Aquest projecte pretén crear un espai de trobada per a mares d'infants en edat escolar, on puguin reflexionar i adquirir eines i coneixements per millorar la seva tasca educativa. L'espai es desenvolupa durant una sèrie de sessions en les què participen entre 10 i 12 mares que es troben en una situació similar. Totes elles tenen fills en edat escolar, amb poc suport familiar i social i, en alguns casos, amb mancances a l'hora de dur a terme el seu rol matern, i amb necessitat d'incrementar les seves habilitats. El treball en grup facilita la comunicació i la participació de totes i, d'aquesta manera, adquireixen recursos i coneixements a través de la interacció, augmentant l'autoconfiança, la xarxa social i el seu propi coneixement sobre les seves potencialitats i possibilitats.
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les noves tipologies familiars aparegudes en els últims anys o l'arribada de famílies d'altres cultures provoca certs "xocs" amb alguns trets culturals d'aquí. Aquets són només alguns dels aspectes que poden fer que apareguin dubtes, dificultats o novetats pel que fa a l'educació i el desenvolupament dels infants.
A través d'entrevistes individuals i coordinacions amb els diferents Serveis Socials de Sant Feliu, es va observar el sentiment de soledat existent entre les mares a l'hora d'educar als seus fills, a causa dels nous conceptes de família i de la manca d'una xarxa social. Tenint en compte aquesta situació, era necessari poder realitzar un treball en grup amb mares per detectar i prevenir situacions de risc envers els seus fills i enfortir la seva tasca educativa i xarxa social.
El curs 2004-2005, des del Departament de Serveis Socials, conjuntament amb la Diputació de Barcelona, es va portar a terme un treball en grup amb pares i mares de diferents escoles del municipi. Un cop acabat aquest treball, es va considerar necessari continuar amb un projecte similar, però reconvertint certs aspectes. A partir d'aquí, neix el programa "Aprenem Juntes", utilitzant els avantatges que té el treball en grup per tractar certs temes amb persones que comparteixen les mateixes vivències.
Entre les noves tipologies familiars que han anat sorgint en els darrers anys, les famílies monoparentals, és a dir, les formades per la mare i el/s fills son molt habituals. Aquest projecte pretén crear un espai per a les dones que es troben en aquesta situació.
Objectius de la pràctica
General:
- Incrementar les capacitats dels participants en el desenvolupament de les seves funcions com a mares.
- Afavorir les relacions interpersonals i socials entre les mares.
- Prevenir i detectar possibles situacions de risc.
- Atendre a les mares que presentin majors dificultats de manera individual.
- Ajudar a crear i millorar els vincles familiars i personals de les mares amb les seves famílies extenses.
- Participar en la vida comunitària del municipi.
Específic:
- Incrementar actituds valuoses per l'optima relació i comunicació amb els fills i filles.
- Adquirir coneixements sobre temes relacionats amb els fills.
- Qüestionar i reflexionar entorn les pròpies actuacions.
- Transmetre habilitats per afrontar situacions de dificultat.
- Compartir un espai per pensar, dialogar, intercanviar, expressar opinions, inquietuds i dubtes.
- Incrementar la xarxa social i trobades de relacions mares i fills.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Les persones que poden participar en aquest projecte són mares del barri de Falguera, Centre i Can Maginàs, amb fills en edat escolar, amb poc suport familiar i social i, algunes d'elles, amb mancances a l'hora de dur a terme el seu rol matern i amb necessitat d'incrementar les seves habilitats.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Es un programa que es dirigeix directament des dels Serveis Socials de Sant Feliu de Llobregat, sense tenir una vinculació amb cap altre programa o actuació.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Fase d'organització i gestió:
Durant el mes de setembre s'elabora i dissenya del projecte. A l'octubre es fa la presentació a la coordinadora i a l'equip, oferint un temps de 10 dies per fer esmenes. Ja al mes de novembre es fa una difusió del projecte a les famílies susceptibles de participar-hi mitjançant entrevistes individualitzades on se'ls explica el projecte, qui pot participar, que implica la participació i els horaris i durada del seu compromís. A principis de desembre es el tancament del grup, a més d'una concreció de l'espai i dels recursos materials necessaris. Tot aquest treball està realitzat per les dues tècniques de l'Ebasp.
