En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Centre de mediació social
El Centre de mediació social és un espai on la ciutadania té l'oportunitat de parlar, escoltar i trobar solucions pacífiques a les seves diferències i problemes de convivència, operant en la prevenció de la violència i en la millora de qualitat de la vida urbana.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/10/2002
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Pere de Ribes
Nombre d'habitants:
29149
Nombre de visites:
1600
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Javier Wilhelm
Càrrec:
Director del Centre de mediació
Ens:
Centre de mediació
Lloc web:
Adreça electrònica:
wilhelmj@santperederibes.cat
Telèfon / Fax:
938967328
Adreça:
Plaça de la Vila, 1 08810 Sant Pere de Ribes
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La idea de crear un Centre de mediació social a Sant Pere de Ribes neix de la voluntat política. No hi ha un context expressament determinant, sinó que és una iniciativa de l'equip de govern que decideix encetar aquesta activitat al municipi per veure com s'accepta i quina resposta ciutadana té.

El Centre de mediació funciona des de l'any 2002. Aquest any, s'inicia la primera etapa que va ser de formació i interna de tot el personal de l'Ajuntament (formació de 20 hores). La segona etapa comença a partir del febrer del 2003, amb la difusió externa del servei cap a la població en general i amb la signatura de col·laboració de la Universitat de Barcelona. A més a més, l'any 2004 es signa un conveni amb el Centre de mediació familiar de la Generalitat de Catalunya i s'agermanen amb el Centre de mediació de Sant Lazzaro de Savenna, Itàlia.
Objectius de la pràctica
General:
- Respondre al dret dels ciutadans de Sant Pere de Ribes a tenir un espai adequat (neutral, fiable i segur) per resoldre les seves disputes.
- Crear un espai públic que treballi en l'àmbit de la prevenció de la violència social.
- Promoure àmbits de seguretat ciutadana a través de la gestió positiva dels conflictes i de la millora de la qualitat de vida urbana de la gent.
- Fomentar la tolerància, el diàleg, la responsabilització dels ciutadans per trobar les seves pròpies solucions.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tots els ciutadans del municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El Centre de mediació treballa en xarxa amb tot l'Ajuntament i, sobretot, amb la Policia Local. També es fan actuacions conjuntes amb Serveis Socials, Educació, Urbanisme, OMIC i Alcaldia.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Les parts interessades del conflicte han de presentar una sol·licitud per escrit amb les dades següents:
- Dades de la persona física o jurídica.
- Exposició resumida de les qüestions objecte de mediació. Si es tracta de disputes econòmiques, la quantia de l'assumpte disputat.
- Documents, si n'hi ha, que complementin, il·lustrin o ajudin a millorar la informació sobre el conflicte.

La sol·licitud de mediació es podrà fer a través dels serveis d'atenció i informació ciutadana de l'Ajuntament, personalment, per telèfon, per via electrònica, directament al Centre de mediació, o a través de qualsevol ens que pugui derivar la sol·licitud. En qualsevol cas, aquesta sempre s'haurà d'omplir.

Un cop rebuda la sol·licitud de mediació, el mediador avaluarà el cas atenent la tipologia del conflicte, les característiques de les parts i la seva predisposició i mesurarà la idoneïtat de la mediació segons el resultat d'aquesta avaluació.

Si la sol·licitud és estimada, el mediador comunicarà a les parts, per escrit o per via telefònica, el dia, hora i lloc de trobada a fi i efecte d'iniciar el procés. Si és desestimada, el mediador comunicarà per escrit, o a traves d'una entrevista, a les parts, sense incomplir la confidencialitat, la decisió d'aquesta desestimació i els proposarà una altra alternativa de gestió del conflicte, si n'hi ha.
Tant en un cas com en l'altre, el mediador haurà de respondre la sol·licitud en un termini de tres setmanes.

