Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Medi ambient
Biodiversitat
Cuidem el bosc. El bosc ens cuida. Gestió forestal estratègica
 
El projecte “Cuidem el bosc, el bosc ens cuida” pren per objectiu prevenir la generació de grans incendis forestals a l’hora que es millora l’estat dels boscos de la zona i s’actua contra el canvi climàtic millorant la capacitat de captació de CO2 dels boscos, augmentant la capacitat de retenció d’aigua del sòl i preservant la biodiversitat, tot fent pedagogia forestal i ambiental a la població.
Per això, per l’Associació de Propietaris i l’ajuntament de Castellar del Vallès, en col·laboració amb la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals BOCAT, han impulsat la redacció d’un pla de gestió i millora forestal conjunt, el qual ordena un total de 3260 hectàrees, a més de definir quines son les mesures principals que s’han de portar a terme i ha concretat les zones prioritàries d’actuació perquè la prevenció d’incendis sigui realment efectiva.
En relació a l’aprenentatge i conscienciació, s’ha format a professorat, s’ha creat un itinerari didàctic al bosc i s’ha creat un escola al bosc amb l’objectiu d’explicar a la població perquè les actuacions que es porten a terme son importants i adequades.
 
Àmbit:
Medi ambient
Subàmbit:
Biodiversitat
Data d'inici:
01/01/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
738
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Marina Muntada Blancafort
Càrrec:
Cap de Transició Ecològica
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
mmuntada@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
937144040
Adreça:
Passeig Tolrà, 1
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
En el municipi de Castellar del Vallès, el bosc ocupa el 83% del seu territori, però en el darrer mig segle, s’ha deixat d’actuar en gran part de la superfície forestal, principalment per la falta de rendibilitat econòmica, per l’abandonament de l’activitat agrícola, ramadera i forestal, però també per la forta pressió ciutadana en contra de les tallades d'arbres degut a la falta d'una cultura forestal i a un augment dels usos de lleure. Això ha provocat una acumulació de biomassa acumulada, el que comporta un augment del risc d’incendi.
Els grans incendis forestals (GIF) que calcinen àrees superiors a les 500 hectàrees tenen conseqüències catastròfiques, tant a nivell econòmic, humà, com ambiental. A més, el canvi climàtic, ha suposat un agreujant a aquest problema. Davant aquesta amenaça, es necessiten prevenir els incendis forestals a través d’una gestió forestal planificada i sostenible.
Arran dels incendis del 2003 va sorgir una associació de propietaris forestals a sant Llorenç Savall i Gallifa, on més tard es va afegir Castellar del Vallès. En l’Assemblea General de l’Associació del 2019 es va aprovar redactar un pla tècnic de gestió i millora forestal conjunt per al municipi de Castellar del Vallès finançat amb ajuts de la Generalitat de Catalunya. Per aconseguir el finançament restant, van acudir a l’ajuntament, i va esser aquí quan es va acordar definir un projecte d’un abast més gran.
Amb la intenció d’executar treballs de prevenció d’incendis, manteniment i millora dels boscos, a la vegada que es fa pedagogia forestal i ambiental enfocada a la població en general, neix el projecte “Cuidem el bosc, el bosc ens cuida” impulsat per l’Associació de Propietaris i l’ajuntament de Castellar del Vallès, en col·laboració amb la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals Boscat, involucrant també empreses privades i altres administracions.
En el moment d’arrencar el projecte a més, va sorgir la possibilitat de participar com a prova pilot d’un projecte europeu Life climark en el qual participa el Centre de la Propietat Forestal, amb l’objectiu de crear un mercat de crèdits climàtics que permeti obtenir fons d’empreses per finançar la gestió forestal.
Objectius de la pràctica
General:
Impulsar una gestió forestal estratègica per prevenir la generació de grans incendis forestals.
- Actuar contra el canvi climàtic millorant la capacitat de captació de CO2 dels boscos, augmentant la capacitat de retenció d’aigua del sòl i preservant la biodiversitat.
- Millorar el coneixement forestal de la població.
- La creació d’ocupació en el sector forestal.
Específic:
Preservar el patrimoni natural i el seu valor social, la biodiversitat.
- Potenciar la gestió forestal sostenible amb acords amb les propietats, amb l'objectiu de reduir la biomassa combustible, i preservar els serveis ambientals que el bosc té associats.
- Restaurar les zones forestals afectades per incendis i altres pertorbacions
- Impulsar les iniciatives en el territori que ajudin a trencar la continuïtat forestal del paisatge i a reduir la càrrega de combustible
- Millorar l’adaptació dels espais agro-forestals als efectes del canvi climàtic
- Comunicar i implicar a la població en la importància de la gestió forestal per a l’adaptació al canvi climàtic, la prevenció d’incendis i la generació de llocs de treball
- Utilitzar l’eina de la gestió forestal com a vehicle d’inserció social, mitjançant la col·laboració amb empreses i entitats amb vocació social
- Implicar i incrementar el coneixement de la societat de la necessitat de la gestió forestal.
- Involucrar les empreses i administracions públiques en el projecte i en la compensació de les emissions de CO2.
- Estar al dia de les novetats del sector i ser pilot de noves iniciatives (Life ClimarK- Crèdits Climàtics).
- Ser proactius en la cerca de finançament pel projecte, per la seva extensió i continuïtat.
- Ser la llavor de noves iniciatives.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
L’Associació de propietaris forestals de Castellar del Vallès, Gallifa i Sant Llorenç Savall Mixta Participativa Entitats i associacions
Documentació
Descripció La presa de decisions s’ha fet sobre el pla tècnic de gestió forestal conjunta impulsat per l’associació de propietaris forestals. És un IOF, un instrument d’ordenació forestal, eina dedicada a millorar el coneixement de les finques i les seves possibilitats, fer una reflexió sobre el seu futur, i en conseqüència, plantejar objectius fent una previsió del treballs de millora i conservació necessaris per assolir-los, així com els possibles aprofitaments.

