Fases i principals línies d'actuació
El projecte té tres grans línies d’actuació: Pren consciència, aprèn i actua.
- Pren consciència (difondre conceptes bàsics, com ara, Què és el bosc? Què és gestió forestal sostenible? Com compensar el CO2?)
- Aprèn (Formació del professorat, Itinerari Forest- Urbà d'aprenentatge, Creació de l'escola al bosc, Outdoor amb empreses)
- Actua (Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestal Conjunt, Creació d'ocupació, Execució del PTGMFc).
Pel que fa a l’aprenentatge i conscienciació, es planteja la formació de professorat, la creació d’un itinerari didàctic per a l’aprenentatge i la creació d’una escola al bosc amb l’objectiu de fer pedagogia i poder explicar a la població perquè les actuacions que es porten a terme son importants i adequades.
Per que fa a la actuació, va engegar amb la iniciativa de l’associació de propietaris forestals d’encarregar la redacció del PTGMF conjunt (3260 Ha); en col·laboració amb els GRAF de bombers, es van definir set àrees de foment de la gestió (AFG) per a la reducció de la biomassa forestal acumulada, on s’ha d’actuar de manera prioritària per reduir el risc d’incendi (786ha), el que suposa quasi un 25% del total de la superfície ordenada pel pla.
El 2021 va ser el primer any en que es va executar amb finançament municipal les actuacions a l’AFG de Les Arenes, sobre 26,28 Ha; el 2022 sobre 25,91 Ha, més 6,38 Ha amb finançament privat el 2021. Per aquest 2023 es preveu que la Diputació de Barcelona realitzi les actuacions en les zones de la seva propietat, i que es pugui executar tota la superfície restant fins a finalitzar l’àrea de foment de la gestió de Les Arenes, amb finançament municipal i privat.
D’acord amb aquest PTGM, el qual pren com a fonament les orientacions de gestió forestal de Catalunya (ORGEST), s’han descrit les actuacions concretes per a cada una de les àrees de treball per dur a terme la millor gestió adequant-la al màxim a la realitat forestal però intentant deixar espais per a la preservació de la biodiversitat.
Finalment s’ha pres com a objectiu al creació d’ocupació tant directe com indirecta a través de la realització de les activitat necessàries. La selecció es coordina amb els serveis d’ocupació de l’ajuntament i amb diferents entitats sense ànim de lucre que treballen en aquesta àrea. En aquesta línia s’ha col·laborat amb centres educatius de formació professional perquè els estudiants tinguin l’oportunitat de realitzar pràctiques encarregant-se de les tasques de gestió forestal a aquesta zona. Així mateix, des del primer any s’han realitzat en aquest àmbit pràctiques per a la formació de professionals de l’àmbit.
Les fases del projecte son les següents:
1. La presentació del projecte a l’Ajuntament de Castellar del Vallès al 2020.
2. Definir els acords del conveni entre les parts: Ajuntament de Castellar del Vallès, Associació de Propietaris Forestals de Castellar del Vallès, Sant Llorenç Savall i Gallifa, Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals (Boscat), per tal d’establir el funcionament, el finançament de l’Ajuntament i engegar el projecte.
3. Definir la governança del projecte en funció del conveni pactat.
4. Celebrar una reunió conjunta d’impuls del projecte amb els propietaris forestals per aconseguir les màximes signatures d'adhesió i la captació com a socis de l’Associació de Propietaris Forestals.
5. Concretar el desplegament de les primeres zones d’actuació segons l’acordat en la comissió de seguiment, amb criteri tècnic, sentit comú, criticitat i cost.
6. Aprovació d’un acord de col·laboració per la implementació del projecte forestal de mitigació i adaptació al canvi climàtic (PROMACC) a l’àrea de gestió forestal de Les Arenes, per formalitzar la participació com a prova pilot del projecte europeu Life Climark de la ma del Centre de la Propietat Forestal.
7. Execució de l’activitat, amb continuïtat, amb programació anual de les zones a actuar en funció del finançament disponible.
8. Realització d’accions de comunicació i formació a l’entorn del projecte (creació d’un itinerari, realització de sessions informatives, realització d’activitats amb empreses..).
8. Certificació del treballs realitzats i càlcul de l’equivalència en crèdits climàtics dels treballs forestals realitzats, basats en les orientacions de gestió forestal de Catalunya (ORGEST) que permeten integrar la producció i la sostenibilitat en les actuacions.
9. Recerca de finançament privat a través de RSC (Responsabilitat Social Corporativa) d’empreses de l’entorn, i d’altres administracions.
10. Col·laboració municipal en la recerca de propietaris i suport als mateixos per a realitzar les adhesions al PTGMFc.

Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Agro’90 SL |
Empresa |
Diagnòstic |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Projecte, implementació, execució, avaluació.
Redacció PTGMFc i del projecte executiu de les AFG, assessorament, direcció obra, gestió subvencions per obtenir finançament, dinamització i presa de decisions. |
Ajuntament de Castellar del Vallès |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Gestor, impulsor, dinamitzador i financer. |
Associació de propietaris forestals |
Entitats i associacions |
Totes |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Gestor, impulsor, dinamitzador i financer. |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Més d'una fase |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Implementació, execució i avaluació.
