En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte xarxa d'atenció a la infància i l'adolescència en risc
Aquesta xarxa vol millorar la qualitat de l'atenció dels menors i les seves famílies en situació de risc social, destacant el treball conjunt i coordinat entre serveis socials, educatius i sanitaris. La idea del treball en xarxa va néixer per oferir una intervenció de més qualitat a situacions difícilment abordables des de cada servei per separat, ja que es trobaven casos de menors en situació de risc greu, en els que treballar de manera parcel·lada no donava bons resultats. Amb aquest projecte es pretén prevenir i detectar els maltractaments a la infància i a l'adolescència, facilitar eines de coordinació així com millorar el treball entre els serveis que atenen a la infància i a l'adolescència i, finalment, promoure la reflexió educativa i sanitària conjunta dels professionals que intervenen amb les famílies.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2003
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Vallirana
Nombre d'habitants:
14549
Nombre de visites:
1548
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Victoria García Martín
Càrrec:
Cap de Serveis Socials
Ens:
Ajuntament de Vallirana
Lloc web:
Adreça electrònica:
capserveissocials@vallirana.net
Telèfon / Fax:
936830511
Adreça:
Avda. de la Parellada 6-8, 08759, Vallirana
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Vallirana és un municipi amb moltes escoles i llars d'infants municipals (4 escoles municipals, un institut, una escola concertada i 3 llars d'infants públiques i 1 privada). Això demostra el gran número d'infants i adolescents al municipi. La coordinació entre els professionals que intervenen en aquesta població porta a crear canals de comunicació, des de les comissions socials ofertes des dels serveis socials municipals fins als recursos escolars per treballar aquells casos de risc social. El bon resultat de les comissions i l'anàlisi de la necessitat de treballar els casos de risc social més a fons, generen la creació de la Xarxa d'infància i adolescència. D'aquesta manera, es poden treballar els casos des d'una vessant més integral i multidisciplinar. L'èxit en la resolució dels casos té més garanties sota aquests paràmetres d'intervenció. La necessitat de millorar les coordinacions i treballar pel mateix objectiu amb els infants i les seves famílies ens porta a l'enfortiment dels canals de comunicació i, d'aquesta manera, neix aquesta Xarxa.
Objectius de la pràctica
General:
- Prevenir i detectar els maltractaments a la infància i a la adolescència.
- Facilitar eines de coordinació i el treball entre serveis que atenen a la infància i a la adolescència.
- Promoure la reflexió educativa i sanitària conjunta dels professionals que intervenen amb les famílies.
Específic:
- Millorar la qualitat de l'atenció a la infància i a la adolescència del municipi de Vallirana.
- Elaboració de protocols específics (derivació, seguiment i avaluació).
- Facilitar espais de coordinació i trobades interprofessionals.
- Elaboració de circuits i estratègies de traspàs d'informació entre els professionals que intervenen a la Xarxa.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Infància, adolescència i les seves famílies, dels municipis de Vallirana i Cervelló. Les famílies que entren a ser ateses per la Xarxa d'Infància són aquelles on els menors estan en situació de risc social greu o en situació de sospita de maltractament, sent els plans de treball dels serveis implicats en la seva atenció insuficients per a la seva evolució favorable, motiu pel qual cal una intervenció de les diferents disciplines i serveis.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La Xarxa abasta a tots els professionals implicats que adopten una nova manera de treballar conjuntament en lloc de fer-ho de forma parcel•lada, entenent a les famílies com una globalitat. És per això que es treballa sempre, coordinadament, la intervenció educativa per part de l'educadora social dels Serveis Socials, el seguiment i plans de treball amb les famílies i el treball diari de l'educadora social.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Es realitzen les següents actuacions:
- Anàlisi de les necessitats des de serveis socials d'atenció primària de l'Ajuntament de Vallirana.
- Valoració amb altres professionals relacionats amb la infància i l'adolescència, amb l'objectiu de millorar els canals de comunicació.
- Formació per part dels tècnics en matèria de treball en Xarxa.
- Elaboració del projecte (escrit).
- Creació de la Xarxa d'infància i adolescència.
- Inici del treball per comissions, treball de casos.
- Elaboració de protocols i circuits.
- Realització de jornades i formació pels membres de la Xarxa i per altres professionals relacionats amb la infància i l'adolescència.