Es va encarregar a l’empresa Agro90 SL la redacció del Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestal Conjunt de Castellar del Vallès. El Pla va ser lliurat el gener del 2020 i aprovat definitivament pel Consell rector del Centre de la Propietat Forestal de la Generalitat de Catalunya el 23/02/2021, i és vigent fins el 31/12/2041. Més que una diagnosi, és un programa d’actuació.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: tota la ciutadania.

Territori: Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica esta alineada amb el pla d’actuació municipal per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible definits en l’agenda 2030, especialment en matèria de canvi climàtic i conservació de la biodiversitat.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
El projecte té tres grans línies d’actuació: Pren consciència, aprèn i actua.
- Pren consciència (difondre conceptes bàsics, com ara, Què és el bosc? Què és gestió forestal sostenible? Com compensar el CO2?)
- Aprèn (Formació del professorat, Itinerari Forest- Urbà d'aprenentatge, Creació de l'escola al bosc, Outdoor amb empreses)
- Actua (Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestal Conjunt, Creació d'ocupació, Execució del PTGMFc).

Pel que fa a l’aprenentatge i conscienciació, es planteja la formació de professorat, la creació d’un itinerari didàctic per a l’aprenentatge i la creació d’una escola al bosc amb l’objectiu de fer pedagogia i poder explicar a la població perquè les actuacions que es porten a terme son importants i adequades.

Per que fa a la actuació, va engegar amb la iniciativa de l’associació de propietaris forestals d’encarregar la redacció del PTGMF conjunt (3260 Ha); en col·laboració amb els GRAF de bombers, es van definir set àrees de foment de la gestió (AFG) per a la reducció de la biomassa forestal acumulada, on s’ha d’actuar de manera prioritària per reduir el risc d’incendi (786ha), el que suposa quasi un 25% del total de la superfície ordenada pel pla.

El 2021 va ser el primer any en que es va executar amb finançament municipal les actuacions a l’AFG de Les Arenes, sobre 26,28 Ha; el 2022 sobre 25,91 Ha, més 6,38 Ha amb finançament privat el 2021. Per aquest 2023 es preveu que la Diputació de Barcelona realitzi les actuacions en les zones de la seva propietat, i que es pugui executar tota la superfície restant fins a finalitzar l’àrea de foment de la gestió de Les Arenes, amb finançament municipal i privat.

D’acord amb aquest PTGM, el qual pren com a fonament les orientacions de gestió forestal de Catalunya (ORGEST), s’han descrit les actuacions concretes per a cada una de les àrees de treball per dur a terme la millor gestió adequant-la al màxim a la realitat forestal però intentant deixar espais per a la preservació de la biodiversitat.

Finalment s’ha pres com a objectiu al creació d’ocupació tant directe com indirecta a través de la realització de les activitat necessàries. La selecció es coordina amb els serveis d’ocupació de l’ajuntament i amb diferents entitats sense ànim de lucre que treballen en aquesta àrea. En aquesta línia s’ha col·laborat amb centres educatius de formació professional perquè els estudiants tinguin l’oportunitat de realitzar pràctiques encarregant-se de les tasques de gestió forestal a aquesta zona. Així mateix, des del primer any s’han realitzat en aquest àmbit pràctiques per a la formació de professionals de l’àmbit.