Executor en les finques de la seva propietat. |
Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals |
Entitats i associacions |
Més d'una fase |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Disseny, implementació, seguiment.
Gestor, impulsor, comunicació i formació. |
Recursos econòmics
Total euros per període
75.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La primera fase d’actuació del programa està pressupostada en 763.000€. 655.000 € de l’actuació, 33.000 en concepte de comunicació i formació, 70.000 per l’ocupació de 4 persones durant 6 meses i els 5.000€ de la redacció del pla de gestió forestal.
L’ajuntament va aportar al 2021, 100.000 €, entre els quals es troba el finançament parcial de la redacció del pla conjunt i la creació de l’itinerari educatiu. Els anys 2022 i 2023 les aportacions municipals han estat de 75.000, destinats a l’execució de tasques forestals i també a la comunicació del projecte.
L’Associació de Propietaris executa el projecte principalment a través de la l’obtenció de subvencions. Per una part ha rebut subvencions de l’ajuntament de Castellar del Vallès, però també n’ha sol·licitat a la Generalitat de Catalunya. De manera indirecta, el projecte també es finança amb fons de la Diputació de Barcelona que executa directament el projecte en les finques de la seva propietat incloses a l’àmbit de foment de la gestió de Les Arenes.
Per altra banda s’han rebut contribucions privades a través de la Responsabilitat Social Corporativa, d’entitats financeres com la Caixa, o de l’empresa Grup Bombardó amb seu a Sabadell.
També s’ha desenvolupat una prova pilot des del Centre de la Propietat Forestal, a través del programa LIFE Climark, que consisteix en el càlcul del valor econòmic de certs factors com la reducció del risc d’incendi, la fixació de CO2, l’optimització del consum d’aigua o la conservació de la biodiversitat, amb l’objectiu que les empreses puguin compensar el seu impacte en el medi ambient mitjançant l’adquisició de crèdits climàtics.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
Des de |
Fins a |
Ajuntament de Castellar del Vallès |
Fons propis |
01/01/2021 |
31/12/2022 |
250.000€ |
|
Recursos humans
En el projecte s’hi ha vist involucrades moltes persones voluntàries, propietaris forestals i també professionals que han destinat temps lliure per fer néixer el projecte. Es fa difícil dir un nombre de persones determinat; en un moment o altre hi han col·laborat més persones de les que s’estimen al següent text.
El grup impulsor inicial era l’Associació de Propietaris Forestals, amb una participació de 4 o 5 persones, més l’empresa Agro’90 com a redactora del PTGMFc; després es va implicar també personal del CPF i del GRAF de Bombers de la Generalitat.
En les primeres reunions un cop ja es va disposa del PTGMFc aprovat, i per tal d’iniciar l’execució del projecte, es van implicar voluntàriament 4 propietaris forestals, personal de l’Ajuntament de Castellar del Vallès (a part de regidors i la persona responsable, personal tècnic i administratiu per crear la campanya de comunicació, per a la redacció i aprovació del conveni i del finançament), personal del servei de parcs de la Diputació de Barcelona (per definir les actuacions a l’àmbit del parc, redactar i aprovar el conveni).
El Centre de la Propietat Forestal (CPF) també hi ha destinat recursos tècnics i administratius, tant per la tramitació del pla i de les adhesions, com pel disseny i el seguiment de la prova pilot del PROMACC, la tramitació del conveni de col·laboració i les activitats de divulgació del projecte.
En les primeres reunions es va posar de manifest la intenció d’implicar BOSCAT en el projecte pel fet de disposar d’una estructura al servei de les associacions de propietaris. S’hi van implicar diferents persones i s’ha incorporat més personal per desenvolupar les activitats de comunicació, de formació i sensibilització.
Finalment també hi ha participat personal de les empreses privades contractades: Agro’90 per a la redacció del projecte executiu anual, la tramitació de la contractació i de les relacions amb els propietaris, la direcció de l’obra... i les empreses forestals contractades per a l’execució dels treballs forestals.
Actualment, les persones presents a la comissió de coordinació i seguiment son les següents:
Dos representants polítics i un representant tècnic de l’Ajuntament de Castellar del Vallès.
Quatre representants de l’Associació de Propietaris Forestals.
Dos representants de la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals BOSCAT.
Dos representants del Centre de la Propietat Forestal.
Altres recursos
Les tasques s’executen en finques forestals privades; en aquestes mateixes finques i en una ermita propera es realitzen les visites de sensibilització, les activitats “outdoor” per empreses, s’han realitzat visites demostratives, pràctiques d’itineraris formatius, etc.
El material emprat és la maquinària forestal utilitzada per les empreses del sector; la senyalització dissenyada i instal·lada per a la confecció d’un itinerari autoguiat a l’àmbit de la primera zona d’actuació, l’itinerari sensorial realitzat amb material natural del mateix bosc; material d’oficina per a la confecció de la documentació, la cartografia, el material comunicatiu, etc.
Les reunions del projecte s’han desenvolupat principalment en instal·lacions municipals.
Normes i mecanismes de participació implementats
La presa de decisions basada en les línies generals marcades pel pla de gestió forestal son preses conjuntament per la comissió de coordinació i seguiment on hi son presents representats de totes les parts interessades.