Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Lectura pública
Serveis
Funció educativa de la biblioteca pública
 
La finalitat per dur a terme aquesta acció, és que els usuaris de l'àrea infantil aprofitin els serveis que els hi ofereix la biblioteca en la seva totalitat.

És per això que aquesta acció consta de diferents aspectes que engloben les funcions de la biblioteca pública: formativa, educativa, informativa, social i de foment de la lectura.

El projecte està dirigit per la direcció de la biblioteca i una educadora social que treballa a la sala infantil. Les seves tasques són totes aquelles que tenen a veure amb les funcions de la biblioteca i que els usuaris infantils poden desconèixer.

A continuació posem un exemple d'algunes de les activitats que s'han dut a terme dins del Foment de la Lectura: tallers de lectoescriptura, sopa de lletres (relacionat amb contes), invenció d'un protagonista imaginari en un llibre concret, expressar la seva opinió sobre el conte, etc.
 
Àmbit:
Lectura pública
Subàmbit:
Serveis
Data d'inici:
01/10/2005
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Terrassa
Nombre d'habitants:
215678
Nombre de visites:
1699
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Biblioteca Districte 2
Càrrec:
Biblioteca Districte 2
Ens:
Biblioteca Districte 2
Lloc web:
Adreça electrònica:
bd2@terrassa.cat
Telèfon / Fax:
93 786 91 62
Adreça:
Carrer Sant Cosme, 157 08222 Terrassa
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El 32% de la població del districte és immigrant i d'aquesta, el 70% són del Marroc i el 22% de països del d'Amèrica del Sud. Gairebé el 60% són analfabets o tenen la primària incompleta.
Els nens i nenes de la zona no poden fer els deures a casa perquè els pares no hi són, no coneixen el català o són analfabets. Per aquest motiu es dirigeixen a la biblioteca i busquen aquest suport. Es va localitzar a la biblioteca una gran quantitat de nens i nenes que anaven a la biblioteca a fer els deures i realitzaven constants preguntes al personal de la biblioteca. En aquest punt es va plantejar la necessitat de disposar d'una persona amb dedicació exclusiva per atendre la sala donant suport, orientació, ajut per a la recerca d'informació per als treballs d'escola...
Juntaments amb les educadores socials del districte vam valorar que seria molt necessari un/a educador social a la biblioteca ja que de pas, es podria incidir en l'educació a un nivell més general i planer: comportament, normativa, ús de la biblioteca, etc.
Objectius de la pràctica
General:
Fer que els nens i nenes aprofitin més els serveis de la biblioteca
Fomentant l'hàbit lector
Millorar el nivell d'escriptura
Augmentar l'interès per a l'aprenentatge
Donar resposta a la necessitat d'ajut i orientació en els deures d'escola
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Biblioteca Districte 2 Interna Participativa Administració local
Descripció La gran majoria dels usuaris de la sala infantil de la biblioteca són immigrants provinents del Marroc (80%). L'ús que en fan de la biblioteca és perquè a casa no poden fer els deures ja que els pares no estan escolaritzats, no dominen el català i/o castellà, no estan alfabetitzats i no poden ajudar els seus fills en els estudis reglats. Vénen a la biblioteca a buscar aquest ajut i sobrepassava al personal ja que era una dedicació absoluta a aquesta funció.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Als nens i nenes de 6 a 13 anys que viuen al districte 2 de la ciutat de Terrassa
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquesta activitat ha estat subvencionada per la Llei de Barris de la Generalitat de Catalunya que ha atorgat al districte 2 de la ciutat de Terrassa. Es crea la Oficina del Pla de Barris per gestionar tots els projectes inclosos dins d'aquesta subvenció.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
2005
- Anàlisi de la població del districte 2 de Terrassa.
- Anàlisi de les necessitats formatives, informatives, socials, etc.
- Proposta de treball i la redacció del projecte.
- Contacte amb les entitats de l'entorn.
- Presentació del projecte per a la Llei de Barris de 2005.
- Contractació de l'educadora.

2005-2008
- Implementació del projecte.

2008
- Avaluació dels resultats i fi de la subvenció del Pla de Barris.
- Contractació d'una educadora en Plans Ocupacionals (Foment de Terrassa) fins juny 2009.

2009
- Petició de pròrroga de la subvenció per dos anys més a la Llei de Barris.
- Contractació d'una educadora fins novembre 2011 amb la pròrroga de la subvenció del Pla de Barris.

Les funcions de l'educador social són:

Funció formativa:
•Formació en l'ús de la biblioteca
•Formació en la recerca i ús de la informació
•Reforç en l'aprenentatge de l'idioma del lloc d'acollida
•Formació mínima en internet i word
•Realització de visites escolars

Funció educativa:
•Reforç escolar
•Ajut en l'elaboració de treball per l'escola
•Foment de la lectura i escriptura
•Hàbits d'higiene
•Conèixer les normes socials
•Millorar el comportament
•Contacte amb les escoles del districte

Funció informativa:
•Conèixer la normativa d'ús de la biblioteca
•Explicació de la biblioteca i els serveis que ofereix

Funció social:
•Relació amb els serveis socials del districte
•Relació amb els serveis d'immigració
•Relació amb els serveis de mediació
•Col·laboració amb diferents entitats del districte: polisportiu, centre cívic, joventut, etc.
•Seguiment del comportament dels nens i nenes conflictius a través de reunions amb els pares o tutors.
•Reunions periòdiques a tres bandes: biblioteca, serveis socials i mediadors.

