Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Convivència
Esports
Servei de suport, assessorament i mediació a les comunitats de veïns i veïnes en temes d'habitatge
 
El Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les Comunitats de Veïns i en temes d'habitatge neix el mes de novembre de l'any 2014 al nucli de Bellavista de les Franqueses del Vallès amb la voluntat de donar resposta específica als problemes de convivència i de gestió interna detectats a les comunitats del barri. El Servei és públic i gratuït i desenvolupa una tasca de suport i assessorament a les comunitats i veïns del municipi mitjançant la mediació com a tècnica resolució alternativa de conflictes, fomentant la bona convivència, apoderant i co-responsabilitzant als veïns per a que els puguin resoldre per si mateixos en un futur i prevenint la seva aparició.
Des de la seva entrada en funcionament el servei ha atès més d'una setantena de casos, dels quals més de la meitat tenen a veure amb temes d'organització de la comunitat com ara impagaments, manca de rotació de càrrecs, falta de manteniment de zones comunes, desconeixement de drets i deures d'organització o manca de constitució de la comunitat. A més a més, el servei també organitza accions de sensibilització i acompanyament socioeducatius a les comunitats.
 
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
01/03/2014
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Nombre d'habitants:
19023
Nombre de visites:
1532
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Antònia Garcia Báez
Càrrec:
Coordinadora del Servei
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
antonia.garcia@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
93 861 62 21
Adreça:
Carrer Rosselló, 39 Edifici Bellavista Activa
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Servei neix a partir de la necessitat detectada per part de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès en relació a una feble organització veïnal de les comunitats de veïns i veïnes del Barri de Bellavista.

L'arribada de nou-vinguts de diferents cultures i ètnies, l'envelliment de les persones que van arribar joves a alguns dels blocs i que s'han fet grans o simplement la manca de constitució de la mateixa comunitat, ha comportat un deteriorament de les estructures associatives amb efectes visibles en la pròpia organització interna de les comunitats del barri, així com també en la convivència quotidiana i les seves problemàtiques associades. Per aquest motiu es decideix iniciar el projecte al barri de Bellavista.

Un cop consolidat el Servei, i atès a la demanda del mateix per veïns d'altres nuclis de població, es decideix ampliar el Servei i donar-li un abast municipal.

S'ha de tenir en compte que el municipi de les Franqueses del Vallès està format per les zones de Corró d'Avall, Bellavista, Llerona, Corró d'Amunt i Marata, totes elles amb un teixit constructiu i social diferent, el qual genera unes necessitats de tipus comunitari veïnal específiques per cada barri.

La posada en marxa del servei pretén respondre a aquestes necessitats a través del desplegament de diferents línies de treball que dinamitzin a la comunitat cap a la autoorganització, la assumpció de responsabilitats i la resolució dels problemes de convivència que es puguin derivar de les situacions descrites.
Objectius de la pràctica
General:
Detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat.

- Establir estratègies d'intervenció adequades i pactes de convivència que permetin la millor de l'organització interna de les comunitat.

- Fomentar la convivència facilitant eines per resoldre les dificultats actuals i futures.

- Oferir un acompanyament socioeducatiu a aquelles comunitats amb dificultats d'organització interna o convivència.

Específic:
Capacitar a les comunitats perquè s'organitzin i funcionin de manera autònoma, formant-los en el marc legal vigent i empoderant-los per tal que coneguin els seus drets i deures envers la comunitat.

- Promoure la participació dels veïns i veïnes en l'àmbit comunitari contribuint a la cohesió del barri a través de desenvolupament d'hàbits cívics.

- Realització de mediacions en l'àmbit comunitari i de veïnatge per tal que les parts resolguin aquelles dificultats que els impedeixen tenir una bona organització veïnal.

- Oferir accions formatives per tal de resoldre les dificultats detectades.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Àrea de Participació i Relacions Ciutadanes Interna Participativa Administració local
Documentació Diagnosi barri Bellavista
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Aquest servei va adreçat a qualsevol persona que visqui en una comunitat de veïns de Les Franqueses del Vallès. Es poden adreçar a aquest servei els veïns i veïnes que es vulguin assessorar en temes d'organització interna de la comunitat en l'àmbit jurídic, així com també aquelles comunitats amb desavinences o desacords entre els veïns per conflictes relacionats amb la pròpia convivència.

Territori: La primera zona d'intervenció es va delimitar seguint els paràmetres fixats pel projecte de “Foment de la rehabilitació i Suport a les Comunitats de Veïns de Bellavista”, on s'identifiquen quatre sectors segons trama urbana, que es detallen a continuació i es delimiten en un plànol:

- Sector Vell (1950-60-70): illes compactes amb fronts continus i homogenis.
- Sector Elevat (1970-1980): illes allargades i parcel·les petites.
- Sector Nord (des de 1988): illes de front continu est-oest i obert a la pendent topogràfica.
- Sector sud-est (des de 2002): illes amb front discontinu de blocs plurifamiliars lineals aïllats.

