En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Observatori de l'Aigua de Terrassa
L'Observatori de l'Aigua (OAT) és un òrgan de participació que va més enllà de les simples qüestions de participació ciutadana en l'àmbit de gestió i de l'abastament de l'aigua. Format per una representació àmplia de la ciutadania, de les entitats, dels agents socials i econòmics i dels grups polítics i del Govern de la ciutat, l'OAT funciona de forma autònoma i opera amb un pla de treball concret que fomenta la participació ciutadana i la transparència dins de l'administració pública de la ciutat de Terrassa.

Entre les seves funcions, destaca la presentació de propostes per al funcionament de l'entitat pública que gestiona l'aigua, l'elaboració d'estudis i informes, la informació i formació de la ciutadania i el control públic en la rendició de comptes. L'Observatori té caràcter consultiu, assessor, deliberatiu i propositiu, i capacitat d'assolir acords que hauran de ser considerats pel Govern municipal.

Durant l'any 2020 està prevista la creació de la pàgina web de l'OAT i la organització de diferents estudis i actes en els àmbits del control social, educació, recerca, entre altres.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
----
Data d'inici:
19/07/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Terrassa
Nombre d'habitants:
215678
Nombre de visites:
1220
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Anna Crispi Sucarrats
Càrrec:
Cap del Servei de Qualitat Ambiental
Ens:
Ajuntament de Terrassa
Lloc web:
Adreça electrònica:
anna.crispi@terrassa.cat
Telèfon / Fax:
93 739 70 00 (Ext. 4103)
Adreça:
C/ Pantà, 20, 2a – 08221 Terrassa
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

El 10 de desembre de 2018 Terrassa es va convertir en la primera gran ciutat catalana en municipalitzar el servei d'abastament d'aigua potable. Per fer-ho possible el govern local va crear una Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) anomenada “Taigua” i va constituir l'Observatori de l'Aigua, un òrgan participatiu on hi ha representants dels principals agents socials, polítics i empresarials de la població.

El procés de municipalització de l'aigua va ser un procés llarg i complex on tots els agents implicats es van haver de posar d'acord en una mateixa direcció a través de múltiples reunions i pactes que va haver entre totes les parts.
Objectius de la pràctica
General:
- Exercir el control ciutadà del servei d'abastament i del cicle de l'aigua.
- Emetre informes, estudis, propostes, publicacions i dictàmens.
- Contribuir a desenvolupar una nova cultura de l'aigua.
- Participar en la definició de la política de transparència del servei.
- Dinamitzar els processos de participació.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

Població: Tots els ciutadans/es.

Territori: Terrassa.
Vinculació amb altres programes o actuacions

L'Observatori de l'Aigua de Terrassa (OAT) és un òrgan de participació previst al Reglament del servei d'abastament i es troba vinculat al Servei de Medi Ambient i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Terrassa.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Primera fase: al Juliol de 2018, es va aprovar el Reglament de l'OAT durant la realització del Ple de l'Ajuntament de Terrassa.

Segona fase: el 20 de Febrer de 2019 es va fer l'acte de constitució de l'OAT.

Tercera fase: El 14 de Març de 2019 es va fer l'elecció de la presidència, la vicepresidència, els vocals de la comissió permanent i dels representants de l'OAT al Consell d'Administració de Taigua.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Terrassa
Administració local
Més d'una fase
Totes
EPEL (Taigua)
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Grups polítics
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Grups socials
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Universitats
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
30.000 €/any
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El pressupost de l'OAT, prové dels fons propis del Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament. Pel 2019 i 2020 es va realitzar una previsió de 30.000 € / per any, tot i que pel 2019, la despesa final no va arribar als 7.000 €, ja que no hi va haver temps material de tirar endavant totes les activitats que es volien portar a terme.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Terrassa (Servei de Medi Ambient - Fons propis)
Fons propis
01/01/2019
31/12/2019
7.000 € El pressupost de l'OAT, prové dels fons propis del Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament. Pel 2019 i 2020 es va realitzar una previsió de 30.000 € / per any, tot i que pel 2019, la despesa final no va arribar als 7.000 €, ja que no hi va haver temps material de tirar endavant totes les activitats que es volien portar a terme.
El pressupost de l'OAT, prové dels fons propis del Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament. Pel 2019 i 2020 es va realitzar una previsió de 30.000 € / per any, tot i que pel 2019, la despesa final no va arribar als 7.000 €, ja que no hi va haver temps material de tirar endavant totes les activitats que es volien portar a terme.
Recursos humans
- Funcionaris del Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament de Terrassa per a la realització de tasques de preparació i seguiment de l'OAT.

