Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Habitatge
#jollogo. Campanya anti-rumors per l’accés a l'habitatge
 
La campanya #jollogo vol fer front als rumors i estereotips existents sobre certs col·lectius amb la mostra de referents positius, tant de persones propietàries com de persones racialitzades que han llogat un pis al municipi. A banda d’afavorir la convivència, la campanya també busca promoure la igualtat d’oportunitats i garantir el dret a l’accés a un habitatge digne. Paral·lelament, s’ha creat una Xarxa de Mediació de Lloguer Social al municipi. Amb tot plegat, ha crescut l’interès per part dels propietaris de pisos buits de posar-los en lloguer alhora que s’ha afavorit l’accés a l’habitatge als col·lectius més vulnerables.
 
Àmbit:
Habitatge
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Sant Hilari Sacalm
Nombre d'habitants:
5753
Nombre de visites:
722
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Moragas
Càrrec:
Regidor de ciutadania, solidaritat i polítiques d’igualtat
Ens:
Ajuntament de Sant Hilari Sacalm
Lloc web:
Adreça electrònica:
jmoragas@santhilari.cat
Telèfon / Fax:
972 86 81 01
Adreça:
Carrer Rectoria, 17
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La Taula de Ciutadania de Sant Hilari, formada per persones a títol individual i entitats locals, treballa temàtiques com la igualtat, la solidaritat, la convivència i la cooperació. Precisament, d’aquesta taula en va néixer la Comissió Anti-rumors de Sant Hilari, amb l’objectiu de fer front a rumors i estereotips. Al mateix temps, a Sant Hilari hi ha molt poca oferta de pisos de lloguer. I, per altra banda, diverses persones manifesten dificultats per accedir-hi, per qüestions de procedència. Els rumors i prejudicis de que certs col·lectius no paguen o malmeten els habitatges, malauradament, s’ha estès.
Objectius de la pràctica
General:
Sensibilitzar sobre la discriminació que algunes persones pateixen per accedir al lloguer d’habitatge, en funció de la seva procedència. Lluitar contra aquests estereotips existents en certs col·lectius.
Específic:
Defensar el dret a l’habitatge
- Afavorir l’accés a l’habitatge als col·lectius més vulnerables.
- Aportar arguments per desmuntar els estereotips sobre certs col.lectius: referents positius (propietaris amb experiència en lloguers a persones de diferents procedències, etc...), amb la participació de veïns del municipi arribats de diferents procedències.
- Afavorir la convivència. Promoure la igualtat d’oportunitats.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania, especialment propietaris d’habitatges buits i persones interessades en llogar.

Territori: Sant Hilari Sacalm
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està vinculada a diverses temàtiques. Per una banda, al treballa per afavorir la convivència que es fa des de la taula de ciutadania. També està vinculat amb el treball que es fa des de la regidoria d’habitatge, des que es va elaborar un estudi dels habitatges buits del municipi. Finalment, en paral·lel es va treballar amb Fundació Ser.gi, cercar alguna mesura per afavorir que es posessin a lloguer habitatges buits del municipi, que va desenvolupar amb una campanya per donar a conèixer la Xarxa de mediació per el lloguer social, que ofereix avantatges tan al llogater com al propietari.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
La Comissió Anti-rumors de la Taula de Ciutadania va iniciar la campanya per lluitar contra l’estigmatització de certs col·lectius en l’àmbit de l’habitatge, en consonància amb el dret a l’habitatge. El discurs elaborat pretenia explicar el dret a l’accés a un habitatge digne així com animar als propietaris de pisos buits a posar el seu habitatge en lloguer sense tenir en compte la procedència, principal focus de rumor en aquest àmbit. Per això, es van buscar referents positius, tant de propietaris com de llogaters o de persones que havien patit rebuig per origen o que fossin racialitzades, que podien ser gent coneguda o vinculada al poble, per a fer-ho més visible.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Hilari Sacalm
Administració local
Totes
Totes
Taula de ciutadania
Ciutadans
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La iniciativa pràcticament ha tingut cost zero ja que els vídeos s’han realitzat amb material propi i amb persones voluntàries. El personal de comunicació de l’Ajuntament ha estat l’encarregat de gravar-lo i editar-lo.
Recursos humans
La campanya ha estat ideada i creada per persones voluntàries que formen part de la Comissió Anti-rumors de la Taula de Ciutadania de Sant Hilari Sacalm.
Normes i mecanismes de participació implementats
La Taula de Ciutadania és un espai de participació obert a la ciutadania i que treballa aspectes com la convivència, la solidaritat, la cooperació. D’aquesta taula, en surt un grup de treball, que ha fet una crida de voluntaris (amb uns criteris concrets) per participar en el projecte.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Campanya #jollogo: elaboració d’un vídeo en què apareixen llogaters (d’origens diversos) i propietaris amb experiències positives en el lloguer dels habitatges.
Difusió de la pràctica
Publicació del vídeo a les xarxes el 6 de maig del 2021: Facebook: 1.036 reproduccions i Instagram: 1.227 visualitzacions.

