Necessitats educatives especials Integració total a l'Escola Municipal d'Adults
Aquesta pràctica té com a objectiu donar resposta a les necessitats especials de les persones adultes amb discapacitat intel·lectual. La integració plena de l'alumnat en les activitats formatives del centre n'afavoreix la seva socialització i participació, així com la inclusió social com a ciutadans del municipi, ja que comparteixen l'espai amb la resta de l'alumnat i també col·laboren en l'organització dels actes festius de la vila, a través del centre.
En el marc de l'educació inclusiva, l'atenció als alumnes amb necessitats educatives especials en entorns ordinaris és personalitzada i requereix d'un seguiment i adaptació constant a les seves habilitats i competències. Per tal d'aconseguir aquesta integració total, l'Escola Municipal d'Adults de Castellar del Vallès ha comptat amb el suport d'entitats que configuren la xarxa educativa del municipi, formativa i de salut, així com amb associacions vinculades amb el col·lectiu. El projecte s'ha consolidat al llarg dels anys i el centre ha augmentat els alumnes inscrits fins arribar a doblar-ne el número, fins al punt de plantejar la creació de subgrups per una millor gestió de les aules.
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Des de la creació de l'Escola Municipal d'Adults a Castellar del Vallès el curs 1986-87 es va copsar la necessitat de donar resposta a les necessitats de la població del municipi, i l'any 2005 a un seguit de persones amb discapacitat intel·lectual per tal que poguessin integrar-se en un ambient formatiu, alhora que participaven activament de la socialització promoguda pel propi centre educatiu.
La sol·licitud de gestionar aquest projecte va sorgir a partir d'una confluència d'interessos: per una banda, els pares i mares d'alguns d'aquests alumnes, que demanaven una plena integració dels seus fills i filles; i per una altra, l'Associació ADIPS (Associació Disminuïts Psíquics de Castellar del Vallès), a la que l'Escola va oferir la possibilitat de col·laborar-hi per tal d'ajudar en aquest procés d'integració.
Objectius de la pràctica
General:
- Atendre l'alumnat que presenta necessitats educatives especials, concretament la denominada discapacitat intel·lectual.
- Formar individus integrals i integrats en la societat actual, amb criteris propis, amb desig de millora i de superació personal, amb una idea de canvi si és necessari, mai amb delimitacions estereotipades ni concepcions inamovibles.
Específic:
- - Mantenir i reforçar la funció socialitzadora en el sentit de crear consciència de grup o de pertinença a la col·lectivitat.
Potenciar la funció capacitadora d'aconseguir informació i crear la pròpia opinió, definir-la, argumentar-la i exposar-la.
Saber desenvolupar una curiositat per aprendre.
Saber preveure i fer front a nous problemes.
Millorar la comunicació oral i adquirir els saber bàsics de la comunicació escrita.
Utilitzar el conceptes, les relacions matemàtiques i les operacions bàsiques per tal d'interpretar les situacions i les experiències i, per resoldre problemes lligats amb l'entorn de l'alumne.
Relacionar i aplicar tot allò que s'aprèn a la vida personal, social i laboral.
Implicar-se de forma activa en el procés de formació.
Augmentar la confiança en un mateix i l'autoestima, a partir de l'enriquiment personal que ens ofereix la formació en interacció amb l'experiència adquirida.
Relacionar-se amb altres persones i aprendre a treballar en grup, amb flexibilitat i solidaritat, fomentant el diàleg per superar inhibicions i perjudicis.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Persones adultes que presenten necessitats educatives especials, concretament discapacitat intel·lectual.
Territori: Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquesta pràctica està vinculada al projecte genèric de l'Escola Municipal d'Adults de Castellar del Vallès i, per això, el conjunt de l'alumnat entra a formar part de tots els projectes en els quals es participa com a centre:
Projecte d'Igualtat
Programa Sociosanitari Municipal
Comissió contra la violència als centres escolars
Aportacions a esdeveniments culturals i festius del municipi (Carnaval, Sant Jordi, Nadal )
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
El projecte de l'Escola Municipal d'Adults s'inicià el curs 2005-2006 amb un total de 5 alumnes. El grup es va mantenir estable fins el curs 2009-2010 quan es va produir un augment del nombre d'assistents, fins arribar a les 7 persones ateses. Aquest fet va coincidir amb l'ampliació de les hores lectives. El curs 2015-2016 el grup va tornar a augmentar el seu nombre de participants, tendència que s'ha repetit al llarg dels darrers anys. El curs 2017-2018 ja són 12 els alumnes de l'Escola.
Durant els primers anys, i fins el curs 2008-2009, les activitats tenien lloc dos dies a la setmana, i va ser a partir del curs 2009-2010 que les hores setmanals es van ampliar, així com els dies. Des de llavors, les classes es realitzen tres dies a la setmana (dilluns, dimecres i dijous) i tenen una durada d'una hora i mitja (de 18:30 a 20 hores). El dilluns s'imparteix formació en noves tecnologies, adaptada a les necessitats dels alumnes; els dimarts, formació en llengües; i els dimecres, l'alumnat té la possibilitat d'ampliar els seus coneixements de matemàtiques. Totes les sessions estan pensades específicament per a cada alumne i per la seva situació específica, amb material adequat creat pel propi professorat. Precisament aquestes matèries (matemàtiques, llengües i noves tecnologies) són algunes de les novetats incorporades a partir del replantejament de l'Escola d'Adults i la introducció d'activitats per a persones amb necessitats especials.
