Fases i principals lÃnies d'actuació
Les parts interessades del conflicte han de presentar una sol·licitud per escrit amb les dades següents:
- Dades de la persona fÃsica o jurÃdica.
- Exposició resumida de les qüestions objecte de mediació. Si es tracta de disputes econòmiques, la quantia de l'assumpte disputat.
- Documents, si n'hi ha, que complementin, il·lustrin o ajudin a millorar la informació sobre el conflicte.
La sol·licitud de mediació es podrà fer a través dels serveis d'atenció i informació ciutadana de l'Ajuntament, personalment, per telèfon, per via electrònica, directament al Centre de mediació, o a través de qualsevol ens que pugui derivar la sol·licitud. En qualsevol cas, aquesta sempre s'haurà d'omplir.
Un cop rebuda la sol·licitud de mediació, el mediador avaluarà el cas atenent la tipologia del conflicte, les caracterÃstiques de les parts i la seva predisposició i mesurarà la idoneïtat de la mediació segons el resultat d'aquesta avaluació.
Si la sol·licitud és estimada, el mediador comunicarà a les parts, per escrit o per via telefònica, el dia, hora i lloc de trobada a fi i efecte d'iniciar el procés. Si és desestimada, el mediador comunicarà per escrit, o a traves d'una entrevista, a les parts, sense incomplir la confidencialitat, la decisió d'aquesta desestimació i els proposarà una altra alternativa de gestió del conflicte, si n'hi ha.
Tant en un cas com en l'altre, el mediador haurà de respondre la sol·licitud en un termini de tres setmanes.
Inici del procés de mediació:
- Abans d'iniciar la primera sessió, el mediador informarà les parts sobre què és el procés de mediació. Després, presentarà una declaració de compromÃs i voluntarietat i l'acord per mitjançar perquè les parts els signin. Amb la primera sessió, es considerarà iniciat el procés de mediació.
- Un cop acabada aquesta sessió, s'aixecarà acta del seu contingut. L'equip decidirà si és necessari convocar una altra sessió. Si és aixÃ, en fixarà el dia i l'hora i ho comunicarà a les parts.
- El mediador decidirà el nombre adequat de sessions per a cada mediació, tenint en compte sempre els principis de l'eficà cia, el compromÃs de les parts i els costos del procés.
- En cas que una de les parts no assisteixi a una sessió de mediació, el mediador fixarà un nova data. Si aquesta part no apareix en aquesta segona convocatòria, i no hi ha una causa justificada de la no assistència, el mediador cancel·larà el procés de mediació i ho haurà de fer constar en l'informe.
- El mediador podrà mantenir, durant el procés, reunions amb les dues parts alhora o per separat, sempre en benefici de trobar els punts coincidents entre les parts i sempre captenint-se de manera neutra i imparcial.
- En el cas de reunions privades (caucus), la informació que pugui proporcionar-li una part no podrà comunicar-la a l'altra sense autorització expressa de la primera. Igualment, qualsevol part podrà proporciona al mediador, en qualsevol moment, informació escrita o material, que tindrà carà cter confidencial, que consideri rellevant per al cas.
- Finalització del procés.
El procés de mediació s'acabarà per la consecució d'un acord entre les parts, per un informe escrit del mediador declarant impossible la mediació, per un acord conjunt de les parts, per decisió individual d'una de les parts o per qualsevol situació prevista en aquest reglament. En tots els casos es redactarà i se signarà una acta.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Administració local
Totes
Totes
Diputació de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica: :
A part d'atorgar una subvenció, proporciona formació a mediadors i supervisions periòdiques.
Generalitat de Barcelona
Administració autonòmica
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica: :
Signa un conveni de col·laboració amb el Centre de mediació de Sant Pere de Ribes.
Universitat de Barcelona
Universitat
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica: :
Signa una col·laboració amb el Centre de mediació de Sant Pere de Ribes.
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
32.000€
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
El Centre de mediació social està finançat, majorità riament, pel propi Ajuntament de Sant Pere de Ribes, tot i que també rep una subvenció de la Diputació de Barcelona.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
PerÃode de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Fons propis
Indefinida
Indefinida
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
Recursos humans
- 1 director del Centre.
- 1 supervisor de casos.
- 2 mediadors.
Altres recursos
- S'utilitza el telèfon i la comunicació via carta certificada amb els ciutadans.
- També es pot sol·licitar la mediació en lÃnea.
Normes i mecanismes de participació implementats
Les principals caracterÃstiques del model són:
- La mediació és un procediment que es centra en el futur, no en el passat. S'intenta facultar a les parts per a que resolguin les seves disputes en un mitjà protegit, confidencial i no adversari.
- És un dels mètodes de resolució de disputes més rà pid.
- És confidencial.
- No estableix un precedent.
- La persona participant té la certesa que se l'escoltarà .
- Es pot consolidar el vincle entre les persones involucrades.
- Es preserva la dignitat i el prestigi dels involucrats
- Es poden utilitzar diverses tècniques i procediments per crear una solució a mesura.
- Les parts controlen la solució.
- Velocitat en la preparació del procediment.
- És possible aclarir malentesos en la controvèrsia.
- És possible obtenir una solució satisfactòria per a totes les parts.
- Si la part no troba acords, té llibertat d'abandonar la temptativa en qualsevol moment.
- Des d'un punt de vista social, aquesta forma d'assumir la pròpia consciència de les decisions concorda amb un sentit profund de la vida democrà tica, és a dir, la hipòtesi que l'educació per a la democrà cia es desenvolupa grà cies a l'exercici mateix de la prà ctica democrà tica, i que aquesta tanca la possibilitat que molts dels nostres desacords se solucionin, quan l'Ãndole dels mateixos ho permeti, sota criteris que nosaltres mateixos propugnarÃem.
Les persones o parts en conflicte que iniciïn un procés de mediació tindran els drets següents:
- Ser informades dels beneficis, requeriments i responsabilitats que implicarà el procés de mediació i, també, ser informades de l'existència d'altres mecanismes de resolució de conflictes.
- Rebre un tracte imparcial i neutral del mediador en tot el procés i no ser objecte de cap tracte de discriminació o de no preferència enfront de l'altra part.
- Rebre resposta a qualsevol inquietud o dubte sorgits durant el procés mediador i que aquest sigui fet en un llenguatge i amb uns conceptes que els siguin entenedors i acceptables.
- Rebre les indicacions oportunes i adequades perquè puguin buscar assessorament d'experts en benefici del procés mediador i de l'obtenció de la resolució del conflicte.
- El compromÃs de la confidencialitat de tot el procés. També han de rebre el compromÃs que tota la documentació desenvolupada durant el procés (notes, esquemes i resums de les sessions), excepte aquella que fa referència a la identificació de les parts, l'acord per mitjançar i, si n'hi ha, l'acord de mediació, serà destruïda.
- Si s'escau, ser requerits perquè autoritzin o deneguin el permÃs per traslladar la informació recollida durant el procés de mediació o en els acords de mediació a altres professionals.
- En tot moment tenen la potestat d'arribar a un acord lliure i voluntari o bé d'abandonar la mediació si ho creuen convenient.