Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Inclusió social
Reforç de competències i assessorament
ECO-MEDIA. Formació inclusiva en creació audiovisual i media
 
ECO-MEDIA és una iniciativa de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat que consisteix en un curs formatiu per a joves del municipi que estiguin a l’atur, es trobin fora del sistema educatiu i tinguin interès en l’àmbit de la creació audiovisual i els continguts multimèdia. Aquesta pràctica ofereix als seus usuaris una formació teoricopràctica fonamentada en la filosofia learning by doing i un acompanyament individualitzat que els permet, al llarg dels tres mesos de la seva duració, esdevenir competents en totes aquelles eines necessàries per posicionar-se en el mercat laboral del món audiovisual, un sector que, de la mà de les noves tecnologies està vivint una època de creixement marcat. Durant la seva primera edició, ECO-MEDIA ha format satisfactòriament a 11 alumnes d’entre 16 i 24 anys.
 
Àmbit:
Inclusió social
Subàmbit:
Reforç de competències i assessorament
Data d'inici:
15/10/2021
Data de finalització:
29/04/2022
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Nombre d'habitants:
43671
Nombre de visites:
1380
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Lídia Alonso
Càrrec:
Tècnica AODL Innovació, nous formats d’emprenedoria i especialització intel·ligent
Ens:
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
alonsogl@santfeliu.cat
Telèfon / Fax:
936 85 80 24
Adreça:
Carrer Joan XXIII, 14, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
En els darrers anys s’ha pogut presenciar un gran creixement i diversificació del consum audiovisual ja sigui mitjançant plataformes de consum a la carta des de casa, com de l’emergència de noves maneres de comunicar i de fer entreteniment amb la consolidació de l’streaming com a canal de comunicació a través d’ eines com Twitch o Youtube. Aquesta situació, accelerada degut al canvi de les tendències de consum arrel de la pandèmia, fa palès que el sector audiovisual i multimedia està en alça i cada cop més es relaciona amb altres indústries com la dels esdeveniments, entreteniment electrònic, i art, els quals tenen la necessitat d'explicar històries i de fer-ho amb un cert nivell de qualitat. Aquestes noves necessitats fan que el sector audiovisual requereixi de treballadors/es de manera usual. Aquest perfils laborals són ben diversos i amb diferents graus de complexitat i necessitat formativa. Podem parlar des de directors, realitzadors o directors de fotografia fins a elèctrics, gaffers, serveis de vigilància o logística, muntadors d’estructures efímeres, maquilladors/es i vestuari, entre d’altres.

Moltes d’aquestes professions es desconeixen, i és aquest raonament, combinat amb la necessitat d’adreçar uns nivells d’atur superiors al 30% entre els joves de Sant Feliu de Llobregat, han fet pensar que apropar als joves del municipi que estiguin al ‘atur i fora del sistema educatiu –en anglès, “Not in Education, Employment, or Training”, o NEET- a aquest àmbit del mon professional mitjançant una formació “learning by doing” pot ser beneficiós de cara a millorar les perspectives laborals del jovent. D’aquesta manera, els joves fora del sistema escolar de Sant Feliu de Llobregat, especialment els més vulnerables, podrien tenir l’oportunitat d’aprendre competències en matèria audiovisual i de creació de continguts audiovisuals.

Objectius de la pràctica
General:
Dotar dels coneixements teòrics i pràctics necessaris als joves participants per tal que puguin començar el seu itinerari laboral-professional dins del sector audiovisual.
Específic:
Dotar dels fonaments bàsics audiovisuals als joves participants en matèria específica audiovisual (llum, tipologies de càmeres, estructura interna del sector audiovisual…)

- Posar en pràctica els coneixements teòrico-pràctics en un entorn real de treball

- Dotar d’eines de comunicació i empoderament digital a un col·lectiu jove per tal que pugui generar continguts digitals amb un nivell professional i la seva pròpia mirada

- Apropar als joves participants a la realitat que hi ha empreses del sector audiovisual que treballen des d’una visió d’economia social i solidària i que és possible dedicar-se a aquest sector amb un impacte social positiu

- Explorar confluències del sector audiovisual, mèdia i gaming com una oportunitat de promoció professional.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Joves NEET d’entre 16 i 24 anys

Territori: Sant Feliu de Llobregat

Vinculació amb altres programes o actuacions
Tot i que pràctica no està directament vinculada amb altres actuacions de l’Ajuntament, la subvenció provinent de l’AMB s’inclou dins els programes "ApropAMB" i "Reforç educatiu, digital i inclusiu - Labora jove".

Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Fase 1: Estudi de les necessitats formatives dels joves enllaçades amb les sortides professionals i laborals (octubre-novembre 2021)

- Detecció de la necessitat formativa, i diagnosi del potencial de les sortides professionals del sector audiovisual (tenint en compte la cadena de valor de la comunicació corporativa, la publicitat i els esdeveniments i l’entertainment audiovisual) amb relació amb el col·lectiu participant, joves amb situació de vulnerabilitat i fora del sistema escolar i laboral, especialment quan es parla de coneixements tècnics però també soft skills.

Fase 2: Disseny i confecció de temari, planificació d’itinerari del curs (desembre 2021 - gener 2022)

- Conceptualització, definició d’estructura i continguts específics de les classes teòriques i pràctiques, així com elaboració dels grups de treball i tasques concretes per a les parts pràctiques del curs. D’aquesta tasca en surt una divisió en tres mòduls temàtics:

o Mòdul 1: creació audiovisual: Conèixer el mètode de treball del sector audiovisual, desenvolupar eines i coneixements de creació audiovisual i dotar l’estudiant de la capacitat de generar contingut.

o Mòdul 2: tecnificació audiovisual: Conèixer la metodologia de treball en l’audiovisual, formar en la manipulació d’equips audiovisuals específics, conèixer les directrius bàsiques de seguretat ‘on set’ i formar professionalment en els rolls audiovisuals.

o Mòdul 3: els nous formats audiovisuals: Conèixer els nous formats audiovisuals, treballar eines de realització, edició i enregistrament audiovisual , aprofundir en el format “broadcaster” o “streaming”, ser capaç de posar en pràctica els conceptes apresos en accions formatives anteriors, treballar en un entorn de treball col·lectiu, i generar un contingut audiovisual mitjançant eines d’streaming


Fase 3: Impartició de la formació teòrico-pràctica (gener 2022 - abril 2022)

- Impartició del contingut lectiu teòric en format presencial i horari matinal, alternant-ho amb la part pràctica per tal de que la capacitació i l’aprenentatge sigui més dinàmic. La part pràctica es fa mitjançant pràctiques vinculades a la capacitació (learning by doing), i per grups. També s’incorporen elements de formació-treball i d’aprenentatge servei (ApS), buscant combinar processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat local, de manera que els participants es formin tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Entre les activitats realitzades es poden destacar les següents:


o Creació audiovisual d’esdeveniments reals del municipi (reportatges a peu de carrer, elaboració de videoclips per grups locals de música, entrevistes a persones del teixit social…)

o Elaboració d’un canal propi audiovisual (canal Youtube/Twitch) per un videoblog i podcast de ràdio (amb suport audiovisual) i esdevenir una secció informativa local, elaborada pel propi col·lectiu jove i vulnerable i amb la seva mirada.

o Assistència a rodatges reals a les instal·lacions d’MTK SPACE

o Visites a proveïdors del sector audiovisual a la comarca

Fase 4: Orientació professionalitzadora a mida (març 2022 - abril 2022)

- Com a complement a la formació i el treball pràctic es va dur a terme una acció
d’orientació professionalitzada a mida per a cadascun dels perfils participants a
ECO-MEDIA, tenint en compte les seves preferències i habilitats i amb l’assistència a la confecció portafolis personalitzat orientat al mercat media-audiovisual de la província.