- Membres de l'OAT (participen com a voluntaris).

Està previst configurar una figura de coordinador (tècnic de programa de adscrit al Servei de Medi Ambient) de l'OAT per a l'any 2020.
Altres recursos
Les reunions plenàries es duen a terme als centres cívics i locals municipals de Terrassa.

Les trobades dels grups de treball moltes vegades es fan a la UPC, ja que la universitat col·labora en aquest projecte.

Des de l'Ajuntament, per a l'any 2020, s'està buscant un local fixe i permanent per realitzar les reunions i les diferents trobades de l'OAT, provablement en un centre cívic.
Normes i mecanismes de participació implementats
L'Observatori està format per totes les persones i entitats interessades en
contribuir en el desenvolupament de les seves activitats, objectius i funcions i normalment els actors participants es reuneixen periòdicament per gestionar adequadament l'OAT i debatre els punts importants sobre la gestió i l'abastament de l'aigua a Terrassa.

Participen de forma habitual en l'OAT:

- Representació de les entitats i dels col·lectius socials.
- Associacions de comerciants i del món empresarial, de les persones
propietàries i usuàries agrícoles.
- De les associacions de consumidors i consumidores.
- Dels grups polítics i dels sindicats.
- De representants del govern municipal, regidors i regidores o persones en les
quals deleguin.
- Representants de el món acadèmic i educatiu.
- Representants del món veïnal, (la FAVT i les AAVV).
- Representants de el personal tècnic de les diferents àrees de l'ajuntament.
- Dels treballadors i les treballadores de el servei de l'aigua.
- Grups de treball específics.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Observatori de l'Aigua de Terrassa:

El 20 de Febrer de 2019, a les 18h, a la Masia Freixa de Terrassa, va tenir lloc la creació de l'òrgan de participació ciutadana, per gestionar l'abastament de l'aigua municipal a Terrassa.

L'OAT es troba format per una àmplia representació de la ciutadania, entitats, agents socials, econòmics i grups polítics i de Govern de la ciutat que es troben interessats en contribuir en el desenvolupament de les seves activitats, objectius i funcions.

- Els grups de treballs específics que s'han creat dins de l'Observatori de l'Aigua són:

Grup de control social
Grup sobre dret humà a l'aigua i justícia social
Grup de transparència i indicadors
Grup de petjada hídrica, economia circular i serveis ecosistèmics
Grup de qualitat i sabor d'aigua
Grup de projectes europeus i fonts de finançament

- Hi ha també taules de treball que col·laboren activament amb els diferents grups de treball:

Taula recerca
Taula educació
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Pla de Treball 2020
Pla
03/12/2019
Sí disponible
Plenari OAT20191203-Pla de Treball 2020.pdf
“Carta convocatòria. Ordre del dia 25/06/19"
Normativa
25/06/2019
Sí disponible
Carta-convocatoria-ordre-del-dia-25-06-2019.pdf
“Ordre del dia 11/04/19"
Normativa
11/04/2019
Sí disponible
Ordre-del-dia-11_04_2019.pdf
“Acta extraordinària 14/03/19"
Normativa
14/03/2019
Sí disponible
Ordre-del-dia-14_03_19.pdf
“Ordre del dia 14/03/19"
Normativa
14/03/2019
Sí disponible
Ordre-del-dia-14_03_19.pdf
“Acta constitució 20/02/19"
Normativa
20/02/2019
Sí disponible
Acta-constitució-20_2_19-1.pdf
“Ordre del dia 20/02/19"
Normativa
20/02/2019
Sí disponible
Ordre-del-dia-20_2_19.pdf
Reglament de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT)
Normativa
19/07/2018
Sí disponible
2018_07_19_Reglament_Observatori_aigua_digilenciat.pdf
Informe Presidència Plenari
Presentació
Indefinida
Sí disponible
InformePresidencia-PlenariOAT20191203.pdf
“Presentació de l’OAT. Missió i funcions."
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Taula-del-Aigua-Presentació-OAT-MISSIÓ-I-FUNCIONS.pdf
“Bases per a la convocatòria de candidatures a l’OAT"
Normativa
Indefinida
Sí disponible
BASES-PER-LA-CONVOCATÒRIA-DE-CANDIDATURES-A-L'OAT.pdf
Difusió de la pràctica
- Difusió a través de diferents mitjans de comunicació (premsa escrita i digital):