La metodologia de treball respon a la diversitat de l'alumnat: classes magistrals, classes pràctiques, Acció Tutorial Compartida, treballs individuals i grupals, i avaluació sumativa i diagnòstica. La planificació és personalitzada i això permet conèixer les fortaleses i necessitats de cada alumne.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
ADIPS (Associació Disminuïts Psíquics de Castellar del Vallès)
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Escola Municipal d'Adults
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
4.538 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
L'Escola Municipal d'Adults és un centre que gestiona el mateix Ajuntament de Castellar del Vallès, així totes les despeses són assumides per aquest ens local.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Ajuntament de Castellar del Vallès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
Àrea d'Educació
Àrea d'Educació
Recursos humans
Hi ha tres professores que treballen amb el grup; dues que imparteixen tot l'apartat de coneixements: informàtica, llengües i matemàtiques, i la direcció del centre que dedica unes hores periòdicament a parlar amb els alumnes, per copsar les seves necessitats, per tal d'aconseguir un millor enteniment i convivència entre el grup-classe i el centre.
Altres recursos
Totes les classes tenen lloc en aules de l'Escola Municipal d'Adults.
El material que s'utilitza està confeccionat pel professorat, a través de la recerca d'informació adequada a cada alumne.
Normes i mecanismes de participació implementats
La relació constant entre l'Escola Municipal d'Adults (Ajuntament de Castellar del Vallès) i l'Associació Disminuïts Psíquics de Castellar del Vallès (ADIPS) ha permès una definició més acurada del projecte i de les necessitats específiques dels alumnes.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Al llarg dels anys, el grup d'adults amb necessitats específiques especials s'ha consolidat: va començar amb 5 alumnes el 2005 i actualment són 12 les persones que assisteixen 3 cops per setmana a l'Escola Municipal d'Adults. Les edats dels alumnes van des dels 21 fins els 43 anys.
Difusió de la pràctica
La difusió s'ha fet a través de l'Escola, ja que el projecte apareix a tots els díptics que es reparteixen pel municipi, alhora que tota l'oferta formativa està publicada al blog del centre (http://escoladadults.castellarvalles.cat/) i al web de l'Ajuntament.
A més, totes les activitats apareixen també a L'Actual (publicació del municipi) i a Ràdio Castellar, on el centre participa des de fa anys en un programa setmanal.
Impacte
L'impacte ha estat la consolidació d'un centre a Castellar del Vallès on les persones amb discapacitat intel·lectual poden continuar formant-se per tal d'aconseguir una plena integració, ja que, en ocasions queden apartades de la resta de la població i únicament aconsegueixen relacionar-se amb la família. El nombre d'alumnes s'ha vist duplicat al llarg dels anys (de 5 a 12) i s'han hagut d'augmentar les hores de classe per poder atendre a totes les persones interessades.
D'altra banda, s'han assolit èxits acadèmics destacables per al col·lectiu, com ara un alumne cec que va aconseguir superar la prova d'accés a la universitat o diversos alumnes que amb deficiències intel·lectuals van aconseguir el títol de Graduat Escolar.
Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
Escola Municipal d'Adults i ADIPS
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'Escola Municipal d'Adults ha aconseguit atendre les persones adultes amb discapacitat intel·lectual integrant les necessitats educatives especials en un centre educatiu amb una gran diversitat de formació i tipologia d'alumnat. L'objectiu de formar-los i integrar-los a la societat, amb criteris propis, desig de millora i de superació personal, ha estat assolit tal com ho indiquen els èxits acadèmics recollits i l'evolució personal dels alumnes. El creixement personal experimentat fa que formin part activa de la societat i de les activitats del municipi de Castellar del Vallès.
Punts forts de la pràctica
- La transformació de l'Escola Municipal d'Adults en un projecte totalment inclusiu i personalitzat per als alumnes amb discapacitat intel·lectual.
- La implicació d'elements externs al centre (entitats, associacions, famílies...).
Punts dèbils de la pràctica
- El professorat no té una formació especialitzada en temes de discapacitat intel·lectual, tot i que sí que s'ha realitzat formació addicional a través de l'assistència a congressos, per exemple.
Propostes de millora de la pràctica
- Incorporar una persona professional de l'àmbit com a suport setmanal per a gestionar problemàtiques o qüestions on no poden arribar les treballadores actuals.
- S'està treballant per a crear dos subgrups (dues professionals a l'aula) per aconseguir una millor evolució del grup, ja que es considera que 12 persones per una sola persona representa un esforç titànic.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Si bé hi ha fundacions o entitats que engloben l'alumnat des d'una vessant diferent (llars tutelades, integració laboral...), no hi ha un plantejament global des del món municipal per a incloure les persones amb necessitats especials a un centre d'adults. L'Escola és un espai per crear consciència i per treballar en comú la diversitat, fet que és totalment beneficiós per a la ciutadania. Per tant, es considera un projecte 100% replicable a altres municipis.
Inclusió social 141 pràctiques
El problema de l'exclusió social i dels col·lectius
més vulnerables s'ha accentuat durant la
recessió econòmica dels darrers anys.
Els municipis han liderat les respostes als
problemes més urgents de la societat, entre les
quals destaca el treball en xarxa, el suport a les
necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a
les persones afectades per la pobresa energètica
i als grups en risc d'exclusió social.