Les fases del projecte son les següents:

1. La presentació del projecte a l’Ajuntament de Castellar del Vallès al 2020.
2. Definir els acords del conveni entre les parts: Ajuntament de Castellar del Vallès, Associació de Propietaris Forestals de Castellar del Vallès, Sant Llorenç Savall i Gallifa, Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals (Boscat), per tal d’establir el funcionament, el finançament de l’Ajuntament i engegar el projecte.
3. Definir la governança del projecte en funció del conveni pactat.
4. Celebrar una reunió conjunta d’impuls del projecte amb els propietaris forestals per aconseguir les màximes signatures d'adhesió i la captació com a socis de l’Associació de Propietaris Forestals.
5. Concretar el desplegament de les primeres zones d’actuació segons l’acordat en la comissió de seguiment, amb criteri tècnic, sentit comú, criticitat i cost.
6. Aprovació d’un acord de col·laboració per la implementació del projecte forestal de mitigació i adaptació al canvi climàtic (PROMACC) a l’àrea de gestió forestal de Les Arenes, per formalitzar la participació com a prova pilot del projecte europeu Life Climark de la ma del Centre de la Propietat Forestal.
7. Execució de l’activitat, amb continuïtat, amb programació anual de les zones a actuar en funció del finançament disponible.
8. Realització d’accions de comunicació i formació a l’entorn del projecte (creació d’un itinerari, realització de sessions informatives, realització d’activitats amb empreses..).
8. Certificació del treballs realitzats i càlcul de l’equivalència en crèdits climàtics dels treballs forestals realitzats, basats en les orientacions de gestió forestal de Catalunya (ORGEST) que permeten integrar la producció i la sostenibilitat en les actuacions.
9. Recerca de finançament privat a través de RSC (Responsabilitat Social Corporativa) d’empreses de l’entorn, i d’altres administracions.
10. Col·laboració municipal en la recerca de propietaris i suport als mateixos per a realitzar les adhesions al PTGMFc.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Agro’90 SL
Empresa
Diagnòstic
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la pràctica: Projecte, implementació, execució, avaluació.
Redacció PTGMFc i del projecte executiu de les AFG, assessorament, direcció obra, gestió subvencions per obtenir finançament, dinamització i presa de decisions.
Ajuntament de Castellar del Vallès
Administració local
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la pràctica: Gestor, impulsor, dinamitzador i financer.
Associació de propietaris forestals
Entitats i associacions
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la pràctica: Gestor, impulsor, dinamitzador i financer.
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Participant
Descripció de l'actuació en la pràctica: Implementació, execució i avaluació.
Executor en les finques de la seva propietat.
Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Descripció de l'actuació en la pràctica: Disseny, implementació, seguiment.
Gestor, impulsor, comunicació i formació.
Recursos econòmics
Total euros per període
75.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La primera fase d’actuació del programa està pressupostada en 763.000€. 655.000 € de l’actuació, 33.000 en concepte de comunicació i formació, 70.000 per l’ocupació de 4 persones durant 6 meses i els 5.000€ de la redacció del pla de gestió forestal.

L’ajuntament va aportar al 2021, 100.000 €, entre els quals es troba el finançament parcial de la redacció del pla conjunt i la creació de l’itinerari educatiu. Els anys 2022 i 2023 les aportacions municipals han estat de 75.000, destinats a l’execució de tasques forestals i també a la comunicació del projecte.

L’Associació de Propietaris executa el projecte principalment a través de la l’obtenció de subvencions. Per una part ha rebut subvencions de l’ajuntament de Castellar del Vallès, però també n’ha sol·licitat a la Generalitat de Catalunya. De manera indirecta, el projecte també es finança amb fons de la Diputació de Barcelona que executa directament el projecte en les finques de la seva propietat incloses a l’àmbit de foment de la gestió de Les Arenes.

Per altra banda s’han rebut contribucions privades a través de la Responsabilitat Social Corporativa, d’entitats financeres com la Caixa, o de l’empresa Grup Bombardó amb seu a Sabadell.