Notícia de "terrassadigital.cat" - Es constitueix l'Observatori de l'Aigua de Terrassa

Notícia del diari digital "La Torre" - Es constitueix l'Observatori de l'Aigua de Terrassa

- Difusió a través de la pàgina web de l'Ajuntament:

Notícia de l'Ajuntament de Terrassa - Es constitueix l'Observatori de l'Aigua de Terrassa

- Difusió a través de Youtube:

Taigua encara els primers reptes de futur: escollir un gerent i constituir l'Observatori - Canal Terrassa (16/01/2019)



Es constitueix l'Observatori de l'Aigua de Terrassa - Canal Terrassa (21/02/2019)



L'alcalde rep una delegació de l'Observatori de l'aigua - Canal Terrassa (28/10/2019)

Reconeixements i presentacions
Està previst la presentació del projecte als premis de l'Aigua, organitzats cada any per l'Associació Catalana d'Amics de l'Aigua, on es lliura, amb motiu de les celebracions del Dia Mundial de l'Aigua, els Premis de l'Aigua, amb els que es pretén estimular, de forma no dinerària, totes aquelles iniciatives, actuacions o trajectòries que tinguin quelcom a veure amb la voluntat de millorar la relació de la població catalana amb l'aigua i el seu entorn natural.
Impacte
La participació ciutadana està molt més present que abans en el servei d'abastament de l'aigua i això ha alterat la forma de treballar que hi havia fins al moment. Actualment moltes decisions i accions han de passar per l'Observatori de l'Aigua i aquest fet fa que ara tot sigui molt més visible per als ciutadans i per tant, també l'administració sigui més transparent.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

La participació ciutadana està molt més present que abans en el servei d'abastament d'aigua. Això ha alterat la forma de treballar en la seva globalitat. Encara no s'han pogut assolir tots els objectius inicials ja que entre altres coses falta la figura del coordinador de l'OAT que ajudarà a establir i fer més fluids els procediments d'intercanvi d'informació i els punts de trobada. Tot i així, fins al moment es valora molt positivament el treball que s'està realitzant des d'aquest nou òrgan de participació.
Punts forts de la pràctica

Els principals punts forts d'aquesta pràctica són la creació d'un organisme de participació ciutadana lligat a la municipalització de l'Aigua de Terrassa, on s'estableixen diferents espais d'intervenció de la ciutadania dins del mateix procés de la gestió de l'aigua.

També l'organització de diferents grups de treball és un dels aspectes innovadors, en que la ciutadania pot participar i adquirir coneixements.
Punts dèbils de la pràctica

El principal punt feble, que a la vegada es converteix en un repte, és que no hi ha molts precedents de creació d'aquest òrgan a Europa, a part de París, Nàpols o Montpellier, bastants d'ells han fracassat, ja que és complicat posar en funcionament aquest tipus d'organismes.

Un dels punts delicats d'aquest projecte és que s'ha de saber articular correctament les relacions que mantenen l'Ajuntament i el gestor principal de l'aigua amb l'OAT. És difícil establir els rols que ha de tenir cada una de les parts i per tant, saber com s'han de relacionar.
Propostes de millora de la pràctica

Una de les possibles propostes de millora seria decidir concretament quina informació és la que s'ha de donar a la ciutadania, a través de quina via o forma i en quin moment. Seria molt positiu per la gestió de l'organisme, establir concretament aquests aspectes, més enllà del que està previst en el Reglament de l'OAT.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

La pràctica es pot replicar perfectament en altres municipis, per això ja existeixen precedents d'haver-ho fet en altres països i ciutats de l'estranger.

A més, també es poden crear altres organismes similars de participació ciutadana en altres àmbits com el de la neteja o els residus. Fins i tot es pot fer servir en altres àrees de l'Ajuntament on existeixi la participació ciutadana.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.