Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Cultura
Activitats socioculturals
MOU-TEatre. Arts escèniques, inclusió i transformació social
 
El procés participatiu i intensiu d’arts escèniques de MOU-Teatre és un procés creatiu d’una obra de teatre que pren com a temàtica un problema social d’abast global però contextualitzat a la ciutat, intensiu en hores, totalment participatiu i obert tothom. El procés es divideix en 3 parts, una jornada de debat i reflexió sobre el tema escollit, on participen persones vinculades directament o interessades en la problemàtica, el procés creatiu participatiu i la posada en escena, la qual va acompanyada d’un debat posterior amb el públic.

En destaca el fet de que es visibilitza i es dona veu als col·lectius de la ciutat que no solen tenir espais per a explicar en primera persona les seves experiències, el que te un impacte positiu en el reconeixement i autoestima d’aquestes persones. A més es sensibilitza a la població sobre la problemàtica en qüestió i es promou una mirada crítica constructiva que ens apropi a un model de societat més plural i equitativa, permetent construir aliances entre diferents agents del teixit cultural i social del municipi.

Aquest projecte esta organitzat conjuntament per la sala de teatre els carlins, la companyia teatral Cia Sargantana i les regidories d’Inclusió Social, Cultura, Joventut, Cooperació, a més d’altres segons la temàtica escollida, el que li dona un caràcter molt transversal.

Actualment ja han tingut lloc 3 edicions, sent la quarta, aquest 2023.

 
Àmbit:
Cultura
Subàmbit:
Activitats socioculturals
Data d'inici:
03/06/2023
Data de finalització:
18/11/2023
Província:
Barcelona
Municipi:
Manresa
Nombre d'habitants:
76570
Nombre de visites:
1200
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Emma Oliveras Torras
Càrrec:
Tècnica de Cultura Ajuntament de Manresa
Ens:
Ajuntament de Manresa
Lloc web:
Adreça electrònica:
emmaoliveras@ajmanresa.cat
Telèfon / Fax:
938753410
Adreça:
Regidoria de Cultura Passeig Pere III, 27
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Els primers antecedents del projecte se situen al 2012 amb experiències de promoció de la formació en teatre i dansa social des de la Casa Flors Sirera dins dels Plans d'Educació pel Desenvolupament 2012 i 2013. Paulatinament, s'incorporen a la proposta les regidories de Joventut, Inclusió Social i Cultura per treballar-les transversalment.

Els anys 2016, 2017 i 2018 Manresa acull tres propostes de difusió d'experiències de teatre social: les obres de teatre a la sala Els Carlins, EFECTE 2000 al 2016 i CASA al 2018, i la Jornada Arts Escèniques i Inclusió Social, al 2017, al Casal de les Escodines.

Les dues accions teatrals, EFECTE 2000 i CASA, són creades per joves i fruit de la col·laboració entre Tracart i el Consell Comarcal del Garraf, amb el suport de la Diputació de Barcelona. Tenien com a objectiu descobrir què volem canviar socialment i experimentar com fer que el teatre esdevingui una eina capaç d'expressar aquesta voluntat de canvi sobre temes de cultura de la pau. En aquests casos, es realitzava un debat postfunció amb els actors i actrius i s'hi convidava una fila 0 de persones vinculades al món de la cultura i d'entitats socials locals.

La Jornada Arts Escèniques i Inclusió Social del 2017 es va dirigir a professionals i estudiants, per tal de conèixer experiències de d'altres municipis, metodologies de teatre social i visualitzar l'espectacle de dansa-teatre Quebradas i Impefectas per reflexionar sobre la diversitat funcional.

L'octubre del 2018 des de l'Ajuntament de Manresa es convocà una reunió amb entitats, escoles privades de teatre, la Fira Mediterrània, actors i actrius a títol individual, entitats i institucions dels àmbits socials, etc. en la qual es plantejà fer un pas més enllà i crear una Mostra de Teatre Social a la ciutat, anual o bianual. Es va proposar als participants de la reunió la possibilitat de formar part d'un grup promotor/impulsor per poder-ne dissenyar el projecte.

L'objectiu de la Mostra de Teatre Social era i seria la sensibilització de la ciutadania a través del teatre vers la realitat social de la nostra ciutat, les relacions internacions nord-sud i utilitzar el teatre com a eina per fomentar el coneixement i l'intercanvi entre les associacions de la ciutat que treballen, cadascuna des del seu àmbit, per l'assoliment d'uns objectius comuns.