Inici del procés de mediació:

- Abans d'iniciar la primera sessió, el mediador informarà les parts sobre què és el procés de mediació. Després, presentarà una declaració de compromís i voluntarietat i l'acord per mitjançar perquè les parts els signin. Amb la primera sessió, es considerarà iniciat el procés de mediació.
- Un cop acabada aquesta sessió, s'aixecarà acta del seu contingut. L'equip decidirà si és necessari convocar una altra sessió. Si és així, en fixarà el dia i l'hora i ho comunicarà a les parts.
- El mediador decidirà el nombre adequat de sessions per a cada mediació, tenint en compte sempre els principis de l'eficàcia, el compromís de les parts i els costos del procés.
- En cas que una de les parts no assisteixi a una sessió de mediació, el mediador fixarà un nova data. Si aquesta part no apareix en aquesta segona convocatòria, i no hi ha una causa justificada de la no assistència, el mediador cancel·larà el procés de mediació i ho haurà de fer constar en l'informe.
- El mediador podrà mantenir, durant el procés, reunions amb les dues parts alhora o per separat, sempre en benefici de trobar els punts coincidents entre les parts i sempre captenint-se de manera neutra i imparcial.
- En el cas de reunions privades (caucus), la informació que pugui proporcionar-li una part no podrà comunicar-la a l'altra sense autorització expressa de la primera. Igualment, qualsevol part podrà proporciona al mediador, en qualsevol moment, informació escrita o material, que tindrà caràcter confidencial, que consideri rellevant per al cas.
- Finalització del procés.

El procés de mediació s'acabarà per la consecució d'un acord entre les parts, per un informe escrit del mediador declarant impossible la mediació, per un acord conjunt de les parts, per decisió individual d'una de les parts o per qualsevol situació prevista en aquest reglament. En tots els casos es redactarà i se signarà una acta.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Administració local
Totes
Totes
Diputació de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
A part d'atorgar una subvenció, proporciona formació a mediadors i supervisions periòdiques.
Generalitat de Barcelona
Administració autonòmica
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Signa un conveni de col·laboració amb el Centre de mediació de Sant Pere de Ribes.
Universitat de Barcelona
Universitat
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Signa una col·laboració amb el Centre de mediació de Sant Pere de Ribes.
Recursos econòmics
Total euros per període
32.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El Centre de mediació social està finançat, majoritàriament, pel propi Ajuntament de Sant Pere de Ribes, tot i que també rep una subvenció de la Diputació de Barcelona.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Fons propis
Indefinida
Indefinida
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
Recursos humans
- 1 director del Centre.
- 1 supervisor de casos.
- 2 mediadors.
Altres recursos
- S'utilitza el telèfon i la comunicació via carta certificada amb els ciutadans.
- També es pot sol·licitar la mediació en línea.
Normes i mecanismes de participació implementats
Les principals característiques del model són:
- La mediació és un procediment que es centra en el futur, no en el passat. S'intenta facultar a les parts per a que resolguin les seves disputes en un mitjà protegit, confidencial i no adversari.
- És un dels mètodes de resolució de disputes més ràpid.
- És confidencial.
- No estableix un precedent.
- La persona participant té la certesa que se l'escoltarà.
- Es pot consolidar el vincle entre les persones involucrades.
- Es preserva la dignitat i el prestigi dels involucrats
- Es poden utilitzar diverses tècniques i procediments per crear una solució a mesura.
- Les parts controlen la solució.
- Velocitat en la preparació del procediment.
- És possible aclarir malentesos en la controvèrsia.
- És possible obtenir una solució satisfactòria per a totes les parts.
- Si la part no troba acords, té llibertat d'abandonar la temptativa en qualsevol moment.
- Des d'un punt de vista social, aquesta forma d'assumir la pròpia consciència de les decisions concorda amb un sentit profund de la vida democràtica, és a dir, la hipòtesi que l'educació per a la democràcia es desenvolupa gràcies a l'exercici mateix de la pràctica democràtica, i que aquesta tanca la possibilitat que molts dels nostres desacords se solucionin, quan l'índole dels mateixos ho permeti, sota criteris que nosaltres mateixos propugnaríem.

