El Conciliabus és un servei que ofereix als infants de les escoles de la ciutat la possibilitat d’arribar a l’escola de forma sostenible i acompanyada per monitors o monitores. Amb aquesta pràctica es vol treballar per facilitar la conciliació familiar i fomentar l’equitat en el temps quotidià dels adults, així com per avançar cap a la promoció de diferents models de mobilitat sostenible i impulsar l’autonomia i les relacions socials dels infants.
El Conciliabus ofereix tres modalitats diferents de desplaçaments: segons esculli cada centre educatiu, es poden oferir rutes a peu, amb autobús (de les línies urbanes municipals) o amb bicicleta. És un servei gratuït i d’accés universal, i compta amb més de 150 alumnes usuaris, 6 escoles participants i 10 rutes diferents. El servei té una comissió vinculada en què tenen representació els diferents agents participants de la iniciativa, els quals tenen una relació fluida i directa que impulsa el vessant comunitari i participatiu de la proposta.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Treball en xarxa
Data d'inici:
01/11/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Manresa
Nombre d'habitants:
76570
Nombre de visites:
249
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Antònia Férez Pérez
Càrrec:
Tècnica del Programa de Cures, Corresponsabilitat i Usos del Temps
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El març del 2022, el Ministeri d’Igualtat estatal va promoure el Pla Corresponsables, una iniciativa destinada a afrontar el repte del disseny de sistemes integrals de cures amb una perspectiva feminista, interseccional i de promoció dels drets humans. Aquesta pretenia treballar per la corresponsabilitat pública i avançar cap a una igualtat efectiva entre homes i dones. En el marc del desplegament del Pla a Catalunya, el Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat va desenvolupar el Programa Temps X Cures, destinat a donar suport als ens locals en el reforç de serveis existents o la creació de nous serveis de cura infantil.
A Manresa, l’any 2017 es va posar en marxa una iniciativa anomenada “Camins Escolars”, per promocionar l’autonomia personal dels infants i les modalitats de transport més sostenibles per arribar fins als centres educatius. Arran de l’impuls de la comunitat d’adults i famílies (CAFI/AFA) de tres escoles de la ciutat, es van definir diferents trajectes per què els nens i nenes poguessin arribar a l’escola, sigui sols o acompanyats, caminant, amb bicicleta o amb autobús. D'ençà de la primera edició, la iniciativa s’ha repetit anualment, organitzada per la Comissió de Treball de Camins escolars, que col·labora amb Ensenyament i Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa. La CAFI del centre Ítaca, que tenia un clar afany de treballar per una mobilitat sostenible, va impulsar un projecte que permetia als infants d’arribar a l’escola amb la seva bicicleta i acompanyats per monitoratge qualificat; una altra escola (Puigberenguer) s’hi va sumar a partir de l’any 2020.
El 22 de setembre de 2022, el ple de l’Ajuntament de Manresa va aprovar per unanimitat la proposició “Entorns escolars segurs i saludables”; impulsada per les associacions de famílies de les escoles Ítaca, Puigberenguer i Les Bases, i el suport de 27 centres escolars, diferents AFA i entitats de la ciutat, tenia per objectiu: promoure campanyes de sensibilització per fomentar entorns saludables i sostenibles, promocionar l’ús de la bicicleta, el transport públic i la mobilitat a peu, fer complir la normativa viària i el civisme o implementar plans específics de mobilitat sostenible als centres escolars, a partir de la xarxa urbana d’autobusos del municipi.
Durant el darrer trimestre del 2022, des de la Regidoria de Feminismes i LGTBI de Manresa es va tirar endavant el programa "Temps x Viure”, que pretenia també promoure i facilitar la conciliació familiar, laboral i personal, reconeixent les cures com un dret universal. La voluntat d’aquesta iniciativa també era alliberar temps a les famílies, proporcionant a les persones encarregades de les cures d’infants (especialment les dones) un descans en la seva tasca reproductiva. Les primeres activitats, totes gratuïtes, que es van posar en marxa van ser els casals d’estiu i de Nadal per als infants, i també un servei de canguratge, que es porta a terme a la Ludoteca Ludugurus i al Lab_06 d’UManresa.
