 15:30h per realitzar la reunió.

En relació a l'equip educatiu:
- Ampliació mes de juliol, per donar continuïtat al projecte i al pla de treball marcat amb la família i els infants/adolescents.
- Direcció alliberada d'atenció directa. 1 educador de més (equip composat per 11 persones).
- Ampliar la jornada laboral del professionals.

En relació a l'infraestructura:
- Setrill: més espai per emmagatzemar material i documents, més hores de neteja dels espais, ordinadors a les sales amb Internet, renovació del lavabo, un nou local amb pati interior i tenir un espai de cuina amb nevera.
- Barri Jove: espai exclusiu, millores en l'espai (humitats, calefacció, portes i finestres, pati, jardí, sala nova, etc.), telèfon en un despatx, ordinadors amb accés a Internet i millorar la neteja dels espais.

Amb la finalitat de la millora contínua, i l'assoliment del major grau de satisfacció d'usuaris, clients i professionals que hi treballen, el Departament de qualitat té com a objectiu facilitar l'establiment de sistemes de gestió de qualitat aquest curs 2009-2010.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.