En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Igualtat i Gènere
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
#ParetsamblaIgualtat
Missatges contra les violències masclistes i LGTBIfòbia
#Paretsamblaigualtat és una campanya de denúncia i conscienciació que s'inscriu dins de les accions que l’Ajuntament de Parets porta a terme en el terreny de la lluita contra les violències masclistes i la discriminació a col·lectius LGTBI. Aquesta proposta està inclosa dins de la campanya “Prou d’hòsties”, que fa vint-i-un anys que es realitza al municipi, i ha aconseguit ser una iniciativa de referència a Catalunya, unint propostes de denúncia i divulgació des d’una vessant educativa i preventiva.
#Paretsamblaigualtat està concebuda per arribar a la joventut. L’estratègia de comunicació està dissenyada per a dos àmbits: un digital, a les xarxes socials. I un físic, al carrer i l’espai públic. El punt fort de la proposta és que fuig dels preceptes de correcció política, ja que els missatges que es difonen estan extrets literalment de l'ideari masclista, de la mateixa acceptació del discurs quotidià. Són presents cinc àrees on són visibles les violències masclistes i el discurs d’odi: la violència masclista a la parella, la violència sexual, la violència LGTBIfòbica, discriminació de gènere al mercat laboral i la corresponsabilitat.
Aquesta campanya s’ha portat a terme durant tot el mes de novembre de 2021, i ha aconseguit generar espais de reflexió i reconeixement al voltant dels discursos violents socialment acceptats.
Àmbit:
Igualtat i Gènere
Subàmbit:
----
Data d'inici:
02/11/2021
Data de finalització:
30/11/2021
Província:
Barcelona
Municipi:
Parets del Vallès
Nombre d'habitants:
18492
Nombre de visites:
1475
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Montse Cárdenas
Càrrec:
Responsable de Feminisme i LGTBI-Transversalitats
Ens:
Ajuntament de Parets del Valles
Lloc web:
Adreça electrònica:
montse.cardenas@parets.cat
Telèfon / Fax:
935737200
Adreça:
Casal de Joves Cal Jardiner, Carrer Montcau s/n Parets del Vallès 08150
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Parets del Vallès és un dels municipis amb més trajectòria en la lluita per l’erradicació de les violències masclistes. Des de fa anys treballa en el camp la sensibilització i la denúncia. Parets té un protocol d’actuació contra les violències masclistes que va ser seleccionat com a referent al Fòrum de les Cultures de Barcelona el 2004. És, per tant, un municipi actiu en termes de polítiques d’igualtat, que treballa des de la transversalitat, amb prevenció, educació, sensibilització i denuncia.
Objectius de la pràctica
General:
- Sensibilitzar a la societat vers les violències masclistes contra les dones i els col·lectius LGTBI+
Específic:
- Fer visible el discurs masclista i violent que es genera des de la societat i que sovint es normalitza.
-Treure a la llum les realitats discursives de les dones que pateixen violència en totes les seves formes i complexitats: verbal, física, moral, psicològica etc.
-Generar debat i reflexió.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Servei de Joventut, Feminisme i LGTBI-Transversalitats
Interna
Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania, en especial, gent jove.

Territori: Parets del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquesta campanya de difusió, s’inscriu dins del Projecte “Prou d’Hòsties”, que es constitueix com campanya principal contra les violències masclistes. La campanya porta 21 edicions i va ser de les primeres de Catalunya en aquest àmbit. Al voltant de la campanya, es programen activitats diverses, com espectacles de teatre, monòlegs, conta contes, exposicions, jornades de sensibilització i amb la col·laboració dels instituts, es desenvolupen tallers educatius per a joves. Tota aquesta agenda està concebuda amb una vessant divulgativa i pedagògica, on participen grups de suport mutu, entitats del tercer sector, biblioteques, etc.
Aquesta campanya té el seu origen en resposta a la violència en parella, i en la necessitat de traduir a la societat el discurs que es genera al voltant de fets de tanta repercussió com la violència cap a les dones.
Totes les accions i projectes desenvolupats pel Servei de Feminisme, LGTBI i Transversalitats s’emmarquen dins el Pla d’Igualtat i LGTBI+ vigent (2019-2022).
