Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Mobilitat
Comerç de proximitat
Campanya La Ruta del Tram
 
El Consorci de Turisme per a la seva proposta turística aposten per l'ús del transport públic TRAM, com a vehicle sostenible per a connectar els diferents punts d'interès de la comarca del Baix Llobregat. D'aquesta forma promocionen espais i serveis locals, tals com restaurants, museus i parcs. A més, fan encara més accessibles aquestes activitats llençant descomptes per les famílies. Durant tots els anys que la iniciativa porta activa han pogut observar un major interès en les activitats culturals oferides, a causa del seu enfocament familiar.
 
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Comerç de proximitat
Data d'inici:
01/01/2014
Data de finalització:
Indefinida
Consells Comarcals:
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Nombre d'habitants:
Nombre de visites:
476
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Cristian Rastrojo Lara
Càrrec:
Gerent
Ens:
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
gerencia@elbaixllobregat.cat
Telèfon / Fax:
936852400
Adreça:
Parc Torreblanca. N-340 Pk- 1249
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La campanya sorgeix de la necessitat de promocionar turísticament la zona comarcal del Baix Llobregat i a l'hora de fer-ho a través d'una gestió sostenible econòmica, social i mediambiental des del Consorci de Turisme. Aquests aposten per la sostenibilitat a través de l'obtenció del distintiu Biosphere, i les accions proposades a través de l'ús del tram estan alienades amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, afavorint aspectes com la mobilitat sostenible de la zona (el tram) i facilitant l'accessibilitat a l'oferta turística tant de visitants, com turistes i locals. La "Ruta del TRAM" és el nom que rep aquesta campanya, i engloba el conjunt d'accions de difusió i promoció de rutes turístiques utilitzant el tram com a transport.

Aquest últim any 2023 el Consorci de Turisme ha renovat la seva col·laboració amb TRAM, el Consell Comarcal del Baix Llobregat i els ajuntaments de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern per continuar impulsant "La Ruta del TRAM".
Objectius de la pràctica
General:
Realitzar diferents accions i campanyes de promoció turística d'acord amb els principals atractius turístics.
Impulsar un desenvolupament econòmic sostenible a la comarca.
Específic:
Donar a conèixer el patrimoni natural i cultural, l'oferta d'oci i gastronòmica al voltant del tramvia.
Fomentar la mobilitat sostenible, disminuint la contaminació per vehicles motoritzats de gasolina.
Millorar l’afluència de turistes entre els recursos i els punts d’interès turístic facilitant l’accessibilitat.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Dirigit a visitants, turistes i locals de cada ciutat de la comarca del Baix Llobregat. Per una banda, a la població (client, proximitat, usuaris de tram, ciutadania no només de comarca, etc.), i per l'altra a visitants i turistes.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La campanya està pactada a través d'un conveni entre diverses entitats que es renova cada quatre anys. El Consell Comarcal del Baix Llobregat, l'empresa TRAMVIA METROPOLITÀ, SA (que coopera dins del seu funcionament rutinari), l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat, l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat, l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, l'Ajuntament de Sant Joan Despí i l'Ajuntament de Sant Just Desvern, que estableix les accions i compromisos de les diferents parts, que fan possible la posada d'aquesta acció de promoció turística.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
La campanya promociona i impulsa el turisme sostenible fent ús del transport públic, el TRAM, que a través del seu recorregut habitual per la comarca permet elaborar rutes turístiques per fer activitats i visites, anar a restaurants de "Km0" i passejar per Parcs i Mercats de Pagès. A més, la campanya ofereix descomptes i promocions especials per visitar aquests atractius turístics. El conjunt de propostes de la campanya es troben ben recollides a la seva pàgina web i formen part de les línies T1, T2 i T3 de forma combinada.