Foment de la lectura:
Per al foment de la lectura i l'escriptura, fa tallers de lectoescriptura per a infants dividits per edats de 6 a 9 i de 10 a 13 anys. Són sempre els divendres a la tarda de 18.00 a 19.00 i cada taller és de dues sessions. La primera sessió es fa la lectura del conte entre tots els assistents i a la segona es fa alguna activitat d'escriptura relacionada amb el conte: sopa de lletres, inventar-se un protagonista més, expressar la seva opinió sobre el conte, etc.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Terrassa
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Oficina de Pla de Barris
Altres
Més d'una fase
Totes
Descripció de l'actuació en la pràctica: Oficina creada per a gestionar la subvenció de la Generalitat de la Llei de Barris i funcions de coordinació entre els diferents projectes
Recursos econòmics
Total euros per període
38.534,692 € l'any
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pla de Barris (en el marc de la Llei de Barris de la Generalitat de Catalunya, que subvenciona l'educadora) al llarg dels primers 4 anys (2005 a 2008)
En el segon periode (2009 a 2011) el 50% la Generalitat de Catalunya i el 50% l'Ajuntament de Terrassa
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Generaliat de Catalunya Subvencions públiques 01/10/2005 30/10/2009 86.000
Recursos humans
Educador social a jornada completa.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Es programen activitats continuades, com els tallers de lecto-escriptura per a infants de diferents franges d'edats. També s'elabora un dossier de propostes d'activitats per a totes les biblioteques de la xarxa municipal. Actualment aquest projecte, i des de fa dos anys, també es duu a terme a la Biblioteca del Districte 6.
L'any 2009 el barri de La Maurina de Terrassa també obté subvenció de la Llei de Barris, així que la Biblioteca del Districte 4 també tindrà participació en aquest projecte.
S'ha establert una dinámica educativa a la resta de les biblioteques de la ciutat.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell lectoescriptura Retolació i publicitat 09/10/2009 Sí disponible
Cartell taller Retolació i publicitat 02/10/2009 Sí disponible
Biblioteca pulbica i immigració Presentació 02/02/2009 Sí disponible
Avaluació 2005/2008 Fitxa 01/11/2008 Sí disponible
Projecte per a potenciar la funció educativa de la Biblioteca del Districte 2 Projecte 01/04/2008 Sí disponible
Difusió de la pràctica
Articles:
-"Projecte per al diàleg intercultural a la Biblioteca del Districte 2 de Terrassa"
http://www.raco.cat/index.php/Item/article/viewFile/22638/40761
-"Usuaris, necessitats, serveis: l'experiència de la Biblioteca del Districte 2 de Terrassa" (Barcelona. Juny 2007)
http://www2.ub.edu/bid/consulta_articulos.php?fichero=18gental.htm

Cursos i seminaris:
-Seminari. "Gestionar la interculturalitat a la biblioteca" (Girona. Juny 2009)
http://www.fundaciosergi.org/catala/documents/SessioMariaGental.pdf
-Curs "La biblioteca multicultural" (Euskadi. Novembre 2009)
http://www.bibliotecaspublicas.es/donostia/imagenes/biblioteka.pdf
Reconeixements i presentacions
Presentació de l'experiència a:
-II Jornades biblioteca pública i immigració (Barcelona. Febrer 2009)
-Encuentro de bibliotecas y diversidad cultural (Gandia. Maig 2006)
-Library Management and Marketing in a Multicultural World (Shanghai. Agost 2007)
http://www.reference-global.com/doi/abs/10.1515/9783598440267.4.209
-Terceres Jornades Interprofessionals. "La biblioteca pública: espai obert a l'aprenentatge" (Badalona. Octubre 2008)
http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2872262
-Escola d'Hivern (Barcelona. Febrer 2007)
Impacte
Hi ha hagut un augment de l'ús dels serveis de suport a l'educació, així com més demanda.
Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
Biblioteca - Ajuntament - Generalitat
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Hem notat millores en:

•Disminució del nivell de conflictivitat
•Coneixement del servei de la biblioteca
•Millora del comportament i l'ús del servei per part dels nens
•Molta més tranquil·litat en el dia a dia
•Augment de la oferta de tallers de lectura i escriptura
•Augment de nens i nenes que participen als tallers
•Augment del servei de préstec infantil
•Menys expulsions per mal comportament
•Més nombre de carnets infantils
•Disminució de nens que vénen sols a la sala infantil
•El personal bibliotecari menys estressat
•Més contacte i relació amb els pares dels nens
•Més contacte amb serveis socials, immigració i mediació
Punts forts de la pràctica
-La capacitat de donar resposta a una demanda i necessitat social
-El reconeixment de la feina
-L'augment de la demanda
-Consolidació del programa
-Ampliació del programa a dues bibiloteques més de la ciutat
Punts dèbils de la pràctica
-El fet que sigui subvenció i que per a la seva continuïtat depèn de becaris, alumnes en pràctiques, etc.
Propostes de millora de la pràctica
-Consolidació de la figura d'educador a l'equip de la biblioteca pública.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica es pot duu a terme a totes les bibioteques públiques, així com també a centres cívics, escoles i esplais.
Més informació
Persona de contacte:
Biblioteca Districte 2
Càrrec:
Biblioteca Districte 2
Ens:
Biblioteca Districte 2
Adreça electrònica:
bd2@terrassa.cat
Telèfon / Fax:
93 786 91 62
Adreça:
Carrer Sant Cosme, 157 08222 Terrassa
Lloc web:
www.terrassa.cat/Front/minisite/_fbagpzHARB0BGNd-Dwxp_bxPUytBVpNxAnvygSGpD8neaQlRwPc3Sg
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.