En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Esport
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Cornellà pel civisme
Escola oberta
Aquest programa és interdepartamental i té la finalitat de contribuir a l'ús adequat dels espais públics, potenciar la integració dels nouvinguts, millorar la convivència i garantir la cohesió social. S'impulsen estratègies per tal d'ampliar l'oferta d'espais públics en dates i horaris no escolars, obrint poliesportius entre les 16 i les 21 hores. Es faciliten experts professionals i recursos humans que asseguren la informació i el manteniment per modificar determinades accions incíviques als espais públics de la ciutat, facilitar l'ús d'espais per al desenvolupament de determinades pràctiques de lleure (especialment dels més joves) i millorar i organitzar les pràctiques col•lectives d'activitats esportives que ara es venen portant a terme a les places.
Àmbit:
Esport
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2006
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Cornellà de Llobregat
Nombre d'habitants:
87458
Nombre de visites:
1385
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Salvador Valls
Càrrec:
Cap d'Esports
Ens:
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
svalls@aj-cornella.cat
Telèfon / Fax:
933770212
Adreça:
Plaça dels Enamorats, 6, 08940 Cornellà de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Aquesta experiència es comença a crear quan es detecta una manca d'espais públics i socials i la presència de mals hàbits pel que fa a l'ús dels equipaments públics, així com la presència de grups conflictius localitzats.
Objectius de la pràctica
General:
- Oferir espais per a la pràctica de jocs esportius.
- Reconduir conductes socials poc adients.
- Detectar líders socials (positius o negatius).
- Facilitar normes ciutadanes comunes.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
La ciutadania en general i, especialment, la població més jove i els nouvinguts.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El programa Cornellà pel civisme/escola oberta està relacionat amb les campanyes de civisme i amb el Servei de Patis Oberts.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
- Fase de detecció de necessitats.

- Fase de definició del projecte. Es porten a terme diverses reunions per tal de dissenyar, organitzar i valorar el projecte. Hi ha una implicació activa dels departaments municipals participants (Departament d'Educació, Esports, Immigració, Joventut, Medi Ambient i Sostenibilitat, i Policia Local).

- Fase de localització dels espais i dels recursos humans. Es realitzen xerrades informatives a les escoles, als joves, clubs i entitats esportives. Es fa una formació de 20 hores, 3 mesos abans de la implementació de l'experiència, coordinada i impartida per una professora de la Universitat de Barcelona, adreçada a totes les persones interessades que hagin presentat instància i hagin estat admeses en el procés de selecció. Més tard es seleccionen els educadors cívics valorant l'assistència a les sessions de formació, un examen de caràcter teòric i pràctic, i l'entrevista personal. Un cop finalitzat el procés de selecció de personal, es realitza una sessió conjunta amb l'equip d'educadors cívics i l'equip de dinamitzadors esportius amb dos objectius bàsics: aconseguir un coneixement mutu de totes les persones que formen part de la campanya, en especial les persones que treballaran sobre el terreny, i tenir una visió de conjunt de les dues cares que integren el programa (educació cívica als espais públics i dinamització dels espais esportius).

- Fase d'implementació. Es posa en pràctica entre els mesos de maig i setembre de 2008 (també es va fer entre juny i agost de 2006 i entre juny i agost de 2007). Es contacta amb diversos líders socials. Els educadors cívics, en parelles i degudament acreditats, recorren cada tarda la ciutat per incidir en aquells usos inadequats de l'espai públic. Els dinamitzadors esportius realitzen la seva activitat a l'espai assignat.

