En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Recursos humans
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Procés d'acollida nous/noves professionals SEAIA
Benvingut, benvinguda: t'estàvem esperant
El projecte Procés d'acollida desenvolupa un conjunt d'accions que permeten cobrir les necessitats d'informació, documentació i coneixement del col·lectiu professional de nova incorporació al Departament de Família i Infància. Aquesta intervenció es realitza a partir de tres instruments complementaris: un circuït d'acollida que contempla des de la rebuda dels/les professionals fins a l'acompanyament físic al seu nou espai de treball, un manual d'acollida que facilita la informació bàsica per iniciar la tasca professional i, finalment, un programa de formació relacionada amb les característiques del seu lloc de treball.

El projecte es fonamenta en l'establiment de vincles d'interdependència entre els agents involucrats, amb la coordinació i col·laboració entre diferents persones, equips i àrees. La iniciativa permet garantir que les persones professionals nouvingudes desenvolupin els coneixements bàsics necessaris per a iniciar la intervenció, minimitzar al màxim el temps d'adaptació i contribuir a la formació permanent per part de l'equip acollidor.
Àmbit:
Recursos humans
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2013
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Barcelona
Nombre d'habitants:
1620943
Nombre de visites:
1441
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Josep de Barberà i Johera
Càrrec:
Professional/tècnic referent
Ens:
Direcció de Serveis de Família i Serveis Socials, Departament de Família i Infància
Lloc web:
Adreça electrònica:
jbarberad@bcn.cat
Telèfon / Fax:
934132695
Adreça:
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte Procés d'acollida parteix d'una necessitat identificada en el procés de valoració i redisseny del model organitzatiu del Servei especialitzat d'atenció a la infància i l'adolescència (SEAIA) de l'Ajuntament de Barcelona. El Departament de Família i Infància compta en la seva estructura d'equips en els districtes de la ciutat amb un significatiu volum de persones i perfils professionals.

Aquest fet comporta la mobilitat del col·lectiu professional, amb l'arribada de persones provinents d'altres serveis municipals així com d'incorporacions externes.

En aquest context s'identifica la rellevància de comptar amb un procés d'acollida comú, reglat i dotat d'eines vàlides per minimitzar al màxim la incertesa del professional arribat així com reduir el temps dedicat a comprendre la seva nova ocupació i per tant permetre una incorporació àgil i efectiva a la dinàmica laboral. Així doncs, després de la finalització del procés de diagnòstic, l'any 2013 s'inicia el projecte amb la implementació d'un procés de gestió interna que agrupa totes les actuacions, accions i tràmits administratius per a un/a professional que arriba al departament i als SEAIA.
Objectius de la pràctica
General:
- 1. Establir un procés d'acollida estructurat adreçat als i a les noves professionals dels SEAIA.
- 2. Unificar tots els procediments d'acollida en un mateix procés.
- 3. Transmetre la informació i formació bàsica inicial requerida per realitzar el nou encàrrec professional.
- 4. Garantir una avaluació continuada de tot els procés d'acollida.
Específic:
- 1.1. Detectar i cobrir les necessitats d'informació i coneixements sobre l'organització, l'àrea i el departament de destí.
1.1.1. Crear una comissió de treball entre professionals amb contrastada experiència per establir el contingut de la informació i la formació d'acollida.
1.2. Oferir les eines i coneixements bàsics per desenvolupar la tasca professional, a partir del coneixement dels professionals experimentats dels SEAIA.
1.3. Crear un grup de formadors/es entre els professionals existents.
- 2.1. Unificar en un únic procés el circuït d'acollida que garanteixi una bona rebuda, el manual d'acollida que faciliti aquella informació bàsica per iniciar la seva tasca professional i la formació d'acollida amb coneixements bàsics sobre la tasca i les eines informàtiques necessàries:
2.1.1. Gestionar les dades de personal i l'actualització dels quadres de personal.
2.1.2. Tramitar l'alta als diferents sistemes informàtics de suport: portal professional, SIAS, SINI@.
2.1.3. Realitzar una entrevista d'acollida al nou/va professional.
2.1.4. Presentar al personal del departament amb el qual mantindrà contacte habitual.
2.1.5. Realitzar una visita a les instal·lacions de la seu del carrer València.
2.1.6. Acompanyament físic per part del director/a o d'un membre de l'equip al centre de treball.

- 3.1. Elaborar i oferir un manual d'acollida i un pla de formació, tot comptant amb el personal del departament i dels SEAIA:
3.1.1. Entregar el manual d'acollida i explicar el seu contingut.
3.1.2. Donar d'alta el nou professional en el curs d'acollida del departament/SEAIA-ECEIA, el curs d'eines informàtiques municipals i del Sini@ de la DGAIA.
- 4.1. Establir eines i circuits d'avaluació en totes les accions finals del procés d'acollida:
4.1.1. Entregar i recollir els impresos d'avaluació del procés, manual d'acollida i del procés de formació d'acollida (un per cada curs).
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Nous treballador/es que s'incorporen als SEAIA/ECEIA.
Territori: Barcelona.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Una vegada desenvolupat el procés de diagnòstic, el Procés d'acollida de l'EAIA inicia el disseny i la implementació el 2013.

