Fases i principals línies d'actuació
A partir de la signatura del conveni de col·laboració a l’any 2018, es va iniciar una tasca de diagnosi de l’estat de les muntanyes del Baix i del grau de compliment de les accions plantejades des de l’inici del primer pla director. Com a resultat d’aquesta tasca de diagnosi, es delimiten un total d’onze línies estratègiques dividides en cinc àmbits, cadascuna de les quals incorpora diverses accions planejades. Les línies d’actuació són les següents:
Àmbit de gestió forestal sostenible:
- Línia estratègica 1: Potenciar la gestió forestal sostenible per fer front al risc d’incendis.
- Línia estratègica 2: Fer del bosc un actiu econòmic, aprofitant la fusta i la biomassa per a generar energia.
- Línia estratègica 3: Implantar la pràctica de la silvopastura per tal de gestionar el sotabosc en zones prioritàries per a la prevenció d’incendis.
Àmbit d’agricultura i ramaderia:
- Línia estratègica 4: Recuperar les activitats agrícoles que puguin generar llocs de treball.
- Línia estratègica 5: Promoure els productes agrícoles i ramaders a les muntanyes del Baix.
Àmbit d’espais naturals i patrimoni:
- Línia estratègica 6: Vetllar per la conservació i millora dels hàbitats fràgils i amenaçats, com els de ribera i els prats mediterranis.
- Línia estratègica 7: Assolir un bon estat de conservació del patrimoni natural i cultural de les muntanyes del Baix.
Àmbit d’ús públic i regulació:
- Línia estratègica 8: Aconseguir una xarxa de camins ben connectats i ben senyalitzats per a tot el territori, vetllant pel seu correcte manteniment.
- Línia estratègica 9: Ordenar l’accés a zones de gran afluència dins l’espai.
Àmbit d’educació si sensibilització per al desenvolupament sostenible i coneixement del medi:
- Línia estratègica 10: Potenciar el respecte cap al medi natural.
- Línia estratègica 11: Difusió i comunicació de la imatge conjunta de les muntanyes del Baix.
La implementació del Pla requereix l’aplicació d’un model de governança adequat que determini l’estratègia de gestió organitzativa, és a dir, els instruments, persones i organitzacions que han d’assumir responsabilitats concretes al llarg del període d’execució projecte, així com la posada en marxa, gestió i avaluació del Pla. En el cas de les Muntanyes del Baix, són diferents les administracions que hi intervenen en la gestió, promoció i desenvolupament d’activitats i actuacions sobre el territori:
- Consell Comarcal del Baix Llobregat: directament relacionat amb el territori a través de l’Oficina Tècnica de les Muntanyes del Baix, s’encarrega de programar i executar accions i dur a terme el seguiment de l’execució del Pla. També coordina accions de comunicació i difusió.
- Ajuntaments que conformen l’àmbit: Begues, Castellví de Rosanes, Cervelló, Corbera de Llobregat, Gavà, la Palma de Cervelló, Martorell, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Torrelles de Llobregat, Vallirana i Viladecans.
Aquests dos tipus d’agents estan organitzats a partir de dos òrgans de coordinació i/o decisió:
- Comissió tècnica dels ajuntaments: amb una reunió mensual, realitza el seguiment i desenvolupament del Pla conjuntament amb l’Oficina Tècnica.
- Comissió de seguiment política: té capacitat de decisió per guiar els recursos i el finançament de les diferents operacions.
Igualment importants són altres administracions que actuen en el territori, com ara la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ens impulsors de diverses de les accions que s’inclouen en el pla. Un exemple és el Pla Marc per a la prevenció d’Incendis, que depèn plenament de la Diputació de Barcelona per al seu impuls i execució.
Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Consell Comarcal del Baix Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Implementació |
Col·laborador |
Municipis integrants |
Administració local |
Implementació |
Impulsor |
Àrea metropolitana de Barcelona |
Administració local |
Implementació |
Col·laborador |
Recursos econòmics
Total euros per període
~ 6.032.000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Cost d’execució aproximat dels punts del Pla director de les Muntanyes del Baix pel període 2019-2023, sense comptar els costos propis del personal d’administració
Recursos humans
A banda dels recursos humans que s’hagin d’ubicar a cada acció puntual pertanyent al projecte, hi ha els següents treballadors involucrats en el seguiment i gestió d’aquest:
- Comissió tècnica: Un treballador de perfil tècnic (preferiblement ambiental) per cada municipi participant.
- Comissió de seguiment: Un representant polític, generalment el regidor de medi ambient, de cadascun dels municipis.
- Oficina tècnica: Conformada pels perfil tècnics de medi ambient del Consell Comarcal.
Normes i mecanismes de participació implementats
A més de la comissió tècnica dels ajuntaments i la comissió de seguiment, de caràcter participatiu, una de les accions que s’han de dur a terme durant l’etapa 2019-2023 del projecte és la creació d’un òrgan de participació ciutadana que estigui operatiu per al període 2024-2029. L’objectiu d’aquest serà convocar a totes les entitats i organitzacions del terreny que vulguin sumar esforços per participar en el compliment dels objectius del pla d’accions.