Fases i principals línies d'actuació
Després de decidir abordar el problema del soroll de manera participada, les tècniques de l’Àrea de Participació van dissenyar el funcionament de la taula: podien participar els veïns (a títol individual) que ho desitgessin si es posaven en contacte amb l’ajuntament demanant-ho, també formaven part els grups polítics, l’Àrea de Participació i l’Àrea d’Activitats de l’Ajuntament, la Secretaria General, plataformes veïnals i l’associació empresarial del polígon. El problema es va començar a aborda al setembre del 2020, però no va ser fins al novembre del mateix any en què es va iniciar l’activitat de la comissió.
La taula es reunia cada mes i la dinamitzava (durant les primeres sessions) personal extern d’una empresa especialitzada. A més, amb la intenció de fer-ho de manera fonamentada, la taula comptava amb l’assessorament d’un expert contractat, que va realitzar diferents sonometries i va proposar diverses solucions a la contaminació acústica.
Un cop es van decidir les mesures, la taula sencera (i l’expert) es van reunir amb els responsables d’una d’aquestes empreses, que es va avenir a implementar aquestes mesures. En un segon terme, una petita comissió liderada per l’expert es va reunir amb l’altra empresa, que no va aplicar les mesures. De totes maneres, les mesures acordades, els estudis de sonometria i les conclusions de la taula han aconseguit reduir la crispació veïnal i l’impacte de la contaminació acústica. El desembre de 2021, després de 13 mesos de funcionament de la taula, es va celebrar l’última trobada, ja que consideren que el problema ha quedat resolt.
Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Administració local |
Totes |
Totes |
Associació d'Empreses del Polígon |
Entitats i associacions |
Implementació |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Són membres de la comissió. |
D-Cas |
Empresa |
Implementació |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Dinamitzadros d'algunes sessions de la comissió. |
Expert |
Altres |
Més d'una fase |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Elaboració d'informes de contaminació acústica i disseny de mesures per reduir la contaminació acústica. Va participar a totes les sessions de la comissió. |
Grups polítics del consistori |
Altres |
Implementació |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Són membres de la comissió. |
Plataformes culturals i veïnals |
Entitats i associacions |
Avaluació |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Són membres de la comissió. |
Veïns |
Ciutadans |
Implementació |
-------- |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Són membres de la comissió. |
Recursos econòmics
Total euros per període
9626
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Fons propis |
01/11/2020 |
01/12/2021 |
9626 |
|
Recursos humans
Les tècniques de Participació Ciutadana de l’Ajuntament s’han encarregat del projecte des de la fase inicial; també coordinant-se amb les tècniques de l’àrea de govern afectada, la d’Activitats. Aquí s’hi van sumar l’expert (encarregat de l’elaboració dels informes) i l’empresa dinamitzadora durant la fase d’implementació de la iniciativa.
Altres recursos
Les sessions de la taula de treball, emmarcades en un context de pandèmia, es van fer a través de la plataforma Zoom.
Normes i mecanismes de participació implementats
La participació era oberta a tota la ciutadania, si ho notificaven prèviament a l’ajuntament. Per tal d’obrir aquesta proposta a tot el veïnat, es feia difusió prèvia de cada una de les sessions de la comissió.
Cada sessió comptava amb una benvinguda; uns punts de l’ordre del dia en què es comentaven els problemes existents i com s’havien abordat; i un darrer punt de torn obert de propostes d’intervenció en el problema.
Les dues empreses causants dels problema no van participar de la comissió (sí que ho van fer amb l’associació d’empreses). A títol individual, una de les empreses es va reunir amb tota la comissió per tal d’abordar el problema. Posteriorment, una petita delegació es va reunir amb la segona empresa.
Les tècniques de l’Ajuntament destaquen que aquesta és la primera vegada al municipi que s’aborda un problema veïnal d’aquesta manera. I assenyalen que aquesta metodologia és molt més flexible i àgil que altres mecanismes participatius que ja existien al municipi, com ara el consell de poble.