Fase de treball amb famílies:
Aquesta fase és la que té com a punt fonamental el treball en grup. La idea que es planteja és la de tractar certes temàtiques, problemàtiques, dubtes, relacionats amb l'educació i criança dels fills. Per adaptar-se a les característiques, necessitats i interessos del grup, es planteja que sigui una activitat semi oberta en la que les participants puguin intervenir en la presa de decisions entorn aspectes com: temàtiques a treballar, activitats concretes a fer, etc. Es considera, així, que alhora que s'està responent a la demanda real dels participants, també s'està promovent la participació.
Les famílies participants al projecte es comprometen a mantenir l'assistència a les sessions, ser puntuals en el inici i l'acabament de les sessions, i mantenir la confidencialitat en els temes tractats a les trobades.
Les sessions tenen una durada de 1,5 hores, amb un total de 10 sessions durant 3 mesos. S'intenta fer compatible la vida familiar i laboral de les participants amb el projecte, i per tant, les sessions es duen a terme per les tardes de 17,15 a 18,45 hores.
Pel que fa al desenvolupament de l'activitat, es segueixen les següents pautes de treball:
Pre-sessió
- Primer contacte amb el grup de treball (presentació del grup i les dinamitzadores), a partir d'alguna petita dinàmica.
- Presentació de cada membre del grup (quants fills té, de quina edat, quin ha estat el motiu pel qual ha decidit participar en la dinàmica de grup, etc.
- Decisió de les temàtiques a tractar al llarg de les diferents sessions a partir d'una pluja d'idees, alhora que aquesta és contrastada amb la llista de possibles temàtiques que tenen preparades les dinamitzadores. Entre tot el grup s'arriba al consens de quins són els temes que els interessa més de tractar, quins són els secundaris, en quin ordre es realitzaran, etc.
- Aportació, per part dels participants, d'algunes dinàmiques, jocs o tallers que els agradaria fer al llarg de les trobades.
- Al finalitzar la sessió les professionals elaboren una plantilla amb el calendari dels temes escollits.
Primera sessió
- Petit recordatori del nom dels participants per tal de començar a crear el clima de grup.
- Entrega del calendari definitiu amb les sessions a desenvolupar. No s'inclou la metodologia de treball de cada temàtica, considerant que és important que sigui un element sorpresa.
- Realització d'alguna dinàmica que faci conèixer els participants del grup, que comencin a agafar confiança entre ells, i propicií el diàleg.
Sessions temàtiques
Per tal de tractar les diferents temàtiques, es plantegen les següents parts dins de cadascuna, amb el seu temps marcat:
- Primer quart d'hora: Benvinguda i presentació de la temàtica a tractar. Cada sessió, al arribar, els participants es trobaran una frase escrita a la pissarra i una cançó de fons relacionada amb el tema a treballar.
- 1 hora: Explicació i intervenció de la dinamitzadora sobre la temàtica concreta, de forma participativa, amb la intenció de facilitar que les mares puguin iniciar un debat, intercanviar opinions, vivències, etc.
- Darrer quart d'hora: Conclusions entre tot el grup sobre els temes, problemes i situacions exposades, com també aportar la bibliografia i recursos als que poden accedir els participants si volen obtenir més informació sobre el que s'ha tractat.
Darrera sessió
- Valoració en grup del curs a partir del diàleg i alguna dinàmica entre els participants.
- Valoració individual dels curs responent a un qüestionari en el que hi siguin presents preguntes com ara:Interès del contingut treballat, aplicació i efectivitat de les pautes i orientacions, tasca realitzada per les professionals, clima social, millores a fer, etc.
- Entrega d'un dossier amb el resum de totes les sessions, les dinàmiques realitzades, i els aspectes a tenir en compte i/o conclusions a les que s'han arribat en cada un dels temes.
- Activitat de cloenda i comiat. Haurà estat planificada i organitzada pels propis participants del grup. Serà una petita festa on es lliurarà a cada assistent un CD amb les cançons de les sessions i frases treballades, un text amb el noms de les participants amb una planteta i una carta personalitzada de comiat.
