Diagnosi de l'estat de les comunitats de veïns a les Franqueses del Vallès Servei de Suport, Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
El Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge ha coordinat la realització d'un estudi de diagnosi sobre l'estat de les comunitats de veïns i finques familiars de les Franqueses del Vallès. L'objectiu era doble: per una banda, conèixer en quin estat es troben les comunitats de veïns del municipi i, per l'altra, donar a conèixer el Servei a aquelles comunitats que encara no l'utilitzessin.
El resultat han estat 67 indicadors repartits en 6 dimensions que han permès conèixer quines dificultats i problemes presenten les finques dels nuclis de Bellavista, el Corró d'Avall i Llerona.
Addicionalment, s'ha creat un protocol d'actuació segons el nivell de dificultat (A, B o C) diagnosticat a les comunitats de veïns que suposa una eina per tal d'establir lÃnies de treball especÃfiques segons les necessitats detectades en l'estudi de diagnosi.
Tècnic mig de gestió social – coordinadora del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
antonia.garcia@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
938616221
Adreça:
Carrer Rosselló, 39, Edifici Bellavista Activa. Les Franqueses del Vallès
Descripció de la prà ctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El municipi de les Franqueses del Vallès el formen els pobles i parròquies de Corró d'Avall, Bellavista, Llerona, Corró d'Amunt i Marata, amb un teixit constructiu i social diferenciat que generen unes necessitats de tipus comunitari o veïnal diferents. Per aquest motiu, el consistori disposa, des del 2014, del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge, que ofereix un servei integral de suport, assessorament i mediació en l'à mbit de les comunitats de propietaris i /o en temes de veïnatge capaç d'atendre qualsevol dificultat del seu camp i que elabora un Pla de treball adaptat a les necessitats del ciutadà en cada cas.
Degut a la consolidació del servei al barri de Bellavista, el mes de juliol del 2016 el projecte es va ampliar a la resta de nuclis de població dels barris.
Objectius de la prà ctica
General:
- Obtenir informació de partida sobre les comunitats de veïns a les que s'ha d'adreçar el Servei d'Assessorament i Mediació.
- Donar a conèixer el Servei a totes les comunitats de veïns i finques familiars del municipi.
- Donar eines prà ctiques d'organització i convivència a les comunitats de veïns.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Durant el 2015 es va iniciar una diagnosi de les finques plurifamiliars del nucli urbà de Bellavista per esbrinar quines eren les dificultats i els problemes que presentaven les finques del nucli, aixà com detectar les dificultats dels veïns respecte a l'organització i convivència de la seva comunitat.
La primera zona d'intervenció es va delimitar seguint els parà metres fixats pel projecte “Foment de la rehabilitació i Suport a les Comunitats de Veïns de Bellavista”. S'hi identifiquen quatre sectors segons la trama urbana:
1. Sector Vell (1950-60-70)
2. Sector Elevat (1970-80)
3. Sector Nord (des de 1988)
4. Sector Sud-est (des de 2002)
El treball de camp ha estat realitzat per participants dels Plans d'Ocupació del SOC, aixà com la tècnica i la coordinadora de l'Oficina d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge.
La recollida d'informació s'ha fonamentat en tres fonts: recopilació de dades existents, observació directa i entrevistes.
Paral·lelament, s'ha realitzat una observació directa a peu de carrer dels edificis amb suport d'una fitxa d'observació on s'apuntaven diferents aspectes sobre l'estat de l'edifici.
Aquesta observació s'ha fet a dos nivells: interior i exterior. A nivell interior a permès visualitzar aspectes dels edificis com el manteniment, la conservació, accessibilitat, neteja i estat dels seus elements. A l'exterior, en canvi, s'han pogut analitzar parà metres com l'estat de la façana, les terrasses i els balcons.
Finalment, s'han dut a terme entrevistes als presidents/es o algun veà o veïna de l'edifici. En general, s'ha realitzat una entrevista a una o dues persones de l'edifici. Aquestes entrevistes s'han dissenyat per tal de donar coneixement sobre quines dificultats d'organització (constitució de la comunitat, rotació de cà rrecs, etc.) o convivència (soroll, respecte dels elements comuns, etc.) perceben i manifesten com a representants de la comunitat.
Tanmateix, s'ha aprofitat per contrastar alguns elements sobre el manteniment de l'edifici amb la persona entrevistada, complementant les observacions fetes.
Amb totes les entrevistes s'ha garantit el consentiment informat de les persones enquestades amb el suport d'un fulletó escrit on s'informava sobre els objectius de l'estudi, qui el promou, com es tractaran les dades i la voluntarietat de participar-hi.
