Fases i principals línies d'actuació
La zona de vianants creada al centre de Rubí ha tingut com objectius crear un espai de trobada dels ciutadans, prioritzar els mitjans de transport més sostenibles i potencial el teixit comercial de la ciutat. S'han considerat zones d'accés restringit o de prioritat de vianants aquelles en les quals no es permet l'accés, circulació i estacionament de cap vehicles a motor que no compti amb la corresponent autorització municipals o que es trobi exclòs de la prohibició general.
L'eix central i vertebrador de l'illa és el carrer principal, l'Avinguda de Barcelona, i, a partir del carrer Sant Cugat, el passeig Francesc Macià. Els límits d'aquest eix són al nord, el carrer de Sant Josep, i al sud el carrer Prim. Els carrers que s'incorporin en un futur es regiran pel mateix Reglament d'usos de les zones de vianants a Rubí. Els carrers actualment afectats per la implantació del sistema automàtic d'accés són els següents: avinguda de Barcelona i passeig de Francesc Macià fins al carrer Sant Josep.
L'accés a la zona
S'han installat sis pilons automàtics a la zona per a regular-hi l'accés. El sistema es controla des de la Policia Local. Hi poden accedir els conductors autoritzats i els transportistes de mercaderies, en horari de càrrega i descàrrega. Són conductors autoritzats totes aquelles persones que resideixen a la zona, les que no són residents però disposen d'un garatge situat a l'illa de vianants i, excepcionalment, també les persones autoritzades que hagin justificat necessitats concretes i hagin obtingut informe favorable per part de l'Ajuntament. Davant d'una emergència, una avaria del sistema o altres situacions anòmales que s'hi puguin produir, s'abaixen tots els pilons.
La prohibició de circulació i estacionament no afecta als vehicles que s'especifiquen a continuació, sempre que estiguin de servei i que accedeixin als carrers de l'illa, o per causa justificada hagin de travessar algun d'ells: serveis de prevenció i extinció d'incendis i salvament, cossos i forces de seguretat, assistència sanitària, parcs i jardins, recollida de residus, transport públic de viatgers autoritzats, empreses de subministrament d'electricitat, gas, telefonia fixa o similar, servei públic en servei oficial, serveis funeraris o altres casos de serveis especials.
Les persones que obtenen l'acreditació disposen d'un comandament amb un xip i una targeta vinculada al mateix codi del comandament que serveix per a casos concrets, com ara que es condueixi un altre vehicle diferent a l'habitual, que el comandament no funcioni correctament, etc. És necessari portar aquesta targeta sempre i en un lloc visible del vehicle.
Els horaris i la senyalització
L'horari de l'illa comença a les 7.30 i se perllonga a les 21:30. L'interval comprés entre les 21.30 de la nit fins a les 7.30 del matí roman oberta a la circulació. L'horari de carrega descarrega de mercaderies és de 7.30 a 10.30 i de 14 a 16.30 hores. Els dissabtes no festius és només de 7.30 a 10.30.
Durant aquest horari queda expressament prohibit l'estacionament de vehicles a l'àrea de l'illa, fora de les carregues i descarregues. Fora de l'horari només es pot estacionar en aquells punts on no existeixi prohibició. En tot cas es considera estacionament illegal, i per tant susceptible de sanció, el dels vehicles aparcats en horari restrictiu.
La senyalització, tant l'horitzontal com la vertical, indiquen clarament en la confluència dels carrers transversals amb l'àmbit de l'illa, la prioritat per als vianants. No obstant això, per raons de seguretat i per tal d'evitar situacions de perill, es recomana tenir cura, tant a conductors com a vianants, al travessar aquestes cruïlles.
Com que la filosofia de l'illa és prioritzar el seu ús pels vianants, per la qual cosa els vehicles a motor que hi circulen han de tenir en compte aquesta prioritat. La velocitat en horari de l'illa -de 7.30 a 21.30- és de 10 km/hora, mentre que fora d'aquest horari la velocitat màxima es limita a 30 km/hora.
La mobilitat a peu i en bicicleta
La configuració actual de ciutat fa que sigui necessari fomentar la convivència entre tots els mitjans de transport i sistemes de desplaçament. En el cas de la zona de vianants de nova creació, aquesta circumstància es dóna en els casos següents:
cruïlles de carrers transversals amb circulació de vehicles. És el cas del carrer Cervantes amb avinguda de Barcelona i carrer Montserrat amb Francesc Macià,
circulació de vehicles de carrega i descarrega de mercaderies en l'horari de l'illa de vianants,
circulació de vehicles de veïns, dintre dels recorreguts establerts en el permís,
circulació d'autobús urbà per l'eix avinguda Barcelona avinguda Francesc Macià.
L'espai de l'illa de vianants és també pels usuaris de la bicicleta. No obstant, aquests han d'observar respecte cap a els vianants, així com unes normes d'obligat compliment:
s'ha de respectar la direcció de circulació dels carrers, així com la senyalització general i la normativa sobre circulació i trànsit,
els ciclistes que circulen en contra direcció o incompleixen les normes de trànsit, poden ser sancionats per l'autoritat,
les bicicletes han de circular a velocitat moderada, per sota del 10 km/hora, i no han de realitzar maniobres negligents o temeràries que puguin afectar a la seguretat dels vianant,
els ciclistes han de mantenir sempre una distància de, com a mínim, un metre durant les maniobres d'avançament i creuament amb els vianants,
l'Ajuntament de Rubí pot establir la prohibició de circulació de bicicletes en els horaris que es determinin, per les zones de vianants o per voreres de determinats carrers.
Els patinadors també han d'acomodar la seva marxa a la dels vianants, evitant en tot moment causar molèsties o perill. En cap cas tenen prioritat respecte als vianants. Els monopatins i similars només poden fer-se servir amb caràcter esportiu a les zones específicament senyalitzades.
La mobilitat en transport públic urbà
El traçat viari del centre de Rubí es caracteritza per carrers estrets i impracticables pel pas de l'autobús urbà. Per aquest motiu, s'ha habilitat el seu pas per l'eix central del nucli. Actualment circulen 2 línies d'autobusos. D'aquesta forma tots els ciutadans tenen l'oportunitat d'apropar-se als centres d'atracció principals: jutjats, centres d'assistència sanitària, mútua, dependencies municipals, estació de ferrocarril, àrees comercials. Els autobusos han de complir també les normes de velocitat i observar la prioritat pels vianants.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Rubí |
Administració local |
Totes |
Totes |
Recursos econòmics
Total euros per període
200.000 €