En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte de planificació educativa -zonificació
Té l'objectiu de determinar una zonificació educativa que iguali oferta i demanda segons criteris de proximitat del domicili, evitant que els nouvinguts es concentrin en alguns centres del municipi. L'aspecte innovador es troba en el fet que les propostes de zonificació es consensuen en una comissió formada per membres de les administracions corresponents a excepció dels directors dels centres concertats i no es fan, com abans, des del Servei d'Educació sense la participació de membres de la comunitat educativa.
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
----
Data d'inici:
13/03/2008
Data de finalització:
14/10/2008
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1610
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Àngela Mas
Càrrec:
Cap de Servei d'Educació
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
ami@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
935887000
Adreça:
C/General Prim, 33-35, 2n pis
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La Comissió de zonificació es crea com a resultat de la demanda realitzada pels directors dels centres educatius del municipi. Anteriorment, les propostes de zonificació es feien des del Servei d'Educació sense la participació de cap membre de la comunitat educativa.
Objectius de la pràctica
General:
- Determinar una zonificació educativa que iguali oferta i demanda, que respongui als criteris de proximitat de domicili, que eviti la concentració de nouvinguts en determinats centres i que permeti garantir la distribució d'alumnes durant la matricula viva sense alterar els criteris anteriors.
- Trobar el consens entre tots els membres de la comissió, sobre la zonificació proposada.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Els nous alumnes d'Educació Infantil (EI), de 3 anys, i els de primer curs d'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Territorialment, abasta tot el municipi de Rubí.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquest projecte queda vinculat al procés de preinscripció de l'alumnat des d'EI fins a 4t d'ESO, atès que les àrees de proximitat dels centres són un criteri general de prioritat a efectes d'aplicar l'admissió de l'alumnat.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
- S'estableixen els criteris a tenir en compte per fer les diferents propostes de zonificació, a més del que ja apareix a la normativa de la Generalitat de Catalunya sobre admissió de l'alumnat.

- En base als criteris establerts, l'Observatori de la Ciutat aporta dades numèriques i estadístiques que permeten començar a fer propostes: l'evolució dels alumnes d'EI dels últims 8 anys, tant pel que fa a oferta, grups i diferència, la cohort poblacional i la informació de padró. Dades educatives generals per veure la tendència del municipi al respecte. Plànol de distribució de la població immigrant per illes i plànol de distribució de la població que ha de fer EI el curs 2008-2009 per illes.

- Es determina el nombre de zones a treballar.

- Es presenten diferents propostes per part dels diferents components de la comissió. S'analitzen i trien dues propostes diferents que cada component de la comissió valorarà amb el grup del qual n'és representant.

- Es selecciona la proposta de zonificació que es farà arribar al Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya per tal que en facin la seva aprovació.

- Publicació de la zona aprovada per a la seva aplicació en el procés d'admissió dels alumnes del municipi.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Rubí
Administració local
Totes
Totes
Centres concertats
Altres
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Observatori de la Ciutat de l'Ajuntament de Rubí
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Representants de la Inspecció dels Serveis Territorials d'Educació al Vallès Occidental
Altres
Totes
Participant
Representants del Servei d'Educació de l'Ajuntament de Rubí
Altres
Totes
Participant
Representants dels IES de Rubí
Altres
Totes
Participant
Representants dels directors dels CEIP de Rubí
Altres
Totes
Participant
Representants dels directors dels centres concertats de Rubí (primària i secundària)
Altres
Totes
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
480,43 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Total anual.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubí
Fons propis
01/01/2008
01/01/2009
480,43 euros Es destinen a la publicació dels plànols. L'Ajuntament de Rubí també assumeix el cost del personal municipal dedicat al projecte.
Es destinen a la publicació dels plànols. L'Ajuntament de Rubí també assumeix el cost del personal municipal dedicat al projecte.
Generalitat de Catalunya
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2009
cost del personal
Recursos humans
La comissió està formada per 15 membres tots contractats per les administracions corresponents, a excepció dels directors dels centres concertats.
Normes i mecanismes de participació implementats
Sessions de treball amb els representats triats pels CEIPs, IES i centres concertats.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- La zonificació per al curs 2008-2009.
- Els plànols de zonificació dels diferents centres educatius de la ciutat. Estan disponibles a través de la pàgina web www.rubi.cat o bé en format paper al Servei d'Educació de l'ajuntament de Rubí.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Guia d'ensenyament 2009-2010
--------
01/01/2009
Sí disponible
guia_ensenyament 2009-2010.pdf
Plànol de Zonificació escolar
Plànol
01/01/2009
Sí disponible
plànol de zonificació escolar, curs 2009-2010.jpg
Difusió de la pràctica
S'ha fet arribar a tots els centres educatius del municipi i a la població en general a través dels plànols en paper i via web.
Impacte
- Grau de satisfacció dels alumnes que han començat EI 3 anys el curs 2008-2009: 91.78% ( Centres públics: 92.01% i centres concertats 91.30%)
- Grau de satisfacció dels alumnes que han començat 1r d'ESO el curs 2008-2009: 93.27%

Aquest grau de satisfacció fa referència a les famílies dels alumnes que fan la sol•licitud del centre escolar i té a veure amb si han obtingut o no la plaça triada en primera opció.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament de Rubí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
S'està realitzant una avaluació mixta per part de la Comissió de zonificació. Hi ha quadres resum de les dades de preinscripció i matrícula, sobre la satisfacció. Aquesta està directament vinculada amb els resultats de la preinscripció i amb el fet que la plaça obtinguda per una família sigui la sol•licitada en primera opció, o no. L'avaluació conclou que el grau de satisfacció dels alumnes (famílies) ha estat elevat i que, per tant, amb aquesta zonificació gairebé tothom ha obtingut plaça en l'opció triada.
Punts forts de la pràctica
La participació dels diferents membres de la comissió a l'hora de fer la zonificació.
Punts dèbils de la pràctica
La zonificació s'ha vist alterada per les necessitats urgents d'escolarització i per la creació d'un grup nou en un centre que es troba en una zona amb alta immigració.
Propostes de millora de la pràctica
Evitar elements que puguin distorsionar la zonificació pactada.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es pot replicar com a procés però no com a zonificació escolar.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.