Pla de Barris de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
3319.03
Recursos humans
• Enquestadors, majorità riament beneficiaris dels Plans d'Ocupació
• D-Cas, Col·lectiu d'Analistes Socials
• Tècnica del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
• Coordinadora del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge
Altres recursos
S'ha fet ús de tauletes i el software de treball de camp “Dooblo” com a suport en la realització de les enquestes.
Normes i mecanismes de participació implementats
Aquest estudi ha creat un espai de participació on els encarregats de dur a terme el treball de camp han entrevistat a alguns membres de cada comunitat de veïns. Els enquestadors han fet diverses preguntes als veïns i veïnes de la comunitat i de les finques familiars per tal de contrastar aquelles dades que s'han detectat durant l'observació prèvia dels edificis.
Resultats
Descripció dels productes assolits
• Document de diagnosi de l'estat les comunitats de veïns de Bellavista, Corró d'Avall i Llerona.
• S'han creat 67 indicadors que s'han dividit en 6 dimensions:
- CaracterÃstiques generals de l'habitatge (tipologia, any de construcció, disponibilitat d'ascensor...).
- Organització (Constitució formal de la comunitat, comunitat activa, rotació de cà rrecs, morositat...).
- Problemes de manteniment (neteja, humitats, mobiliari trencat...)
- Problemes de convivència (males olors, sorolls molestos, conflictes entre veïns,...).
- Usos de l'habitatge (pisos en propietat, pisos desocupats, pisos ocupats il·legalment...).
- Ús del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge (usuaris del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge, adhesió Ajuts a la rehabilitació) .
• Durant l'estudi de diagnosi s'ha visitat i entrevistat 838 finques, 414 al Barri de Bellavista (325 CC.VV i 89 Finques Familiars) i 424 a Corró d'Avall i Llerona (383 CC.VV i 41 Finques Familiars).
• Fulletó per explicar el projecte.
• Guia per a la Gestió de la Comunitat de Veïns que incorpora els aspectes de la nova Ordenança de Civisme i Convivència ciutadana de les Franqueses del Vallès.
• Fulletó escrit per garantir el consentiment informat de les persones enquestades, el qual informava sobre els objectius de l'estudi, qui el promou, com s'usaran les dades i la voluntarietat de participar en l'estudi.
• Qüestionaris tant per les Comunitats de Veïns, com per les Finques Familiars.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom
Tipus
Data
Disponibilitat
Documentació adjunta
Qüestionari de les Finques Familiars
Formulari
Indefinida
Consultar ens
Guia per a la Gestió de la Comunitat de Veïns en castellÃ
Document de diagnosi de l’Estat de les comunitats de veïns a les Franqueses del Vallès
Diagnosi
Indefinida
Consultar ens
Fulletó escrit per garantir el consentiment informat de les persones enquestades, el qual informava sobre els objectius de l’estudi, qui el promou, com s’usaran les dades i la voluntarietat de partici
• Ha permès donar informació sobre les comunitats de veïns dels nuclis de Bellavista, el Corró d'Avall i Llerona.
• Ha ajudat a establir futures accions al barri de Bellavista.
• Ha permès establir un Protocol d'actuació segons el nivell de dificultat diagnosticat de les comunitats de veïns. Aquest protocol es realitza dins de les funcions assignades pel Servei, i proposa obrir tres lÃnies de treball diferenciades segons la classificació de les comunitats de veïns en nivells de dificultat realitzada durant l'estudi, que inclou accions generals per totes les comunitats, i accions de formació, diagnosi, establiment de plans de treball, acompanyaments a mida i accions complementà ries per la resta, segons la classificació.
• Ha augmentat la demanda d'utilització del Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge.
• Ha permès apropar el Servei amb el seu destinatari final (els membres de la comunitat de veïns).
• Els resultats de la diagnosi s'han convertit en una eina a disposició de la resta d'à rees del consistori que des dels parà metres de la cohesió social i foment de la convivència i civisme podrà treballar de manera transversal per orientar la seva acció i oferir una atenció integral al ciutadà en aquesta matèria.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Finalment, la diagnosi de l'estat de les comunitats de veïns de Corró d'Avall i Llerona ha suposat una de les primeres accions completades del Pla de Promoció de la Convivència i el Civisme de les Franqueses del Vallès iniciat el 2018.
Punts forts de la prà ctica
• Dóna un coneixement directe de les Comunitats de Veïns del municipi
• Apropa el Servei d'Assessorament i Mediació en temes de veïnatge a la seva població objectiu
• Metodologia emprada per l'estudi de diagnosi
Punts dèbils de la prà ctica
• És un projecte inabastable perquè engloba un gran espai territorial i es compta amb pocs recursos econòmics amb els que desenvolupar el projecte
Els profunds canvis sociodemogrà fics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polÃtiques locals han apostat per la convivència mitjançant prà ctiques que promouen valors cÃvics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.