També s’ha desenvolupat una prova pilot des del Centre de la Propietat Forestal, a través del programa LIFE Climark, que consisteix en el càlcul del valor econòmic de certs factors com la reducció del risc d’incendi, la fixació de CO2, l’optimització del consum d’aigua o la conservació de la biodiversitat, amb l’objectiu que les empreses puguin compensar el seu impacte en el medi ambient mitjançant l’adquisició de crèdits climàtics.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Castellar del Vallès Fons propis 01/01/2021 31/12/2022 250.000€
Recursos humans
En el projecte s’hi ha vist involucrades moltes persones voluntàries, propietaris forestals i també professionals que han destinat temps lliure per fer néixer el projecte. Es fa difícil dir un nombre de persones determinat; en un moment o altre hi han col·laborat més persones de les que s’estimen al següent text.
El grup impulsor inicial era l’Associació de Propietaris Forestals, amb una participació de 4 o 5 persones, més l’empresa Agro’90 com a redactora del PTGMFc; després es va implicar també personal del CPF i del GRAF de Bombers de la Generalitat.
En les primeres reunions un cop ja es va disposa del PTGMFc aprovat, i per tal d’iniciar l’execució del projecte, es van implicar voluntàriament 4 propietaris forestals, personal de l’Ajuntament de Castellar del Vallès (a part de regidors i la persona responsable, personal tècnic i administratiu per crear la campanya de comunicació, per a la redacció i aprovació del conveni i del finançament), personal del servei de parcs de la Diputació de Barcelona (per definir les actuacions a l’àmbit del parc, redactar i aprovar el conveni).

El Centre de la Propietat Forestal (CPF) també hi ha destinat recursos tècnics i administratius, tant per la tramitació del pla i de les adhesions, com pel disseny i el seguiment de la prova pilot del PROMACC, la tramitació del conveni de col·laboració i les activitats de divulgació del projecte.
En les primeres reunions es va posar de manifest la intenció d’implicar BOSCAT en el projecte pel fet de disposar d’una estructura al servei de les associacions de propietaris. S’hi van implicar diferents persones i s’ha incorporat més personal per desenvolupar les activitats de comunicació, de formació i sensibilització.
Finalment també hi ha participat personal de les empreses privades contractades: Agro’90 per a la redacció del projecte executiu anual, la tramitació de la contractació i de les relacions amb els propietaris, la direcció de l’obra... i les empreses forestals contractades per a l’execució dels treballs forestals.
Actualment, les persones presents a la comissió de coordinació i seguiment son les següents:
Dos representants polítics i un representant tècnic de l’Ajuntament de Castellar del Vallès.
Quatre representants de l’Associació de Propietaris Forestals.
Dos representants de la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals BOSCAT.
Dos representants del Centre de la Propietat Forestal.
Altres recursos
Les tasques s’executen en finques forestals privades; en aquestes mateixes finques i en una ermita propera es realitzen les visites de sensibilització, les activitats “outdoor” per empreses, s’han realitzat visites demostratives, pràctiques d’itineraris formatius, etc.

El material emprat és la maquinària forestal utilitzada per les empreses del sector; la senyalització dissenyada i instal·lada per a la confecció d’un itinerari autoguiat a l’àmbit de la primera zona d’actuació, l’itinerari sensorial realitzat amb material natural del mateix bosc; material d’oficina per a la confecció de la documentació, la cartografia, el material comunicatiu, etc.

Les reunions del projecte s’han desenvolupat principalment en instal·lacions municipals.
Normes i mecanismes de participació implementats
La presa de decisions basada en les línies generals marcades pel pla de gestió forestal son preses conjuntament per la comissió de coordinació i seguiment on hi son presents representats de totes les parts interessades.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Per una part s’ha redactat el pla tècnic de gestió i millora forestal conjunt, de tot el terme municipal de Castellar, que designa sis zones d’actuació prioritàries i quines han de ser aquestes actuacions.

L’execució de les actuacions previstes a l’àrea de Foment de la Gestió de Les Arenes es preveu que quedi completada el 2023: Al 2021 es va iniciar l’actuació amb 26,18 Ha gestionades amb pressupost de l’Ajuntament i 6,38 amb l’aportació de La Caixa. Al 2022 es van executar 25,91 Ha més amb pressupost municipal. Al 2023 es realitzaran tasques forestals amb pressupost de la Diputació, de l’empresa Grup Bombardó i de l’Ajuntament de Castellar.

Finalment s’ha creat un itinerari forestal pedagògic de 600 metres per donar a conèixer els beneficis de la gestió forestal sostenible, i un itinerari sensorial.
Difusió de la pràctica
La primera difusió de la pràctica entre els propietaris forestals es va realitzar de manera telemàtica perquè encara no estava permès fer reunions amb molta gent el 18/05/2021.

La difusió de les jornades divulgatives i del projecte a la població de Castellar s’ha realitzat per premsa, per les xarxes socials, per la pàgina web, així com per la pàgina web dels diferents interessats
Reconeixements i presentacions
S’ha participat en la Jornada Forestal de Sant Francesc organitzada pel CPF el 04/10/2022, a la X Trobada d’Estudiosos del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac el 22/11/2022, i a la Jornada d’intercanvi del projecte Interreg Progress el 24/03/2023.

