Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Servei neix a partir de la necessitat detectada per part de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès en relació a una feble organització veïnal de les comunitats de veïns i veïnes del Barri de Bellavista.
Un cop consolidat el Servei, i atès a la demanda del mateix per veïns d'altres nuclis de població, es decideix ampliar el Servei i donar-li un abast municipal.
S'ha de tenir en compte que el municipi de les Franqueses del Vallès està format per les zones de Corró d'Avall, Bellavista, Llerona, Corró d'Amunt i Marata, totes elles amb un teixit constructiu i social diferent, el qual genera unes necessitats de tipus comunitari veïnal especÃfiques per cada barri.
- Detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat.
- Establir estratègies d'intervenció adequades i pactes de convivència que permetin la millor de l'organització interna de les comunitat.
- Fomentar la convivència facilitant eines per resoldre les dificultats actuals i futures.
- Oferir un acompanyament socioeducatiu a aquelles comunitats amb dificultats d'organització interna o convivència.
EspecÃfic:
- Capacitar a les comunitats perquè s'organitzin i funcionin de manera autònoma, formant-los en el marc legal vigent i empoderant-los per tal que coneguin els seus drets i deures envers la comunitat.
- Realització de mediacions en l'à mbit comunitari i de veïnatge per tal que les parts resolguin aquelles dificultats que els impedeixen tenir una bona organització veïnal.
- Oferir accions formatives per tal de resoldre les dificultats detectades.
Territori: La primera zona d'intervenció es va delimitar seguint els parà metres fixats pel projecte de “Foment de la rehabilitació i Suport a les Comunitats de Veïns de Bellavista”, on s'identifiquen quatre sectors segons trama urbana, que es detallen a continuació i es delimiten en un plà nol:
- Sector Vell (1950-60-70): illes compactes amb fronts continus i homogenis.
- Sector Elevat (1970-1980): illes allargades i parcel·les petites.
- Sector Nord (des de 1988): illes de front continu est-oest i obert a la pendent topogrà fica.
- Sector sud-est (des de 2002): illes amb front discontinu de blocs plurifamiliars lineals aïllats.
Un cop implantat el servei al barri de Bellavista, la prà ctica s'ha estès a la resta del municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El Servei de Suport i Assessorament a les comunitats de veïns s'ubica dins Pla de Civisme i Convivència de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès.
- Prevenció: Es realitzen tasques de sensibilització i difusió de bones prà ctiques a l'objecte de prevenir l'aparició de noves dificultats o ressorgir algunes ja resoltes.
- Acompanyament: A les comunitats i als seus veins durant processos de resolució alternativa de conflictes i durant les actuacions per resoldre les dificultats que els afecten.
- Intervenció: Realitzacions de plans de treball per resoldre o minimitzar les dificultats d'organització i convivència, mitjançant suport, assessorament i mediacions.
- A Corró d'Avall: dimarts de 16 a 18 hores i dimecres de 9 a 13 hores.
- A Bellavista: dilluns, dimecres, dijous i divendres de 9 a 13 hores i dijous de 16 a 18 hores.
Tanmateix, a continuació es llisten quins dubtes i/o problemes es poden tractar:
- Comunitats no constituïdes legalment.
- Impagaments.
- Manca de participació en les juntes de propietaris.
- Sorolls.
- Incivisme: neteja i manteniment.
- Manca d'entesa i desavinences entre els veïns.
- No assumpció de funcions per part del president.
- Negació a assumir cà rrecs de responsabilitat.
- Manca de rotació de cà rrecs.
- Altres qüestions relacionades amb la convivència i/o organització.
Per fer-ho, s'han desenvolupat les següents lÃnies de treball:
- Acompanyament socioeducatiu a aquelles comunitats amb dificultats d'organització interna o convivència:
Dificultats d'organització com ara manca de constitució de comunitats, impagaments, manca de rotació de cà rrecs, falta de manteniment de zones comunes, desconeixement de drets i deures d'organització o manca de constitució de la comunitat.
Dificultats de convivència, tals com sorolls, neteja, civisme, ús d'espais comuns, entre d'altres.
Assessorament i acompanyament per a la tramitació dels Ajuts a la Rehabilitació d'edificis de Bellavista.
- Ofereix assessorament sobre els drets i deures dels veïns.
- Realitza mediacions dins del marc comunitari.
- Duu a terme un treball de diagnosi del barri de Bellavista.
- Organitza i celebra xerrades sobre la convivència dins del marc de la campanya de Civisme 2016.
- Tècnica de gestió en à mbit social.
- Tres persones mediadores: encarregads de donar suport socioeducatiu, alguna formació i de les mediacions.
- 1 professional del món del Dret.
- Altres serveis col·laboradors: policia local, polÃtiques socials, salut, obres i serveis, urbanisme.
- Servei de formació: en alguns casos, les formacions són impartides per persones expertes contractades per l'ajuntament.
Altres recursos
Bellavista Activa:
- Oficines del Servei d'Atenció a la Ciutadania (SAC).
- Oficines de PolÃtiques Socials.
- Oficina Tècnica del Pla de Barris.
- Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC).
Lloc web per informar-se sobre el servei.
Normes i mecanismes de participació implementats
La Regidoria de Participació i Relacions Ciutadanes lidera el projecte, però es treballa de manera transversal amb la resta de les à rees de l'ens local.
Resultats
Descripció dels productes assolits
- Formacions a comunitats de veïns i veïnes i obertes al barri.
- Suport socioeducatiu per part de la mediadora.
- Suport socioeducatius
- 2016: 60 comunitats ateses; 64 expedients.
- 49 expedient nous durant l'any 2016.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Val a dir que durant la diagnosi realitzada durant el 2016 es va poder fer molta difusió del servei perquè es va poder parlar directament amb els veïns i veïnes de les comunitats del barri de Bellavista i van poder ser informats sobre què era el Servei i quins beneficis podien obtenir sent persones usuà ries.
Impacte
A partir del suport i l'assessorament a les comunitats de veïns s'ha generat un impacte sobre 2308 persones.
El Servei de Suport, Assessorament i Mediació a les Comunitats de veïns i en temes de veïnatge s'ha convertit en un punt de suport necessari pels ciutadans i ciutadanes de les Franqueses del Vallès per resoldre o millorar aquelles dificultats que per sà mateixes no poden fer-ho.
Fomenta la bona convivència, el bon funcionament comunitari i bon veïnatge, elements claus per una ciutadania cohesionada i amb sentiment de pertinença.
A la vegada s'ha convertit en un element imprescindible per altres à rees de l'Ajuntament, perquè es pot donar atenció a aquelles necessitats del ciutadà de forma individualitzada.
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Durant l'any 2017 un dels objectius ha sigut treballar i consolidar el servei a la resta del municipi, podent-se avaluar molt positivament perquè la ciutadania li ha donat una bona acollida i veient-se en augment les sol·licituds d'altres nuclis del municipi.
Punts forts de la prà ctica
El Servei, des de la seva creació, s'ha anat renovant per adaptar-se a les necessitats del ciutadà amb la voluntat de que aquest sigui punt de referència per resoldre o consultar temes relacionats amb la convivència, organització comunità ria o veïnal.
Els profunds canvis sociodemogrà fics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polÃtiques locals han apostat per la convivència mitjançant prà ctiques que promouen valors cÃvics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.