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
En una primera fase, aquesta proposta es va portar a terme amb la participació del Punt LGTBI del Casal del Jardiner, que va ser part en el procés de co-creació i co-disseny de les pancartes. Per aquesta activitat, es va treballar en l’adequació la proposta, entre el missatge que es volia donar i la seva forma. En un primer moment es van definir les cinc àrees d’acció, els camps on tenen presència les violències que es volien tractar. Es van escollir les violències que es donen entorn el mercat laboral, la violència de parella i la violència sexual, i tractar la co-responsabilitat i LGTBI fòbia com a formes que també expressen una relació de poder on la violència és present.
Una vegada definides les àrees, es van seleccionar les frases. De cadascuna de les cinc àrees d’acció, es van definir dos frases extretes de la quotidianitat de l’ideari masclista que funcionen com a clixés. Frases que pel seu ús, estan normalitzades i que sovint no es posen a debat, i que en si mateixes són un exemple de violència verbal.
Fixades les frases, es va desenvolupar el disseny dels cartells, que es va fer a partir d’una empresa externa de disseny gràfic. Es van definir sis dissenys de cartells per a cada bloc temàtic (5) de les violències a tractar i un cartell principal, en el que el disseny juga amb el recurs gràfic de la sopa de lletres, com a exercici de composició basat en trobar les paraules en la construcció de les frases i el seu significat. En aquí es trobarien les frases clixés. Un segon cartell recull el missatge de l’Ajuntament de Parets. A mode d’al·legat contra el significat de la frase del primer cartell, aquest recull el posicionament en contra per part de l’Ajuntament. Un tercer cartell, recull el logo de la campanya amb el format hashtag i l’escut de l’ajuntament. Cada cartell tindria un color diferent per fer més visual la diferenciació entre els missatges
Quant al disseny de la difusió de la campanya, es va coordinar conjuntament amb la campanya "Prou d’Hòsties", com a acció directa. Amb l’Àrea de Comunicació es va planificar la difusió a través de les xarxes socials, on es van anar publicant els missatges de forma progressiva a través de les xarxes socials (Twitter i Facebook).
L’Àrea d’Urbanisme i Via Pública va gestionar la instal·lació dels cartells a diferents punts del municipi, que es van escollir de forma estratègica en base a la capacitat de generar incidència i repercussió mediàtica.
L’Àrea de Cultura va engegar un procés participatiu per escollir el cartell que presidiria l’edifici. Aquest cartell va comptar amb un procés de vot, on van participar totes les àrees del departament, i que per àmplia majoria va guanyar el cartell relacionat amb les violències en el mercat laboral: “És millor que et posis una mica d’escot quan tinguem una reunió”.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Punt LGTBI Casal Jardiner
Entitats i associacions
Disseny
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Des del Punt LGTBI es va participar en el disseny i selecció dels missatges que configuren la campanya, en l'adequació de cadascun, en relació a les cinc àrees temàtiques de context masclista.
Àrea de Comunicació de l’Ajuntament
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Disseny i gestió de la campanya a les xarxes socials.
Àrea d’Igualtat, Feminisme, LGTBI i Transversalitats
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
Impuls, disseny i coordinació, a tots els efectes, de la campanya de divulgació.
Àrea d’Urbanisme i Via Pública
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Des d'aquesta àrea, es van instal·lar les pancartes i els cartells arreu del diferents punts de difusió a nivell urbanistic.
Recursos econòmics
Total euros per període
2.826,56€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El finançament s'ha destinat en la seva integritat a la producció material de la campanya.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Parets del Vallès
Fons propis
01/01/2021
31/12/2021
2.826,56
Recursos humans
De l'Àrea d’Igualtat, Feminisme, LGTBI i Transversalitats van treballar 4 persones: una tècnica responsable de Feminisme i LGTBI, la Regidora de Feminisme, la Regidora de LGTBI, una Auxiliar de Feminisme i LGTBI en pràctiques i la Tècnica Punt LGTBI+.
Altres recursos
Lones, impressions en paper, pòsters publicitaris, vídeos, butlletí municipal.
Normes i mecanismes de participació implementats
Aquesta campanya ha generat participació en diferents fases el projecte. A nivell de co-disseny, la campanya ha comptat amb la col·laboració del Punt LGTBI del Casal Cal Jardiner, que ha participat en la recollida d’idees per a la selecció de les frases de les pancartes.
