En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
El joc de la serp
Campanya europea per la mobilitat escolar sostenible
El joc de la serp és una campanya dirigida als nens i nenes de 4rt i 5è de primària de les escoles de Girona que vulguin participar, que té la finalitat principal de promoure els desplaçaments de casa a l'escola a peu, en bicicleta, transport públic, desencotxament (cotxe i a peu) o cotxe compartit. És un joc molt fàcil de posar en pràctica, que forma part de la campanya europea Traffic Snake Game.

El joc es desenvolupa normalment en dues setmanes, encara que es pot repetir les vegades que es desitgi al llarg de tot el curs escolar. Quan el joc finalitza, els mestres passen enquestes als alumnes per saber quins canvis hi ha hagut en la seva mobilitat habitual.

Les dades mostren que amb la realització del joc augmenten el número de viatges que els nens i nenes realitzen a l'escola en modalitats sostenibles i per tant, aquest fet repercuteix favorablement en la reducció de les emissions de CO2.

Fins ara han pogut participar l'Escola El Pla i l'Escola Dr. Masmitjà de Girona. Amb un total de 610 participants i un increment favorable de viatges a l'escola en format sostenible d'entre el 7 i el 16%.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/01/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Girona
Nombre d'habitants:
97198
Nombre de visites:
2389
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Silvia Sancho
Càrrec:
Tècnica de l'Àrea de Mobilitat i Via Pública
Ens:
Ajuntament de Girona
Lloc web:
Adreça electrònica:
ssancho@ajgirona.cat
Telèfon / Fax:
972 91 40 00 (ext. 1821)
Adreça:
Plaça del vi, nº1, 17004, Girona
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

El joc de la serp va començar com un projecte petit a Flandes (Bèlgica) i poc a poc ha anat creixent fins a convertir-se en una campanya europea, en la qual participen centenars d'escoles de diferents països.

Per ajudar a estendre aquesta bona pràctica a Europa, es va crear la xarxa europea del Joc de la Serp - Traffic Snake Network formada pels Punts Focals Nacionals de 18 països europeus, amb el propòsit principal de donar suport a la campanya a cada país, ampliar el seu impacte i compartir els resultats i les experiències entre els seus participants.

A Girona el projecte es porta a terme des del mateix Ajuntament. A nivell estatal ho gestionen les diferents Direccions Provincials de Trànsit (DPT) de cada una de les províncies.
Objectius de la pràctica
General:
- Conscienciar als alumnes que practiquin una mobilitat sostenible, segura i autònoma.
- Reforçar les accions que suposin un canvi de comportament cap a una mobilitat sostenible.
- Donar visibilitat del projecte de mobilitat escolar no només a la comunitat escolar sinó també als veïns i comerços del barri.
- Reduir el transit al voltant de l'escola i reduir així les emissions de CO2.
Específic:
- Promoure els desplaçaments a peu, en bicicleta, transport públic, desencotxament i cotxe compartit.
- Treballar l'autonomia personal de l'alumne, augmentat la seva confiança i reduint la sensació de risc.
- Socialització de l'alumne amb els companys i amb el barri.
- Crear hàbits de mobilitat sostenible.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Cada escola.
Interna
Participativa
Altres
Resultats previs i posteriors a la realització del joc
Els mestres realitzen les enquestes als alumnes de cada classe. És a dir que el diagnòstic el realitza la mateixa escola.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

Població: Alumnes d'educació primària, principalment grups de 4rt i 5è i tot el conjunt de la comunitat educativa de la ciutat de Girona (mestres, famílies i veïns/es).

Territori: Girona.
Vinculació amb altres programes o actuacions

El Joc de la Serp forma part de la xarxa europea Traffic Snake Network formada pels Punts Focals Nacionals de 18 països europeus.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Es recomana que coincideixi amb la setmana de la mobilitat per a que tingui un major impacte i visibilitat.

- Primera fase: dues setmanes abans de començar la campanya, els mestres fan una enquesta a mà alçada per anotar els desplaçaments que els alumnes realitzen habitualment. Amb aquestes dades, l'escola estableix un objectiu a assolir per augmentar els desplaçaments sostenibles un 15%. Cada escola fixarà el seu en funció de si ja ha participat abans o no en la campanya.

- Segona fase: es comunica a les famílies, els mestres i als alumnes de 4rt i 5è de primària, en què consisteix el joc, per què és important participar i quan tindrà lloc.

- Tercera fase: comença el joc, que dura dues setmanes. Durant aquest temps, s'entrega cada dia a cada alumne que es desplaci a l'escola de manera sostenible, un gomet del color que toqui. Els gomets que obtinguin, s'enganxaran a l'adhesiu verd fins aconseguir l'objectiu diari marcat, i aquest s'enganxarà al pòster de la serp. Si s'aconsegueixen més gomets de l'objectiu diari marcat, és a dir que hi ha més nens dels que s'havia establert al principi del joc que van a peu, en bicicleta, transport públic, desencotxament o cotxe compartit, es poden guardar pel dia següent. Si no s'arriba a l'objectiu fixat, s'ha d'esperar al dia següent per poder enganxar l'adhesiu amb els gomets al pòster. El pòster ha d'estar penjat en un lloc visible de l'escola. El mestre ha de portar un registre dels desplaçaments diaris en el formulari. Si els gomets que enganxen els alumnes arriben al cap de la serp, voldrà dir que s'ha assolit l'objectiu i aquests nens o nenes rebran un reconeixement. El reconeixement un cop s'arriba al cap de la serp, no ha de ser material. Cada escola decideix que es pot oferir, que pot ser més temps de pati, un dia sense deures, alguna activitat fora de l'aula, una tarda de jocs al pati, etc.

- Quarta fase: passades tres setmanes, es torna a fer l'enquesta a mà alçada per veure quin és l'impacte en el canvi d'hàbits de mobilitat dels alumnes. Els resultats de l'enquesta es podran penjar també en un lloc visible de l'escola.

- Cinquena fase: finalment l'Ajuntament recollirà les dades de les escoles per poder valorar la repercussió del joc en els modes de desplaçaments dels alumnes.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Girona
Administració local
Més d'una fase
Totes
Escola Dr. Masmitjà
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Escola del Pla
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
3.310 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Són 3.200€ com a inversió inicial (pòster i armilles) per les dues escoles, sense els gomets. Cada any, depèn de les vegades que es realitzi l'activitat, hi ha la despesa dels gomets, però són 55€ per cada escola i activitat realitzada.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Girona
Fons propis
01/01/2018
01/01/2019
3.310 €
Recursos humans
- 2 tècnics de l'Àrea de Mobilitat i Via Pública.

- Personal de l'Àrea d'educació i de mobilitat escolar de l'Ajuntament de Girona.

- Es recomana tenir a l'escola un coordinador de mobilitat per millorar el funcionament del joc i que pugui incorporar i proposar d'altres iniciatives de conscienciació sostenible.
Altres recursos
L'Ajuntament de Girona ofereix el següent material didàctic:

- 1 unitat de Pòster del joc (3m x 1m) per tota l'escola.

- Gomets adhesius per les classes. Cinc colors pels diferents modes: a peu, en bicicleta, en transport públic, desencotxament (a cotxe i a peu) i en cotxe
compartit amb d'altres alumnes.

- Adhesius verds per classe, on s'enganxaran els gomets i que anirà enganxat al cos de la serp del pòster.

- Formulari pel recompte de desplaçaments.

- Carta model pels pares amb l'explicació del joc i el calendari de l'activitat.
Normes i mecanismes de participació implementats
- Per fer que els alumnes s'impliquin més, es pot proposar l'elecció d'un lema entre tot el grup.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits

Realització del joc de la serp a les següents escoles de Girona:

- Escola del Pla: s'ha dut a terme varies vegades, durant la campanya “Mou els peus, mou el món” realitzada en la setmana europea de la mobilitat, al setembre de 2018 i al setembre de 2019. També es va realitzar altre cop al març i a l'abril de 2019. Els resultats han sigut força favorables en tots el casos, ja que van participar entre 100 i 204 alumnes en aquestes edicions i es va aconseguir un increment d'entre el 7 i el 13% de mobilitat sostenible de la que hi havia abans d'iniciar-se el joc.

- Escola Dr. Masmitjà: durant la setmana europea de la mobilitat, al setembre de 2019, van participar 104 alumnes i es va aconseguir un increment del 16% en la mobilitat sostenible dels nens/es.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
El manual del professor
--------
Indefinida
Sí disponible
Manual del profesor versión 2.0.docx
Formulari per clase per mesurar els viatges durant el joc
--------
Indefinida
Sí disponible
Formulario-por-CLASE-para-medir-DURANTE-la-campaña.docx
Fitxa tècnica nº3
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Ficha-técnica-nº3.docx
"Els matins de la serp"
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
17002_posterautonomia_v3_170202-01.jpg
Díptic informatiu
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Díptico.doc
Fitxa tècnica nº1
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Ficha-técnica-nº1.docx
Formulari per mesurar els viatges després del joc
--------
Indefinida
Sí disponible
Formulario-por-CLASE-para-medir-DESPUÉS-de-la-campaña.docx
Fulla d'excel per comptabilitzar els viatges
--------
Indefinida
Sí disponible
Calculadora.xlsx
Diploma del joc de la serp
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Diploma-de-la-Serpiente.doc
Fitxa de recurs educatiu sobre el projecte - Ajuntament de Girona
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Recursos_educatius_traffic-snake-game.pdf
Formulari resum del joc per col·legi
--------
Indefinida
Sí disponible
Formulario-RESUMEN-por-COLEGIO.docx
Fitxa tècnica nº2
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Ficha-técnica-nº2.docx
Formulari per clase per mesurar els viatges abans del joc
--------
Indefinida
Sí disponible
Formulario-por-CLASE-para-medir-ANTES-de-la-campaña.docx
Carta informativa per a les famílies
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Carta-de-información-para-las-familias.docx
Difusió de la pràctica

"Traffic snake game. Mou els peus, mou el món" - Youtube (25/10/2018)



"L'escola Pla de Girona vol aconseguir que cap alumne hi arribi en cotxe" - Telenotícies comarques de TV3 - (18/09/2018)



- Difusió a través de les xarxes socials (Twitter, etc):



- Difusió a través del Diari de Girona:

L'escola Pla de Girona participa en una prova pilot de mobilitat sostenible

- Difusió a altres pàgines web sobre la campanya europea:

Interreg Europe (School Chance) - Girona plays Traffic Snake Game!