Fase d'avaluació i conclusió:
Una vegada recollides les avaluacions de les participants, es fa l'escrutini de les dades i la seva interpretació. Els professionals fan també la seva valoració del projecte, lliurant, per acabar, una memòria de l'activitat a l' equip d'atenció primària. Aquest treball es fa durant el mes d'abril.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
A través del Departament de Serveis Socials.
Diputació de Barcelona
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Durant el primer any de implementació del projecte, la Diputació de Barcelona va portar a terme una supervisió de 3 mesos de les activitats.
Recursos econòmics
Total euros per període
400 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
300 euros per a un servei de cangur i 100 euros per a despeses de material.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
400
Recursos humans
- 1 Educadora social (5 hores setmanals distribuïdes en 2 hores d'atenció directe i 3 hores de preparació de la trobada).
- 1 Treballadora social (5 hores setmanals distribuïdes en 2 hores d'atenció directe i 3 hores de preparació de la trobada).-
- 1 Monitora pel servei de cangur.
Altres recursos
Recursos materials:
Material físic:
- 1 sala al Palau Falguera per realitzar el treball amb les mares.
- 1 sala al Palau Falguera per atendre els nens.
Material de suport a les sessions:
- Calendari.
- Fotocòpies del material bibliogràfic.
- Pissarra.
- Folis, bolígrafs, llapis de colors, etc.
-Vídeo, radiocasset, TV, màquina de fotografiar.
- Accessoris per les diferents dinàmiques.
- Dossier de conclusions.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Des del principi han participat 4 grups de treball, 3 de famílies monoparentals i 1 de dones immigrants amb un temps de residència en el territori entre 4 i 7 anys. Per altre banda, s'ha creat un CD amb les cançons utilitzades a cada sessió i les frases treballades que s'entrega a les participants al final del projecte.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
La pràctica s'ha difós a través de les escoles de Sant Feliu, detectant els casos de les mares que podrien participar en el projecte.
Impacte
Fins ara ha estat un impacte molt positiu. S'aconsegueix que les dones canviïn la seva visió sobre els Serveis Socials, i que no ho vegin només com un servei assistencial. A més, es canvia la relació entre les dones que participen al projecte, ja que aquestes es socialitzen entre elles i coneixen persones que es troben en una situació similar a la seva. Per altre banda, un bon indicador de que el projecte es ben valorat, és el fet que hi ha demanda per tal de participar en els grups de treball.
La participació en el projecte possibilita que entre les dones participants es creï una xarxa d'amistat i això ho valoren molt positivament.
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les valoracions dels diferents grups que han participat al projecte han estat molt positives, amb una assistència molt alta a totes les sessions, i amb una gran satisfacció de les participants. S'ha aconseguit enfortir la xarxa social de les participants i el coneixement mutu entre dones que es troben en la mateixa situació.
Punts forts de la pràctica
- La illusió posada en el projecte per part dels professionals que el duen a terme.
- El bon assemblatge de lequip de treball.
- La complementarietat.
- La creença en els beneficis del treball en grup.
- El suport dels superiors al projecte.
- La confiança creada entre les mares participants, i entre aquestes i les educadores.
- La voluntarietat i motivació de les participants.
- La necessitat que tenen les mares d'establir una xarxa social.
Punts dèbils de la pràctica
- La dificultat de compaginar el projecte amb la resta del treball.
- No es disposa d'un espai fix per desenvolupar l'activitat.
- El desconeixement del treball en grup per part de les participants.
- El fet que les participants tinguin, en molts casos, un treball precari que pot dificultar la seva participació a les sessions.
Propostes de millora de la pràctica
Comptar amb el suport d'un tècnic per tal de fer la supervisió del projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Les famílies monoparentals són una tipologia familiar habitual en la nostra societat des de fa alguns anys. Per tant, aquest projecte és exportable i vàlid per a qualsevol població catalana. El projecte també es pot reproduir en altres tipus de família perquè la reflexió sobre l'educació dels fills és necessària per a tothom.
Infància 52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i
promoció de la infància, promouen accions que
atenen a les necessitats d'estimulació educativa,
de vinculació social i de desenvolupament
de drets. La parentalitat positiva, els suports
educatius, les estratègies per a conciliar la vida
laboral i familiar i el reforçament de les xarxes
socials són alguns dels àmbits més reconeguts a
les pràctiques del BBP.