Objectius de la pràctica
General:
- Oferir un servei d’acompanyament del camí escolar per facilitar la corresponsabilitat familiar, laboral i personal
- Afavorir l’organització dels usos del temps de les famílies, contribuint a la democratització i la corresponsabilitat pública de les cures
- Promoure un model de mobilitat sostenible a la ciutat de Manresa promovent tant la pràctica saludable d’anar caminant a l’escola com l’ús de la bicicleta, així com del bus urbà com a servei públic de proximitat existent a la ciutat
Específic:
- Promoure el treball transversal i coparticipatiu, impulsant conjuntament amb la implicació de les escoles, AFAS i CAFI, una iniciativa per afavorir la corresponsabilitat en els usos del temps i la mobilitat sostenible, adreçada a infants i amb el compromís de les famílies
- Acompanyar als infants en edat escolar en l’adquisició de l’autonomia, l’educació viària i de convivència
- Contribuir a la reducció de l'absentisme escolar donant resposta a aquelles famílies que presenten dificultats per conciliar la vida laboral, familiar i personal així com de mobilitat
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Ciutadania de Manresa, especialment les persones que porten infants i joves als centres educatius
Vinculació amb altres programes o actuacions
El servei Conciliabus està dins del projecte Temps x Viure, impulsat per la Regidoria de Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament, i que es materialitza a través del Servei d’Informació i Atenció a les Dones Montserrat Roig. A escala catalana, s’emmarca en el programa “Temps per Cures” del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat, finançat pel finançat pel Pla Corresponsables del Ministeri d’Igualtat
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Encara que a Manresa ja existia una iniciativa semblant al Conciliabus des de l’any 2017, és a partir del 2022 que l’Ajuntament de Manresa assumeix el finançament del programa per tal de poder-lo estendre a la resta d’escoles. Durant el curs 2022-2023, l’ens municipal es fa càrrec de les experiències que ja estan en marxa en dues escales i es fa una prova pilot en una tercera; al curs següent, ja s’implementa a un total de cinc escoles i durant el 2024-2025 s’amplia fins a sis.
Un cop desplegades les primeres accions del programa “Temps X Viure”, l’Ajuntament va decidir donar suport al servei d’acompanyament amb monitoratge de camí a l’escola, un recurs que ja feia cinc anys que existia a l’escola Ítaca i tres que ho feia a l’Escola Puigberenguer. Durant el curs 2022-2023 es va començar a treballar per estendre el projecte a tantes escoles com fos possible: el mes de novembre del 2022 es va formar el grup motor del projecte, on s'agrupaven els agents impulsors (escoles i AFA/CAFI’s respectives) i l’Ajuntament de Manresa, per treballar de forma conjunta en l’impuls de la mobilitat sostenible i la promoció de la coresponsabilitat en les cures i els usos del temps.
Inicialment, es va realitzar un estudi sobre les necessitats de conciliació i de mobilitat, a partir d'una enquesta que va ser distribuïda a les famílies de diferents centres escolars de la ciutat. El govern municipal va assumir el cost dels serveis que realitzen les dues escoles que ja tenien el recurs en funcionament i va treballar en la difusió del programa a la resta d’escoles del municipi, per tal que coneguin la pràctica i facilitar la implicació d’un major nombre de persones. El curs es va tancar amb una prova pilot de la modalitat de “bus urbà” amb l’escola Les Bases, entre els mesos de maig i juny de 2023.
