En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Millora de l'accessibilitat a Santa Coloma de Gramenet
Instal·lació d'escales mecàniques, rampes mecàniques i ascensors inclinats a diferents barris per a facilitar la mobilitat i l'accessibilitat dels veïns en zones amb grans pendents, i connectar amb els serveis de transport públic col·lectiu.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2006
Data de finalització:
01/01/2009
Província:
Barcelona
Municipi:
Santa Coloma de Gramenet
Nombre d'habitants:
120593
Nombre de visites:
1391
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Miquel Roig i Roch
Càrrec:
Coordinador de Gabinet d'Acció Territorial
Ens:
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
Lloc web:
Adreça electrònica:
roigrm@gramenet.cat
Telèfon / Fax:
93 462 40 00
Adreça:
Plaça de la Vila, s/n - 08921 Santa Coloma de Gramenet - Barcelona
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El municipi de Santa Coloma de Gramenet està definit per una topografia singular, caracteritzada per un espai de plana fluvial, una plana intermèdia situada a més altitud on es troba el centre urbà i una zona d'altiplans i dels vessants de la Serra de Sant Mateu que superen la cota dels 60 metres on hi ha diversos barris. En aquest darrer cas, l'orografia esdevé una barrera arquitectònica per als vianants, i només permet un accés fàcil en autobús o vehicle privat.

En termes de població, aproximadament la meitat dels ciutadans de Santa Coloma (uns 55.000 habitants) viu en barris que tenen carrers amb pendents superiors al 10%. Millorar l'accessibilitat quotidiana d'aquestes persones representa, per tant, afrontar la realitat dels forts pendents per accedir a gran part dels barris i sectors residencials de la ciutat.

Aquesta evidència va portar l'Ajuntament de Santa Coloma a elaborar i aprovar l'any 2006 un Pla de millora de mobilitat i accessibilitat de vianants (modificat l'any 2008) amb 18 propostes d'actuació dirigides a:

- facilitar la connexió entre el centre urbà i els barris amb una topografia més accentuada i amb molta densitat de població,
- garantir que el ciutadà disposi d'un itinerari òptim, consolidat i amb continuïtat,
- potenciar la connexió amb els serveis de transport públic (autobús i metro).

Aquestes actuació consisteixen en la formació d'itineraris amb accessos mecànics en els barris de Singuerlin, Fondo, Llatí, Les Oliveres, Santa Rosa, Raval, Guinardera, Can Franquesa i Riera Alta, on hi viu un 46% dels habitants de Santa Coloma. La instal•lació d'aquests elements mecànics, a més de millorar l'accés a molts punts de la ciutat, suposen una millora substancial en la urbanització dels trams on s'hi instal•len. En tots els casos, l'Ajuntament renova el paviment, l'enllumenat, el clavegueram i els sistemes de serveis de cadascuna de les zones.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar l'accessibilitat i la mobilitat en els barris situats en zones amb més pendents.
- Fomentar la cohesió social i l'accés als serveis públics dels ciutadans i ciutadanes situats en aquests barris.
- Millorar l'entorn urbà dels carrers on s'instal.len les escales mecàniques, rampes i ascensors.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tot el municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Pla de mobilitat i accessibilitat de Santa Coloma de Gramenet.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
De les 18 propostes plantejades en el Pla de mobiltat i accessibilitat de Santa Coloma, i que incorporen un total de 50 elements mecànics, fins el moment se n'han realitzat 11, que corresponen a 25 elements.

Les actuacions realitzades han estat les següents:

Plaça de la Mediterrània

1 escala mecànica en funcionament des de maig de 2006,
­- integrada en el procés de remodelació de la plaça,
­- desnivell salvat de 6 metres,
- comunica la Rambla del Fondo amb la Plaça de la Mediterrània.

Jardins d'11 de Novembre

2 escales mecàniques en funcionament des de maig de 2007
­- desnivell salvat d'11 metres,
- comuniquen els carrers de Pep Ventura i Carretera de la Font de l'Alzina,
­- s'ha urbanitzat un espai públic de superfície 800 m2, anteriorment obsolet i en desús.

Carrer de Verdi
2 rampes mecàniques en funcionament des de juliol de 2007,
­- desnivell salvat d'11,40 metres,
- comuniquen els carrers de Roma i de Perú,
- actuació inclosa al projecte d'urbanització del carrer de Verdi: rampes integrades a la secció del carrer, que té 8 metres d'amplada i pendent aproximada del 18%, creació d'un itinerari de preferència per a vianants amb plataforma única per reduir l'impacte dels vehicles.

Carrer d'Àngel Prats

1 escala mecànica en funcionament des de juliol de 2007,
­- desnivell salvat de 7 metres,
- comunica els carrers d'Àngel Prats i Sants,
­- actuació inclosa al Projecte d'urbanització del carrer d'Àngel Prats: urbanització del carrer des de l'Avinguda d'Anselm de Riu fins al carrer de Sants; l'escala mecànica s'ha integrat dintre de la modificació de les escales manuals preexistents, les quals han estat renovades per tal d'adaptar-se a la normativa vigent.