L’Àrea de Cultura va engegar un procés participatiu per escollir el cartell que presidiria l’edifici. A més, aquesta campanya ha generat espais de participació en els mitjans socials com Twitter i Facebook. En aquest sentit, hi ha hagut una participació i intercanvi d’informació a través de les xarxes socials.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Tenint en compte el cronograma de la proposta, aquesta campanya ha comptat amb uns productes temporals, com les pancartes instal·lades al carrer de l'1 al 30 de novembre, i els cartells publicitaris també durant tot el mes de novembre.
30 dissenys de cartells.
2 cartells (sopes de lletres) per a cada un dels cinc blocs de violències: 10 dissenys
2 cartells més en al·legació per part de l’ajuntament: 10 dissenys
2 cartells més per a cada frase: 10 dissenys
Nombre de pancartes: 4. Situades en les entrades del municipi, a la sortida d'un institut i a una rotonda amb molt de trànsit (aquesta última era una lona).
Nombre de vídeos: 10 vídeos amb les frases dels cartells que estan penjats al Facebook, Twitter i Instagram de l’Ajuntament de Parets.
Nombre de publicacions a les xarxes socials per part del Servei de Comunicació: 20
Nombre de publicacions a les xarxes socials per part del Servei de Feminisme, LGTBI i Transversalitats: 40
Visualitzacions vídeos: 600 de mitjana
Publicació a Parets al Dia (butlletí municipal, s’entrega a domicili): 8.500 exemplars
Acte de presentació: 1
Es van posar cartells de la Campanya Prou d'Hòsties a parades d'autobús (8)
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell violència sexual 1.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 1.2.png
Cartell Corresponsabilitat 1.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 1.2.png
Cartell LGTBIFÒBIA 2.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 2.1.png
Cartell Mercat Laboral 2.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 2.3.png
Presentació de la Campanya
Presentació
01/01/2021
Sí disponible
Presentació de les campanyes Prou d'Hòsties i #paretsamblaigualtat.jpeg
Cartell LGTBIFÒBIA 1.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 1.1.png
Cartell Mercat laboral 1.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 1.3.png
Cartell violència parella 2.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 2.2.png
Cartell violència sexual 2.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 2.1.png
Cartell Corresponsabilitat 2.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 2.1.png
Cartell LGTBIFÒBIA 2.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 2.3.png
Cartell violència parella 1.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 1.2.png
Cartell Corresponsabilitat 1.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 1.1.png
Cartell LGTBIFÒBIA 1.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 1.3.png
Cartell Mercat Laboral 2.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 2.2.png
Cartell violència sexual 1.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 1.1.png
Cartell violència sexual 2.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 2.3.png
Cartell Corresponsabilitat 2.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 2.3.png
Cartell Mercat laboral 1.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 1.2.png
Cartell violència parella 2.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 2.1.png
Cartell violència sexual 1.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 1.3.png
Cartell Corresponsabilitat 1.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 1.3.png
Cartell LGTBIFÒBIA 2.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 2.2.png
Cartell violència parella 1.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 1.1.png
Cartell LGTBIFÒBIA 1.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
lgtbifobia 1.2.png
Cartell Mercat laboral 2.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 2.1.png
Cartell violència parella 2.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 2.3.png
Cartell violència sexual 2.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia sexual 2.2.png
Cartell Corresponsabilitat 2.2
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
corresponsabilitat 2.2.png
Cartell Mercat laboral 1.1
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
mercat laboral 1.1.png
Cartell violència parella 1.3
Retolació i publicitat
01/01/2021
Sí disponible
violencia parella 1.3.png
Difusió de la pràctica
Aquesta proposta té un gran component de difusió, en constituir-se com a campanya de divulgació. Fonamentalment, la imatge de la campanya es va centrar en la creació de les diferents pancartes. Però també la campanya va comptar amb difusió a les xarxes socials, a la ràdio local, a la mateixa web del municipi i inclús va comptar amb difusió a través de publicitat a la xarxa de bus urbà.
