Fases i principals lÃnies d'actuació
A través del programa “Foment a la rehabilitació i suport a les comunitats de veïns de Bellavista”, que des del mes de març de 2014 va posar en funcionament l'Oficina Tècnica de Pla de Barris, es va començar a treballar en diverses lÃnies que tenien com a objectiu fomentar la rehabilitació dels elements comuns dels habitatges, aixà com enfortir i facilitar eines de gestió a les comunitats de veïns.
En aquest sentit, al mes d'abril del 2014 es va posar en marxa el servei de mediació a les comunitats de veïns de Bellavista. Es tracta d'un servei públic, gratuït, que acompanya els membres de les comunitats de veïns en la resolució i gestió dels conflictes derivats de la convivència a través de la mediació i altres eines de gestió de conflictes per facilitar l'organització i el bon funcionament de les comunitats, fomentant aixà la convivència i el bon veïnatge.
En les seves etapes inicials, el Servei s'obre només al nucli de Bellavista i amb una dedicació de només 8 hores setmanals. Amb els temps el Servei es consolida i esdevé necessari per l'Ajuntament ja que diferents à rees del ‘Ajuntament, principalment PolÃtiques Socials, Urbanisme i Seguretat Ciutadana, demanen el suport del Servei per desencallar temes.
LÃnies de treball:
- Prevenció: Es realitzen tasques de sensibilització i difusió de bones prà ctiques a l'objecte de prevenir l'aparició de noves dificultats o ressorgir algunes ja resoltes.
- Intervenció: S'intervé directament amb els veïns per resoldre o millorar les dificultats d'organització o convivència.
- Acompanyament: A les comunitats i als seus veins durant processos de resolució alternativa de conflictes i durant les actuacions per resoldre les dificultats que els afecten.
- Intervenció: Realitzacions de plans de treball per resoldre o minimitzar les dificultats d'organització i convivència, mitjançant suport, assessorament i mediacions.
Durant el 2016 es va iniciar una diagnosi de les finques plurifamiliars del nucli urbà de Bellavista per esbrinar quines eren les dificultats i els problemes que presentaven les finques del barri, aixà com detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat. Grà cies a la diagnosi, moltes comunitats van conèixer l'existència del Servei convertint-se en noves usuà ries o bé en potencials futures usuà ries. Aquesta diagnosi també va ajudar a establir futures accions al barri.
Degut a la consolidació del servei al barri de Bellavista, el mes de juliol del 2016 el projecte es va ampliar a la resta de nuclis de població dels barris.
El Servei es presta per part d'1 professional del món del Dret, especialitzat en l'à mbit de la Mediació i Gestió de Conflictes en l'Àmbit Comunitari, a 32 hores a la setmana.
L'horari del Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les comunitats de veïns i en temes de veïnatge és:
- A Corró d'Avall: dimarts de 16 a 18 hores i dimecres de 9 a 13 hores.
- A Bellavista: dilluns, dimecres, dijous i divendres de 9 a 13 hores i dijous de 16 a 18 hores.
Tanmateix, a continuació es llisten quins dubtes i/o problemes es poden tractar:
- Comunitats no constituïdes legalment.
- Impagaments.
- Manca de participació en les juntes de propietaris.
- Sorolls.
- Incivisme: neteja i manteniment.
- Manca d'entesa i desavinences entre els veïns.
- No assumpció de funcions per part del president.
- Negació a assumir cà rrecs de responsabilitat.
- Manca de rotació de cà rrecs.
- Altres qüestions relacionades amb la convivència i/o organització.
Per fer-ho, s'han desenvolupat les següents lÃnies de treball:
- Acompanyament socioeducatiu a aquelles comunitats amb dificultats d'organització interna o convivència:
Dificultats d'organització com ara manca de constitució de comunitats, impagaments, manca de rotació de cà rrecs, falta de manteniment de zones comunes, desconeixement de drets i deures d'organització o manca de constitució de la comunitat.
Dificultats de convivència, tals com sorolls, neteja, civisme, ús d'espais comuns, entre d'altres.
Assessorament i acompanyament per a la tramitació dels Ajuts a la Rehabilitació d'edificis de Bellavista.
- Ofereix assessorament sobre els drets i deures dels veïns.
- Realitza mediacions dins del marc comunitari.
- Duu a terme un treball de diagnosi del barri de Bellavista.
- Organitza i celebra xerrades sobre la convivència dins del marc de la campanya de Civisme 2016.
Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament |
Administració local |
Totes |
Totes |
Altres serveis |
Administració local |
Implementació |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la prà ctica: Col·laboradors: policia local, politiques socials, etc. |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Mediadora |
Administració local |
Implementació |
Participant |
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
34.978,56
Recursos humans
- Tècnica de gestió en à mbit social.
- Tres persones mediadores: encarregads de donar suport socioeducatiu, alguna formació i de les mediacions.
- 1 professional del món del Dret.
- Altres serveis col·laboradors: policia local, polÃtiques socials, salut, obres i serveis, urbanisme.
- Servei de formació: en alguns casos, les formacions són impartides per persones expertes contractades per l'ajuntament.
Altres recursos
Bellavista Activa:
- Oficines del Servei d'Atenció a la Ciutadania (SAC).
- Oficines de PolÃtiques Socials.
- Oficina Tècnica del Pla de Barris.
- Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC).
Lloc web per informar-se sobre el servei.
Normes i mecanismes de participació implementats
La Regidoria de Participació i Relacions Ciutadanes lidera el projecte, però es treballa de manera transversal amb la resta de les à rees de l'ens local.