De cara al curs 2023-2024, es van dissenyar les bases del servei homogeneïtzat per tots els centres educatius que hi estiguessin interessats: es va definir com un servei gratuït i d’accés universal que podien sol·licitar les escoles o les AFA’s o CAFI, i que s’activava a partir d’un mínim de cinc infants per col·legi. Cada centre assumia la responsabilitat de definir una proposta d'acord amb les necessitats de conciliació i mobilitat de les famílies, i podien definir les següents característiques: tipus de modalitat d’acompanyament (tres diferents: a peu, bici bus o bé bus urbà), la freqüència, el trajecte i l’elaboració del recorregut/itinerari en les modalitats de caminar i en bicicleta, seguint els itineraris elaborats pel projecte “Camins escolars”. Cada infant tenia una parada o punt de trobada assignat per utilitzar el servei; i comptaven amb un acompanyament proporcional seguint la normativa de ràtios, el qual supervisava els infants des del punt de recollida fins a l’escola (i viceversa). Totes les persones participants (tant criatures com monitors) a la iniciativa duien una armilla groga, per tal d’identificar-se i millorar la seva seguretat, i els infants que usaven l’autobús tenien una targeta de transport pròpia.
Per a la implementació del programa, es va comptar amb una aplicació mòbil (Batonroute) que feia el monitoratge del seguiment de les rutes, registrava l’assistència (o incidències) dels infants i permetia establir intercanvi d’informacions entre les famílies, l’escola i l’empresa que coordinava el servei.
L’organització general del servei es realitza de forma coordinada amb una comissió, que du a terme quatre trobades formals al llarg d’un curs: una abans de començar al setembre, una de tancament entre maig i juny, i dues al mig. Les d’inici i tancament serveixen per planificar i valorar, respectivament, el funcionament del servei i esdevenen molt importants per acotar bé les característiques d'aquest. Abans de finalitzar el curs també es distribueix una enquesta als agents implicats al projecte per a recollir propostes i valoracions que contribueixin al disseny del curs següent.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Ajuntament de Manresa
Administració local
Totes
Totes
Comunitat educativa
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Entitat gestora
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
119124.71
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Cost del servei de gestió del Conciliabus pel curs 2024-2025.
Finançament del programa Temps per cures de la generalitat de Catalunya, a partir del Pla Corresponsable del Gobierno de España.
Recursos humans
Membres de la Comissió del Conciliabus, comunitat educativa i empresa gestora.
Altres recursos
S’utilitzen tres línies de la xarxa d’autobusos urbans de Manresa (L1, L3 i L8) per la modalitat de bus urbà que realitzen quatre escoles.
Normes i mecanismes de participació implementats
La participació és un dels pilars pel bon funcionament de la pràctica: el grup motor que el va impulsar va esdevenir una comissió del servei, formada per representants de la comunitat educativa (dels equips de les escoles i de les seves CAFI/AFA), de l’entitat gestora (equip de monitoratge que acompanya els infants a l'escola) i de les diferents unitats de l’Ajuntament implicades: Feminismes i LGTBI (unitat impulsora), Educació i Mobilitat.
El treball col·laboratiu constant entre els diferents agents és vital pel bon funcionament del projecte. Es duen a terme quatre trobades al llarg de cada curs escolar, on es planifica i revisa el servei, i també hi ha un contacte quotidià molt recurrent. És un engranatge ampli, amb actors de diferent naturalesa i el projecte és viu i dinàmic, fet que requereix molta escolta activa de les experiències i visions particulars.
Resultats
Descripció dels productes assolits
En la primera fase del projecte, es va fer un estudi sobre les necessitats de conciliació i de mobilitat de les famílies de la comunitat educativa de Manresa: van participar 337 famílies, de 21 escoles diferents de la ciutat. El projecte es va iniciar amb 2 escoles participants i 3 rutes possibles, i al curs 2024-2025 s’ha arribat als 6 centres educatius i 10 itineraris. La xifra de participants es troba entre els 150 i els 160 infants usuaris del Conciliabus.
Per tal de facilitar la demanda dels serveis als centres educatius, es va dissenyar una guia de referència amb les característiques del projecte, així com quins eren els passos a seguir per demanar-lo. També s’ha treballat en un document de normativa interna que regula els serveis, creada de forma cooperativa amb les escoles, on es recullen els compromisos de totes les parts del servei (famílies, infants, escola, ajuntament i empresa gestora) per garantir que el servei s’implementi amb seguretat i benestar i establir un funcionament que sigui facilitador i viable per tothom
Les opcions de ruta definides contemplaven una ruta d’anada entre les 8.15h i les 9.15h i una ruta de tornada entre les 16h i les 17h, la qual cosa implicava unes 5 o 10 hores lliures per les famílies al llarg de la setmana. A finals del curs 2023 – 2024, es va realitzar un vídeo que recopilava el testimoni d’alguns dels usuaris de les diverses modalitats.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
La difusió de la pràctica s’ha fet mitjançant les AFA/CAFI de les escoles i les direccions dels centres educatius, que han vetllat per fer arribar la disponibilitat del servei a tota la comunitat educativa.
