Tipus
Interna
Ens
Cada regidoria implicada.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El programa d'impuls de l'anglès a Castellar del Vallès, tot i la seva implementació recent (novembre 2016), compta amb actuacions prèvies que ja havien certificat l'interès dels infants per aprendre i jugar en anglès. Amb la nova proposta, s'estén l'enfocament plurilingüístic al municipi i l'anglès ocupa un espai més ampli en les activitats de formació i lúdiques infantils. D'altra banda, l'aposta per l'incorporació de les famílies a les accions plantejades suposa un enfortiment per a la pràctica. El mateix succeeix amb el servei d'auxiliars de conversa dins les aules dels centres educatius dels municipis, que reforça l'aprenentatge de la llengua estrangera des d'una perspectiva més amena.
En al marc del Once Upon a Time que organitza la Ludoteca Municipal, a grans trets s'han assolit els objectius bàsics: Les famílies saben que poden comptar amb aquest espai estable de joc setmanal (cada dissabte al matí) i coneixen la programació setmanal i hi assisteixen conscients de quina activitat se'ls ofereix. El primer dissabte de cada mes hi participen tant un grup de famílies vinculades a l'acadèmia d'idiomes que organitza la narració del conte com altres famílies interessades en aquesta activitat concreta.
Punts forts de la pràctica
- Implicació de molt diversos actors: centres educatius, espais lúdics extraescolars, famílies dels infants...
- Adaptació de l'aprenentatge de l'anglès al programa escolar d'acord amb les entitats escolars.
- Reforç de les competències dels infants des de ben petits (a partir de la implicació de les escoles bressol municipals).
- Transversalitat en la pràctica de l'idioma: l'anglès surt del vocabulari tradicional i s'obre a noves experiències.
Pel que fa a l'activitat Once Upon a Time, els punts forts són el públic fidel que assisteix periòdicament i la implicació dels professors del centre Idiomes Castellar, que expliquen els contes amb diferents tècniques de narració. També es destaca el fet que es tracti d'una activitat totalment voluntària, lúdica i distesa. Es tracta d'una activitat familiar: rarament l'acostament a una llengua aliena al nucli familiar es pot fer conjuntament amb altres membres de la família, interaccionant les diferents generacions. Garanteix coherència, continuïtat. Les famílies assistents realment estan motivades i donen importància a l'aprenentatge de la llengua anglesa. I, finalment, un altre aspecte innovador és que es realitza fora dels entorns d'educació reglada: l'aula, l'escola o l'acadèmia d'idiomes.
Punts dèbils de la pràctica
Per a l'activitat concreta Once Upon a Time, la narració està pensada per una franja d'edat determinada: els contes estan recomanats per infants de 4 a 10 anys. En canvi, els infants que majoritàriament participen a les activitats familiars de la Ludoteca els dissabtes al matí tenen entre els 0 i els 3 anys. Les famílies amb infants petits espontàniament prefereixen seguir amb el joc lliure.
Propostes de millora de la pràctica
Es contempla que el projecte tingui una revisió constant a fi de per poder introduir-hi les aportacions i modificacions oportunes en funció dels objectius que s'han plantejat a cada actuació. Es valorarà en cada actuació el Grau d'aplicació, valorant el % d'actuacions previstes dutes a terme, la Qualitat d'execució , valorant la programació i manteniment del calendari de treball, grups i espais, participació i implicació del professorat participant i el Grau d'Impacte a fi de millorar la competència lingüística del municipi. El contingut de la valoració podrà incloure els següents ítems:
1. Descripció de l'actuació realitzada.
2. Objectius.
3. Cronologia d'execució de l'actuació.
4. Configuració de l'equip propi (contractacions, equip propi, àrees implicades).
5. Avaluació de l'actuació: impacte i resultats de l'actuació (col·lectius beneficiats, resultats específics assolits, grau d'acompliment dels objectius plantejats...).
6. Metodologia emprada per avaluar els efectes de l'activitat.
7. Grau de satisfacció dels usuaris.
8. Observacions (propostes de millora).
El projecte estaria liderat per l'Ajuntament de Castellar en col·laboració amb Serveis Territorials, Serveis Educatius, centres educatius treballant com a co-agents del projecte. Segons les propostes rebudes, es crearien comissions de treball que farien el seguiment i avaluació de les actuacions. L'Àrea d'Educació de l'Ajuntament seria la responsable de vetllar per l'elaboració, el seguiment i la valoració de totes les fases del projecte.
Per a l'activitat Once Upon a Time es proposa:
-Millorar-ne la difusió per arribar a totes les famílies interessades.
-Augmentar la freqüència de les sessions.
-Augmentar per dalt i per baix la franja d'edat dedicant sessions a infants en la franja 1-3 anys i altres a infants més grans de 10 anys.
-Promoure que els infants més grans siguin més actius i intervinguin, participin i es generin entorns de conversa en anglès.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable a totes les franges d'edat. Les accions són adaptables als col·lectius i persones que tinguin interès en ampliar el seu coneixement de la llengua anglesa; per exemple, traslladant els tallers a casals de gent gran o altres espais d'ús col·lectiu.
L'activitat dels contes en anglès pot ser exportable a qualsevol espai/servei on comparteixin el seu temps de lleure els diferents membres de la família: places i parcs públics, fires i mercats...