Publicació del vídeo a les xarxes el 19 de novembre del 2021: Facebook: 967 reproduccions i Instagram: 1.168 visualitzacions

Paral·lelament a la campanya de difusió que és en sí mateixa el vídeo, l’Ajuntament ha fet també difusió per incentivar els propietaris a posar els seus habitatges en lloguer a través de la Borsa de Mediació per al Lloguer Social. Per tant, s’han aprofitat els cartells i la difusió d’aquesta campanya per anar publicant el vídeo de la iniciativa #jollogo.
Impacte
Tot i que no s’ha pogut quantificar el retorn de la campanya, l’Ajuntament va rebre força consultes de persones amb pisos en propietat interessades en llogar-los. Per tant, s’ha percebut un cert interès. Per altra banda, diversos municipis s’han mostrat interessats en conèixer més a fons la campanya per a replicar-la.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La campanya ha tingut certa rellevància al municipi, especialment per les cares conegudes que hi ha participat i que han donat el seu testimoni positiu sobre el procés de llogar un habitatge particular. Tot i que la campanya no resol la problemàtica, contribueix a una millor convivència i a destensionar el mercat de l’habitatge, ja que sí que hi ha hagut propietaris que s’han interessat en la Xarxa de Mediació Social.
Punts forts de la pràctica
Un dels principals punts forts de l’experiència és la participació de persones per les dues bandes essent referents positius per tal de desmentir rumors i tot argumentant. En definitiva, el vídeo posa en evidència una mala praxis molt estesa. Es destaca també la valentia de la Comissió per tocar un tema tan espinós.
Punts dèbils de la pràctica
Com a punt feble caldria assenyalar que probablement la campanya per sí sola no té tanta efectivitat com si formés part de tot una estratègia en matèria d’habitatge.
Propostes de millora de la pràctica
La principal proposta de millora és seguir fent feina en aquest sentit: no només garantint el dret bàsic d’accedir a un habitatge sinó també contribuint a trencar estereotips i a fer front a rumors que perjudiquen la convivència entre veïns i veïnes del municipi.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és fàcilment replicable perquè, malauradament, els rumors per motiu de procedència o ètnia estan molt estesos i afecten, no només l’àmbit de l’habitatge, sinó molts altres. Per tant, també seria positiu ampliar l’aplicació de campanyes similars en diferents matèries, com ara educació, ocupació...
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Moragas
Càrrec:
Regidor de ciutadania, solidaritat i polítiques d’igualtat
Ens:
Ajuntament de Sant Hilari Sacalm
Adreça electrònica:
jmoragas@santhilari.cat
Telèfon / Fax:
972 86 81 01
Adreça:
Carrer Rectoria, 17
Lloc web: