Tipus
Interna
Ens
Servei de Mediació de l’Ajuntament de Rubí
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El Servei de Mediació Ciutadana s'ha adaptat a la situació ajustant-se a les necessitats derivades de la situació de l'estat d'alarma. S'han redefinit els canals d'accés i s'ha fet una aposta per l'atenció telemà tica, per tal que la ciutadania pugui seguir fent ús d'aquest recurs.
Respecte als aspectes assolits relacionats amb els objectius especÃfics:
- El Servei de Mediació continua elaborant materials i recursos didà ctics adaptats als diferents espais de convivència (escoles, veïnatges, famÃlies, etc.) i a les diverses tipologies de conflictes.
- Una altra de les transformacions produïdes ha estat la necessitat de mantenir diferents xarxes de coordinació entre professionals. Com a tall d'exemple, s'està donat suport a la creació d'una xarxa entre professionals dels centres educatius que treballen la mediació com a resolució de conflictes.
- En relació a les xarxes de suport veïnal es continuen mantenint actius grups de suport a través de les diferents xarxes socials, sobretot a nivell d'escales de veïns
Punts forts de la prà ctica
Com a punts forts de la prà ctica, es destaca l'adquisició de noves eines i metodologies alhora de gestionar els conflictes, com ara l'escolta amb mirada restaurativa, la gestió emocional, la intermediació, el treball col·laboratiu i d'acompanyament en la creació de xarxes de suport… En definitiva, es tracta de dotar de l'autonomia suficient a les persones per a que puguin resoldre per sà mateixes o en comunitat, si s'escau, els conflictes generats per la pandèmia (a banda dels habituals). És d'especial interès que s'hagi adaptat la difusió del Servei de Mediació a la convivència en temps de Covid, mitjançant material amb consells, recursos, etc.
Punts dèbils de la prà ctica
Una gran part de les comunitats o persones que s'adrecen al Servei és gent gran i l'adaptació telemà tica i digital d'aquest ha dificultat que hi puguin tenir accés amb la mateixa facilitat que gent més jove o més familiaritzada amb les noves tecnologies.
Propostes de millora de la prà ctica
Pel que fa a les propostes de millora, es contemplaria seguir difonent la cultura de la mediació a partir de diferents recursos i formats (vÃdeo-tutorials, webinars, còmics...) i també l'apropament a través de les noves tecnologies i recursos digitals del Servei als i les joves per la gestió dels seus conflictes.
Possibilitats de realitzar la prà ctica a altres à mbits o entitats
Dins d'aquesta prà ctica concreta hi ha diversos aspectes més fà cilment transferibles que d'altres:
- La mediació per mitjans electrònics s'està utilitzant en altres à mbits fora del comunitari o ciutadà com és la mediació en l'à mbit de la Justicia, concretament amb conflictes familiars. Les dificultats de la mediació telemà tica són principalment la pèrdua de la comunicació de proximitat (impossibilitat d'analitzar el llenguatge no verbal i fins i tot el paraverbal), fent que determinats conflictes acabin tenint més similituds amb un procediment judicial o una negociació merament distributiva.
- Eines i recursos per millorar la convivència (eix de prevenció dels conflictes) es poden seguir adaptant als diferents à mbits de la convivència: famÃlies, centres educatius, espais de treball, entitats, espais públics, etc.
- Les xarxes de suport mutu es donen en altres à mbits, i amb les xarxes socials són fà cilment replicables. Simplement s'hauran d'adaptar a les diferents realitats.