En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Immigració
Cohesió social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Una mirada jove vers el racisme
Un projecte audiovisual per expressar-se
Davant de les experiències racistes que el jovent comparteix a l’Espai Jove, la Unitat de Joventut ha decidit desenvolupar un projecte audiovisual que permeti, a aquest col·lectiu, transmetre la seva experiència i punt de vista i, alhora, conscienciar la població del municipi. Per aquest motiu, ha ofert diversos cursos que assegurin coneixements audiovisuals i recursos d’expressivitat als participants i, gràcies al projecte BiblioLab de la Biblioteca Mercè Rodoreda del municipi, el jovent ha muntat un documental que s’ha difós en línia i una exposició a partir de fotografies i frases rellevants del vídeo que s’ha presentat al castell de Benedormiens de Castell d’Aro. Des d’aleshores, el material creat es manté en difusió per treballar la inclusió en instituts, acompanyat ara del material didàctic desenvolupat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat. D’aquesta manera, el projecte ha aconseguit desbordar els límits municipals i arriba a tots els instituts que estan interessats a treballar la inclusió des de les aules.
Àmbit:
Immigració
Subàmbit:
Cohesió social
Data d'inici:
03/02/2023
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Castell-Platja d'Aro
Nombre d'habitants:
10527
Nombre de visites:
300
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Marta Poyatos
Càrrec:
Educadora social de la unitat de joventut
Ens:
Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’agaró
Lloc web:
Adreça electrònica:
marta.poyatos@platjadaro.com
Telèfon / Fax:
691 675 143
Adreça:
Plaça mil·lenari, 17250, Platja d’Aro
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L’any 2015 l’ONU va marcar 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 2030) destinats a transformar el nostre món. L’objectiu 10 fa referència a la reducció de la desigualtat i dintre de les metes específiques hi ha la meta 10.2: “d’ara fins al 2030, potenciar i promoure la inclusió social, econòmica i política de totes les persones, independentment de la seva edat, sexe, discapacitat, raça, ètnia, origen, situació econòmica i altra condició.”

Tanmateix, persones usuàries de l’Espai Jove hi compartien haver estat descartats de processos selectius laborals o d’habitatge pel seu aspecte físic, que se’ls havia negat l’entrada en locals d’oci nocturn amb alguna excusa i altres actituds racistes. És davant d’aquesta realitat que es va decidir posar en marxa un taller de creació audiovisual per al jovent del municipi, on investigar i analitzar la interculturalitat i els seus valors i importància i a la vegada, donar visibilitat a les accions racistes quotidianes dins del municipi.
Objectius de la pràctica
General:
- Fer visible les quotidianitats del jovent, i del jovent racialitzat, dins del municipi
- Sensibilitzar l’entorn sobre el col·lectiu jove i de la importància d’aquest dins del municipi
- Exposar i difondre el material creatiu del jovent
Específic:
- Oferir al col·lectiu jove espais de creació
- Establir referents en diferents dispositius municipals entre el jovent
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El jovent que fa ús de l’Espai Jove (de 14 a 29 anys) i els instituts de Catalunya.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Per a dur a terme aquest projecte es van posar en contacte i van col·laborar amb el projecte BiblioLab de la Biblioteca Mercè Rodoreda, un espai de cocreació.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Amb l’objectiu de canviar la mirada cap al jovent racialitzat, l’Espai Jove del municipi desenvolupa diverses actuacions:

1. Formació prèvia
El 2021 s'inicia el projecte audiovisual per tal de treballar l’estigma que el jovent no feia res, però aquest es transforma per incloure l’estigma de pertànyer a ètnies diferents i poder compartir vivències. En aquest moment, es fan cursos de fotografia i altres pràctiques audiovisuals, també de teatre, entre d'altres, que donin eines al jovent per poder-se expressar.

2. Creació del material audiovisual
Amb els recursos adquirits, i gràcies al projecte BiblioLab de la Biblioteca Mercè Rodoreda, es fotografien i enregistren entrevistes al jovent del municipi, segons un guió preparat per abordar el racisme que pateixen.

3. Exposició
El març de 2024 es presenta l’exposició fotogràfica al castell de Benedormiens de Castell d’Aro i el documental, muntat a partir de les entrevistes, que ja s’ha començat a difondre. L’exposició es contextualitza amb material teòric creat per alguns membres del professorat de la Universitat de Girona.

