En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Comerç
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Base de dades d'activitats econòmiques del municipi
Iniciativa que actualitza la base de dades d'activitats econòmiques del municipi amb l'objectiu de confirmar la informació referent a les empreses ja existents i detectar activitats de baixa i d'alta. Tot aquest procés es realitza mitjançant qüestionaris on queden reflectides dades socials i econòmiques, i dades sobre TIC's, prevenció de riscos laborals, inserció laboral i formació, i la seva posterior codificació. Aquesta base de dades es pot consultar al portal web www.lesfranqueses.cat, a través del Directori d'Empreses. Hi ha prop de 800 entrades, que inclouen activitats econòmiques diverses. A més, es pot obtenir el número de telèfon i el de fax, la pàgina web si en té, el codi postal i el nucli o polígon on es troba la firma.
Àmbit:
Comerç
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2004
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Nombre d'habitants:
19023
Nombre de visites:
1735
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Montse Aliberch Goula
Càrrec:
Cap de l'Àrea de Dinamització Econòmica
Ens:
Ajuntament de Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
montse.aliberch@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
938443040
Adreça:
Camí antinc de Vic, 10
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'11 d'octubre de 2002 el Consell de Ministres va donar llum verda a la tramitació parlamentària del projecte de llei que reformava el finançament local. Un dels punts centrals era la supressió de l´IAE per a tots aquells empresaris i autònoms que facturessin menys d'un milió d'euros l'any. També hi havia modificacions en l'impost de béns immobles (IBI), tribut que els ajuntaments podrien incrementar fins a l'1,65% en les vivendes desocupades, amb la finalitat de compensar la reducció dels ingressos municipals que suposaria la supressió de l'IAE.

El govern calculava que uns 2 milions de contribuents a tot l'Estat deixarien de pagar l'IAE, que ja no tindria en compte el nombre de treballadors de l'empresa per afavorir la creació d'ocupació. Per compensar la disminució dels ingressos dels ajuntaments, l'Estat cediria una part de la seva recaptació general –IVA, IRPF i impostos especials– a les poblacions de més de 100.000 habitants. Així mateix, el nou model preveia impulsar exempcions fiscals per als vehicles utilitzats per persones amb mobilitat reduïda i permetia que els consistoris bonifiquessin els automòbils que fessin servir carburants i motors respectuosos amb el medi ambient.

Les entitats municipals van qualificar la proposta de precipitada i es van mostrar preocupades per la pèrdua de recaptació en les localitats més petites. D'aquesta manera es van pronunciar l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), si bé aquesta darrera ho va fer amb matisos, donada la seva nodrida representació d'alcaldes del PP. En tot cas, amb la desaparició de l'IAE, els ajuntaments perdien entre el 40% i el 60% dels ingressos per aquest concepte i les corporacions locals temien que el 2003 haguessin de tancar els pressupostos amb dèficit si el govern espanyol no establia mecanismes compensatoris clars.

Per altra banda, els ajuntaments perdien informació sobre les activitats econòmiques del municipi. És per aquest motiu que les Franqueses del Vallès, que compta amb 18.000 habitants amb 1.000 activitats econòmiques registrades, va impulsar aquest projecte. Amb la “desaparició” parcial de l'IAE era complicat portar un control de les diferents activitats del municipi, detectar les seves necessitats o identificar els sectors econòmics de la població. Gràcies al Banc de dades d'activitats econòmiques és possible conèixer la situació econòmica una mica millor.
Objectius de la pràctica
General:
- Conèixer el teixit empresarial del municipi tan a nivell de la seva activitat com de la seva situació en quan a prevenció de riscos laborals, TIC's, necessitats de formació, demandes laborals.....
Específic:
- Millorar la competitivitat del teixit empresarial del municipi.
- Crear un espai d'intercanvi entre l'Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament i les empreses del municipi.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Empresa externa i l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Mixta
No Participativa
Administració local
Nom dels documents de diagnosis:

- Estudi de sensibilització em matèria de riscos laborals.
- Situació de les TIC's a les empreses.
- Teletreball.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Totes les activitats econòmiques del municipi, des de les que realitza el treballador autònom a les que realitza l'empresa de més de 200 treballadors. En total, unes 1.076 activitats econòmiques registrades.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Un dels apartats de l'Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament de les Franqueses és el de Serveis a les Empreses i dins d'aquest hi ha l'actualització de la base de dades.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
L'Ajuntament de les Franqueses del Vallès porta a terme una prospecció d'empreses per conèixer i analitzar la situació i la realitat empresarial del municipi.

El projecte, que es va iniciar el 2004 amb la fase de planificació, elaboració del qüestionari i quantificació de les empreses per sectors, està pensat per recollir dades i informació de les empreses i comerços, conèixer l'estructura dels treballadors i detectar les necessitats que puguin tenir, principalment.