A nivell Municipal:
Noticia al web de l'Ajuntament
Noticia a Facebook #Paretsamblaigualtat
A través de Mitjans audiovisuals:
Diari Som Parets
Diari El9nou
Diari El Periódico
Noticia a TVParets
Impacte
La campanya ha generat molt debat a la societat del municipi i s’ha filtrat arreu de les esferes socials i polítiques, a través de les xarxes socials. També ha generat molt empoderament. Les persones s’han sentit reflectides del discurs utilitzat a la campanya i en determinats casos, algunes dones se l’han apropiat com a seu. Un exemple es pot trobar amb la pancarta de correponsabilitat “Joan, Joanet, a veure si cuines tu solet”.
També des de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament, es va portar a terme un procés participatiu per escollir la pancarta que s’instal·laria a l’entrada de l’edifici. La pancarta escollida va ser la que portava la frase: “ni la teva roba, ni sortir sola, ni anar beguda són raons que justifiquin que abusin de tu” que feia referència a la violència en el mercat laboral que viuen tantes dones en un context de normalització.
A part del debat, la implementació de la campanya en menor grau, ha vingut acompanyada de l’aparició de discurs d’odi LGTBIfòbic. En determinades ocasions puntuals, han aparegut comentaris a les xarxes socials dirigits a desacreditar la campanya, però en certa manera, era d’esperar. Aquest comentari no han aportat arguments per posar en qüestió el missatge que es volia fer arribar, ni tampoc el valor de la pròpia campanya.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Servei de Feminisme, LGTBI i Transversalitats conjuntament amb Comunicació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta proposta ha estat concebuda amb una perspectiva que vol trencar el discurs ètic, el discurs establert i no qüestionat, que s’enfoca en allò que està bé o està malament. Va estar pensada per qüestionar el llenguatge políticament correcte. Es pretenia dir les coses de forma clara, tal qual són. Es volia recollir i fer ús dels clixés que sovint estan formulats amb el mateix subjecte i predicat i que es perpetuen en el temps generació rere generació amb el mateix discurs masclista i d’odi, el discurs no interioritzat.
Aquests aspectes han sigut els que han generat rebombori, emoció, ja que els cartells han implicat els homes, han incidit en el seu imaginari i han generat personificació. Amb els missatges als cartells i amb tota la proposta de comunicació s’ha assolit generar episodis de reflexió i la repercussió ha fet que es parlés al carrer i a les xarxes.
Punts forts de la pràctica
En aquesta campanya es pot reconèixer la feina portada a terme en aconseguir un impacte transversal, en voler arribar al màxim d’audiència possible. És una campanya pensada amb molta perspectiva, reflex de les realitats de joves, adults i gent gran.
Dividir les estratègies de la campanya en cinc àrees d’incidència del discurs (mercat laboral, corresponsabilitat, violència masclista en la parella, violència sexual i LGTBIfòbia) és un fet que afavoreix aquesta intenció.
Els diferents missatges han estat dissenyats i seleccionats des d’una perspectiva que volia evitar revictimitzar a les dones, evitant posar el focus en elles i incidir en la implicació dels homes com articuladors del discurs violent i masclista.
Es volia evitar l'imaginari creat a partir de les estadístiques i les dades en matèria d’abús, maltractament i criminalitat. Aquesta campanya volia incidir en la quotidianitat, per recalcar el poder de la quotidianitat i el seu efecte en el discurs socialment acceptat
Punts dèbils de la pràctica
Pel que fa a difusió, es podria ampliar fent ús d’altres recursos que ofereix el municipi com la ràdio local, o els canals de televisió.
Propostes de millora de la pràctica
En el plantejament inicial de la proposta es va comptar amb els serveis d’una empresa externa pel disseny dels missatges i dels cartells. Va resultar una experiència negativa, ja que els missatges no estaven alineats amb la proposta inicial. En aquest sentit, la proposta es va redefinir i millorar internament entre l’equip de Feminisme, LGTBI i Transversalitats.
La part de difusió pot millorar també, en ampliar la campanya de comunicació cap a altres formats com: ràdio, podcast, espais de reflexió físics o virtuals.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
No hi ha cap impediment en replicar la pràctica, encara que fos positiu adaptar els missatges i la imatge a les característiques de cada municipi.
Igualtat i Gènere
43 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.