Fase 5: avaluació de l’impacte (a partir d’abril 2022)

- Realització d’una valoració qualitativa i quantitativa de l’impacte del projecte per part de les persones usuàries, valorant el propi curs però també tenint consideració de qüestions sobre l’ecosistema local d’economia creativa digital i la ciutat, amb l’objectiu de recollir opinions i idees per a un possible redisseny de cara a futures edicions.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
AMB
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Ajuntament de Sant feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Biivisual
Empresa
Implementació
Participant
MTK Space
Empresa
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
40.000 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquesta acció està subvencionada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona dins del Pla "ApropAMB" i del programa "Reforç educatiu, digital i inclusiu - Labora jove".
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
AMB Subvencions públiques Indefinida Indefinida 40.000 €
Recursos humans
- 3 formadors per a la realització del curs
- 1 tècnic de l’ajuntament
Altres recursos
- Instal·lacions a CO_Innova_LAB (Torre del Roser) Sant Feliu de Llobregat
- Eines audiovisuals proporcionades per MTK Space
Resultats
Descripció dels productes assolits
L’experiència s’ha traduït en la creació d’un curs per a 11 participants, amb un total de 300 hores lectives i enfocat en la creació audiovisual, la tecnificació en eines audiovisuals i el coneixement en formats emergents del món audiovisuals. A més, els participants al curs han creat un compte d’Instagram on s’exposa part dels materials audiovisuals creats arran del curs.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria de la pràctica -------- Indefinida Consultar ens
Difusió de la pràctica
Impacte
A nivell quantitatiu, la pràctica ha ofert formació a 11 participants, 4 de les quals han estat dones. Qualitativament parlant, els participants han donat puntuacions superiors al 7 sobre 10 a l’experiència, i l’impuls donat per la formació els ha permet sortir-ne amb un portafolis personalitzat, continguts audiovisuals propis i amb la possibilitat d’haver interactuat i contactat amb agents locals del món audiovisual.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Projecte ECO-MEDIA
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Un cop acabada la implementació de la pràctica, es pot considerar que aquesta ha assolit els seus principals objectius: captar un grup de joves NEET amb inquietuds al voltant de la formació en temes audiovisuals, i mitjançant un curs teoricopràctic dotar-los de coneixements per millorar el seu posicionament al mercat laboral, tot aconseguint una bona recepció per part dels participants.
Punts forts de la pràctica
- Es tracta d’una pràctica innovadora, que adreça un problema vigent com és el dels joves sense treball ni formació activa i els dirigeix cap a un sector laboral en creixement.
Punts dèbils de la pràctica

- Es tracta d’una formació en un àmbit laboral força específic, per la qual ha costat trobar candidats amb un perfil correcte
Propostes de millora de la pràctica
- Es pot explorar la possibilitat de que realitzar el curs atorgui algun tipus de titulació que validi els coneixements adquirits

- Tot mantenint el format, es podrien ampliar els itineraris formatius disponibles i les àrees de coneixement que s’hi treballen
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable en altres parts del territori sempre i quan una diagnosi prèvia pugui identificar un volum suficient de joves NEET que puguin estar-hi interessats. LA seva realització no requereix un desplegament gran de recursos, però la seva implantació donarà millors resultats en un territori on hi hagi un cert volum d’entitats i empreses audiovisuals, per tal de nodrir la formació amb possibilitats de classes practiques i de possibilitat de crear contactes posteriorment al curs. Més enllà de l‘àmbit audiovisual, el mateix format de curs pot ser traslladat a altres sectors econòmics més concordants amb les particularitats del teixit social i econòmic de cada territori o municipi.
Més informació
Persona de contacte:
Lídia Alonso
Càrrec:
Tècnica AODL Innovació, nous formats d’emprenedoria i especialització intel·ligent
Ens:
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Adreça electrònica:
alonsogl@santfeliu.cat
Telèfon / Fax:
936 85 80 24
Adreça:
Carrer Joan XXIII, 14, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Lloc web:
www.santfeliu.cat