Les ciutats que hi formen part són Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Desí, Sant Just Desvern. Cada zona té un conjunt d'activitats i espais per visitar que classifiquen segons Activitats i visites, Restaurants de "Km0" i Parcs i Mercats de Pagès. Les propostes turístiques concretes de cada apartat per cada zona són les següents:

- Activitats i visites:

o Cornellà de Llobregat: Museu de les Aigües (visita virtual), Casa Camprubí, Museu Palau Mercader, Trenet del Parc de Can Mercader i Tallers en família al Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA).
o Esplugues de Llobregat: Ruta històrica guiada "De la mà d'Esplugues", Activitats Familiars als Museus d'Esplugues, Museus d'Esplugues Can Tinturé i "La Rajoleta" i Monestir de Santa Maria de Montsió.
o Sant Feliu de Llobregat: Palau Falguera i Ruta Modernista de Sant Feliu.
o Sant Joan Despí: Ermita Santa Maria del Bon Viatge, Centre Jujol – Can Negre, Torre de la Creu i Itinerari obra modernista de Jujol.
o Sant Just Desvern:

- Restaurants Km0:

o Cornellà de Llobregat: Plats.
o Sant Joan Despí: Follia.
o Sant Just Desvern: Restaurant El Mirador.

- Parcs i Mercats de Pagès:

o Cornellà de Llobregat: Mercat de pagès del Parc de Can Mercader, Parc de la Infanta i Parc de Can Mercader.
o Esplugues de Llobregat: Parc dels Torrents, Parc de Can Vidalet, Mercat de pagès d'Esplugues i Parc de la Solidaritat.
o Sant Feliu de Llobregat: Parc Nadal, Parc de Roserar de Dot i Camprubí, Mercat de pagès al Parc de Torreblanca, Parc Europa, Parc de Llobregat i Parc de Torreblanca.
o Sant Joan Despí: Parc de la Fontsanta, Mercat de pagès al Parc de Torreblanca, Parc de Torreblanca.
o Sant Just Desvern: Mercat de pagès al Parc de Torreblanca, Parc de Torreblanca.

Anualment, l'arrancada pública o llançament de la campanya es duu a terme al mes de març. El llançament finalitza el mes de febrer de l'any següent. Consta de les següents fases generals d'actuació:

1) Preparació o actualització de continguts (tota la informació que s'oferirà al públic).
2) Elaboració dels materials gràfics (actualitzar la pàgina web i anuncis).
3) Llançament de la campanya (mes de març) amb els diferents representants de cada municipi, consorci de Turisme, consell comarcal i l'empresa TRAM. Acte d'inici de campanya.
4) Promoció de la campanya, sobretot en línia, adreçada a qualsevol perfil (però sobretot familiar). Inicien campanya de difusió.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Ajuntament de Sant Joan Despí
Administració local
Implementació
Col·laborador
Ajuntament de Sant Just Desvern
Administració local
Implementació
Col·laborador
Ajuntament d’Esplugues de Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Consorci de Turisme
Administració local
Totes
Totes
Equipaments turístics
Empresa
Implementació
Participant
TRAM, SA
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
5.000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
- Despeses de producció i impressió materials de la campanya: 2.000 € iva inclòs.
- Actualització continguts web i "fliers": cost en personal del Consorci de Turisme.
- Comunicació en mitjans i "influencers": 3.000 € iva inclòs.

TRAM fa difusió de la campanya a totes les seves plataformes i acords de comunicació.
Recursos humans
Equip tècnic del Consorci de Turisme.
Normes i mecanismes de participació implementats
A través de la pàgina web és possible descarregar-se les promocions ofertes sense necessitat de ser imprès. El contacte amb l’usuari es fa principalment a través d’aquesta plataforma, però també interactuen a través de xarxes socials.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Han generat una xarxa de rutes turístiques amb l'ús exclusiu del transport públic TRAM com a mecanisme essencial de la pràctica. La informació sobre totes les activitats i espais es pot trobar a la pàgina web, així com les parades de Tram properes.

Han facilitat l'accés en gaudir de l'oci a través de promocions i ofertes úniques derivades de la campanya (entrades gratuïtes, descomptes, etc.).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell Ruta Tram Retolació i publicitat Indefinida Sí disponible
Flier Ruta Tram Retolació i publicitat Indefinida Sí disponible
Difusió de la pràctica
La campanya utilitza una diversitat de mitjans per a la seva difusió. Aquesta inclou el portal web, la creació de material gràfic promocional com cartells, tríptics i anuncis, que es troben disponibles en els diversos punts d'accés al TRAM, així com en les oficines d'informació i en l'oferta turística de la comarca. A més, la promoció es basa en una campanya de comunicació a través de la premsa, portals especialitzats i les xarxes socials.