European Mobility Week - Participants

School Chance Pla de Girona
Reconeixements i presentacions

Aquesta activitat la van començar a implantar a Girona a finals de l'any 2018 després de que es presentés per part del Reggio Emilia dintre del projecte School Chance.

School Chance - Good Practices
Impacte

En tots els casos, després de la realització del joc ha augmentat el percentatge d'alumnes que es mouen de forma sostenible per anar a l'escola i que han canviat els seus hàbits de desplaçament:

Per una banda, a l'escola El Pla, la mobilitat sostenible es va incrementar en un 13% després d'haver realitzat el joc durant el mes de setembre del 2018, i en el mesos d'abril i setembre de 2019, que es va tornar a repetir, es va aconseguir un augment del 12% i del 7% (en aquest segon cas, la durada del joc va ser menor, ja que es va realitzar durant només 5 dies).

D'altra banda, a l'escola Dr. Masmitjà es va aconseguir un augment del 16% durant el joc posat en marxa el mes de setembre de 2019.

L'activitat en general va tenir molt bona rebuda per part dels alumnes i de la comunitat educativa al 2018, fins al punt que el maig de 2019, es va tornar a repetir l'activitat amb els alumnes de 3r i 4t de primària de l'escola El Pla de Girona. Al curs 2019-2020 ja són dues escoles les que participaran en total en la proposta i realitzaran l'activitat diverses vegades durant l'any.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Externa
Ens
L'Ajuntament de Girona
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

- S'ha conscienciat als alumnes perquè practiquin una mobilitat sostenible, segura i autònoma, fomentant-ne la creació de nous hàbits més saludables.

- S'ha donat visibilitat del projecte de mobilitat escolar no només dins la comunitat escolar sinó també externament, entre els veïns i els comerços del barri.

- S'ha aconseguit reduir el trànsit al voltant de l'escola, tot reduint la contaminació i les emissions de CO2.

- S'han promogut els desplaçaments a peu, en bicicleta, transport públic, desencotxament i cotxe compartit.

- S'ha treballat l'autonomia personal de l'alumne, augmentant i millorant la seva confiança i reduint la sensació de risc.

- S'ha aconseguit promoure la socialització de l'alumne amb la resta dels seus companys/es de la classe i amb tot el conjunt del barri.
Punts forts de la pràctica

Els beneficis de la mobilitat escolar sostenible afecten a la societat en tres àmbits diferents:

- En la pròpia persona, directament sobre la salut, la condició física i el benestar. Respecte a l'autonomia, beneficia el desenvolupament dels alumnes i repercuteix directament en la seva maduresa personal.

- En el nostre entorn immediat, creant un entorn segur i sostenible que permet millorar la qualitat de l'aire, reduir la contaminació, reduir el risc d'accidents i millorar la qualitat de vida de la societat.

- Globalment, col·laborant en les accions contra el canvi climàtic, per protegir el planeta de la degradació i garantir els recursos naturals per a les generacions actuals i futures. El 25 de setembre de 2015 es va aprovar la implementació de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides per al Desenvolupament Sostenible amb 17 objectius universals, integradors i ambiciosos. Aquest pla d'acció busca garantir una vida saludable i promoure el benestar universal.

Altres punts fors de la pràctica són:

- Un pressupost mínim. Això facilita la realització del joc en totes les escoles que vulguin portar-ho a terme.

- Una forta implicació de les escoles que facilita la conscienciació dels alumnes i dels pares per poder crear nous hàbits de vida sostenibles.
Punts dèbils de la pràctica

Un dels punts febles, és quan no s'impliquen suficientment l'entorn o els pares dels alumnes, per això és important que es gestioni el joc d'una manera integradora perquè es
pugui implicar tota la comunitat educativa i també els agents de l'entorn (comerços, associacions...).
Propostes de millora de la pràctica

Les escoles han proposat en comptes de tenir un pòster comú per tota l'escola, la opció de poder fer pòsters més petits per a cada classe. Caldrà veure, un cop s'hagi implantat en les altres escoles l'activitat, si és adient o no.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

El projecte encara és molt recent i s'anirà implementant progressivament a les escoles que ho demanin de la ciutat de Girona, però és completament transferible a qualsevol altre municipi que estigués interessat en dur-ho a terme.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.