En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Informació i sensibilització
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Servei d’Intervenció per a la Convivència a l’Espai Públic (SIEP)
Mediació als barris
El Servei d’Intervenció per a la Convivència a l’Espai Públic (SIEP) és un projecte que gestiona el Servei de Mediació Ciutadana. La finalitat del servei és promoure la convivència veïnal i preservar la cohesió social, mantenint integrada la comunitat.
El SIEP té tres àmbits d'actuació: prevenció i provenció, per proporcionar aprenentatges per fer front al conflicte, la gestió del conflicte i la difusió del servei com a promotors de la bona convivència. El servei té un component preventiu però també formatiu. És un projecte que es basa en eines diverses com la mediació comunitària, els cercles de diàleg. Un del seus pilar són els tallers de corresponsabilització i sensibilització que es realitzen als centres formatius de secundària o formacions professionals.
Entre les diferents actuacions, el servei participa en diferents òrgans i espais de participació ciutadana com són els Consells municipals i diferents taules o comissions. La visió del servei es situa en la creació de lligams entre els diferents col·lectius i entitats del municipi, per tal de fomentar el treball en xarxa, l’acció comunitària i el sentiment de pertinença a la ciutat. Aquest projecte es tradueix en un esforç per apropar i convidar a la ciutadania a participar en el reconeixement dels seus problemes i en la cerca de les decisions que han de prendre com a ciutadans corresponsables.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Informació i sensibilització
Data d'inici:
01/01/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castelldefels
Nombre d'habitants:
62989
Nombre de visites:
1624
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Àngela Rubí
Càrrec:
Tècnica de Participació
Ens:
Ajuntament de Castelldefels
Lloc web:
Adreça electrònica:
angela.rubi@castelldefels.org
Telèfon / Fax:
936 340 211
Adreça:
Pl Esglèsia 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Per poder obtenir una imatge completa i entendre l’origen del SIEP, cal mirar enrere. Al voltant de 2018, en relació als problemes de civisme i de convivència al municipi, l’actuació més comuna fins aleshores era una aposta per abordar aquests problemes amb seguretat policial. A través dels pressupostos participatius de l’any 2018, on es van recollir diferents propostes per millorar el civisme, la seguretat i la convivència en un parell d’indrets del municipi, es va realitzar un treball de diagnosi amb la intervenció del veïnat, on va emergir la necessitat d’invertir en civisme. Can Vinader i la Muntanyeta en aquell moment eren els barris on hi havia demanda veïnal per millorar la situació en termes de convivència. Per aquest motiu es va desenvolupar aquest servei d’acompanyament (SIEP), que es porta a terme de manera ininterrompuda fins aleshores.
Objectius de la pràctica
General:
- Proporcionar i contribuir a un clima de convivència a l’espai públic, així com a l’espai compartit entre els diferents veïns i veïnes de la ciutat
-Promoure la convivència veïnal i preservar la cohesió social, és a dir, mantenir els elements que ens uneixen com a comunitat
Específic:
- Reforçar dels valors com la responsabilització
-Fomentar del treball en xarxa i l’acció comunitària per establir lligams amb la resta de persones, col·lectius i entitats del municipi
-Gestionar de totes les fases del conflicte
-Treballar amb diferents projectes del Servei de Medicació de la Ciutadania
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Servei de Mediació Ciutadana
Interna
Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Veïnat dels diferents barris, en funció d'on hi hagi conflicte.

Territori: Castelldefels.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte SIEP col·labora amb programes educatius municipals com l'Eslora, els Serveis Comunitaris, la Casa d'Oficis, les Mesures Alternatives a la Sanció Econòmica del Servei de Mediació Ciutadana, els Treballs en Benefici a la Comunitat (de les Mesures Penals Alternatives del Departament de Justícia de la Generalitat), el PAE (Programa d’Acompanyament Educatiu), els Punts Liles de les festes. En conjunt, dibuixen un escenari d’oportunitats per aquelles persones que han tingut dificultats per assolir el seus objectius en un context d’integració socioeducativa.
El projecte SIEP forma part també del Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE). Aquest projecte s’uneix amb el PAE en la fase 4 del programa. Aquesta unió tracta de contribuir més encara sobre el projecte de millora de la convivència a l’espai públic, amb la creació d’un espai de diàleg entre els centres educatius, diferents serveis tècnics de l’Ajuntament i entitats de la ciutat, per tal de fer més incidència en les necessitats comunitàries del municipi. Bàsicament intervenen en el nivell comunitari, quan el centre ja està en disposició d’establir més sinèrgies amb l’entorn i els agents més propers.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Aquest projecte s’activa per diferents vies. Un mitjà és per instància ciutadana d’una persona particular o entitat, mitjançant queixa al programa de “Disconformitats Ciutadanes”. També a través de una derivació policial, o a partir d’altres àrees municipals. També es poden activar accions a partir d’una problemàtica que engloba d’altres i que per tant, són detectades per les pròpies prospeccions del servei.
Un cop rebuda la petició al SMC, es fa un treball conjunt amb la policia, on s’estudien les queixes, denúncies o informacions respecte el conflicte per tal de valorar la magnitud i necessitat d’intervenció, i s’estableix quina és la intervenció prioritària: si la educativa o la punitiva.
En aquest punt intervé l’equip de mediació (de l’empresa adjudicada per procediment obert), que pertanyen a l’empresa que presta el servei. El primer dels passos és determinar els agents involucrats al conflicte (veïnat, comerços, entitats, usuàries dels espais públics, etc. Un cop es compta amb les persones necessàries per resoldre la situació, es comença a fer trobades amb cadascuna d’elles i establir el vincle professional necessari per generar un bon clima de treball, confidencial, íntim, respectuós i sobretot, d’acompanyament. En aquest punt s’establirà el pla de treball amb tots els agents implicats (l’acció variarà en funció de la problemàtica a resoldre).
En segon lloc, es porta a terme una diagnosis de la situació, per tal de conèixer en profunditat la problemàtica i poder definir el pla de treball o actuació de manera conjunta amb les parts implicades. A partir dels plantejament metodològics del servei, són els actors implicats els únics que poden proposar solucions al problema existent assumint part de la responsabilitat i adoptant un paper actiu alhora de proposar millores. En aquest punt es recullen informacions per diferents mitjans, principalment entrevistes. Aquest és el punt on es desenvolupen les accions directes del projecte. és important detectar rumors alhora de preveure que sorgirà un conflicte, així com fer un bon seguiment de les xarxes socials.
En tercer lloc, s’estableix el Pla de Treball, definint les actuacions necessàries, tasques de cada agent, el calendari i es porta a terme una planificació del seguiment.
En quart lloc, s’implementen les actuacions previstes. Finalment, es porta a terme una anàlisi global de la intervenció i es fa un seguiment dels impactes, a partir de l’anàlisi dels indicadors (avaluació). Quan s’arriba a un acords entre les parts implicades, es conclou amb la signatura de compromisos entre les parts i els responsables polítics, compromisos on es recullen obligacions i drets. En aquest sentit sempre es fa un retorn al veïnat, amb el seguiment corresponent durant uns mesos.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Associació educativa Itaca
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Ciutadania
Ciutadans
Implementació
Participant
Fundació Pere Tarrés
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Personal centre educatiu
Altres
Implementació
Participant
SIEP
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
Serveis Territorials i medi ambient
Administració local
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
85.851,41
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Des de l’octubre de 2018 fins novembre de 2022, el cost total del servei haurà estat de 223.976 euros. Depenent de l'any i de la demanda del servei, el pressupost es preveu que augmenti.

Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2021
31/12/2021
9.714,05 La Diputació de Barcelona subvenciona el projecte per un màxim del 15% del seu cost, a través del programa de subvencions en l'àmbit de la convivència, diversitat i drets civils. Al 2020 es va gaudir d’un ajut especial de la Diputació, amb 21.180 € a través del programa complementari de Garantia del Benestar Social 2020 destinat a vetllar per la cohesió social al territori.
La Diputació de Barcelona subvenciona el projecte per un màxim del 15% del seu cost, a través del programa de subvencions en l'àmbit de la convivència, diversitat i drets civils. Al 2020 es va gaudir d’un ajut especial de la Diputació, amb 21.180 € a través del programa complementari de Garantia del Benestar Social 2020 destinat a vetllar per la cohesió social al territori.
Ajuntament de Castelldefels
Fons propis
01/01/2021
31/12/2021
76.137,36 L’Ajuntament ha cobert el 85% del finançament, que ha estat compartit amb la Diputació de Barcelona.
L’Ajuntament ha cobert el 85% del finançament, que ha estat compartit amb la Diputació de Barcelona.
Recursos humans
Servei de Mediació (SMC): cap de departament, 1 tècnica i 1 administrativa.
Fundació Pere Tarrés: 2 tècniques de mediació.
Normes i mecanismes de participació implementats
El SIEP dissenya, articula i monitoritza tot un sistema interrelacionat d’accions entre els diferents actors implicats del municipi. Els diferents tallers educatius, així com la realització d’entrevistes i grups focals, cercles de diàleg i debat, fan de les seves propostes, accions reals orientades al coneixement mutu, a la creació d’escenaris de participació on posar en comú els problemes i les solucions per a desenvolupar propostes de millora dels espais socials.
Les característiques d’aquest projecte, fan de la implicació un actiu per a la gestió del conflicte. Centres educatius, associacions veïnals, centres formatius, junt amb altres propostes i projectes orientats a donar a conèixer espais per a la millora de la convivència, fan de la transversalitat una exhibició de medis i esforços.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Les accions es resumeixen en tres grans àrees: Prevenció del conflicte i promoció de la convivència, Gestió del Conflicte i Espai públic, i Difusió del servei.

En relació a la Prevenció del conflicte i promoció de la convivència:
Es fan accions i col·laboracions a través del programa de Justícia Restaurativa, MASE, es treballa amb 25 joves. A través dels Treballs en Benefici de la Comunitat, es fa mediació amb 3 joves.
Es realitzen un total de 87 trobades (14 trobades amb AAVV, 48 trobades amb entitats públiques, 17 trobades amb Comerços, 8 trobades amb entitats del teixit associatiu) on es va desenvolupar treball en xarxa.
També es van impartir 10 tallers de responsabilització a l'espai públic.
En conjunt amb la Casa d’Oficis i les Biblioteques es van realitzar 2 projectes en col·laboració. Amb les Biblioteques es va realitzar un projecte de dinamització comunitària al Parc dels xiprers.
En aquesta línia, es van desenvolupar dos projectes educatius: l’ ESLORA, amb 25 accions formatives i el “Projecte Final sobre Consum responsable”. I per altre cantó el Servei Comunitari, amb 4 accions formatives amb un total de 5 alumnes.
En la mateixa línia es impartir 3 formacions en format taller. En primer lloc al Centre Educatiu les Marines, un total de 5 tallers amb 106 alumnes.
Els programes de formació i inserció (PFI), en la modalitat de Pla de Transició al Treball
(PTT), es van implementar a partir de 4 tallers, on van participar 51 Alumnes. Per finalitzar, també es va desenvolupar una acció formativa a Agents cívics, amb un total de 12 alumnes.

Quant a la Gestió del Conflicte i Espai públic:
Es van portar a terme intervencions territorials en 33 espais del municipi, en un total de 1500
intervencions i prospeccions, on es van realitzar 8 processos de gestió del conflicte comunitari.

