Estratègia de promoció per al sector turístic en temps de pandèmia
Arrel de la pandèmia de la Covid-19, el Consorci de Turisme del Baix Llobregat va optar per reorientar l'estratègia de promoció turística de la comarca per tal d'ajudar a les empreses del sector. En paral·lel, calia mantenir present l'oferta turística de la zona i adaptar-ne la comunicació amb accions de contingut inspiracional i de fidelització, per a que, un cop relaxades les mesures, la ciutadania continués visitant el Baix Llobregat i hi descobrís nous racons. A banda de generar nous continguts pensats per entretenir la ciutadania també es va adaptar l'estratègia de promoció a les necessitats de l'hostaleria, alimentació, pagesia... Tot i que es tracta d'una experiència que va sorgir de forma reaccionària, moltes de les nombroses actuacions realitzades s'han consolidat i formen part del Pla d'Actuacions Comarcal del Baix Llobregat 2020-2023, del Consell Comarcal del Baix Llobregat, amb una estratègia molt clara cap al consum de proximitat i el turisme sostenible.
Àmbit:
Desenvolupament econòmic
Subàmbit:
Plans/acords/estratègies
Data d'inici:
01/04/2020
Data de finalització:
Indefinida
Consells Comarcals:
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Nombre d'habitants:
825963
Nombre de visites:
1454
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Enric Giner
Càrrec:
Gerent
Ens:
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
gerencia@elbaixllobregat.cat
Telèfon / Fax:
936852400
Adreça:
Parc de Torreblanca, N-340 pk 1249, 08980 Sant Feliu de Llobregat
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Amb l'arribada de la pandèmia, el Consorci de Turisme del Baix Llobregat va prendre mesures per reorientar la seva estratègia de promoció i màrqueting, amb l'objectiu d'unificar esforços posant l'accent en un sector que necessitava tot el suport, plantejant noves accions de promoció per reforçar la presència del Baix Llobregat en diferents canals, mercats turístics de proximitat i el consum sostenible km0.
Objectius de la pràctica
General:
- Unificar esforços per dinamitzar un sector greument afectat per la pandèmia.
Específic:
- Plantejar noves accions de promoció per reforçar la presència del Baix Llobregat en diferents canals, mercats turístics de proximitat i el consum sostenible km0.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi
Tipus de diagnosi
Participació d'actors
Tipus d'ens
Consorci de Turisme del Baix Llobregat
Interna
No Participativa
Administració local
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Ciutadania en general i teixit empresarial turístic.
Territori: Comarca del Baix Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Les actuacions dutes a terme durant la pandèmia formen part del Pla d'Actuacions Comarcal del Baix Llobregat 2020-2023, del Consell Comarcal del Baix Llobregat, amb una estratègia molt clara cap al consum de proximitat i el turisme sostenible.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
El Consorci de Turisme va promoure una important campanya online i a les xarxes socials sota el hashtag #ElBaixLlobregatDesDeCasa que oferia continguts per donar a conèixer la comarca, animar i entretenir als nombrosos seguidors/es.
En aquesta línia, es va realitzar un vídeo inspiracional de promoció de la comarca lligat al lema "Queda't a casa" amb imatges dels principals atractius del Baix Llobregat. Durant el confinament de la població, a la Guia de l'Oci del Baix Llobregat s'oferien propostes per fer des de casa com manualitats, concerts en viu, curiositats, receptes de cuina, pel·lícules filmades al Baix Llobregat, moltes de les quals van ser propostes que van fer arribar les empreses i entitats turístiques de la comarca. I al web www.turismebaixllobregat.com es podia consultar tota la informació sobre els atractius de la comarca per a que el públic pogués planificar les seves futures escapades al Baix Llobregat.
En el marc d'aquesta campanya, es va engegar una nova iniciativa per ajudar especialment al sector de la restauració, sota el lema "Del Restaurant a Casa", amb la fi d'apropar als ciutadans i ciutadanes l'oferta gastronòmica dels restaurants de la comarca amb serveis delivery o take away. I també es van promoure campanyes de promoció de productes com Especial Carxofa, Especial Calçot i Especial Cireres en les quals els restaurants elaboren menús o plats amb aquests productes cultivats a la comarca. La campanya de promoció es complementava amb vídeos on els protagonistes eren els pagesos i els restauradors de la comarca. També es va fer promoció dels Mercats de Pagès, on s'hi poden trobar tota mena de fruites i verdures fresques i de proximitat. Es tracta d'un espai on la pagesia de la comarca posa a l'abast de tothom la qualitat excel·lent del producte fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat.
