En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Treball en xarxa
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Comissió de treball per reduir l’impacte del soroll produït de les indústries
La resolució d’un conflicte de manera participada
L’Ajuntament de les Franqueses del Vallès es proposa solucionar un conflicte entre veïns i unes empreses d’un polígon del municipi a través d’una taula de participació.
Durant un temps els veïns dels termes de Llerona i Corró d’Avall (municipi de Les Franqueses) es van queixar de l’impacte del soroll de dues empreses d’un polígon industrial. La proposta va ser crear una comissió de treball, entre veïns, ajuntament, grups polítics, plataformes i l’associació d’empreses del polígon. I el seu objectiu era conèixer l’impacte del soroll d’aquestes empreses i prendre mesures per tal der reduir aquesta contaminació acústica. Aquest òrgan participatiu va comptar amb l’assessorament d’un expert en la matèria.
La taula es reunia aproximadament cada mes durant un any. En aquesta s’hi tractaven els problemes que el soroll generava als veïns i una possible solució. Després d’un any de reunions, els veïns van quedar satisfets amb les mesures preses. Més enllà d’incorporar la participació ciutadana, aquesta metodologia implica un treball coordinat a dins l’ajuntament entre les àrees de Participació Ciutadana i d’Activitats.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Treball en xarxa
Data d'inici:
01/11/2020
Data de finalització:
01/12/2021
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Nombre d'habitants:
19023
Nombre de visites:
1468
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Antònia Garcia
Càrrec:
Tècnica de l'àrea de Participació Ciutadana
Ens:
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
antonia.garcia@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
617461955
Adreça:
Carrer Rosselló, 39
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les Franqueses del Vallès és un municipi que, igual que els del seu entorn, té una rica activitat empresarial i industrial. El soroll intens de dues d’aquestes empreses va molestar durant un temps 2500 veïns dels termes de Llerona i Corro d’Avall. Davant d’això, l’Ajuntament, des de l’Àrea d’Activitats, va realitzar sonometries i van intentar implementar mesures perquè aquest problema es resolgués.
Aquestes mesures no van satisfer les exigències dels veïns que, cada cop, estaven més crispats i van formar una plataforma veïnal dels afectats per la contaminació acústica d’aquestes empreses. Les queixes van arribar en el context de pandèmia, quan la població estava confinada a les seves cases. Per això des de l’Ajuntament de les Franqueses del Vallès van considerar que era necessari abordar aquest problema que afectava el benestar veïnal, en un moment en què aquest aspecte tenia rellevància social.
En paral·lel a tota aquesta crispació, l’Ajuntament de les Franqueses del Vallès estava desenvolupant un pla director pel foment de la participació ciutadana al municipi. Una de les conclusions d’aquest pla era que el consistori havia de treballar més amb la ciutadania per enriquir les decisions públiques, i apostar per l’existència de processos participatius que fossin de caràcter flexible. Amb aquests nous propòsits, l’ajuntament va decidir aborda el conflicte veïnal per la contaminació acústica d’una manera innovadora: una comissió participada. Així, s’incorporava el punt de vista dels propis veïns en les accions per resoldre aquest conflicte.
Objectius de la pràctica
General:
- Solucionar un problema de manera participada.
Específic:
- Reduir la contaminació acústica que es genera al polígon i als seus voltants.
- Acabar amb les queixes veïnals al voltant de la contaminació acústica que hi ha en alguns termes del municipi.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
2500 afectats per la contaminació acústica als termes de Llerona i Corró d'Avall.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està vinculada al Pla Director de Participació Ciutadana de Les Franqueses del Vallès, impulsat uns mesos abans de l’inici d’aquesta iniciativa. En aquest pla, l’Ajuntament es va proposar flexibilitzar els òrgans de participació que ja existien al municipi i augmentar la participació ciutadana.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Després de decidir abordar el problema del soroll de manera participada, les tècniques de l’Àrea de Participació van dissenyar el funcionament de la taula: podien participar els veïns (a títol individual) que ho desitgessin si es posaven en contacte amb l’ajuntament demanant-ho, també formaven part els grups polítics, l’Àrea de Participació i l’Àrea d’Activitats de l’Ajuntament, la Secretaria General, plataformes veïnals i l’associació empresarial del polígon. El problema es va començar a aborda al setembre del 2020, però no va ser fins al novembre del mateix any en què es va iniciar l’activitat de la comissió.
La taula es reunia cada mes i la dinamitzava (durant les primeres sessions) personal extern d’una empresa especialitzada. A més, amb la intenció de fer-ho de manera fonamentada, la taula comptava amb l’assessorament d’un expert contractat, que va realitzar diferents sonometries i va proposar diverses solucions a la contaminació acústica.
Un cop es van decidir les mesures, la taula sencera (i l’expert) es van reunir amb els responsables d’una d’aquestes empreses, que es va avenir a implementar aquestes mesures. En un segon terme, una petita comissió liderada per l’expert es va reunir amb l’altra empresa, que no va aplicar les mesures. De totes maneres, les mesures acordades, els estudis de sonometria i les conclusions de la taula han aconseguit reduir la crispació veïnal i l’impacte de la contaminació acústica. El desembre de 2021, després de 13 mesos de funcionament de la taula, es va celebrar l’última trobada, ja que consideren que el problema ha quedat resolt.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Associació d'Empreses del Polígon
Entitats i associacions
Implementació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són membres de la comissió.