Un cop implantat el servei al barri de Bellavista, la pràctica s'ha estès a la resta del municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El Servei de Suport i Assessorament a les comunitats de veïns s'ubica dins Pla de Civisme i Convivència de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
A través del programa “Foment a la rehabilitació i suport a les comunitats de veïns de Bellavista”, que des del mes de març de 2014 va posar en funcionament l'Oficina Tècnica de Pla de Barris, es va començar a treballar en diverses línies que tenien com a objectiu fomentar la rehabilitació dels elements comuns dels habitatges, així com enfortir i facilitar eines de gestió a les comunitats de veïns.
En aquest sentit, al mes d'abril del 2014 es va posar en marxa el servei de mediació a les comunitats de veïns de Bellavista. Es tracta d'un servei públic, gratuït, que acompanya els membres de les comunitats de veïns en la resolució i gestió dels conflictes derivats de la convivència a través de la mediació i altres eines de gestió de conflictes per facilitar l'organització i el bon funcionament de les comunitats, fomentant així la convivència i el bon veïnatge.

En les seves etapes inicials, el Servei s'obre només al nucli de Bellavista i amb una dedicació de només 8 hores setmanals. Amb els temps el Servei es consolida i esdevé necessari per l'Ajuntament ja que diferents àrees del ‘Ajuntament, principalment Polítiques Socials, Urbanisme i Seguretat Ciutadana, demanen el suport del Servei per desencallar temes.
Línies de treball:

- Prevenció: Es realitzen tasques de sensibilització i difusió de bones pràctiques a l'objecte de prevenir l'aparició de noves dificultats o ressorgir algunes ja resoltes.

- Intervenció: S'intervé directament amb els veïns per resoldre o millorar les dificultats d'organització o convivència.

- Acompanyament: A les comunitats i als seus veins durant processos de resolució alternativa de conflictes i durant les actuacions per resoldre les dificultats que els afecten.

- Intervenció: Realitzacions de plans de treball per resoldre o minimitzar les dificultats d'organització i convivència, mitjançant suport, assessorament i mediacions.

Durant el 2016 es va iniciar una diagnosi de les finques plurifamiliars del nucli urbà de Bellavista per esbrinar quines eren les dificultats i els problemes que presentaven les finques del barri, així com detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat. Gràcies a la diagnosi, moltes comunitats van conèixer l'existència del Servei convertint-se en noves usuàries o bé en potencials futures usuàries. Aquesta diagnosi també va ajudar a establir futures accions al barri.
Degut a la consolidació del servei al barri de Bellavista, el mes de juliol del 2016 el projecte es va ampliar a la resta de nuclis de població dels barris.
El Servei es presta per part d'1 professional del món del Dret, especialitzat en l'àmbit de la Mediació i Gestió de Conflictes en l'Àmbit Comunitari, a 32 hores a la setmana.

L'horari del Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les comunitats de veïns i en temes de veïnatge és:

- A Corró d'Avall: dimarts de 16 a 18 hores i dimecres de 9 a 13 hores.
- A Bellavista: dilluns, dimecres, dijous i divendres de 9 a 13 hores i dijous de 16 a 18 hores.


Tanmateix, a continuació es llisten quins dubtes i/o problemes es poden tractar:

- Comunitats no constituïdes legalment.
- Impagaments.
- Manca de participació en les juntes de propietaris.
- Sorolls.
- Incivisme: neteja i manteniment.
- Manca d'entesa i desavinences entre els veïns.
- No assumpció de funcions per part del president.
- Negació a assumir càrrecs de responsabilitat.
- Manca de rotació de càrrecs.
- Altres qüestions relacionades amb la convivència i/o organització.

Per fer-ho, s'han desenvolupat les següents línies de treball:

- Acompanyament socioeducatiu a aquelles comunitats amb dificultats d'organització interna o convivència:

Dificultats d'organització com ara manca de constitució de comunitats, impagaments, manca de rotació de càrrecs, falta de manteniment de zones comunes, desconeixement de drets i deures d'organització o manca de constitució de la comunitat.

Dificultats de convivència, tals com sorolls, neteja, civisme, ús d'espais comuns, entre d'altres.

Assessorament i acompanyament per a la tramitació dels Ajuts a la Rehabilitació d'edificis de Bellavista.

- Ofereix assessorament sobre els drets i deures dels veïns.

- Realitza mediacions dins del marc comunitari.

- Duu a terme un treball de diagnosi del barri de Bellavista.

- Organitza i celebra xerrades sobre la convivència dins del marc de la campanya de Civisme 2016.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament
Administració local
Totes
Totes
Altres serveis
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la pràctica: Col·laboradors: policia local, politiques socials, etc.
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Mediadora
Administració local
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
34.978,56
Recursos humans
- Tècnica de gestió en àmbit social.
- Tres persones mediadores: encarregads de donar suport socioeducatiu, alguna formació i de les mediacions.
- 1 professional del món del Dret.
- Altres serveis col·laboradors: policia local, polítiques socials, salut, obres i serveis, urbanisme.
- Servei de formació: en alguns casos, les formacions són impartides per persones expertes contractades per l'ajuntament.
Altres recursos
Bellavista Activa:

- Oficines del Servei d'Atenció a la Ciutadania (SAC).
- Oficines de Polítiques Socials.
- Oficina Tècnica del Pla de Barris.
- Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC).