Especialment durant la pandèmia, des del Consorci de Turisme s'ha fet promoció via online a través del web, xarxes socials i vídeos específics de productes. També s'han fet col·laboracions per cobrir els excedents de productes a causa de la COVID-19. Sota el títol Mones de Pasqua a domicili també es va donar suport al comerç dels municipis del Baix Llobregat, per ajudar a pastisseries i forns a garantir que, malgrat la situació aquesta tradició es pogués celebrar. Llibres i roses a domicili al Baix Llobregat va ser una acció per Sant Jordi, una iniciativa per fer difusió de les llibreries i floristeries de la comarca que oferien servei a domicili o per encàrrec de compra de llibres i roses per celebrar la festivitat de Sant Jordi.
Així mateix, el mes d'abril, en ple confinament de les famílies, el Consorci de Turisme va fer el llançament oficial del videoclip de la cançó del Baix Llobregat del grup de música Reggae per Xics, un videoclip que mostra la diversitat d'atractius que ofereix la comarca, del delta fins a Montserrat, amb l'objectiu que les famílies gaudissin de la cançó i la coreografia des de casa seva. Per fer el llançament del videoclip de la cançó es va posar en marxa el #BaixLlobregatChallenge, on el Consorci de Turisme va proposar un divertit repte per fer en família aprofitant el temps de confinament. El challenge consistia en aprendre en família la coreografia del videoclip, gravar la seva proposta i compartir-la a les seves xarxes socials. Fins al 9 de maig les famílies podien participar i optar als 10 premis que es van sortejar de forma aleatòria entre totes elles: una cistella amb producte fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat, un kit de motxilla, estoig i tassa de la puput Punxetes, la mascota del Baix Llobregat, i un disc signat pel grup Reggae per Xics. A més, amb tots els vídeos participants es va realitzar un vídeo amb diferents fragments de les coreografies.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
30 ajuntaments de la comarca
Administració local
Implementació
Col·laborador
Comerços del Baix Llobregat
Empresa
Implementació
Col·laborador
Consorci de Turisme
Administració local
Totes
Totes
Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Empreses del sector turístic
Empresa
Implementació
Col·laborador
Pagesia del Baix Llobregat
Empresa
Implementació
Col·laborador
Reggae per Xics
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
28.351,20 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El consorci ha comptat amb un ajut de la Diputació de Barcelona per a la realització del videoclip de la cançó del Baix Llobregat i la seva divulgació.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Consorci de Turisme del Baix Llobregat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
23.351,20 €
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
5.000€
Finançament provinent del Catàleg de serveis de la Diputació de Barcelona.
Finançament provinent del Catàleg de serveis de la Diputació de Barcelona.
Recursos humans
El projecte l'ha desenvolupat l'equip tècnic del Consorci de Turisme, i ha comptat amb el suport extern per a l'edició dels vídeos i del material gràfic, així com per a la contractació de mitjans de comunicació i altres plataformes per fer difusió de les diferents accions.
Normes i mecanismes de participació implementats
La naturalesa del Consorci de Turisme del Baix Llobregat és, precisament, de caire participatiu ja que l'ens existeix i actua com a entitat encarregada de la dinamització turística de la comarca, amb la col·laboració constant dels 30 ajuntaments del Baix Llobregat i la participació de les empreses i entitats del sector turístic. Per tal de disposar de la informació sobre la qual calia fer difusió i per repensar l'estratègia comunicativa, el Consorci va definir les diferents accions i els ajuntaments i empreses feien arribar el contingut. La relació amb els 30 ajuntaments i amb el sector turístic ha sigut i és molt fluïda.
La recollida de la informació es fa a través d'un sistema estandarditzat, un formulari web que ajuda a l'automatització de les dades . A més, es van establir nombroses comunicacions via mail, a través de reunions virtuals, i trucades per informar amb tot detall de la campanya.
Resultats
Descripció dels productes assolits
- Campanya online i a les xarxes socials sota el hashtag #ElBaixLlobregatDesDeCasa.
- Guia de l'Oci del Baix Llobregat amb propostes per fer des de casa com manualitats, concerts en viu, curiositats, receptes de cuina, pel·lícules filmades al Baix Llobregat.
