Fases i principals línies d'actuació
Per a l’elaboració del PAM, es va dissenyar un procés col·laboratiu a tres nivells: polític, tècnic i ciutadà. Partint del document “Compromís programàtic”, les accions s’havien d’aterrar, de manera que fossin tècnicament realitzables. Per tant, calia un treball en grup de tots els agents tècnics per estudiar com es podien implementar les mesures. Un cop redefinides, es va obrir la fase de participació ciutadana, que va consistir en la priorització de les actuacions, en fer observacions i matisos i en un espai per incorporar noves accions.
Entre el juliol de 2023 i el gener de 2024, s’ha dut a terme el procés d’elaboració de forma compartida del PAM, mitjançant la participació interna de l’equip polític i el personal tècnic; i externa, amb la incorporació de la perspectiva de les entitats i de ciutadans/es a títol individual. En primer lloc, el Nucli Dinamitzador, compost d’un representant de cadascun dels tres grups polítics que conformen el govern municipal, tres figures tècniques i un membre de la consultora externa, ha definit els tres espais de debat i treball: el primer, amb l’equip de govern; el segon, amb personal tècnic municipal i el tercer, amb la ciutadania. L’elaboració col·lectiva del PAM ha constat de quatre etapes principals:
1. Definició de la Missió, la Visió i els Valors: desenvolupada el 8 de setembre de 2023 mitjançant dinàmiques de deliberació i debat amb l’equip de govern, prenent com a referència el “Compromís programàtic”.
2. Concreció del marc estratègic i les accions: va tenir lloc el 20 de setembre del mateix any, en forma de debat i treball deliberatiu entre personal tècnic de les diferents àrees municipals. Es van dividir en tres grups de treball segons grans àmbits temàtics: el primer, sobre projectes estratègics i comunicació, govern i economia; el segon, sobre territori (mobilitat, urbanisme i habitatge, medi ambient, etc.) i el tercer, serveis a les persones (educació, cultura, joventut, etc.), acció comunitària i benestar. Allà es van definir eixos estratègics i objectius, a partir dels quals es van proposar accions concretes.
3. Espais de participació ciutadana: es van dinamitzar espais de debat amb representants d’entitats i ciutadania no organitzada. Van celebrar-se tres sessions en què es van dividir les 128 accions en diferents temes: serveis a les persones i acció comunitària (29 de novembre), territori i sostenibilitat (4 de desembre) i transparència i promoció econòmica (11 de desembre). Es va convidar la ciutadania a través d’una convocatòria oberta, difusió a xarxes, la web municipal i cartells a equipaments i a l’espai públic. Així mateix, es va convocar de forma personalitzada a totes les entitats del municipi i a les persones participants en el programa d’Audiències Públiques dels cursos 2021-22 i 2022-23.
4. Tancament: va consistir en un retorn en què es van tenir en compte les prioritzacions i les aportacions ciutadanes als tres espais de participació. Per això, es va dur a terme una anàlisi del conjunt de propostes de les entitats i la ciutadania a través de canals de relació bilaterals amb totes les àrees involucrades. Seguidament, el Nucli Dinamitzador va validar els resultats de l’estudi de les aportacions esmentat. Per acabar, els productes d’aquesta feina intensiva van donar forma als continguts finals del PAM.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de les Franqueses del Vallès |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Departaments associats a les 126 accions del PAM. |
Ciutadania no organitzada |
Ciutadans |
Implementació |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Participen als espais de debat. |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Implementació |
Recursos financers (finançador) |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Subvenció. |
Entitats |
Entitats i associacions |
Implementació |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Participen als espais de debat. |
Neòpolis, consultoria sociopolítica, SL |
Empresa |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Col·labora en el disseny i la implementació del procés d'elaboració compartida. |
Recursos econòmics
Total euros per període
12.000
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Diputació de Barcelona |
Subvencions públiques |
01/07/2023 |
31/01/2024 |
12.000 |
Subvenció per a la contractació de l'empresa col·laboradora externa: Neòpolis, consultoria sociopolítica, SL. |
| Subvenció per a la contractació de l'empresa col·laboradora externa: Neòpolis, consultoria sociopolítica, SL. |
Recursos humans
Cap d’àrea i tècnica de l’àrea de Participació Ciutadana.
Normes i mecanismes de participació implementats
Espais de debat amb entitats i ciutadania no adscrita. S’han organitzat tres sessions de debat diferenciades per àmbits temàtics amb els següents objectius: garantir el dret a la ciutadania d’estar informada i ser consultada sobre el procés d’elaboració del PAM, conèixer els seus nivells de prioritat respecte a les accions plantejades, recollir aportacions ciutadanes en què es valoren i matisen les diferents actuacions i obrir la possibilitat d’incloure noves propostes.