L'envergadura de la proposta i falta de musculatura real per portar-la a terme va fer que l'acollida no fos l'esperada i s'ajornés com a objectiu a replantejar a llarg termini. Mentrestant, des de les regidories implicades, es va aterrar i simplificar la Mostra amb un nou projecte liderat i organitzat pel mateix Ajuntament que ja s'iniciaria al mateix 2019: els Tastets de Teatre Social.

Aquests consistien en una mostra formada per 4 obres curtes creades per col·lectius d'inclusió social. Amb una temàtica comuna acordada prèviament, cadascun d'ells la representava des de la seva pròpia perspectiva. Tot el procés creatiu implicava la condició de tenir en funcionament un grup teatral propi dinamitzat per una persona responsable i participar en diverses sessions de tècniques teatrals a càrrec d'una persona professional, encarregada de la direcció escènica i artística del conjunt de tastets i de lligar-los entre si.

Paral·lelament, entre el 2018 i el 2019, la Sala de Teatre Els Carlins i la Cia Sargantana proposaren a l'Ajuntament de Manresa un procés creatiu col·lectiu i intensiu en hores, amb la participació dels mateixos actors i actrius, sobre temàtiques d'abast global, però contextualitzades al municipi, obert a tothom que estigues interessat en el tema, posant èmfasis en el procés d'aportació de continguts anterior i debat posterior al procés creatiu.

L'Ajuntament acceptà finançar aquest projecte i col·laborar amb Els Carlins i la Cia Sargantana en la contextualització de la temàtica suggerida, la cerca d'agents que hi tinguin relació, la difusió de la proposta, etc., i juntament amb els Tastets de Teatre, tots dos projectes s'uniren sota la marca MOU-TEatre .
Objectius de la pràctica
General:
Promoure el teatre i la cultura com a eines d’inclusió, cohesió i transformació social
Específic:
Crear un espai de reflexió conjunta sobre la realitat social i internacional actuals per promoure accions de transformació social.
- Crear una consciència ciutadana implicada en la millora dels reptes globals que afecten la vida a la ciutat.
- Promoure l’empatia vers la diversitat, situacions i experiències de vida.
- Expressar i denunciar a través del teatre situacions i experiències viscudes.
- Donar veu, estimular l’empoderament, participació i cohesió grupal entre les persones participants al procés creatiu
-Promoure l’acostament a noves tècniques expressives teatrals i la creació de nous públics d’arts escèniques.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Manresa, Els Carlins i la Cia Sargantana Mixta Participativa Entitats i associacions
Documentació
Descripció La diagnosi prèvia es basa en l’avaluació que es fa anualment després de cada edició entre les persones abans esmentades.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: actors i actrius ameteurs interessats en el tema plantejat i públic local o comarcal assistent a la representació de l’obra.

Territori: Manresa.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El procés creatiu participatiu i intensiu s’emmarca en el les activitats de MOU-TEatre, Arts Escèniques, inclusió i transformació social.

Aquest projecte, a més, respon als objectius i estratègies del II Pla d’Igualtat de Gènere, el Pla Local de Joventut 2018-2022, el Pla d’Acció Cultural 2015-2019 amb visió fins el 2022, el Pla d’Acció per a la Inclusió Social 20128-2022, els Plans Anuals d’Educació per a la Ciutadania Global i El repte dels Objectius de Desenvolupament Sostenible a Manresa.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Fins a l’actualitat, s’han celebrat 3 edicions del procés creatiu participatiu d’arts escèniques dins del MOU-TEatre, al 2019 centrada en els èxodes migratoris, al 2021 centrada en la violència de gènere i al 2022 on el tema central era el comerç just i el consum responsable i de proximitat. Al 2023 es celebrarà la quarta edició, la qual es vehicularà a través de la temàtica de la solitud no volguda.

A cada edició, un equip transversal de tècnics municipals escullen la temàtica a treballar, la qual es proposa a l’equip d’Els Carlins i a la Cia Sargantana, conductora del procés creatiu.

L’activitat es compon de tres fases principals:

Per una banda, es realitza una sessió de debat, de reflexió col·lectiva i testimonial sobre la temàtica de la present edició amb diferents organitzacions i persones a títol individual relacionades directament o interessades en la temàtica.

Llavors, comença procés creatiu intensiu i participatiu de durada variable en funció de la disponibilitat horària del grup participant, el qual es concentra el màxim en el temps, al llarg de 36 hores totals. És gratuït per les persones participants i inclou dinàmiques per a la coneixença mútua dels membres actuants i per a la creació d’un marc de confiança, entrenament del sistema de treball teatral, sessions de construcció col·lectiva de l’obra a partir de microescenes producte de la imaginació i experiències vitals dels components del grup, creació del guió, preparació de materials escènics, audiovisual i assajos, que acabaran constituint un muntatge únic a Manresa

Finalment es posa en escena i es fa un debat postfunció amb el públic assistent

Pel que respecta a l'avaluació, les persones participants en el procés creatiu avaluen amb l’acompanyament de la Cia Sargantana el procés d’exploració de la temàtica, la construcció i cohesió del mateix grup, el funcionament dels assajos i la posada en escena.

