En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Èxit escolar
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Xarxa MEI
Impulsant la cohesió entre els centres educatius
La xarxa Manresa Escoles Innovadores (MEI) és un espai obert a membres dels equips docents de tots els centres escolars de la ciutat per compartir reflexions pedagògiques, coneixements, bones pràctiques i, al mateix temps, propostes de millora a la ciutat. Cada curs escolar se celebren tres trobades que giren al voltant d’una temàtica concreta i en les quals participa un ponent a cada sessió.

Aquesta experiència es du a terme des de l’any 2020 amb la participació d’una trentena d'educadors/es provinents de trenta escoles diferents: des d’escoles bressol fins a centres d’infantil, primària i secundària, l'escola d'art, el conservatori de Música, l’escola d’adults i la d’educació especial. Arran d’aquestes sessions, els centres educatius adquireixen les eines i els coneixements necessaris per impulsar noves propostes educatives respecte a les temàtiques treballades. La creació d'aquesta xarxa ha tingut un paper clau en el desenvolupament de la cohesió i col·laboració entre diversos centres educatius del municipi, ja que ha facilitat espais de diàleg i d'intercanvi, i ha impulsat la creació de vincles entre els equips docents dels centres.
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
Èxit escolar
Data d'inici:
28/11/2024
Data de finalització:
22/05/2025
Província:
Barcelona
Municipi:
Manresa
Nombre d'habitants:
76570
Nombre de visites:
256
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Rosa Barrull
Càrrec:
Tècnica d'educació
Ens:
Ajuntament de Manresa
Lloc web:
Adreça electrònica:
rosa.barrull@ajmanresa.cat
Telèfon / Fax:
938752485
Adreça:
Crtra de Vic, 16 Manresa
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La Xarxa MEI (Manresa Escoles Innovadores) va néixer el gener del 2020 impulsada per la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Manresa per donar continuïtat a la tasca duta a terme entre el 2016 i el 2019 per la xarxa local d’Escola Nova 21. Aquest projecte va ser l’impulsor d’una xarxa cohesionada formada per escoles amb projectes educatius molt diferents que es retroalimenten entre elles.

Llavors amb la Xarxa MEI, es continua amb la labor que s’ha fet anys enrere i s’amplia la xarxa a totes les escoles restants del municipi, des d’escoles bressol fins a escoles d’adults, l’Escola d’Art, el Conservatori Municipal de Música i l’escola Jeroni de Moragas (Ampans).
Objectius de la pràctica
General:
- Treballar per la transformació educativa i la millora continua als centres d’ensenyament
- Avançar cap a una mirada més innovadora en el camp educatiu i aconseguir un major èxit escolar
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Equip docent de les escoles de Manresa
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Les fases del projecte són les següents:

Fase 1
La Tècnica d’Educació de l’Ajuntament, determina els objectius de la pràctica, el nombre de sessions i les temàtiques que es treballaran durant l’any. Per tal de dur-ho a terme, a l’inici de curs demana als centres educatius si tenen propostes de temes que els agradaria abordar durant les sessions. Les temàtiques tracten temes d’interès com la diversitat religiosa , la comunicació amb les famílies, l’IA o el foment de la llengua catalana, etc.

Fase 2
Una vegada planificades totes les sessions, escollits els ponents, les temàtiques, l’horari i l’espai on es portaran a terme, s’envia un correu electrònic a totes les escoles on se’ls dona tota la informació i se’ls hi convida a participar. Es demana als centres que vinguin com a màxim 1 o 2 docents representants.

Fase 3
L’execució de les sessions es desenvolupa de la següent manera: un/a ponent, imparteix una xerrada de dues hores aproximadament sobre la temàtica escollida, habitualment en un espai municipal. Una vegada finalitzada la intervenció, s’obre un espai per al debat i el diàleg entre els equips docents, afavorint l’intercanvi d’idees i la generació de sinergies col·laboradores. Finalment, en acabar les sessions, es comparteix amb els/les docents, la documentació que ha utilitzat el/la ponent per fer la xerrada.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ponents
Ciutadans
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Dinamitzen les sessions.
Professorat
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són els actors als qui va dirigit el projecte. Formen part de la xarxa MEI i participen en les sessions.
Regidoria d’Ensenyament
Administració local
Disseny
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Envia un correu electrònic als centres escolars per convidar-los a participar, amb tota la informació del projecte.
Tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Manresa
Administració local
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
És la creadora del projecte i que el lidera. Organitza les sessions.
Recursos econòmics
Total euros per període
500
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Els recursos econòmics van destinats a cobrir les despeses dels/les ponents i el refrigeri de cada sessió.
Recursos humans
Regidor d’Educació
1 cap de Secció
1 Tècnica d’Educació
Directors/es de les escoles del municipi
30-35 professors/es
3 ponents
Altres recursos
Espai municipal on es porten a terme les trobades.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
La Xarxa MEI funciona des de l’any 2020 amb representants dels centres educatius. Actualment, el nombre de participants en la xarxa és la següent:
- 5 escoles bressols municipals ( ve 1 representant de les 5) i 3 de la generalitat ( ve 1 representant de les 3 ).
- 13 centres públics i 2 de concertats d’infantil i primària.
- 1 institut escola públic d’infantil, primària i secundària.
- 5 centres concertats d’infantil i primera i secundària.
- 6 centres públics de secundària.
- 1 escola d’adults.
- 1 Escola Jeroni de Moragas ( Ampans centre d’educació especial).
- 1 Conservatori municipal de música.
- 1 Escola d’art.
- 1 EOI.
- 30-40 docents aproximadament.

