En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Programa de mobilitat sostenible als centres d'activitat econòmica del Bages
L'elaboració d'aquest Programa té l'objectiu d'implantar un model d'accessibilitat més sostenible per als ciutadans, i en especial per als treballadors i treballadores dels polígons d'activitat econòmica del Bages. El Programa també proposa avançar, mitjançant proves pilot, cap a noves fórmules que impliquin una oferta flexible més adaptada a realitats territorials disperses amb pautes de mobilitat específiques que dificulten la viabilitat del transport públic convencional. Finalment, també pretén ser una eina que complementi el Pla de Serveis de millora del transport públic al Bages en l'àmbit de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de les Comarques Centrals.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2008
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Manresa
Sant Joan de Vilatorrada
Nombre d'habitants:
87350
Nombre de visites:
1497
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Anna Comallonga
Càrrec:
Territori i Habitatge
Ens:
Consell Comarcal del Bages
Lloc web:
Adreça electrònica:
consell@ccbages.cat
Telèfon / Fax:
93 693 03 50
Adreça:
Muralla de Sant Domènech, 24, 08241 MANRESA
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les dinàmiques territorials que està experimentant el Bages estan sotmeten la comarca a un intens procés de transformació del qual se'n deriven canvis en les pautes i hàbits de la seva població, sobretot pel que fa al seu desplaçament quotidiana de casa a la feina. Un procés de transformació que no és aliè a la resta del territori català, en especial al que té lloc a la Regió Metropolitana de Barcelona, i que es fonamenta en l'ús del vehicle privat a gran escala. Cal tenir en compte, que dels 427.000 desplaçaments diaris que es realitzen a la comarca, el 80% són interns però només un 8% es cobreixen amb transport públic.

En aquest context, el Consell Comarcal del Bages, bé sigui a títol propi o com a integrant del Consorci Viari de la Catalunya Central, ha impulsat en els darrers anys actuacions per a millorar les xarxes de mobilitat i transport a la comarca i estudis com “Enquesta sobre mobilitat a la comarca del Bages, 2003”, “Ocupació i Mobilitat al Bages, 2004”, “Pla específic per a transport de viatgers per carretera al Bages, 2005”, “Estudi Ferroviari de Manresa, 2007”.

També ha desenvolupat el portal per compartir cotxe http://bages.compartir.org i ha participat al Projecte Europeu Hinterland durant el període 2006-2007 que, entre altres aspectes, ha permès realitzar un treball de camp als polígons i obtenir un inventari de la seva accessibilitat i mobilitat.
Aquest Programa, elaborat durant l'any 2008 pel Consell Comarcal del Bages amb el suport del Departament de Medi Ambient i Habitatge i la col·laboració del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, té com a objectiu implantar un model d'accessibilitat més sostenible als polígons d'activitat econòmica (PAEs) pels treballadors i treballadores.

L'àmbit de l'estudi s'ha centrat en els 25 municipis del Bages que tenen polígons (PAEs) en actiu. Als 95 polígons que hi ha, hi treballen prop de 23.000 treballadors en unes 1.300 empreses, xifra que representa aproximadament, un terç de la població ocupada de tota la comarca. Els desplaçaments que generen les activitats industrials del Bages són elevats però els polígons presenten situacions molt diferents entre sí, bé sigui per l'àmbit territorial en què es troben, o bé per la seva posició relativa dels nuclis urbans i als sistemes de comunicació. Per tant, el Programa tracta la mobilitat ocupacional específica de cada polígon.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la oferta dels modes de transport sostenibles (transport públic, itineraris a peu i en bicicleta) per al cas concret de la mobilitat ocupacional als polígons d'activitat econòmica del Bages.
- Millorar les possibilitats d'accés als polígons industrials per a aquelles persones que no tenen vehicle propi. Per tant s'afavoreix la inserció laboral i l'equitat en l'accés a la feina.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tots els municipis del Bages amb polígon industrial.
Vinculació amb altres programes o actuacions
- Enquesta sobre mobilitat a la comarca del Bages, 2003
- Ocupació i Mobilitat al Bages, 2004
- Pla específic per a transport de viatgers per carretera al Bages, 2005
- Estudi Ferroviari de Manresa, 2007
- Pla de serveis de transport públic a la comarca del Bages, 2008
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El “Programa de foment de la mobilitat sostenible a les àrees d'activitat econòmica” s'ha desenvolupat en diverses etapes. La metodologia de treball ha consistit en l'estudi global i específic de la situació dels polígons (oferta de transport públic i privat, xarxes de mobilitat i infraestructures, oferta d'aparcament...), la realització d'enquestes als treballadors/ores i responsables de les empreses, la creació d'un espai de consens per als agents implicats en la planificació i gestió de la mobilitat (Taula de Mobilitat del Bages), i el plantejament d'una bateria de propostes.