4. Proposta de treball
Arran del documental, l’Associació de Mestres Rosa Sensat crea una proposta de treball pedagògic per poder treballar a les aules dels instituts. La Unitat de Joventut s’ocupa de presentar-lo a diversos centres per tal de difondre la creació del jovent i poder-hi treballar.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
La Unitat de Joventut i la Biblioteca Mercè Rodoreda
Associació de Fotografia Educant la Mirada
Entitats i associacions
Implementació
Organitzador
Associació de Mestres Rosa Sensat
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Professorat de la UDG
Ciutadans
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
A títol personal
Recursos econòmics
Total euros per període
3480
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró
Fons propis
03/02/2023
31/12/2024
3480
Recursos humans
1 educadora de Joventut
1 professional del BiblioLab
Altres recursos
Instal·lacions de l’Espai Jove, la Masia Bas, la Biblioteca Mercè Rodoreda, l’Antic Casino i el Castell de Benedormiens.
2 càmeres mirrorless fotografia i vídeo
4 objectius de fotografia i vídeo diferents
2 flaixos amb accessoris per sessions de fotografia
3 llums LED per a gravacions en vídeo amb diferents modificadors de llum
Diferents suports: trespeus, fons, reflectors...
2 micròfons sense fils
1 micròfon
1 gravadora d’àudio
Ordinador i un monitor
Programaris fotografia i vídeo
Targetes i disc dur
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Prèviament, es van oferir tres cursos al jovent voluntari enfocats a tenir més coneixements i informació de contextualització: Teatre jove (expressió), Taller de context i racisme i Curs exprés de referents del món de la fotografia amb mirada cultural. Hi van participar 15 persones.

En el desenvolupament del projecte, s’han entrevistat 22 persones d’entre 15 i 42 anys, a partir de les quals s’ha muntat un documental i una exposició de fotografies, amb un context teòric en què han participat diversos professors de la Universitat de Girona.

Posteriorment, l’Associació de Mestres Rosa Sensat ha preparat material didàctic per acompanyar el documental i treballar l’estigma racista als instituts.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Mostra de l'exposició
Presentació
23/03/2024
--------
RACISME.pdf
Quadríptic de l'exposició
Retolació i publicitat
01/03/2024
--------
Quadriptic-Mirada-jove-vers-el-racisme.pdf
Projecte del curs de fotografia
Projecte
01/01/2023
--------
PROJECTE CURS FOTOGRAFIA 2023.docx
Projecte del taller de joventut i racisme
Projecte
01/01/2023
--------
Taller joventut i educant la mirada proposta 2023 (1).docx
Difusió de la pràctica
Difusió en mitjans locals
Documental a Youtube
El material que ha preparat l’Associació de Mestres Rosa Sensat per treballar a partir del documental, es troba a El Punt de Lectura de l’associació.
Impacte
El jovent que ha participat en el projecte ha après a diferents processos, a ser més pròxims, a transformar la seva expressió i a tenir la llibertat per poder crear. Poder explicar el seu testimoni els resulta positiu per a processar la seva experiència, però també veuen favorable transmetre-la a través d’un documental per poder ajudar i acompanyar altres persones que passin per situacions similars.

Fruit de la seva participació, tres joves s’estan dedicant al món audiovisual, altres al teatre i a la integració social. També, des d’Ajuntament, ha repercutit en una major formació en diversitat i, a partir d’aquest projecte, n'han engegat d'altres en la mateixa línia. L’espai Jove ha rebut més jovent que vol explicar la seva història i la bretxa que es percebia entre joves i institució, i sobretot entre joves racialitzats i institució, s’ha empetitit.

Gràcies a la col·laboració de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que ha creat una proposta de treball a partir del documental, el projecte esdevé material per plantejar-se la mirada del col·lectiu nouvingut a les aules, també per vèncer la barrera de la lectoescriptura per aconseguir l’èxit escolar. El projecte, en general, és font de reflexió, tant en instituts, com al mateix Ajuntament i al municipi.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Castell d'Aro, Platja d'Aro i s'Agaró
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El projecte ha aconseguit oferir al col·lectiu jove espais de creació per muntar un documental. A través d'aquest, han visibilitzat les quotidianitats del jovent racialitzat dins del municipi i l’han desetigmatitzat. I no només dins del municipi, sinó també més enllà, gràcies al material de treball que difon i proposa l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Institucionalment, s’ha aconseguit establir referents municipals entre el jovent en diferents dispositius.
Punts forts de la pràctica
La visibilitat del projecte esdevé un reflex de les mancances com a societat a l’hora d’acollir. N’és un altaveu.

El projecte és un exemple per a altres iniciatives a altres municipis que tinguin una situació similar.

El fet que siguin els mateixos ciutadans, en aquest cas el jovent del municipi, els que expressen, en primera persona, aquesta problemàtica.
Punts dèbils de la pràctica
Mentre que el documental és molt fàcil de difondre, gestionar el trasllat de l’exposició és més complicat i encara no s'ha trobat una manera àgil de fer-ho.

La creació del material audiovisual es va allargar molt en el temps i, tot i que al principi hi havia quinze joves implicats, al final alguns eren fora del municipi per estudiar o altres qüestions. Malgrat tot, han seguit el projecte i van visitar l’exposició.
Propostes de millora de la pràctica
Trobar una manera àgil de gestionar el trasllat de les fotografies de l’exposició.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta proposta es pot dur a terme a qualsevol altre municipi en una situació similar.
Immigració
35 pràctiques
La immigració ha estat un assumpte prioritari a les agendes municipals dels darrers anys. El BBP recull algunes de les experiències exitoses en matèria d'acollida als nouvinguts, de gestió de la diversitat cultural i esforços per la inclusió i cohesió social dels territoris.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.