Fins a enguany s’han realitat tres sessions per cada edició amb la intervenció d’especialistes. El curs 2023-2024 les temàtiques tractades han estat:
- Primera trobada: “La participació de les famílies als centres educatius”, dinamitzada per Anna Ramis. Es va portar a terme degut a la importància que té la implicació de les famílies amb l’escola en relació a l’èxit educatiu i la prevenció de l’absentisme i l’abandonament escolar.
- Segona trobada: “Conèixer la diversitat a l’aula” liderada per Clara Fons. Sota aquest títol es va posar de manifest la importància que els equips docents tinguin una formació bàsica sobre la diversitat religiosa a Manresa de manera que puguin conèixer i entendre millor com són els seus alumnes i així acompanyar-los adequadament i poder donar una millor resposta als reptes educatius i de convivència.
- Tercera trobada: “Escoles llegim en veu alta” amb la ponent Maria Gajas, que va exposar els beneficis de fomentar la pràctica de llegir en veu alta.

Per a cada xerrada es genera una documentació de suport del ponent que es compartida pels equipis docents.
Difusió de la pràctica
Des de l’Ajuntament es contacta tres setmanes abans, amb els centres per fer saber d’aquest projecte i l’horari, temàtica i lloc on es faran les sessions.
Impacte
La creació d’aquesta xarxa, ha contribuït significativament a enfortir la cohesió i la col·laboració entre els diferents centres educatius de Manresa. Les sessions que s’elaboren al llarg d’aquesta experiència, proporcionen un espai de diàleg i generació de vincles entre els docents dels centres escolars, promovent una xarxa educativa integrada i sòlida al municipi.

A l’acabar les ponències, els/les professionals tenen l’oportunitat d’intercanviar bones pràctiques i adquirir eines metodològiques i nous coneixements que traslladen i implementen als centres escolars. En conseqüència, s’impulsen noves propostes educatives respecte a les temàtiques treballades.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Manresa
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L’avaluació del projecte, és una qüestió que es vol implementar a les següents edicions, enviant un formulari al professorat, per valorar el funcionament del projecte. Tot i això, s'ha observat que al llarg dels anys, hi ha hagut una resposta positiva, ja que el professorat ha tingut una assistència persistent a les sessions, gràcies a la motivació que els hi genera formar-se sobre temes i problemàtiques diverses.

El retorn que acostuma a rebre el projecte és, que les temàtiques són de gran interès pels/les docents i arriben a les escoles amb més material i propostes de millora.

Finalment, s’ha observat que, en ser un projecte amb una llarga trajectòria, ha donat lloc a la creació d’una xarxa d’escoles, cada any més cohesionada.
Punts forts de la pràctica
El projecte proporciona un espai on s’ajunten molts docents d’escoles diverses.

L’assistència del professorat és estable a totes les sessions.
Punts dèbils de la pràctica
Poden sorgir certes dificultats en el moment de concertar la data de les sessions amb els centres escolars, perquè a vegades coincideixen amb altres obligacions prèvies.
Propostes de millora de la pràctica
Es té en consideració realitzar un històric de tot el que s’està portant a terme a totes les edicions del projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es tracta d’un projecte transferible, que es pot adaptar i implementar en altres municipis, segons els recursos monetaris, humans i nombre de centres escolars que disposen.
És una oportunitat per a promoure una xarxa educativa activa i compromesa amb la innovació pedagògica i millora de la ciutat, ja que es generen sinergies col·laboradores entre els centres educatius que esdevenen una xarxa educativa cohesionada que pot aportar grans beneficis a la comunitat educativa de les escoles i a tota la ciutadania.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.