Al web municipal hi ha una pàgina dedicada al programa, on s’explica en què consisteix i com es pot demanar. També se’n va fer una presentació al Canal Taronja i altres mitjans de comunicació de l’entorn.
Reconeixements i presentacions
L’Ajuntament de Manresa va presentar el projecte a la Conferència Time Use Week del mes d’octubre de 2024
Impacte
El Conciliabus és un servei que facilita a les famílies usuàries la conciliació i la facilitació dels usos del temps; principalment, allibera temps a les famílies, especialment a les dones, que socialment han estat (i encara són) qui més s’ha fet càrrec de les cures familiars i han viscut una manca de temps en comparació amb els homes.
La iniciativa també impulsa l’autonomia dels infants, així com la seva educació viària, ja que els habitua a utilitzar el transport públic, conèixer el seu entorn, fer xarxa amb gent del seu barri. També s’ha constatat que contribueix a la reducció de l’absentisme escolar i que facilita les seves entrades a l’escola, pel fet que arriben més distesos i tranquils.
Un altre dels impactes centrals del Conciliabus és la seva tasca per avançar cap a una mobilitat sostenible, així com la reducció del trànsit: s’eviten desplaçaments en vehicles particulars, i això genera menys embussos en hores amb força tràfic al municipi, i també es redueix l’emissió de partícules contaminants.
Avaluació
Tipus
Interna
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El Concialibus ha assolit els seus objectius de partida, combinant un servei d’acompanyament que faciliti la conciliació familiar i una organització més corresponsable, amb la promoció d’un model de mobilitat sostenible i l’impuls de l’autonomia dels infants.
S’han recollit testimonis satisfactoris de les famílies participants, que destaquen l’efecte de la pràctica en el canvi d’hàbits cap a una rutina més sostenible. Es destaca la possibilitat d’arribar a l’escola sense haver d’utilitzar el cotxe i fer-ho de forma comunitària amb companys d’escola i veïns, així com la sensibilitat més gran envers l’emergència climàtica i la possibilitat d’alliberar hores de conciliació a les famílies, especialment a les dones que són les que socialment encara assumeixen un major pes d’aquesta responsabilitat.
Més enllà de l’assoliment dels objectius, és destacable la forma en com s’ha materialitzat el servei i la seva essència participativa.
Punts forts de la pràctica
Projecte molt participatiu: col·laboració estreta entre les famílies, l’escola, l’empresa gestora i l’Ajuntament
Facilitats que ofereix per la conciliació familiar
Impuls de la mobilitat sostenible
Beneficis pels infants: autonomia, sociabilitat
Eficàcia del servei, tenint en compte la complexitat
Punts dèbils de la pràctica
Hi ha molts agents implicats, amb naturalesa i motivacions diverses, i la coordinació entre tots requereix gran implicació per totes les parts.
Propostes de millora de la pràctica
Perfeccionar el treball en xarxa, coneixement millor els canvis previstos en mobilitat a la ciutat per tal d’adaptar amb antelació les rutes a possibles obres i altres imprevistos.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica té un potencial de rèplica clar: és una problemàtica generalitzada i alhora, el gruix dels recursos i metodologia aplicats també es poden trobar en altres municipis o àmbits.
Per tal de replicar la pràctica, es recomana reforçar una base d’organització participada que faciliti la coordinació necessària per al seu bon funcionament.
Mobilitat 35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del
medi ambient però també del desenvolupament
econòmic, la millora urbana i la salut de la
població. Les pràctiques recollides al BBP
mostren l'interès creixent per promoure l'ús
de la bici, del transport públic i per millorar la
seguretat vial.