Lloc web per informar-se sobre el servei.
Normes i mecanismes de participació implementats
La Regidoria de Participació i Relacions Ciutadanes lidera el projecte, però es treballa de manera transversal amb la resta de les àrees de l'ens local.
Resultats
Descripció dels productes assolits
- Formacions a comunitats de veïns i veïnes i obertes al barri.

- Suport socioeducatiu per part de la mediadora.

- Suport socioeducatius

- 2016: 60 comunitats ateses; 64 expedients.

- 49 expedient nous durant l'any 2016.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Guia gestió comunitats de veïns i veïnes Normativa Indefinida Sí disponible
Sol·licitud del Servei Formulari Indefinida Sí disponible
Flyer Retolació i publicitat Indefinida Sí disponible
Memòria 2017 Memòria Indefinida No disponible
Difusió de la pràctica
La difusió es fa a través del web municipal, el butlletí municipal i les xarxes socials. La difusió es va fent en moments determinats per tal que el Servei es vagi coneixent entre tota la ciutadania.

Val a dir que durant la diagnosi realitzada durant el 2016 es va poder fer molta difusió del servei perquè es va poder parlar directament amb els veïns i veïnes de les comunitats del barri de Bellavista i van poder ser informats sobre què era el Servei i quins beneficis podien obtenir sent persones usuàries.
Impacte
A partir del suport i l'assessorament a les comunitats de veïns s'ha generat un impacte sobre 2308 persones.

El Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les Comunitats de veïns i en temes de veïnatge s'ha convertit en un punt de suport necessari pels ciutadans i ciutadanes de les Franqueses del Vallès per resoldre o millorar aquelles dificultats que per sí mateixes no poden fer-ho.

Fomenta la bona convivència, el bon funcionament comunitari i bon veïnatge, elements claus per una ciutadania cohesionada i amb sentiment de pertinença.

A la vegada s'ha convertit en un element imprescindible per altres àrees de l'Ajuntament, perquè es pot donar atenció a aquelles necessitats del ciutadà de forma individualitzada.

Altrament, la pràctica de la mediació suposa que a llarg termini pugui haver un impacte referent a la manera d'afrontar i gestionar els conflictes per part de la ciutadania. El projecte treballa des de la visió mediadora, per tant, des d'una visió diferent a la que estem acostumades (la primera opció quan tenim un conflicte acostuma ser anar a judici). Poc a poc i a mesura que el servei evolucioni, la ciutadania estarà coneixerà altres vies per solucionar un conflicte i es sentirà més empoderada per afrontar situacions adverses.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Servei de suport, assessorament i mediació.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Durant l'any 2017 un dels objectius ha sigut treballar i consolidar el servei a la resta del municipi, podent-se avaluar molt positivament perquè la ciutadania li ha donat una bona acollida i veient-se en augment les sol·licituds d'altres nuclis del municipi.
Punts forts de la pràctica
El Servei, des de la seva creació, s'ha anat renovant per adaptar-se a les necessitats del ciutadà amb la voluntat de que aquest sigui punt de referència per resoldre o consultar temes relacionats amb la convivència, organització comunitària o veïnal.

A l'hora, el fet d'arribar a cada vegada més ciutadans i ciutadanes ajuda a que la cultura de la mediació i de la pau es vagi arrelant entre la població, aportant visió diferent pel que fa a la gestió dels conflictes.
Punts dèbils de la pràctica
La cultura de la pau i de la mediació encara no es coneix prou com perquè es percebi un canvi de comportament entre ciutadans i ciutadanes quan es troben en conflicte. És clar que el nombre de persones usuàries d'un servei com aquest podria ser més elevat, però considerant que la seva pràctica mediadora es fomenta poc, és lògic que les xifres encara es trobin molt per sota d'allò esperat.
Propostes de millora de la pràctica
Des del servei es proposen adaptar-se més a les necessitats de la ciutadania, concretament, a cadascun dels barris del municipi, ja que existeixen moltes diferències entre ells i, per tant, cal anar millorant el projecte dia a dia per aconseguir detectar tots els tipus de necessitats.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Una pràctica com aquesta es fàcilment transferible a altres pobles i ciutats, ja que conflictes n'hi ha a tot arreu i, per aconseguir un benestar social, s'ha de saber gestionar-los de manera que els ciutadans i ciutadanes no acabin sempre enfrontats en un judici, sinó que puguin arribar a parlar entre ells i elles. Un servei d'acompanyament per a què la població pugui aprendre altres maneres de relacionar-se sempre és bo que existeixi.

Ara bé, sense bons i bones professionals de la mediació i la gestió alternativa de conflictes serà impossible serà impossible veure resultats.
Més informació
Persona de contacte:
Antònia Garcia Báez
Càrrec:
Coordinadora del Servei
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Adreça electrònica:
antonia.garcia@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
93 861 62 21
Adreça:
Carrer Rosselló, 39 Edifici Bellavista Activa
Lloc web:
www.lesfranqueses.cat/
El procés de selecció i publicació d'aquesta experiència ha comptat
amb el suport econòmic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.