Finalment, una vegada acabada l’obra, hi ha una feed-back directe del públic a través de les seves preguntes i intervencions.

L’avaluació general del procés creatiu intensiu es realitza conjuntament amb els tècnics de les regidories implicades, les persones conductores de la companyia teatral i del teatre Els Carlins.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Manresa
Administració local
Totes
Totes
Companyia teatral cia Sargantana
Entitats i associacions
Totes
Totes
Entitats diverses
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Sala teatral els Carlins
Empresa
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
5.150 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El cost de les edicions de 2021 i 2022 va ser de 5.150€ cada un. S’espera que la pròxima edició tingui un cost similar.

Per altra banda, el projecte esta finançat directament per les regidories implicades. En particular la regidoria de cooperació rep una subvenció de la Diputació de Bacelona, part de la qual es dedica a aquest projecte.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Barcelona Subvencions públiques 01/01/2019 Indefinida Aportació Variable
Recursos humans
Els recursos humans utilitzats han estat: un responsable tècnic de cada una de les àrees municipals implicades dedicats a tasques de coordinació, planificació, seguiment i avaluació del projecte, realitzades conjuntament amb la companyia teatral i el responsable de la Sala Els Carlins. .

Un tècnic de llum i so i un tècnic de comunicació del teatre, dedicat al disseny gràfic i a la gestió de les entrades.

Dos membres de la Ciateatral Sargantana, dedicats a impulsar la participació dels actors i actrius, dirigir els assajos, la dramatúrgia i la posada en escena.

Persones voluntàries de Els Carlins, dedicats a tasques de personal de sala i acompanyament de grups en les obres de teatre itinerant.
Altres recursos
Altres recursos utilitzats han estat: sales d’assaig del teatre els Carlins, equipament d’il·luminació, sonorització i projeccions i l’atrezzo de les obres el qual es realitza a partir de materials reciclats o de segona mà que aporten les mateixes persones participants i la Cia Sargantana.
Normes i mecanismes de participació implementats
El projecte presenta varis processos participatius en diferents etapes de l’activitat, i es que és en el caràcter participatiu on resideix la seva importància. Per una part es realitza un procés d’aportació de continguts, experiències, reflexió i debat on participen diferents persones i representants d’entiats relacionades amb la temàtica. Per altra banda el procés creatiu, es a dir, tant el guió, com la posada en escena, es construeixen de manera col·lectiva. Una vegada acabada l’obra s’obre un debat on pot participar tot el públic i es convida, especialment, a joves de les entitats de lleure de la ciutat. Les preguntes són tant respecte el procés creatiu com en relació aspectes vinculats amb le temàtica tractada. L’avaluació, tant per part dels participants del procés creatiu com del grup impulsor del projecte també és participada..
Resultats
Descripció dels productes assolits
S’han realitzat ja 3 edicions de teatre social participatiu, tenint previst celebrar aquest 2023 la quarta edició. Cada una d’elles amb el seu espai de reflexió i debat posterior corresponent.

A cada edició hi ha participat una mitjana de 15 persones al procés previ de testimonis i entre 10 i 12 persones al procés creatiu. Pel que respecte al públic, hi ha assistit unes 150 persones de mitjana per representació
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria anual Memòria Indefinida No disponible
Difusió de la pràctica
S’ha realitzat difusió a través de la premsa:

15 d’octubre de 2020

25 de març de 2022

S'han produit vídeos per premsa digital i xarxes

S'ha fet difussió per la pàgina web de l’ajuntament

També es van dissenyar artells A3 i fulletons A5:

Per altre banda es van fer posts per les xarxes socials de l’Ajuntament i de la Sala Els Carlins, es va publicar al butlletí quinzenal de la Regidoria de Cultura i es va fer difusió a través de mails a entitats de Gent Gran, Cooperació, Inclusió Social, grups teatrals, etc.
Impacte
La posada en pràctica del procés creatiu participatiu de teatre social ha comportat una sèrie de beneficis. Per una part s’ha creat una forta cohesió grupal entre els participants durant i després de cada edició i s’ha permès conèixer i experimentar tècniques teatrals a persones que no tenien experiència en aquest àmbit. Per altra banda s’han donat a conèixer diferents problemàtiques socials i se n’ha a afavorit reflexió i conscienciació col.lectives, i especialment, entre els grups de joves de les entitats de lleure convidades a l’obra. Finalment s’ha donat veu a col·lectius tradicionalment discriminats o en risc d’exclusió social.
Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
Públic, Participants i Organitzadors
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El procés creatiu, participatiu i intensiu d’arts escèniques es ja un projecte consolidat a la ciutat de Manresa, ja que tot i ser relativament jove, te tot una seria d’antecedents en l’àmbit del teatre social que li aporten experiència i reconeixement.