La Xarxa d'infància de Vallirana es vertebra a partir de la comissió permanent formada per representants de centres escolars, EAP, CAP, EAIA, CSMIJ, CDIAP i Serveis Socials de Cervelló i Vallirana. Les funcions d'aquesta comissió són organitzar la xarxa, donar entrada als casos i elaborar documentació i revisar la seva aplicació (fitxes i protocols). La presa de decisions sobre tots els temes tractats es fa per consens de tots els membres de la comissió permanent després del seu debat en les seves reunions mensuals. Un cop la comissió permanent ha donat el vist i plau a l'entrada d'un cas a la xarxa, es crea l'equip d'intervenció del cas format pels professionals dels diferents serveis. Aquests es reuneixen en subcomissió formada per un mínim de tres serveis, amb la freqüència que es consideri necessària, per atendre el cas i per poder dur a terme el pla de treball conjunt establert. Cada cas té un referent que s'encarrega de la secretaria i de dur la documentació al dia, informant a la comissió permanent de la seva evolució.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntaments de Vallirana i de Cervelló (Serveis Socials)
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Lideratge i coordinació del projecte. Una educadora social és qui lidera la Xarxa, elabora els protocols, organitza i coordina els plenaris i els casos. Una treballadora social col.labora en l'organització i coordinació dels casos i en la coordinació de la gestió i elaboració de protocols.
Centre d'Atenció Primària
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Centre d'Estimunlació Precoç (CDIAP)
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Equip d'Atenció Psicopedagògica
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
IES Vall d'Arús
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Logopeda municipal
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col.laboració en la coordinació de casos, participació en els plenaris i en l'elaboració dels protocols i en les jornades formatives.
Recursos econòmics
Total euros per període
1.236,30 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Subvenció pública anual (2009).
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2009
01/01/2010
1.236,30 euros L'Ajuntament de Vallirana col.labora oferint els tècnics. La subvenció pública es reb de la Diputació de Barcelona. Als recursos humans: cap de Serveis Socials, educadora social i agent comunitària, es dedica un pressupost de 19.731 euros, 27.000 euros i 27.000 euros, respectivament. Al disseny i la impremta del tríptic, es destinen 500 euros i al disseny i la impremta de la revista, 300 euros. Finalment, es destinen 2.500 euros a la Jornada (distribuïts entre material, ponents, infraestructura i local).
L'Ajuntament de Vallirana col.labora oferint els tècnics. La subvenció pública es reb de la Diputació de Barcelona. Als recursos humans: cap de Serveis Socials, educadora social i agent comunitària, es dedica un pressupost de 19.731 euros, 27.000 euros i 27.000 euros, respectivament. Al disseny i la impremta del tríptic, es destinen 500 euros i al disseny i la impremta de la revista, 300 euros. Finalment, es destinen 2.500 euros a la Jornada (distribuïts entre material, ponents, infraestructura i local).
Recursos humans
- 1 treballadora social (personal laboral Ajuntament de Vallirana).
- 1 educadora Social (personal laboral Ajuntament de Vallirana).
- 1 cap de Serveis Socials (personal laboral Ajuntament de Vallirana).
Altres recursos
- Espai cedit per a les reunions pel Centre de Recursos Pedagògics (Sant Vicenç dels Horts).
- Espai cedit per a les Jornades per part de l'IES Vall d'Arús de Vallirana.
Normes i mecanismes de participació implementats
Formació continuada per part dels tècnics coordinadors, difusió entre els professionals de les jornades i les tasques realitzades. Per tal de fer participar més professionals dels serveis implicats a la Xarxa i de les associacions relacionades amb la infància, es realitza una segona jornada per reflexionar sobre aquells temes que afecten a la dinàmica d'intervenció de la xarxa des d'una perspectiva interdisciplinar.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Projecte escrit de la pràctica "Xarxa d'atenció a la infància i l'adolescència en risc social".
- Butlletins informatius (tres números de revista) dedicats a explicar la relació dels serveis i el treball que es realitza amb la infància i l'adolescència. També estan inclosos en ells els circuits de derivació i els protocols d'actuació.
- Tríptics i cartells per a la difusió de les Segones Jornades de la Xarxa d'Infància. El tríptic és el document explicatiu que s'utilitza durant les jornades per tal que els professionals coneguin el tema central de les mateixes i els diferents professionals que hi intervenen.
- Elaboració de protocols d'entrada del cas a la Xarxa, de valoració i seguiment i tancament del cas i establiment de Plans de Treball de cada cas.
- Dues jornades de Treball en Xarxa (el mes de juny de l'any 2006 i el mes de juny de l'any 2008), agrupant més de 80 professionals relacionats amb el món de la infància i l'adolescència.
- La constitució d'una comissió permanent que realitza reunions de forma mensual amb una durada de dues hores, alternant els municipis de Cervelló i de Vallirana. Es redacten actes i ordres del dia que després s'envien als professionals de la Xarxa per correu electrònic.