Quant a la difusió del servei:
Es van realitzar 47 publicacions a Facebook, es van repartir 33 tríptics, es va participar a un programa de ràdio i es va fer una publicació al número 174 de la revista municipal el Castell.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Tríptic
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
Tríptic SIEP Castelldefels v3.pdf
Accions SIEP 2021
Informe
01/01/2021
Sí disponible
Accions SIEP 2021.pdf
Accions SIEP 2020
Informe
01/01/2020
Sí disponible
ACCIONS SIEP 2020_diba.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió del Servei pel 2021 s’ha realitzat a través de diferents formats. Pel que fa a les xarxes socials, s’han fet 47 publicacions.
El servei apareix a la publicació local "El Castell": 174 (pàg 12-13), en un article dedicat a la convivència social i al Servei de Mediació Ciutadana, a través de les seves propostes d’actuació, entre les que figura el SIEP.
Revista Castell

Quant els tríptics, es van repartir un total de 33 exemplars, encara que es un document que es pot descarregar a nivell digital: Triptic

La ràdio local de Castelldefels va recollir la proposta en l'emissió del 8 de juliol de 2021.


Per altra banda, el servei compta amb el seu propi directori web: Web SIEP




Impacte
Aquest projecte, des de la comprensió de l’espai que ocupa i amb la implicació amb la resta de propostes on s’emmarca, actua com a frontissa dins de l’espai urbà. La proposta produeix informació significativa per a reconèixer i identificar les causes dels conflictes i el poder de la mediació a través les diferents intervencions, recupera la convivència per els barris.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
A efectes d’implementació i d’abast, el projecte reclama de més efectius per donar resposta a les diferents situacions que es produeixen sobre el territori de la ciutat i per continuar amb els processos d’avaluació i seguiment. Just durant el període de menys restriccions a la pandèmia (estiu 2020), es va detectar una tendència ascendent en el nombre d’incidències que es va traduir en una activació del servei. L’acompanyament i la mediació són mesures que requereixen constància i presència. En aquest sentit, les situacions de conflicte s’entenen en aquesta direcció: el conflicte existeix i es presenta en moltes formes, varia només en el grau. El conflicte és una situació constant en la realitat social, que s’ha d’entendre dins dels processos de canvi.
En relació a les accions, les iniciatives engegades, les prospeccions i els acompanyaments portats a terme, aquests han produït espais per al diàleg, el coneixement mutu i han esdevingut situacions de millora. La participació ha sigut positiva i les persones implicades així com els actors, han demostrat implicació.
Punts forts de la pràctica
El caràcter participatiu que fa que s’impliquin el màxim d’agents que componen i representen la diversitat de la societat. Tots els actors implicats, afectats o no, poden proporcionar una visió que dirigeixi una situació de conflicte cap a una solució de recuperació. És interesant observar com el diàleg i la participació en el conflicte encamina les situacions cap a un enteniment en el que la desconeixença o la falta d’informació, deixa en evidència la necessitat d’emprendre un apropament.
Per a la resta de persones que componen la societat, és beneficiós gaudir d’un espai on es solucionin els conflictes, ja que ens afecta des de la coexistència.
L’equip professional d’acompanyament és transversal i proper, recull, orienta i/o acompanya dependent de la casuística del tema i per tant, comprèn la realitat de manera molt àmplia. En conjunt amb el caràcter de proximitat, el lligam, l’escolta activa i l’enfoc restauratiu, aquest són alguns dels punts forts d’aquesta pràctica.
Punts dèbils de la pràctica
La difusió del projecte és un tema que requereix millores.
Propostes de millora de la pràctica
Per a poder donar un millor servei, sense dubte, una millor atenció a les diferents problemàtiques que es succeeixen, a mig termini es vol contractar més tècniques per a cobrir el mapa de la ciutat.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Ara per ara, noves problemàtiques al municipi porten a orientar el projecte cap a l’oci nocturn, establint de nou les accions que impliquen de nou a les entitats veïnals i el teixit associatiu, així com representants de la comunitat. Ja s’ha establert un mapeig juntament amb la policia local sobre els espais i el territori, de les zones més conflictives. Ja s’ha realitzat per tant un seguiment i s’ha desenvolupant un pla de treball a partir del diagnòstic.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.