Fases i principals lÃnies d'actuació
Durant el 2015 es va iniciar una diagnosi de les finques plurifamiliars del nucli urbà de Bellavista per esbrinar quines eren les dificultats i els problemes que presentaven les finques del nucli, aixà com detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat.
La primera zona d'intervenció es va delimitar seguint els parà metres fixats pel projecte “Foment de la rehabilitació i Suport a les Comunitats de Veïns de Bellavista”. S'hi identifiquen quatre sectors segons la trama urbana:
1. Sector Vell (1950-60-70)
2. Sector Elevat (1970-80)
3. Sector Nord (des de 1988)
4. Sector Sud-est (des de 2002)
Grà cies a aquesta diagnosi, moltes comunitats van conèixer l'existència del Servei convertint-se en noves usuà ries o bé en potencials futures usuà ries. A més a més, el treball de camp i l'anà lisi de la informació del Barri de Bellavista va finalitzar amb un pla de treball del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge personalitzat per a les diferents tipologies de comunitats existents.
Mentre es realitzava l'estudi, es van produir dos fets importants, lligats a la finalització del Pla de Barris de Bellavista i a la intenció de consolidar i ampliar al conjunt del municipi aquells serveis que més han contribuït en la millora urbanÃstica i convivencial.
Primerament, es va decidir obrir el Servei d'Assessorament i Medicació em temes de veïnatge a tot el municipi. En segon lloc, es va decidir elaborar el Pla de Promoció de la Convivència i el Civisme. Aquest Pla preveia, entre d'altres coses, reforçar els recursos humans del Servei i ampliar l'estudi de diagnosi de les comunitats de veïns realitzat a Bellavista a la resta de nuclis de la ciutat que tenen comunitats de veïns (Corró d'Avall i Llerona).
AixÃ, entre els mesos de maig de 2018 i 2019, es va replicar el procés de diagnosi de la resta de comunitats de veïns de les Franqueses del Vallès, centrada en els barris de Corró d'Avall i Llerona. En aquest cas, però, es van afegir nous indicadors per aprofundir en el coneixement de l'estat de les CC.VV.
La metodologia emprada en aquest procés de diagnosi s'ha dividit en dues parts fonamentals: el treball de camp i l'anà lisi de les dades recollides.
Treball de camp
El treball de camp ha estat realitzat per participants dels Plans d'Ocupació del SOC, aixà com la tècnica i la coordinadora de l'Oficina d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge.
La recollida d'informació s'ha fonamentat en tres fonts: recopilació de dades existents, observació directa i entrevistes.
Quant a la recopilació de dades existents, s'han recollit les dades descriptives de cada edifici existent al Cadastre i la base de dades municipals. Grà cies a aquest procés s'han obtingut les dades referents a l'any de construcció de l'edifici, el nombre d'habitatges, locals i plantes.
A més a més, en el cas de Bellavista, també s'ha recopilat si aquells edificis que s'han adherit als Ajuts a la Rehabilitació dels elements comuns de l'edifici del Pla de Barris, són o han estat usuaris del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge.
Paral·lelament, s'ha realitzat una observació directa a peu de carrer dels edificis amb suport d'una fitxa d'observació on s'apuntaven diferents aspectes sobre l'estat de l'edifici.
Aquesta observació s'ha fet a dos nivells: interior i exterior. A nivell interior a permès visualitzar aspectes dels edificis com el manteniment, la conservació, accessibilitat, neteja i estat dels seus elements. A l'exterior, en canvi, s'han pogut analitzar parà metres com l'estat de la façana, les terrasses i els balcons.
Finalment, s'han dut a terme entrevistes als presidents/es o algun veà o veïna de l'edifici. En general, s'ha realitzat una entrevista a una o dues persones de l'edifici. Aquestes entrevistes s'han dissenyat per tal de donar coneixement sobre quines dificultats d'organització (constitució de la comunitat, rotació de cà rrecs, etc.) o convivència (soroll, respecte dels elements comuns, etc.) perceben i manifesten com a representants de la comunitat.
Tanmateix, s'ha aprofitat per contrastar alguns elements sobre el manteniment de l'edifici amb la persona entrevistada, complementant les observacions fetes.
Amb totes les entrevistes s'ha garantit el consentiment informat de les persones enquestades amb el suport d'un fulletó escrit on s'informava sobre els objectius de l'estudi, qui el promou, com es tractaran les dades i la voluntarietat de participar-hi.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Comunitats de Veïns i Finques Familiars de Llerona |
Altres |
Implementació |
Participant |
Comunitats de Veïns i Finques Familiars de Corró D'Avall |
Altres |
Implementació |
Participant |
Comunitats de veïns i Finques Familiars de Bellavista |
Altres |
Implementació |
Participant |
D-CAS - Col·lectiu d'Analistes Socials |
Empresa |
Implementació |
Col·laborador |
Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Administració local |
Avaluació |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la prà ctica: Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Àrea de Participació i Relacions Ciutadanes de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
10255.96€
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
Per la realització d'aquest projecte s'han destinat, en la major mesura possible, recursos oferts pel SOC a través dels Plans d'Ocupació.
També s'ha finançat una part amb el Pla de Barris.
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
PerÃode de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de Les Franqueses del Vallès |
Fons propis |
Indefinida |
Indefinida |
6936.93 |
|
Recursos humans
• Enquestadors, majorità riament beneficiaris dels Plans d'Ocupació
• D-Cas, Col·lectiu d'Analistes Socials
• Tècnica del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
• Coordinadora del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
Altres recursos
S'ha fet ús de tauletes i el software de treball de camp “Dooblo” com a suport en la realització de les enquestes.
Normes i mecanismes de participació implementats
Aquest estudi ha creat un espai de participació on els encarregats de dur a terme el treball de camp han entrevistat a alguns membres de cada comunitat de veïns. Els enquestadors han fet diverses preguntes als veïns i veïnes de la comunitat i de les finques familiars per tal de contrastar aquelles dades que s'han detectat durant l'observació prèvia dels edificis.