L'estudi dels polígons s'ha realitzat tenint en compte la localització respecte del nucli urbà: dins del nucli urbà, propers al nucli, situats als afores i aïllats. L'estudi se centra en la mobilitat dels treballadors i diagnostica el conjunt de polígons industrials i centres productius en actiu de la comarca (95 polígons de 25 municipis on hi ha unes 1.300 empreses amb uns 23.000 treballadors).

La diagnosi considera les diferents xarxes de mobilitat del territori i les infraestructures que donen servei a les àrees d'activitat econòmica. Les pautes i hàbits de mobilitat s'avaluen mitjançant enquestes als treballadors i responsables de les empreses (mitjà de transport, temps de desplaçament...).

La distribució de les enquestes de mobilitat als treballadors/ores s'ha portat a terme amb la col·laboració dels sindicats UGT i CCOO, conjuntament amb el Consell Comarcal del Bages, mentre que les adreçades a les empreses s'han portat a terme per mitjà d'un qüestionari electrònic que han distribuït des de PIMEC-Bages Berguedà, des de la Cambra de Comerç de Manresa i des de les associacions d'empresaris i empresàries dels polígons de Bufalvent i els Dolors a Manresa. Les enquestes s'han realitzat als polígons de Manresa i Pla de Bages.

Les propostes s'han centrat en l'accessibilitat a peu i en bicicleta, la millora del transport públic col·lectiu, la creació de serveis d'empresa/polígons, i la implantació de sistemes flexibles de transport.

Durant aquest període també es preveu el desenvolupament d'un dels punts clau per a millorar el model de mobilitat de la comarca, que és la creació de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de les Comarques Centrals, com a òrgan de coordinació entre els operadors i les administracions, i que ha de gestionar tota l'oferta de transport públic d'aquest territori. La integració tarifària de tots els operadors de transport del Bages per a afavorir la intermodalitat està prevista per al 2009-2010.

Paral·lelament a l'elaboració del Programa i per tal de complir amb la Ley 9/2006, de 28 d'abril, sobre avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient s'ha sotmès el Programa al procés d'avaluació ambiental estratègica.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Consell Comarcal del Bages
Administració local
Diagnòstic
Impulsor
Departament de Medi Ambient i Habitatge
Administració autonòmica
Diagnòstic
Recursos financers (finançador)
Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Diagnòstic
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
51.500 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Cost de l'estudi
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Pel que fa al transport públic, el Programa proposa tres noves línies específiques per a polígons (anomenats bus llançadora), essent aquestes les propostes més destacades del Programa. A més, proposa ubicar sis noves parades en línies existents que donin servei a polígons, així com reforçar tres línies amb més expedicions i modificar el traçat de dues línies per donar cobertura a polígons pròxims.

En l'apartat dels itineraris per a vianants el Programa defineix fins a 20 itineraris on la connexió del polígon amb el nucli urbà és factible sempre i quan vagi acompanyat de diferents mesures de condicionament, construcció o millora de voreres, ubicació de guals, enllumenat, o d'altres mesures complementàries com passeres.
Impacte
Arran de les conclusions i propostes de l'estudi s'han introduït algunes millores en el servei de transport públic col·lectiu (oferta de línies, parades...), i s'han definit itineraris segurs per al desplaçament dels vianants.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
- El programa compta amb un espai de debat i consens -la Taula de Mobilitat del Bages- en la que hi participen els diversos agents socials i econòmics implicats (sindicats, organitzacions empresarials i de comerç, administracions).
- Es tracta d'una actuació a llarg termini i amb un ampli abast territorial.
- Pel seu abast territorial té un cert grau d'innovació.
Punts dèbils de la pràctica
Caldria avançar en una estratègia comunicativa que contribueixi a difondre els avantatges de la mobilitat sostenible entre els comitès d'empresa, els treballadors i els responsables de les empreses.
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.