Periòdicament, es realitzen a totes les empreses i comerços unes enquestes que serveixen per treure tota una sèrie de dades i resultats quantitatius i qualitatius que posteriorment seran tractats i serviran per realitzar futures actuacions de suport i acompanyament al teixit empresarial.

En total hi ha tres models de qüestionaris. Un que serveix per actualitzar les dades dels comerços i empreses ja registrats a la base, un altre que ens informa de les dades econòmiques, sector, riscos laborals i formació; i un tercer, més específic, sobre la prevenció dels riscos laborals.

En la primera visita els tècnics municipals visiten in situ a l'empresa o comerç en qüestió. En la fase d'actualitzar dades només s'envia un qüestionari que ha de ser retornat per l'empresa o comerç.

Un cop comptabilitzades totes les respostes dels qüestionaris de tots els agents consultats, es pot determinar quins són els sectors econòmics més importants a les Franqueses del Vallès; la mitjana de treballadors per empresa; la formació del personal laboral; l'implementació de les TIC al municipi; etc.

Els objectius que es persegueixen amb aquesta diagnosi són detectar el grau d'impacte de la situació econòmica actual entre les empreses del municipi; recollir necessitats i demandes dels empresaris; donar a conèixer els serveis de l'Àrea de Promoció Econòmica i, a la vegada, actualitzar la base de dades municipal per fer potenciar els canals de col·laboració i relació entre empreses, comerços i Ajuntament.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Empreses i comerços de les Franqueses del Vallès
Empresa
Totes
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participen en la base de dades d'activitats econòmiques.
Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
75000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El projecte està finançat per l'Ajuntament i la Generalitat de Catalunya que promou la contractació d'agents d'ocupació i desenvolupament locals.

Els AODL són tècnics, titulats superiors o de grau mitjà, que treballen a temps complet en un projecte de desenvolupament local impulsat pels ens locals o per entitats dependents o vinculades a una administració local.

El període de finançament del projecte és de tres anys. El total anual és de 25.000 € però l'AODL no només es dedica a prospecció, té altres tasques encomanades. Aproximadament el 20% del seu temps el dedica a prospecció.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Fons propis
01/01/2007
01/01/2009
60000
Generalitat de Catalunya
Subvencions públiques
01/01/2007
01/01/2009
15000
Recursos humans
- 1 Agent d'ocupació i desenvolupament local
- Les tasques de suport administratiu, coordinació i direcció del personal de l'Àrea de Desenvolupament Local de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- La realització dels tres qüestionaris que serveixen per recollir tota la informació del projecte. Un de general per extreure dades socials i econòmiques de cada actor, un que s'utilitza per la actualització de la base de dades i un per conèixer les necessitats dels actors en la matèria de prevenció de riscos laborals.

- La base de dades de les activitats econòmiques del municipi té prop de 800 entrades, classificades per sectors (agrícola, indústria, construcció, comerç al detall, professional i artistes, serveis no detallats i altres) i es pot consultar des de la pàgina web del municipi. De cadascuna de les entrades es pot obtenir el telèfon i el fax, la pàgina web si en té, el codi postal i el nucli o polígon on es troba la firma.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Qüestionari General
Formulari
Indefinida
Sí disponible
_QÜESTIONARI-Empreses.doc
Qüestionari Prevenció
Formulari
Indefinida
Sí disponible
_QÜESTIONARI-prevenció.doc
Qüestionari Actualització
Formulari
Indefinida
Sí disponible
_QÜESTIONARI-actualització.doc
Difusió de la pràctica
Es pot connsultar a la pàgina web de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès entrant al Directori d'Empreses.
- http://www.lesfranqueses.cat/Municipi/Directori_dempreses.htm
Impacte
Gràcies a la creació i la constant actualització de la base de dades, l'Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament disposa d'una bona eina per conèixer les característiques i les necessitats de les empreses i comerços, i amb això, pot adequar les seves accions i propostes a millorar el teixit empresarial i comercial del municipi.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Àrea de Dinamització Econòmica de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Possibilitat d'accedir a la base de dades de les empreses que han autoritzat la seva publicació, a través de la pàgina web de l'Ajuntament.
Punts forts de la pràctica
Coneixement de primera mà de les activitats del municipi, les seves inquietuts, necessitats, etc.
Punts dèbils de la pràctica
Es necessita un treball constant i prolongat en el temps. Si no hi ha un seguiment acurat la base de dades pot quedar desfasada ràpidament.
Comerç
39 pràctiques
El comerç municipal és un sector estratègic pel desenvolupament econòmic, però també és clau per la millora urbana i la cohesió social. Les experiències municipals d'aquests anys es caracteritzen per promoure la modernització i la promoció del comerços de proximitat, la implicació del teixit comercial en la gestió i la sensibilització ciutadana per donar suport al comerç local mitjançant campanyes de difusió.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.