DISSENY

FEBRER-MARÇ 2013

-Unificació dels procediments d'acollida existents.
-Proposta de nous procediments d'acollida.
-Devolutiva a les persones coordinadores del SEAIA.
-Elaboració del disseny definitiu.

APLICACIÓ I AVALUACIÓ

ABRIL 2013-ACTUALITAT

-Aplicació del procés d'acollida: circuit, manual i formació.
-Avaluació continua (1): full de valoració del circuit i el manual, una setmana després de l'arribada.
-Avaluació continua (2): valoració personal al finalitzar cada acció formativa.

AVALUACIÓ D'IMPACTE

EN PROCÉS

-Avaluació per analitzar en profunditat l'impacte del procés, en relació als beneficis/inconvenients generats per a l'organització. Indicadors claus: temps per arribar a l'autonomia del/la professional, temps dedicat a l'acompanyament per part de l'equip de destí.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Departament de Família i Infància
Administració local
Totes
Impulsor
Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, de la Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Equips SEAIA/ECEIA
Altres
Més d'una fase
Participant
Recursos humans
Pel que fa a les persones, el projecte es desenvolupa amb la dedicació parcial de dos responsables tècnics del Departament: Maica Comellas (Cap de Projecte dels SEAIA) i Josep De Barberà (Tècnic de gestió i planificació). Els i les formadores són personal municipal que es reserven 126 hores de treball perquè realitzin aquesta formació. La formació també compta amb la participació de les persones nouvingudes i els equips de destí.
Altres recursos
Els recursos materials es dediquen al material fungible (carpeta, fotocòpies) i el llapis de memòria que es lliura a les persones acollides, amb un cost de 3€ per cada nou professional incorporat.
Resultats
Detalles ficha
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Manual d'acollida
Normativa
01/05/2014
Consultar ens
Power point explicatiu del procés d'acollida (sessió compartim coneixement)
Presentació
25/04/2014
Consultar ens
Model de valoració manual o circuït d'acollida
Normativa
31/05/2013
Consultar ens
Model de valoració de les accions de formació d'acollida
Normativa
24/05/2013
Consultar ens
Impacte
El projecte Procés d'acollida ha tingut impacte en relació a les necessitats identificades, el col·lectiu destinari i el conjunt de l'organització. Pel que fa a les necessitats identificades en el procés de diagnòstic, la iniciativa ha permès oferir informació precisa, de forma sostenible, eficient i eficaç a les persones nouvingudes, tot reduint el temps destinat a cada persona, protocol·litzant el procés i garantint una retroalimentació constant de les persones arribades al departament.

Pel que fa al col·lectiu destinatari, la pràctica ha estat valorada pels professionals nouvinguts per la capacitat d'oferir la informació bàsica sobre l'organització i el nou lloc de treball, informar sobre el que s'espera d'ells/es com a professionals dels SEAIA/ECEIA, informar dels recursos i eines disponibles, i contribuir a situar les persones en la seva tasca el més aviat possible.

Finalment, pel que fa al conjunt de l'organització, existeix evidència de la disminució del temps d'adaptació del/la professional al nou lloc de treball així com de la capacitat del projecte per posar en valor i transmetre el coneixement tant de la praxi professional per part de les persones amb més trajectòria en la institució així com de la cultura organitzativa dels SEAIA.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
Entre les fortaleses del projecte "Procés d'acollida" destaca la vinculació establerta entre els seus elements claus: recepció, informació i formació. Això comporta l'establiment de vincles d'interdependència entre els agents involucrats, amb la coordinació i col·laboració entre diferents persones, equips i àrees. Els equips de destí participen activament com a formadors de les persones nouvingudes, que alhora demostren un grau significatiu de motivació davant la possibilitat de comptar amb espais participatius i de generació de coneixement.
Punts dèbils de la pràctica
El projecte s'ha trobat amb determinades dificultats per a l'actualització dels continguts.
Propostes de millora de la pràctica
El repte és desenvolupar un procediment que garanteixi, de forma pautada i reglada, el manteniment i actualització de les dades recollides en el manual així com dels continguts a desenvolupar en les formacions d'acollida. En aquest sentit, s'ha optat per actualitzar aquests aspectes a partir dels retorns obtinguts en els processos d'avaluació permanent.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Pel que fa a la transferibilitat, el Procés d'acollida ha generat protocols que queden recollits en els objectius operatius del projecte. Actualment, les persones responsables es plantegen realitzar una mapificació dels processos i procediments desenvolupats per tal d'assegurar la sostenibilitat i capacitat de transferència del projecte. Més enllà de l'aprenentatge individual que el projecte genera entre les persones nouvingudes, la iniciativa ha impulsat un aprenentatge de tipus col·lectiu sobre rellevància de conèixer les necessitats d'acollida i implementar un procés per atendre-les.
Pràctica seleccionada pel Banc d'Experiències i Bones Pràctiques.
Àrea de Drets socials. Ajuntament de Barcelona
Recursos humans
35 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.