- Fase de seguiment i elaboració de la memòria final. Es fa una valoració 3 mesos després del final del projecte.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Comissió Municipal
Administració local
Totes
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
La Comissió Municipal està formada pel Departament de Polítiques d'Integració, el Departament d'Esports, el Departament d'Educació, el Departament de Manteniment i Serveis i la Guàrdia Urbana. La seva funció és realitzar el plantejament inicial del projecte, el seu seguiment durant la campanya (mitjançant reunions periòdiques) i la seva avaluació final.
Dinamitzadors esportius de l'Ajuntament de Cornellà
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Les seves funcions són obrir i tancar les instal•lacions esportives dels centres escolars assignats i controlar l'accés dels usuaris, garantir-ne el bon comportament i ús i comunicar les incidències que es puguin produir, informar de les diferents disciplines esportives que es poden practicar en els espais determinats, promoure la pràctica esportiva entre els usuaris dels espais i potenciar la relació entre els usuaris i facilitar la interrelació dels grups i la pluralitat de la seva composició en quant a sexe, edats i procedència, amb especial incidència en les possibles barreres que es donen entre immigrants i autòctons.
Educadors cívics de l'Ajuntament de Cornellà
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Les seves funcions són detectar comportaments incívics de la ciutadania en l'espai públic, intervenir en el respecte de l'entorn i l'ús adequat dels espais comuns i promoure els valors del civisme, la convivència i el respecte entre la ciutadania.
Universitat de Barcelona
Universitat
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
La formació dels educadors cívics està coordinada i impartida per professorat de la Universitat de Barcelona.
Recursos econòmics
Total euros per període
98.523 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquesta és la quantitat total del programa Cornellà pel civisme/escola oberta. El finançament s'aconsegueix amb les subvencions de la Secretaria General d'Immigració, la Diputació de Barcelona i fons propis de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat.
Recursos humans
- 10 educadors cívics.
- 10 dinamitzadors esportius.
Altres recursos
- Hores de reunions dels equips tècnics municipals.
- Hores de formació.
- Material esportiu.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Les principals actuacions realitzades han estat:
- El disseny i la implementació d'una formació de 20 hores per als educadors cívics, coordinada per la Universitat de Barcelona.
- La dinamització de 9 espais de la ciutat: CEIP Torre de la Miranda, CEIP Verge de Montserrat, CEIP l'Arenys, CEIP Ignasi Iglesias, Plaça Europa, Plaça Almeda la Vella-Passeig dels Ferrocarrils Catalans, Parc de la Infanta, Plaça la Sardana i Plaça Enric Prat de la Riba.
- Un procés d'avaluació del programa durant la fase d'execució.
- Un procés d'avaluació del programa un cop acabada la campanya.
- Sessions setmanals de seguiment i coordinació amb els educadors cívics, els formadors i un tècnic del Departament de Polítiques d'Integració.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cornellà pel civisme 2009
Presentació
01/01/2009
Sí disponible
PRESENTACIÓ CORNELLA PEL CIVISME 2009.ppt
Difusió de la pràctica
- Tríptics per tota la ciutat.
- Revista municipal.
- Web municipal.
- Panells lluminosos a la ciutat.
Impacte
- Baix nivell de vandalisme.
- Detecció de col•lectius conflictius.
- Aparició d'una demanda esportiva per part de les famílies.
- Increment de la despesa de manteniment de les instal•lacions esportives.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Cornellà
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'avaluació del programa es realitza durant la fase d'execució, mitjançant un seguiment continu i una avaluació final, amb la comissió interdepartamental.
Setmanalment es fan unes sessions de seguiment i coordinació amb els educadors, el formador i un tècnic de l'Ajuntament, del Departament de Polítiques d'Integració.
Es constata la modificació de determinades accions incíviques als espais públics de la ciutat i s'aconsegueix facilitar l'ús d'espais per al desenvolupament de determinades pràctiques de lleure, especialment dels més joves. També es milloren i organitzen les pràctiques col•lectives d'activitats esportives que fins ara es feien a les places.
Punts forts de la pràctica
- Facilita el foment de noves pràctiques.
- Disminueixen els conflictes entre la ciutadania a les places públiques.
- Bona valoració (escolar, ciutadana).
Punts dèbils de la pràctica
- Augment del cost econòmic en recursos humans.
- Reparació immediata/urgent dels espais públics malmesos.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És possible realitzar aquesta pràctica en d'altres municipis perquè dóna resposta a necessitats socials actuals i, alhora, optimitza els espais esportius.
Esport
26 pràctiques
Les pràctiques esportives municipals estan estretament lligades a la salut de les persones i integrades en el procés educatiu. Però les experiències recollides mostren també l'interès dels municipis per millorar la qualitat de la gestió, la promoció de valors i la importància de l'esport en la cohesió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.