Les persones o parts en conflicte que iniciïn un procés de mediació tindran els drets següents:
- Ser informades dels beneficis, requeriments i responsabilitats que implicarà el procés de mediació i, també, ser informades de l'existència d'altres mecanismes de resolució de conflictes.
- Rebre un tracte imparcial i neutral del mediador en tot el procés i no ser objecte de cap tracte de discriminació o de no preferència enfront de l'altra part.
- Rebre resposta a qualsevol inquietud o dubte sorgits durant el procés mediador i que aquest sigui fet en un llenguatge i amb uns conceptes que els siguin entenedors i acceptables.
- Rebre les indicacions oportunes i adequades perquè puguin buscar assessorament d'experts en benefici del procés mediador i de l'obtenció de la resolució del conflicte.
- El compromís de la confidencialitat de tot el procés. També han de rebre el compromís que tota la documentació desenvolupada durant el procés (notes, esquemes i resums de les sessions), excepte aquella que fa referència a la identificació de les parts, l'acord per mitjançar i, si n'hi ha, l'acord de mediació, serà destruïda.
- Si s'escau, ser requerits perquè autoritzin o deneguin el permís per traslladar la informació recollida durant el procés de mediació o en els acords de mediació a altres professionals.
- En tot moment tenen la potestat d'arribar a un acord lliure i voluntari o bé d'abandonar la mediació si ho creuen convenient.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Ponència al Fòrum mundial de mediació.
- Reglament i codi d'ètica.
- Conveni per a mediadors voluntaris.
- Document de sol·licitud de la mediació.
- Full d'acollida.
- Informe d'entrevista individual.
- Informe d'entrevista conjunta.
- Acord per mitjançar.
- Full d'acord de mediació.
- Full de seguiment del cas.
- Enquesta de valoració.
- Supervisió dels casos.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Acord per mediar
--------
Indefinida
Sí disponible
ACORD PER A MEDIAR.doc
Reglament i codi d'ètica
--------
Indefinida
Sí disponible

Reglamenticodietica.pdf
Ponència al Fòrum mundial de mediació
--------
Indefinida
Sí disponible
XVIIIPonenciessobreseguretatciutadana.pdf
Informes anuals
--------
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
- Xerrades, conferències i cursos per a sectors de l'Administració i de la població informant sobre la mediació i la cultura de pau (obligatòria per a personal de l'Administració i no obligatòria per a la ciutadania).
- Dossiers, notes de premsa, avisos en premsa, butlletí municipal i tríptics.
- Una part de la informació produïda és confidencial (allò que afecta als casos). La resta de la informació està disponible al web de l'Ajuntament (www.santperederibes.cat).
Reconeixements i presentacions
- Premi Bones Pràctiques Ciutadanes - Un Habitat - Fòrum universal de les cultures - 2004.
- Primer premi a l'excel·lència i la innovació al món local - Congrés català de gestió pública - 2006.
Impacte
Oferir al ciutadà la possibilitat de resoldre els conflictes a través del diàleg. Han observat gran descompressió de demanda d'entrevistes per temes personals als electes i, per altra banda, d'acord amb les dades facilitades per la policia local, s'ha reduït la reincidència delictiva una vegada que les persones entren en el sistema de mediació.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Centre de mediació social
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Es realitzen diferents informes durant l'any on s'introdueixen totes les actuacions que es van fent i on s'analitzen les dades, tant a nivell qualitatiu com a nivell quantitatiu.
Punts forts de la pràctica
- Fàcil accés: proper i gratuït.
- Fomenta espais de reflexió i de decisió col·lectiva.
- Imparcialitat, voluntarietat i confidencialitat.
- Procés obert i permanent, que ofereix altres vies per evitar possibles situacions conflictives futures.
Punts dèbils de la pràctica
Falta de coneixement de la mediació per la població. Això implica una baixa demanda del servei, si bé és cert que cada vegada més gent està al corrent del servei.
Propostes de millora de la pràctica
- Tenir més possibilitats d'accés a la població mitjançant més activitats de difusió.
- Ajudar a les escoles a impulsar centres de mediació interns.
- Obtenir ajudes de diferents estaments i entitats per sostenir i exportar a altres municipis la bona experiència que aporta la mediació social a la població.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Tenint en compte que l'Ajuntament de Sant Pere de Ribes va ser pioner en obrir un Centre de mediació, molts ajuntaments van tenir com referent aquesta experiència en el moment de posar en marxa els seus serveis de mediació.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.