Fases i principals línies d'actuació
Fase 0: Disseny del procés (Abril – Maig 2020)
Abril 2020: Reunions de participació interna per establir consens polític i tècnic de presentació del projecte, tipus de procés participatiu, etc.
Maig 2020: Reunions amb joves d’associacions calderines (Assemblea de Joves
i Assoc. Aimava) per posar en comú el tipus de procés i compartir el projecte. Aquestes sessions han estat molt valuoses per escoltar les opinions i reflexions sobre com veien els procés, les eines, els tempos, i el mateix projecte.
Fase 1: Informació (Maig – Juny 2020)
Fase 2: Propostes i valoració (Juny – Novembre 2020)
Propostes (Juny – Juliol 2020)
Presentació del procés participatiu, els actors i l’espai on es s’allotjarà el projecte.
Presentació del projecte.
Definició dels valors del projecte.
Introducció al debat sobre els usos, espais i gestió.
Definició dels usos i espais de la zona comunitària de l’edifici.
Debat sobre com es gestionaran els espais comuns.
Definició dels límits, l’espai exterior de l’edifici i la manera com es relaciona amb elbarri.
Introducció al debat sobre la gestió de l’adjudicació dels habitatges.
Presentació i validació de les propostes i idees sorgides en la sessió anterior.
Reflexió sobre l’eficiència energètica dels habitatges i l’envolvent de l’edifici.
Presentació dels diferents tipus de lloguer que podria aplicar la oficina d’habitatge perels joves que volguessin accedir-hi.
Debat sobre la gestió de l’adjudicació dels habitatges.
Valoració tècnica de les propostes recollides en les sessions de debat (Juliol – Novembre 2020)
Es tracta d’una fase interna del procés participatiu en la qual l’equip d’arquitectes del projecte i representants tècnics i polítics de l’Ajuntament valoren les propostes, és a dir quina aplicació poden tenir en el projecte, pressupost, etc.
Fase 3: Retorn (Novembre 2020)
Explicació de quina ha estat la valoració de les propostes recollides, quines s’han incorporat al projecte i de quina manera i quines no s’han pogut incorporar i perquè.
El mes de novembre de 2022 s’inicien les obres i el mes de febrer de 2023, el nou edifici està finalitzat. Es preveu que la inauguració de l’edifici i l’assignació dels habitatges de protecció oficial es faci al mes d’abril de 2023 a través de la inscripció dels joves al RSHPO, la publicació de la convocatòria de l’adjudicació dels habitatges, la publicació del llistat de sol·licitants i, finalment, el sorteig entre les persones admeses i segons la tipologia d’habitatge.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Caldes de Montbui |
Administració local |
Totes |
Totes |
Assemblea de Joves |
Entitats i associacions |
Més d'una fase |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Disseny procés
Informació
Proposta i debat
Retorn
Avaluació procés |
Associació Aimava |
Entitats i associacions |
Més d'una fase |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Disseny procés
Informació
Proposta i debat
Retorn
Avaluació procés
|
Ciutadania |
Ciutadans |
Més d'una fase |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Joves del municipis i veïnes i veïns del barri.
Proposta i debat
Retorn
Avaluació procés |
Straddle3 |
Empresa |
Més d'una fase |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Redactors del projecte.
Disseny procés
Informació
Proposta i debat
Valoració tècnica
Retorn |
Recursos econòmics
Total euros per període
2.766,95 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Les principals despeses han estat relacionades amb la difusió i comunicació i la plataforma web.
Cal destacar que l’import no inclou els costos dels tècnics municipals implicats en les diferents tasques realitzades ni tampoc les hores treballades pels Serveis de Comunicació, Oficina d’Habitatge, Joventut i Participació Ciutadana.
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de Caldes de Montbui |
Fons propis |
01/04/2020 |
01/11/2020 |
2.766,95 € |
|
Recursos humans
Tècnica de participació Ciutadana i equip arquitectes Straddle com a dinamitzadors de les sessions.
A la 3a sessió també es va comptar amb la presència de Gerardo Wadel, membre de Societat Orgànica, especialista en l’anàlisi del cicle de vida dels edificis, en materials i en tecnologia de la construcció, que va col·laborar en la reflexió i definició d’alguns elements de façana amb la explicació dels sistemes plantejats i les diferents variacions.
Altres recursos
Per dur a terme el procés participatiu es van fer servir diferents eines virtuals de participació (Zoom, Padlet…).
Les sessions presencials van tenir lloc a Les Cases dels Mestres, un equipament públic amb sales d'ús polivalent per a les reunions de les entitats.
Normes i mecanismes de participació implementats
• Coordinació regidoria de Participació Ciutadana i Joventut
• Trucades i trobades presencials amb les joves per explicar el projecte i l’interès en la seva participació tant en la definició del procés (joves associades) com en el mateix procés.
• Contacte a través de WhatsApp, correu electrònic i xarxes de joventut.
• Sessions de proposta i debat sobre els diferents aspectes de co-disseny (grups de treball i plenaris)
• Interlocució de les joves amb la regidoria d’Habitatge per resoldre dubtes.
• Sessió de retorn.