Els usuaris del TRAM tenen l'oportunitat de beneficiar-se de descomptes en les ofertes proporcionades per les entitats i empreses que s'han sumat a la campanya. Aquestes ofertes es poden consultar al web rutadeltram.cat, proporcionant un valor afegit als viatgers que opten per fer servir els serveis del TRAM.
Impacte
L'impacte de la campanya de promoció del 2023 es pot mesurar a través de diverses estadístiques significatives. En primer lloc, la pàgina web de la campanya ha rebut un total de 3.000 visites, indicant un interès notable per part del públic en les ofertes i serveis proporcionats a través d'aquest portal en línia.

Del total de usuaris que han visitat el lloc web, s'observa que el 45% s'han interessat principalment per les visites culturals, el 15% han mostrat interès en els parcs i mercats de pagès, mentre que el 9% han dirigit la seva atenció als restaurants. Aquesta distribució de preferències ofereix una idea clara dels aspectes de la campanya que han seduït més l'interès del públic.

D'altra banda, el vídeo promocional de la campanya ha aconseguit un total de 1.800 visites en els últims quatre anys, indicant una continuada popularitat i interès durant aquest període de temps. Aquesta xifra reafirma l'èxit de la campanya en la captació de l'atenció del públic a través de mitjans audiovisuals.

En conjunt, aquestes estadístiques reflecteixen un impacte positiu de la campanya de promoció del 2023, destacant l'interès del públic en les activitats culturals, els parcs i mercats de pagès, així com en els serveis gastronòmics proporcionats a través de la Ruta del Tram.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Consorci de Turisme i TRAM
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La campanya ha impulsat un desenvolupament econòmic i la mobilitat sostenible a la comarca a través d'accions de promoció turística d'acord amb els principals atractius turístics, principalment el patrimoni natural i cultural, l'oferta d'oci i la gastronomia "km0" entorn del tramvia.

A més, ha contribuït a donar a conèixer i augmentar l'afluència de visitants als atractius i punts d'interès turístic tot facilitant l'accessibilitat.
Punts forts de la pràctica
- La campanya de promoció és principalment digital fet que contribueix al fet que la ruta sigui accessible per a tothom.
- Amb aquesta campanya es dona visibilitat i es promocionen diferents municipis d'un mateix territori.
- Afavoreix el turisme sostenible des de el vessant ambiental fomentant una mobilitat sostenible, com també la cultural amb la difusió i reconeixement del patrimoni, l'econòmica repercutint favorablement en les empreses turístiques i en el comerç dels diferents municipis, i el vessant social fent que el gaudi afavoreixi a visitants i també a la mateixa població.
- La transversalitat, afavorint a diferents sectors relacionats directament o indirectament amb el turisme (comerç, restauració, etc.).
Punts dèbils de la pràctica
Manca de dades de l'impacte total de la campanya, ja que algunes visites són lliures o gratuïtes i no permeten fer un seguiment de les persones que les visiten.
Propostes de millora de la pràctica
- Impulsar la creació de nova oferta turística al voltant del Tram.
- Impulsar la millora dels serveis que ofereixen els atractius de la ruta (horaris, idiomes, visites guiades, activitats...).
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es pot replicar fent acords de col·laboració amb mitjans de transport d'un territori interessats a aprofitar els avantatges d'impulsar i col·laborar en una campanya de promoció turística sostenible.
Més informació
Persona de contacte:
Cristian Rastrojo Lara
Càrrec:
Gerent
Ens:
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Adreça electrònica:
gerencia@elbaixllobregat.cat
Telèfon / Fax:
936852400
Adreça:
Parc Torreblanca. N-340 Pk- 1249
Lloc web:
https://www.turismebaixllobregat.com/ca/campanya-ruta-del-tram