D-Cas
Empresa
Implementació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Dinamitzadros d'algunes sessions de la comissió.
Expert
Altres
Més d'una fase
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Elaboració d'informes de contaminació acústica i disseny de mesures per reduir la contaminació acústica. Va participar a totes les sessions de la comissió.
Grups polítics del consistori
Altres
Implementació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són membres de la comissió.
Plataformes culturals i veïnals
Entitats i associacions
Avaluació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són membres de la comissió.
Veïns
Ciutadans
Implementació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són membres de la comissió.
Recursos econòmics
Total euros per període
9626
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Fons propis
01/11/2020
01/12/2021
9626
Recursos humans
Les tècniques de Participació Ciutadana de l’Ajuntament s’han encarregat del projecte des de la fase inicial; també coordinant-se amb les tècniques de l’àrea de govern afectada, la d’Activitats. Aquí s’hi van sumar l’expert (encarregat de l’elaboració dels informes) i l’empresa dinamitzadora durant la fase d’implementació de la iniciativa.
Altres recursos
Les sessions de la taula de treball, emmarcades en un context de pandèmia, es van fer a través de la plataforma Zoom.
Normes i mecanismes de participació implementats
La participació era oberta a tota la ciutadania, si ho notificaven prèviament a l’ajuntament. Per tal d’obrir aquesta proposta a tot el veïnat, es feia difusió prèvia de cada una de les sessions de la comissió.
Cada sessió comptava amb una benvinguda; uns punts de l’ordre del dia en què es comentaven els problemes existents i com s’havien abordat; i un darrer punt de torn obert de propostes d’intervenció en el problema.
Les dues empreses causants dels problema no van participar de la comissió (sí que ho van fer amb l’associació d’empreses). A títol individual, una de les empreses es va reunir amb tota la comissió per tal d’abordar el problema. Posteriorment, una petita delegació es va reunir amb la segona empresa.
Les tècniques de l’Ajuntament destaquen que aquesta és la primera vegada al municipi que s’aborda un problema veïnal d’aquesta manera. I assenyalen que aquesta metodologia és molt més flexible i àgil que altres mecanismes participatius que ja existien al municipi, com ara el consell de poble.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Des de l’ajuntament destaquen que es va constituir una comissió participada per tal de resoldre un conflicte veïnal. La contractació d’un expert va suposar l’elaboració d’informes sobre la situació i traçar diferents propostes per solucionar-ho. Amb tot, també es van realitzar 3 sonometries en diferents emplaçaments, una feta per la Diputació de Barcelona i les altres fetes amb recursos de l’Ajuntament.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Pla director de Participació
--------
01/11/2020
--------
Pla director de Participació Ciutadana de les Franqueses.pdf
Difusió de la pràctica
Des del web de l’Ajuntament s’ha fet difusió de com s’anava desenvolupant aquesta pràctica. Quan se celebrava cada sessió, el mateix ajuntament en feia difusió. La iniciativa també va tenir repercussió a un mitjà comarcal (Vallès Oriental Televisió).
Reconeixements i presentacions
Impacte
El principal impacte que destaquen des de l’àrea de Participació de l’Ajuntament és que ha reduït la crispació veïnal i ha desescalat el conflicte. A més, es destaca que hi ha satisfacció amb el funcionament i mètode seguit i que s’ha valorat positivament. Per tot plegat, el mateix ajuntament destaca que de cara a nous conflictes seguiran posant en pràctica aquesta via participativa.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El problema de moment ha quedat resolt i, des de l’última sessió celebrada, no hi ha hagut queixes sobre l’incompliment de les mesures pactades. A més, aquestes mesures, tal com es plantejaven inicialment, es van prendre de manera consensuada.
Punts forts de la pràctica
A diferència dels òrgans participatius que hi havia anteriorment, es destaca que aquesta comissió ha tingut un funcionament flexible i àgil. A més, la iniciativa ha hagut de tenir un treball transversal (entre l’àrea d’Activitats i la de Participació Ciutadana) que ha funcionat correctament. També remarquen que aquesta comissió ha solucionat un conflicte veïnal a través de la participació d’aquests.
Punts dèbils de la pràctica
Tot i que, de moment, hi ha satisfacció amb el resultat i s’ha donat per conclosa la taula, aquesta encara no està dissolta. A més, les empreses implicades no van voler treballar activament a la comissió, malgrat que sí que es van avenir a trobar-se amb una part de la taula.
Propostes de millora de la pràctica
Un punt de millora és que la comissió no coincideixi amb el període electoral de les municipals, per evitar que s’utilitzi el contingut de la taula o la seva participació amb finalitats electoral. En aquest sentit, s’ha proposat dissoldre-la abans de cada elecció i tornar-la a constituir després.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable i escalable. Des de l’Àrea de Participació de l’Ajuntament de les Franqueses destaquen que és important que, si es tira endavant una pràctica similar, es faci de manera transversal: per tant, el tècnic de l’altra regidoria implicada també hauria de tenir interès en tirar endavant aquesta comissió i ser una part activa de l’organització d’aquesta.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.