Fases i principals línies d'actuació
Quan un ciutadà creu que té un problema originat per la presència de mosquits ja sigui en terreny privat o públic, pot presentar al seu Ajuntament una queixa, sol·licitud d’ajuda o inspecció. Aquestes demandes són recollides per un referent municipal de cadascun dels 25 ajuntaments que reben les prestacions del Servei. Com que es pretén donar una atenció personalitzada, aquestes demandes no poden ser anònimes i es requereix una identificació amb dades de contacte del sol·licitant.
Un cop recollida la sol·licitud, els representants municipals poden decidir tractar-la pel seu compte, o bé fer arribar aquestes dades mitjançant una extranet (anomenada WIDMOS) al Servei. En aquest cas, el Servei assigna el cas a un tècnic, que es posa en contacte amb la persona demandant abans de les 72 hores per realitzar-hi una entrevista telefònica, que té com a objectiu definir la naturalesa del problema i descartar possibles situacions que no tinguin a veure amb la presència de mosquits. En alguns casos, si la sol·licitud era senzillament per demanar una informació, la intervenció del Servei acaba aquí, però habitualment després de la trucada es concreta una visita, en general al llarg de la mateixa setmana.
Durant aquestes visites es du a terme una tasca de recopilació d’informació, recol·lecció de mostres biològiques larvàries (per filtració) o d’adults (amb capturadors, aspiradors o paranys específics), inspecció visual de la propietat afectada i els seus voltants, comprovació de l’historial d’altres sol·licituds o tractaments a la zona perifèrica, i finalment, si s’escau i s’han trobat larves, tractament immediat de l’aigua amb biocides bacterians. Es comunica tota la informació a l’acte a la persona denunciant i normalment, es visiten també les finques veïnes. Segons les característiques i resultats de cada acció, es poden programar visites posteriors de seguiment o programar campanyes de difusió bústia a bústia per altres finques de la zona afectada.
Un cop una sol·licitud ha estat resolta, es genera un informe, signat pel tècnic que se n’ha fet càrrec i pel responsable d’àrea del Servei. Aquests informes en format PDF es conserven a la mateixa extranet que gestiona les sol·licituds, i les seves dades poden són exportades a programari GIS. Aquesta recopilació de dades al llarg dels anys pot sobreposar-se damunt un mapa mitjançant Google Earth, i d’aquesta manera s’obté un important volum d’informació geolocalitzada que és útil per orientar i enfocar geogràficament les accions i campanyes del Servei.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntaments del Baix Llobregat |
Administració local |
Implementació |
Participant |
Consell Comarcal del Baix Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Servei de Control de Mosquits |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Recursos econòmics
Total euros per període
943.654,07€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El Servei de Control de Mosquits ha tingut un pressupost executat el 2021 de 943.654,07€. Aquesta xifra però, inclou la totalitat del Servei, on el programa d’atenció a queixes n’és només una part. Vora del 72% del pressupost és format per subvencions externes, i el restant són recursos propis, bàsicament quotes d’aportació municipals fixades mitjançant Conveni específic.
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Generalitat de Catalunya |
Subvencions públiques |
Indefinida |
Indefinida |
465.000 € |
|
Recursos humans
A banda dels treballadors del servei, cadascun dels municipis participants compta amb un representant en el Departament de Salut, Medi Ambient o Serveis a les Persones (depenent de la respectiva organització interna), que té la tasca de recollir i notificar les demandes del municipi. A nivell del Servei, existeix un cos de personal tècnic constituït per un grup temporal de 4 a 6 inspectors, que s’afegeixen a les 7 persones del mateix nivell permanents en plantilla; més el suport d’una persona administrativa, i dos biòlegs, directors conjunts del Servei. En cas necessari un grup de treball de 6 a 9 aplicadors de biocides realitza els tractaments.
Altres recursos
Es compta amb tota la infraestructura del Servei, incloent la seu central en la Masia de Can Comas (El Prat de Llobregat) que incorpora espai administratiu i de representació, vestidors i dutxes, garatge, taller, laboratori i insectari. El parc mòbil del Servei és format per 16 vehicles de tots tipus, incloent-hi pick-ups amb equips de fumigació però també vehicles urbans i de transport de grups de persones, i fins i tot un ATV 4x4.
Normes i mecanismes de participació implementats
La clau del correcte funcionament de la pràctica és la participació ciutadana, ja que és la ciutadania l’encarregada de fer arribar avisos i sol·licituds sobre presència de mosquits al Servei. Són els Ajuntaments, com a entitats competents en control de plagues, els qui reben les diagnosis redactades pel Servei, i els qui en fan l’ús corresponent, normalment informant les persones denunciants. Conjuntament amb els Ajuntaments, el Servei realitza també un seguiment dels casos en què és necessari. Es treballa per establir amb el públic una relació de confiança que afavoreixi la informació i la seva conscienciació, la qual derivi al seu torn en una actitud activa al respecte del problema.