Carrer de Bruc

2 escales mecàniques en funcionament des de setembre de 2007,
- desnivell salvat de 9 metres.
- comuniquen els carrers de Mas Marí i Pirineus / Sant Pasqual.
- escales integrades a la secció del carrer, que té 6,00 m d'amplada,

Carrer de Gènova

2 escales mecàniques en funcionament des de desembre de 2007,
- desnivell salvat de 12,50 metres,
­- comuniquen els carrers de Florència i part alta del carrer de Gènova,
- s'urbanitza un espai públic de vial de 400 m2,

Carrer d'Alps

2 escales mecàniques en funcionament des de desembre de 2007,
­- desnivell salvat de 7,50 metres.
- comuniquen els carrers de Wilson, Florència i de Josep Serrano,
­- s'urbanitza un espai públic de vial i zona verda de 300 m2,

Carrer de l'Aragó

2 rampes mecàniques en funcionament des de novembre de 2007,
­- desnivell salvat 13,40 m,
- comuniquen l'Avinguda Ramon Berenguer i el carrer de Galícia,
­- s'urbanitza un espai públic de vial de 1.000 m2,
­- actuacions: rampes integrades a la secció del carrer, que té 10,00 m d'amplada i pendent aproximada del 18%; creació d'itinerari de preferència per a vianants amb plataforma única per reduir l'impacte dels vehicles.

Durant l'any 2008 es van realitzar altres actuacions:

- Barri Les Oliveres, entre els carrers Juli Garreta i Ctra Font de l'Alzina: 5 escales mecàniques, en funcionament des de juliol 2008.
- Barri Singuerlin, entre els carrers Sants i Montseny. 3 escales mecàniques, en funcionament des de febrer 2009.
- Barri Santa Rosa, entre els carrers Monturiol i Roger de Llúria: 3 rampes mecàniques, en funcionament des de febrer 2009.


Centre de control:

L'empresa Thyssenkrupp, adjudicatària del Manteniment de tota la xarxa d'elements mecànics va posar en marxa al maig de 2008 el Centre de Control i Telecomandament de les escales i rampes mecàniques de la ciutat, ubicat al mateix municipi. Des d'aquest centre es vetlla pel bon funcionament del parc d'unitats mecàniques de Santa Coloma, per tal de reduir al mínim el temps de resposta a qualsevol incidència.

Paral•lelament l'Ajuntament de Santa Coloma ha procedit a la implantació d'una xarxa corporativa de fibra òptica i antenes WiMAX, amb la finalitat de portar la informació en temps real sobre el funcionament de cada element mecànic directament al Centre de Control, així com la informació del sistema de videovigilància incorporat.

L'objectiu d'aquest sistema és detectar i solucionar al moment, des del mateix centre, les possibles incidències, i realitzar el manteniment a distància de totes les unitats mecàniques de Santa Coloma. El Centre de Control funciona els 365 dies de l'any, durant 16 hores diàries -l'horari de funcionament del parc d'escales i rampes mecàniques de la ciutat- i està connectat amb Policia Local, que rep imatges al moment amb l'objectiu de vetllar per la seguretat dels vianants.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
20 milions d'€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pressupost pel conjunt d'actuacions realitzades al llarg dels anys 2006 - 2009 en matèria d'accessibilitat.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Les instal•lacions han estat molt ben valorades per la ciutadania, perquè faciliten els desplaçaments a peu en barris amb moltes dificultats d'accés. Destaca el respecte que els veïns mostren cap a les instal•lacions, ja que el vandalisme que s'ha produït ha estat mínim, gens significatiu.

D'altra banda, s'ha de tenir compte que les escales mecàniques van acompanyades d'actuacions urbanístiques complementàries, de manera que el que abans era una barrera arquitectònica i un indret de difícil accés, s'ha acabat convertint-se en un pol d'atracció i de dinamització de l'entorn.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
- La instal·lació d'escales, rampes mecàniques i ascensors han suposat una millora important de la mobilitat i l'accessibilitat dels veïns en barris amb grans pendents i una densitat de població elevada.
- La creació d'itineraris consolidats i amb continuïtat faciliten el desplaçament dels ciutadans, i especialment la connexió dels barris amb el centre urbà del municipi.
- Aquesta millora de la connectivitat dels carrers facilita l'accés dels ciutadans als serveis de transport públic col·lectiu més cèntrics (autobús i metro).
- Els diferents elements mecànics implantats es gestionen des d'un centre de control que en garanteix el bon funcionament, i reforça la seguretat dels usuaris.
- Les mesures impulsades han comptat amb la participació activa de les associacions de veïns i col·lectius de persones amb mobilitat reduïda des de les etapes inicials, la qual cosa ha permès introduir en alguns casos modificacions en els projectes per a garantir una accessibilitat universal.
- Aquest tipus d'intervencions urbanístiques ajuden a la cohesió social dels barris en crear un espai urbà més permeable i connectat amb la resta del municipi, que posa en valor la mobilitat ràpida, fàcil i segura dels diferents col·lectius ciutadans.
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.