- Iniciativa "Del Restaurant a Casa", amb la fi d'apropar als ciutadans i ciutadanes l'oferta gastronòmica dels restaurants de la comarca amb serveis delivery o take away.
- Campanyes de promoció de productes com Especial Carxofa, Especial Calçot i Especial Cireres.
- Promoció dels Mercats de Pagès a través de vídeos de producte.
- Promoció online a través del web, xarxes socials i vídeos específics de productes de la comarca.
- Col·laboracions per cobrir els excedents de productes a causa de la COVID-19.
- Suport al comerç dels municipis del Baix Llobregat.
- Llibres i roses a domicili al Baix Llobregat.
- Llançament oficial del videoclip de la cançó del Baix Llobregat del grup de música Reggae per Xics.
- Realització del videoclip de la cançó del Baix Llobregat
- Repte el#BaixLlobregatChallenge amb 10 premis: una cistella amb producte fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat, un kit de motxilla, estoig i tassa de la puput Punxetes, la mascota del Baix Llobregat, i un disc signat pel grup Reggae per Xics.
- Realització d'un un vídeo amb diferents fragments de les coreografies.
- Vídeo inspiracional de promoció de la comarca lligat al lema "Queda't a casa" amb imatges dels principals atractius del Baix Llobregat.
Difusió de la pràctica
Tota l'experiència en sí és una campanya de difusió sobre la comarca. Especialment el vídeo realitzat ha servit per visibilitzar l'atractiu turístic i el potencial comercial del Baix Llobregat.
Impacte
Al voltant de l'experiència s'ha estudiat el perfil del turista del Baix Llobregat i, en estreta coordinació amb la Diputació de Barcelona i l'Agència Catalana de Turisme, s'està treballant per a donar prioritat als mercats turístics de proximitat com són el català, l'espanyol i el del sud de França tenint en compte la planificació i les prioritats del sector públic i privat.
En aquesta línia, es treballa en la promoció turística a través de campanyes de gran impacte sota el lema El Baix Llobregat, a un salt de Barcelona per reforçar la visibilitat de la marca i promocionar els atractius de la comarca.
A nivell operatiu, el Consorci de Turisme està en contacte amb el sector i ha establert un canal directe per informar de l'actualitat, ajuts i sessions de formació, entre d'altres.
També s'està treballant juntament amb altres institucions per donar continuïtat a programes com el Compromís per a la Sostenibilitat Biosphere, en el qual empreses i entitats poden continuar amb la seva implantació participant en sessions de formació online que s'estan programant.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Consorci de Turisme del Baix Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Davant la difícil situació a causa de la Covid-19, el Consorci de Turisme del Baix Llobregat va dissenyar accions per enfortir un sector molt afectat econòmicament, amb noves línies de promoció i nous materials online, vídeos i campanyes de màrqueting. Així mateix, la campanya #elbaixllobregatdesdecasa ha volgut posar en valor el gran esforç que han fet les empreses del sector turístic, malgrat les complicacions que estan afrontant, tot oferint nous productes i serveis d'acord amb les noves tendències de consum.
Punts forts de la pràctica
La campanya, fruit d'una actuació ràpida davant d'una situació imprevisible, ha aconseguit dissenyar un seguit d'accions d'inspiració de l'oferta turística, de sensibilització i fidelització del públic objectiu del Baix Llobregat. La promoció d'un turisme sostenible i de proximitat és un dels punts forts de l'experiència, ja que, tot i ser reactiva, pretén consolidar i potenciar la comarca no només d'immediat sinó també a mig i llarg termini.
Punts dèbils de la pràctica
La manca de previsió i de temps davant dels constants canvis a causa de les mesures per pal·liar els efectes de la Covid-19 ha estat un dels principals esculls a l'hora d'implementar les diferents accions.
Propostes de millora de la pràctica
Caldria poder disposar prèviament del contingut que s'ha promocionat per evitar haver-lo de generar al moment i d'immediat, en cas que hi hagués de nou una situació similar.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta acció es pot replicar en altres sectors de consum i serveis sense especials dificultats per a desenvolupar-la.
Desenvolupament econòmic 80 pràctiques
Els governs municipals s'impliquen cada
vegada més en totes les activitats del món
econòmic i laboral. Moltes de les pràctiques
recollides al BBP estan dins de les tendències
més innovadores en matèria d'economia
social, emprenedoria, inserció laboral,
formació ocupacional, economia circular,
treball en xarxa i cooperació intermunicipal.