- Monogràfics sobre els temes més habituals vinculats a les famílies ateses, per mantenir actualitzada la formació dels professionals de la comissió permanent.
- Elaboració d'uns criteris d'admissió per a la valoració d'un cas: que hi hagi indicadors de risc, que els infants estiguin empadronats als municipis de la Xarxa i que intervinguin en el cas tres o més serveis de la Xarxa.
- Elaboració d'indicadors d'avaluació (nombre de menors i pares atesos a la xarxa, grau de participació dels serveis a les reunions de comissió permanent, grau d'entesa funcional dels equips de treball de cada cas, edició i difusió del tríptic i revista, grau de participació a les jornades, grau d'impacte dels continguts de les jornades a la tasca dels professionals i pares en la seva tasca diària).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Revista Núm.3
Revista
01/06/2008
Sí disponible
Revista 3.pdf
Tríptic 2-2ª Jornada de Xarxa
Retolació i publicitat
01/01/2008
Sí disponible
triptic 2 JORNADA 2008.doc
Cartell 2ª Jornada Pràctica. El treball en xarxa en l'entorn social i familiar
Retolació i publicitat
01/01/2008
Sí disponible
cartell JORNADA 2008.doc
Tríptic 1-2ª Jornada de Xarxa
Retolació i publicitat
01/01/2008
Sí disponible
triptic 1 JORNADA 2008.doc
Revista Núm.2
Revista
01/06/2007
Sí disponible
Revista2.pdf
Revista Núm.1
Revista
01/06/2006
Sí disponible
Revista1.pdf
Protocol de derivació
--------
Indefinida
Sí disponible
01 Protocol de Derivació al Projecte.doc
Projecte Xarxa d'atenció a la infància i l'adolescència en risc social
Projecte
Indefinida
Sí disponible
PROJECTE XARXA.doc
Protocol de Seguiment Treball d'Equip. Projecte Interxarxes
--------
Indefinida
Sí disponible
03 Protocol de Seguiment.doc
Protocol pla de treball per a la comissió permanent. Projecte interxarxes
--------
Indefinida
Sí disponible
02 Protocol Pla de Treball.doc
Protocol d'avaluació interna de l'equip.
--------
Indefinida
Sí disponible
04 Protocol d\'Avaluació Interna.doc
Difusió de la pràctica
- Televisió local de Vallirana.
- Butlletins, cartells i tríptics per a professionals relacionats amb el món educatiu.
Impacte
El projecte beneficia directament als menors en situació de risc social, a les seves famílies residents a Vallirana i a tots els professionals que intervenen en l'acció educativa. S'observa una millora en la coordinació dels cassos, més fluïdesa entre la comunicació dels professionals, més efectivitat en la derivació, seguiment i tancament dels cassos i un augment en l'èxit d'intervenció amb la família i el menor.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Vallirana
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
No hi ha documentació de l'avaluació general, només hi ha de l'avaluació de casos. Aquesta conclou que el treball amb els casos de famílies és més productiu, que les coordinacions entre professionals són millor valorades i el resultat resolutiu de cada cas s'observa més ràpidament. L'avaluació del projecte és continuada i es realitza a través de reunions generals de periodicitat semestral. L'impacte del projecte es mesura a partir d'indicadors.
Punts forts de la pràctica
- El treball de casos.
- Les coordinacions entre els professionals.
- El traspàs d'informació.
- Els resultats amb les famílies.
Punts dèbils de la pràctica
- El compromís d'assistència i treball per part d'alguns sectors professionals que conformen la xarxa.
- L'insuficient finançament extern.
- El desconeixement teòric del sistema de treball per d'altres professionals que no són membres de la xarxa.
- La manca d'hores per a la formació per part dels professionals membres de la xarxa.
- La manca de temps pel lideratge i la coordinació.
Propostes de millora de la pràctica
Treballar i millorar els punts febles i potenciar els forts.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Els projectes adreçats a la infància i a l'adolescència, que es porten a terme des de l'Ajuntament de Vallirana, són projectes que potencien la desaparició de les desigualtats socials en aquest col·lectiu. Afavoreixen la igualtat d'oportunitats i aporten espais educatius i d'acompanyament al menor que poden, perfectament, ser d'interès per a d'altres municipis perquè aquesta necessitat es reprodueix en molts altres llocs.
El treball en xarxa és aplicable a tots els àmbits, és una filosofia de treball positiva per a la praxis de qualsevol professional del món social i educatiu i, fins i tot és aplicable, en d'altres àmbits.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.