Amb aquesta pràctica es compleixen tots els objectius inicials, tant pel que fa a l’acostar el teatre i noves tècniques artístiques a la població com a sensibilitzar i permetre reflexionar als participants sobre problemàtiques socials, a més de donar visibilitat a una part de la població que no acostuma a tenir veu.

Aquest model de teatre social es innovador i únic en el territori i te potencial de seguir evolucionant cap a un projecte major, encara més inclusiu i amb un abast més ampli
Punts forts de la pràctica
Alguns dels punts forts de la pràctica són el fet de que es visibilitza i es dona veu a els col·lectius de la ciutat que no solen tenir espais per a explicar en primera persona temàtiques del seu interès, el que també te un impacte molt positiu a nivell d’autoestima de les persones participants, entre les quals s’hi troben persones en risc d’exclusió social.

Per altre banda, en destaca el Procés creatiu col·lectiu i participatiu per construir els guions i aportar idees escèniques, a més de la participació del públic assistent, el qual esdevé una eina de reflexió.

També son una fortalesa la participació de persones de diferents edats, gèneres i orígens als procés creatiu, la transversalitat de les temàtiques tractades, i la ubicació dels assajos en espais “professionalitzats”

Finalment, un altre punt fort és la capacitat de lideratge i direcció teatral per part de la companyia teatral, per tal de fer l’acompanyament dramatúrgic i crear, juntament amb el grup participant, una peça única que aborda causes globals i conseqüències locals de problemàtiques actuals
Punts dèbils de la pràctica
Alguns punts febles de la pràctica son que la intensitat del procés creatiu i dels assajos, dificulta l’assistència dels participants.

Pera altre banda, hi ha una necessitat d’arribar a nous sectors de públic com referents del mon cultural de la ciutat, com poden ser actor, o estudiants de arts escèniques, o a la comunitat educativa, entenent, pares, mares, professors o estudiants universitaris i de cicles formatius.

Finalment es detecta una falta de vinculació real entre les dues propostes de MOU-Teatre.
Propostes de millora de la pràctica
Entre les propostes de millora del projecte trobem: actualitzar i clarificar els rols de les tres institucions/agents participants a nivell d’implicació, aportació econòmica, direcció artística, etc.

Es proposa, també, millorar la visibilitat del treball realitzat, per exemple, creant un espai específic a la web del departament de cultura o produint material per xarxes socials. En aquesta línia es proposa enregistrar a nivell audiovisual el procés de creació teatral i la presentació de la peça teatral com a document intern i com a material de difusió.

S’identifica la necessitat, per altre banda, d’incloure i fer partícips a iniciatives i grups en el projecte, com per exemple l’alumnat del Cicle d’Arts Escèniques de Manresa, l’alumnat de la UPC com a creatius d’escenografia a través de recursos tecnològics o experiències de caire internacional com Som Constructores.

Es proposa elaborar material didàctic complementari perquè des dels instituts puguin treballar el tema.

Finalment, es pren com a objectiu, crear les condicions per poder arribar a emmarcar la mostra de teatre social a Manresa en algun esdeveniment de la ciutat amb projecció com podria ser la Fira Mediterrània

Seria útil i interessant poder arribar aportar dades o experiències recollides als observatoris socials i comptar amb un grup assessor experts en les temàtiques tractades
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica es pot replicar en altres àmbits j que no esta subjecte a condicions úniques de la ciutat de Manrresa. Per Realitzar-la fora del municipi requereix la disponibilitat del grup de persones participants, així com espai per realitzar els assaigs i personal qualificat, tant per dur a terme el procés de debat i reflexió, com la creació artística posterior.
Més informació
Persona de contacte:
Emma Oliveras Torras
Càrrec:
Tècnica de Cultura Ajuntament de Manresa
Ens:
Ajuntament de Manresa
Adreça electrònica:
emmaoliveras@ajmanresa.cat
Telèfon / Fax:
938753410
Adreça:
Regidoria de Cultura Passeig Pere III, 27
Lloc web: