En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Desenvolupament econòmic
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR)
La Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR) és una iniciativa pionera i innovadora impulsada des de l'Oficina de Serveis a l'Empresa (OSE) de l'Ajuntament de Rubí. Aquest òrgan té com a objectiu principal concretar un dels compromisos assolits en el Pla Director de Polígons d'Activitat Econòmica: promoure la cooperació, la cogestió i la coresponsabilitat dels principals agents de l'àmbit municipal i supramunicipal amb alt impacte al territori en la construcció de les polítiques de proximitat per al desenvolupament econòmic local.

La TCIR és un òrgan de gobernança en el que intervenen 38 organitzacions que tenen com objectiu millorar la competitivitat industrial, l'ocupabilitat i la qualitat de vida de la ciutadania de Rubí, mitjançant la definició i la implementació de les polítiques conjuntes de desenvolupament econòmic local. La Taula treballa en xarxa en forma de comissions de treball o taules especialitzades dels àmbits de territori, empresa i coneixement.

Aquesta iniciativa vol aconseguir posicionar la ciutat de Rubí com una ciutat integradora, proactiva, innovadora, diversa, compromesa i orientada a les persones; un espai modern i viu on les persones se sentin orgulloses de formar-ne part, treballar-hi i viure-hi.
Àmbit:
Desenvolupament econòmic
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2017
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1309
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Susana García Sillas
Càrrec:
Tècnica de l'Oficina de Serveis a l'Empresa (OSE)
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
sgs@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
93 588 70 00 (Ext. 1412)
Adreça:
Carrer de Can Serra 3 (Masia de Can Serra), Rubí, 08191.
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

L'any 2011 el grup impulsor (agents socioeconòmics del territori) de l'Acord pel Desenvolupament Econòmic i Social (ADES) de Rubí va signar el Pla d'Acció del Pacte de l' ADES. A través del programa 1 d'aquest document, es va desprendre l'elaboració i la implementació d'un segon pla, el Pla Director de Polígons d'Activitat Econòmica de Rubí (PDPAER).

El PDPAER recull les actuacions a desenvolupar en matèria de polígons en els àmbits de territori, empresa i coneixement, a curt, mig i llarg termini durant els anys 2015-2020. Cadascuna d'aquestes actuacions van acompanyades d'estratègies que persegueixen incrementar l'atractivitat i la competitivitat dels PAE de Rubí per tal d'oferir un entorn de qualitat que permeti el manteniment de l'activitat (i la seva millora competitiva) però també l'atracció de noves empreses, així com fomentar la innovació i facilitar la transició cap a un model econòmic on la convivència entre la indústria i el coneixement sigui un dels instruments competitius de les empreses del municipi i això afavoreixi la creació d'ocupació, la millora i l' increment d' ocupabilitat de les persones del municipi.

Cadascuna de les estratègies contempla diferents projectes. En l'àmbit d'empreses, línia estratègica E1.2 Generar un ecosistema de suport adaptat a les empreses, es planteja la necessitat de desenvolupar el projecte Creació d'una taula de la competitivitat i R+D+I (TC+R) amb la finalitat de crear un espai de concertació en el que els diferents agents d'interès de l'organització formin part de la seva cadena de valors. És a dir, participin activament en la definició d'accions i/o projectes estratègics de la ciutat.

Per tant, la Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR) neix per donar resposta a un dels compromisos assolits en el Pla director de polígons d'activitat econòmica: crear un espai de concertació i corresponsabilitat en el qual els agents d'interès dels àmbits de territori, empresa i coneixement dissenyin i executin de manera conjunta accions i/o projectes estratègics per al desenvolupament econòmic local de Rubí.
Objectius de la pràctica
General:
- La missió de la TCIR és promoure la millora de la competitivitat industrial, l'ocupabilitat i la qualitat de vida de la ciutadania de Rubí mitjançant la definició i la implantació de les polítiques conjuntes de desenvolupament econòmic local.
Específic:
- Conèixer les necessitats del territori, actors i recursos.
- Aconseguir la participació i la implicació dels agents d'interès amb alt impacte en el territori.
- Promoure el treball en xarxa, el lideratge i la comunicació entre els agents prioritzant els reptes comuns.
- Fomentar la visibilització de l'activitat generada en el marc de la TCIR.
- Afavorir la generació de sinergies entre les organitzacions membres de la TCIR.
- Consolidar la metodologia de treball de la TCIR.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Taula de Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR)
Externa
Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

Població: 32 organitzacions que participen a la TCIR de diferents agents de l'àmbit municipal i supramunicipal del municipi (organitzacions que han signat l'Acord TCIR).

Territori: Rubí.
Vinculació amb altres programes o actuacions

La TCIR és una iniciativa impulsada per l'Oficina de Serveis a l'Empresa (OSE) de Rubí que neix per donar resposta a un dels compromisos assolits en el Pla Director de Polígons d'Activitat Econòmica del municipi.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR) que integra 27 agents -empresariat, sindicats, partits polítics, administracions i institucions vinculades al coneixement- per a la definició de polítiques públiques que millorin la competitivitat industrial s'ha consolidat en el seu primer any com un marc de treball innovador que genera un entorn col·laboratiu amb capacitat de decisió en la implementació de mesures concretes. Durant aquest any, la TCIR s'ha estructurat al voltant de cinc taules de treball que han proposat 39 accions concretes de millora relacionades amb el territori, l'empresa i el coneixement. D'aquestes propostes d'actuació, 26 –un 66% del total- ja s'han posat en marxa. La majoria de les accions estan orientades a la millora de la mobilitat, l'impuls de la innovació sostenible en el marc de tota la ciutat, la gestió de llicències, la millora dels serveis a la ciutadania i les empreses i l'adequació de la formació a les necessitats reals del teixit empresarial.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
ACCIÓ – Agència per la Competitivitat de l'Empresa
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Ajuntament de Rubí
Administració local
Més d'una fase
Totes
Asociación entidad urbanística de conservación de Can Rosés
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Associació Cova Solera
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Associació d'Enginyers Industrials del Vallès
Entitats i associacions
Implementació
Impulsor
Associació d'empreses PAE Molí de la Bastida
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Associació empresarial PAE Can Jardí
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Associació propietaris i industrials Polígon la Llana
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
BJC
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
CAMPOS ESTELA
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
CC.OO
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Cambra Comerç Terrassa
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Col·legi d'arquitectes de Catalunya
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Col·legi d'enginyers de Catalunya
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Consell Comarcal del Vallès Occidental (CCVOC)
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
DSV ROAD
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
Entitat Urbanist de Conservació Pla Parcial Q1
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Entitat Urbanist de conservació polígon industrial Rubí Sud Q3
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Eurecat
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Fòrum CECOT Rubí
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Partits polítics
Altres
Implementació
Impulsor
TOP CABLE
Empresa
Implementació
Impulsor
UGT
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Universitats públiques catalanes (UAB i UPC)
Universitat
Més d'una fase
Impulsor
VAK KISMA, SA
Empresa
Implementació
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
44.027 €
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubí
Fons propis
01/01/2017
Indefinida
44.027 €
Recursos humans
PER A L'ANY 2017:

- Identificació i entrevista agents

• Personal propi: 1 coordinador/ra, tècnic/ca i administratiu/va (oficina TCIR)

• 1 consultora externa

- 1r Consell General: constitució TCIR i anàlisi de la materialitat

• Personal propi: 1 coordinador/ra, tècnic/ca i administratiu/va

• 1 consultora externa

• 27 organitzacions, 38 membres (Consell General TCIR)

PER A L'ANY 2018:

- 2n Consell General: presentació resultats anàlisi de la materialitat i constitució de les taules de treball

- Definició pla de treball

- Presentació resultats (39 solucions integrades en 5 línies estratègiques) proposta i validació integració PDPAE i signatura document Acord

• Personal propi: 1 coordinador/ra, tècnic/ca i administratiu/va (oficina TCIR)

• 1 consultora externa

• 27 organitzacions, 38 membres (Consell General TCIR)

• 46 persones especialitzades de les organitzacions membres del Consell General de la TCIR

PER A L'ANY 2019:

- Signatura document Acord (32 organitzacions)

- Desplegament línies estratègiques

Personal propi:

• 1 coordinador/ra, tècnic/ca i administratiu/va (oficina TCIR)

• Equip polític: 9 regidors i 3 assessors polítics

• Equip tècnic: 23 responsables i tècnics (àrees: indústria, comerç i ocupació, drets socials, planificació urbana, sostenibilitat i serveis municipals; àmbit d'alcaldia i servei de projecció de la ciutat)
Altres recursos
• Programari col·laboratiu Next Cloud.

• Programari SIGEM (Sistema de Gestió Municipal) del pla d'actuació de l'organització. En aquest programari es registren tots el projectes de l'organització.

• Sales de reunió de la Masia Can Serra de l'Ajuntament de Rubí.
Normes i mecanismes de participació implementats
Es van realitzar 32 entrevistes individuals a l'inici de la creació de la TCIR, per tal d'identificar els agents d'interès/stakeholders dels àmbits de territori, empresa i coneixement més importants de la ciutat de Rubí per tal de presentar-los el projecte.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Fites i primers resultats de la TCIR:

Es consolida un nou marc de treball per a una ciutat pionera amb visió innovadora.

- El 93% dels stakeholders consultats consideren que el projecte és necessari i pot aportar solucions a la ciutat, tot i les dificultats. Per tant, hi ha una bona acceptació de la TCIR.

- El 91% de les organitzacions consultades van voler participar a la posada en marxa de la TCIR.

- Un 80% d'organitzacions han participat a les sessions del Consell General i un 62% a les taules específiques. Per tant hi ha hagut una alta participació contrastada.

- Un 41% dels agents participants són supramunicipals representats per les tres àrees de treball (Territori, Empresa i Coneixement).

- Un 43% de les propostes de solució tenen una aplicació supramunicipal a curt i mig termini. Per tan s'observa una bona projecció del model i un alt nivell d'escalabilitat.

- S'ha realitzat una ànalisis de la materialitat per consensuar prioritats en clau de ciutat.

- S'han realitzat 39 propostes de solució en 5 taules de treball específiques mitjançant metodologies Design thinking i Lean Start-up aplicada a entorns territorials.

- 26 actuacions es troben en curs i per tant s'estan generant noves oportunitats i projectes.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Signatura del document Acord de funcionament i desplegament de les línies estratègiques de la Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí (TCIR) per al desenvolupament econòmic local de Rubí
Normativa
29/03/2019
Sí disponible
Acord de funcionament i desplegament de les línie.pdf
Memòria de resultats de la Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí 2017-2018
Memòria
01/01/2019
Sí disponible
Memòria de resultats de la Taula de la Competitivitat I.pdf
Difusió de la pràctica
- Creació d'un espai específic a l'apartat web de Rubiempresa, que inclou informacions sobre els avenços i notícies relacionades de l'activitat de la Taula de la Competitivitat Industrial, en especial relacionades amb les sessions del Consell General, activitat de les Taules de treball i membres integrants que també es van compartir com a notícies a la pàgina web de l'Ajuntament de Rubí.

- Elaboració de notes de premsa per a mitjans de comunicació locals.

- Difusió de missatges a xarxes socials (Linkedin i Twitter) mitjançant les etiquetes #TCIR i #CompetitivitatIndustrial visibilitzant l'activitat dels diferents agents i els comptes de @rubiempresa i @ajrubi.

- Difusió de la TCIR espais de debat d'alt impacte, com el Pacte de la Reindustrialització del Vallès Occidental.

- Creació d'un butlletí d'actualitat de la TCIR adreçat als membres del Consell General.
Reconeixements i presentacions
Només el Consell Comarcal del Vallès Occidental i diferents ajuntaments de la comarca s'han interessat per aquesta iniciativa.
Impacte
1. Millora de la mobilitat i l'accessibilitat (5 propostes de solució)

2. Millora de la qualitat de la Formació Professional (10 propostes de solució)

3. Suport de Promoció Econòmica a l'empresa. Millora de la gestió d'administració (8 propostes de solució)

4. Impuls de Rubí com a ciutat sostenible (espais verds, gestió aigua, residus, energia, FTTH...) (5 propostes de solució)

5. Serveis urbanístics bàsics (10 propostes de solució)

6. Millora de la comunicació de l'ens municipal cap a la ciutadania i les empreses (15 propostes de solució)

7. Millora en la gestió de llicències (8 propostes de solució)

8. Reformulació d'itineraris formatius. Impulsar eines com l'FP dual (9 propostes de solució)

9. Impulsar la relació d'empresa-universitat i centres tecnològics (4 propostes de solució)

10. Facilitar la comunicació entre empreses i organitzacions amb impacte al territori (5 propostes de solució)

11. Mesurament de l'impacte de la millora de la planificació territorial (6 propostes de solució)

12. Projecció de la ciutat a l'exterior (i cap a la ciutadania) --> marca de ciutat (8 propostes de solució)

13. Promoció de les actuacions supramunicipals (19 propostes de solució)
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