I el projecte ha rebut una subvenció de la Caixa per a projectes mediambientals.
Impacte
Per una part la reducció del risc d’incendi forestal al territori on s’ha actuat i a l’entorn immediat; tot i que s’ha calculat, encara no és evident l’impacte d’aquesta actuació sobre la biodiversitat, la capacitat de millorar la retenció d’aigua, de la captació de CO2 i en resum la millora de les condicions forestals.

S’ha realitzat una tasca de conscienciació i educació de la població sobre què es fa i perquè, posant en valor la importància de realitzar aquestes actuacions.

S’ha promogut l’ocupació, generant llocs de treball. S’ha realitzat la inserció laboral d’un tècnic forestal de Castellar a Boscat com a capatàs de les colles dels itineraris formatius, que estan executant parcialment les tasques.

També s’estan aconseguint sinèrgies entre BOSCAT i l’institut Les Garberes de Castellar del Vallès per col·laborar com a centres formatius del mateix sector.

Comencen a haver mostres d’interès d’altres punts del territori, que permetria ser llavor d’altres experiències, objectiu també del projecte.
Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
CPF + Ajuntament + Comissió de seguiment
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
És important destacar que gràcies al finançament municipal s’ha passat a l’acció; això ha permès iniciar unes tasques que, si hi ha capacitat de continuar captant finançament, públic o privat, i també capacitat de gestió, pot tenir beneficis difícils de calcular, perquè no podrem saber que hauria passat si es produís un gran incendi forestal i no s’hagués actuat.

Punts forts de la pràctica
Es tracta d’un projecte pioner que tracta d’una manera transversal la gestió forestal planificada, la prevenció d’incendis forestals, els plans de comunicació, formació i les activitats pedagògiques ambientals a Castellar del Vallès, des de una gestió publico-privada.

Un altre punt innovador el fet de que l’administració local esdevingui financer del projecte a més de tenir un paper rellevant en el procés de coordinació, seguiment i avaluació de les actuacions, sobre tot tenint en compte que es tracta de finques privades. Des de l’ajuntament es considera, però, que la reducció del perill d’incendi i la millora de la qualitat dels boscos són un bé públic que beneficia a tota la població.

Per altra banda s’està portant a terme una gestió forestal, no només centrada en la reducció del perill d’incendi, sinó que es treballa d’una altra forma aportant “valor ambiental”, reduint l’erosió, afavorint la retenció d’aigua del sòl i dels aqüífers, afavorint ambients adequats per a la biodiversitat, etc.

Finalment, s’ha tingut en compte la creació d’ocupació donant la possibilitat a estudiants d’obtenir experiència a través d’aquestes tasques.
Punts dèbils de la pràctica
Un dels principals punts febles es troba en la comunicació de les actuacions. Fa falta explicar-ho millor i més pedagògicament, ja que s’ha detectat que una part de la població no entén perquè es tallen arbres o es deixa la brancada al terra. S’ha de repensar com es transmeten i s’expliquen a la ciutadania.

Un altre punt feble es la lentitud de l’administració, dels terminis en l’aprovació o tramitació d’acords o actuacions que es volen portar a terme.
Propostes de millora de la pràctica
Una de les propostes de millora, és millorar el sistema de comunicació, fer-la més amena, planera i atractiva, i augmentar les activitats de formació de la població en matèria de gestió forestal.

Per altra banda s’està buscant una homologació internacional dels crèdits climàtics, ja que és un requisit que demanen moltes empreses per invertir en aquest projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La possibilitat hi és; es tracta que s’entengui com a prioritària la prevenció d’incendis forestals amb actuacions estratègiques, en les polítiques de l’àmbit que sigui, d’un municipi, d’una administració comarcal, provincial, o autonòmica.

També és molt important que hi hagi un teixit de propietaris potent al darrera, que reclamin, impulsin i afavoreixin que es puguin portar a terme aquestes actuacions.

Finalment la necessitat de tenir la capacitat de gestionar el projecte: de captar fons, però també de contractar empreses, fer el seguiment de les feines, aconseguir adhesions de propietaris, fer campanyes comunicatives, activitats educatives, fer formació als treballadors, etc.
Més informació
Persona de contacte:
Marina Muntada Blancafort
Càrrec:
Cap de Transició Ecològica
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Adreça electrònica:
mmuntada@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
937144040
Adreça:
Passeig Tolrà, 1
Lloc web:
castellarvalles.cat