Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les dinàmiques territorials que està experimentant el Bages estan sotmeten la comarca a un intens procés de transformació del qual se'n deriven canvis en les pautes i hàbits de la seva població, sobretot pel que fa al seu desplaçament quotidiana de casa a la feina. Un procés de transformació que no és aliè a la resta del territori català, en especial al que té lloc a la Regió Metropolitana de Barcelona, i que es fonamenta en l'ús del vehicle privat a gran escala. Cal tenir en compte, que dels 427.000 desplaçaments diaris que es realitzen a la comarca, el 80% són interns però només un 8% es cobreixen amb transport públic.
En aquest context, el Consell Comarcal del Bages, bé sigui a títol propi o com a integrant del Consorci Viari de la Catalunya Central, ha impulsat en els darrers anys actuacions per a millorar les xarxes de mobilitat i transport a la comarca i estudis com Enquesta sobre mobilitat a la comarca del Bages, 2003, Ocupació i Mobilitat al Bages, 2004, Pla específic per a transport de viatgers per carretera al Bages, 2005, Estudi Ferroviari de Manresa, 2007.
També ha desenvolupat el portal per compartir cotxe http://bages.compartir.org i ha participat al Projecte Europeu Hinterland durant el període 2006-2007 que, entre altres aspectes, ha permès realitzar un treball de camp als polígons i obtenir un inventari de la seva accessibilitat i mobilitat.
Aquest Programa, elaborat durant l'any 2008 pel Consell Comarcal del Bages amb el suport del Departament de Medi Ambient i Habitatge i la col·laboració del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, té com a objectiu implantar un model d'accessibilitat més sostenible als polígons d'activitat econòmica (PAEs) pels treballadors i treballadores.
L'àmbit de l'estudi s'ha centrat en els 25 municipis del Bages que tenen polígons (PAEs) en actiu. Als 95 polígons que hi ha, hi treballen prop de 23.000 treballadors en unes 1.300 empreses, xifra que representa aproximadament, un terç de la població ocupada de tota la comarca. Els desplaçaments que generen les activitats industrials del Bages són elevats però els polígons presenten situacions molt diferents entre sí, bé sigui per l'àmbit territorial en què es troben, o bé per la seva posició relativa dels nuclis urbans i als sistemes de comunicació. Per tant, el Programa tracta la mobilitat ocupacional específica de cada polígon.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la oferta dels modes de transport sostenibles (transport públic, itineraris a peu i en bicicleta) per al cas concret de la mobilitat ocupacional als polígons d'activitat econòmica del Bages.
- Millorar les possibilitats d'accés als polígons industrials per a aquelles persones que no tenen vehicle propi. Per tant s'afavoreix la inserció laboral i l'equitat en l'accés a la feina.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tots els municipis del Bages amb polígon industrial.
Vinculació amb altres programes o actuacions
- Enquesta sobre mobilitat a la comarca del Bages, 2003
- Ocupació i Mobilitat al Bages, 2004
- Pla específic per a transport de viatgers per carretera al Bages, 2005
- Estudi Ferroviari de Manresa, 2007
- Pla de serveis de transport públic a la comarca del Bages, 2008