Principals transformacions produïdes:

• Nou model de governança territorial basat en el compromís, corresponsabilitat, transparència, col·laboració, orientació cap a l'acció, eficiència, proactivitat, innovació i sostenibilitat; en el qual els agents d'interès dels àmbits del territori, empresa i coneixement treballen conjuntament en la definició i implantació de les polítiques de proximitat per al desenvolupament econòmic local del municipi de Rubí.

• Integració dels agents d'interès a la cadena de valor de l'Ajuntament de Rubí: 32 organitzacions signen un acord formal amb la finalitat de sumar coneixement i creixement.

• Anàlisis disruptives (visió i coneixement dels agents principals de l'àmbit municipal i supramunicipal amb alt impacte al territori).

• Eines innovadores: software col·laboratiu que permet treballar en línia amb tots els agents membres de la TCIR.
Punts forts de la pràctica

Els punts forts són:

• Les accions proposades en el marc de la TCIR responen a necessitats del territori. Són necessitats comunes de tots els agents que es prioritzen de forma conjunta en base als criteris de grau d'impacte a la ciutat: millora de la qualitat de vida i millora competitivitat, grau coneixement i recursos dels agents del TCIR i capacitat de decisió sobre la necessitat que es prioritza. És a dir, s'estan cobrint necessitats pròpies de l'ajuntament i alhora dels ciutadans, empreses, associacions empresarials, universitats, sindicats...

• La gestió eficient gràcies a la suma de coneixement i talent divers i recursos.

• La transparència i corresponsabilitat.

• La creació de ponts de diàleg entre actors diversos per generar coneixement i millorar.

• El foment d'espais de trobada per definir i executar conjuntament.

La innovadora metodologia de treball de la Taula de la Competitivitat Industrial de Rubí incorpora també:

• La integració dels agents d'interès a la cadena de valors de l'Ajuntament de Rubí.

• Anàlisis disruptives (visió i coneixement dels agents principals de l'àmbit municipal i supramunicipal amb alt impacte al territori).

• Eines innovadores: software col·laboratiu que permet treballar en línia amb tots els agents membres de la TCIR.
Punts dèbils de la pràctica

En aquests primers anys de la TCIR s'ha aconseguit la implicació i participació de 32 organitzacions dels àmbits de territori, empresa i coneixement (externs i interns).

No obstant això, aquest canvi de metodologia implica treballar sota criteris d'innovació, sostenibilitat, transversalitat i lideratge, criteris que cal consolidar donat la manca de cultura que s'ha detectat entre els agents membres (interns i externs).
Propostes de millora de la pràctica

• Consolidar aquest nova metodologia de treball mitjançant el desplegament de la línia estratègica 5, coneixement connectat, programa de comunicació externa i interna.

• Crear un sistema de vigilància estratègica en els àmbits de territori, empresa i coneixement que permeti disposar d'informació quantitativa i qualitativa del territori i d'aquesta forma definir i reorientar el pla d'actuació per al desenvolupament econòmic local de la ciutat.

• Establir noves aliances estratègiques en l'àmbit supralocal per afavorir la millora de la competitivitat empresarial, ocupabilitat i qualitat de vida dels ciutadans de Rubí.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

Per replicar aquesta pràctica és necessari comptar amb el compromís i lideratge de l'organització/ons impulsores i el compromís i implicació de tots els agents d'interès dels àmbits de territori, empresa i coneixement.

Per tant, si es donen les condicions abans esmentades aquesta pràctica i/o metodologia és pot replicar a qualsevol àmbit.
Desenvolupament econòmic
80 pràctiques
Els governs municipals s'impliquen cada vegada més en totes les activitats del món econòmic i laboral. Moltes de les pràctiques recollides al BBP estan dins de les tendències més innovadores en matèria d'economia social, emprenedoria, inserció laboral, formació ocupacional, economia circular, treball en xarxa i cooperació intermunicipal.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.