En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Salut pública
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Programa Nit Segura
El programa Nit Segura difon materials de salut per a la prevenció i reducció dels riscos associats al consum de substàncies. Es porta a terme des d'alguns locals d'oci nocturn de la ciutat de Rubí. Es realitzen campanyes informatives i de conscienciació i té com a objectius desenvolupar estratègies per a la promoció de la salut dels joves i per al foment de conductes de reducció de riscos en relació al consum de drogues; optimitzar els esforços realitzats per part dels locals d'oci nocturn per tal de millorar-los; promoure una marca de qualitat que incorpori els establiments que participen en el projecte i obrir portes d'interlocució entre promotors privats i els diversos representants de l'Ajuntament, per a la solució directa i dialogada dels possibles conflictes que puguin aparèixer derivats de l'entesa a la què han d'arribar per a la implementació del programa.
Àmbit:
Salut pública
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2007
Data de finalització:
01/03/2010
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1462
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Ma José Álvarez Contero
Càrrec:
Tècnica de Salut
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
mjac@ajrubi.es
Telèfon / Fax:
935887000 ext. 4205
Adreça:
C/General Prim, 33-35, 2n pis
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Les principals substàncies que es consumeixen a la ciutat són (en aquest ordre): tabac, alcohol, cànnabis i cocaïna. En menor mesura, també es consumeixen d'altres vinculades al consum recreatiu.
El consum de tabac sembla començar entre molts adolescents entre els 12 i els 13 anys. El cànnabis i d'alcohol, per la seva banda, pot estar iniciant-se entre els 14 i els 15 anys. El de cocaïna comença a edats posteriors.
L'ús de substàncies es produeix, sobretot, per la nit i durant els caps de setmana; i cada vegada és més freqüent entre els joves que el dijous representi l'inici del cap de setmana.
Una part important dels promotors privats d'oci nocturn de Catalunya no senten els programes de Nit Segura com a un element propi de servei als clients sinó, contràriament, com una amenaça a la supervivència del propi negoci. D'aquí se'n conclou que la millor manera de superar la sensació de perill viscuda per part dels promotors i, per tant, d'incorporar els programes de Nit Segura en els espais privats, és mitjançant la creació de canals específics a través dels quals els promotors puguin apropiar-se de les activitats, tot concebent-les com a propostes de millora del servei que ofereixen als seus clients.
Aquest programa, impulsat pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, promou la creació de taules participatives municipals formades per establiments (Restaurant la Parra, Cerveseria Santa Fe, Chapeau, Pub St. Patrick's), representants municipals (Servei de Joventut, Servei de Salut Pública, Policia Local, COS) i un expert en drogodependències, en mediació i en direcció de grups participatius, contractat pel Departament de Salut per desenvolupar de manera conjunta propostes concretes per millorar l'oci nocturn de la ciutat.
Objectius de la pràctica
General:
- Promoure iniciatives de salut pública en espais d'oci nocturn per tal de prevenir i reduir riscos al voltant del consum de substàncies.
Específic:
- Obrir una via de col•laboració i diàleg entre l'Ajuntament i els establiments d'oci nocturn.
- Millorar la qualitat de l'oci nocturn que s'ofereix a la població.
- Resoldre els problemes en matèria de salut que es poden trobar treballadors i clients.
- Fer arribar a la població informació sobre el perjudicis del consum de drogues en l'ambient on es prenen.
- Posar en marxa campanyes de conscienciació per arribar a un grup de població al que es difícil accedir.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Spora Sinergies
Interna
No Participativa
Empresa
126diagnostico.doc
Diagnòstic transversal de l'oci nocturn a Rubí en relació al consum de substàncies psicoactives. Plataforma Local Nit Segura de Rubí, abril 2008.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població de Rubí, majors de 18 anys.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està vinculada al Pla Municipal de Prevenció de Drogues i al Pla Municipal de Salut.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El Servei de Salut Pública de l'Ajuntament de Rubí intervé en l'organització i el finançament d'aquest projecte. El CAS Rubí i el Servei de Joventut són col•laboradors. Les polítiques i estratègies específiques de salut pública destinades al jovent, han de sorgir dels coneixements específics dels tècnics de joventut i/o drogodependències de les administracions locals i municipals. L'Ajuntament és l'encarregat de dissenyar i distribuir els distintius pels establiments que col•laboren així com de realitzar els cursos de formació per a professionals de l'oci nocturn adherits al programa (dispensació de begudes alcohòliques i primers auxilis).

El Gremi Empresarial d'Hostaleria de Rubí s'encarrega de promoure, entre els seus associats, l'adhesió al conveni a través dels mitjans que considera oportuns. L'empresa CEPS realitza els cursos de formació per als establiments.

Els locals d'oci nocturn s'encarreguen de la difusió dels materials de salut i col•laboren en el control del consum de substàncies il•legals als seus establiments i els promotors privats fan les intervencions de reducció de riscos, així com les accions de formació del personal, han de ser permeses i fins i tot estimulades pels empresaris del sector.

Els agents de les diferents policies locals es troben a primera línia i fan un seguiment dels locals mitjançant les directives legals que apunten en aquest sentit. També dissenyen i implementen un curs de seguretat i emergències i realitzen assessorament en matèria de seguretat i normativa.

Un mediador de l'empresa Spora Sinergies s'encarrega de la gestió dels conflictes i de dinamitzar les trobades de la Plataforma Local. Realitza tasques de consultoria i mediació i és expert en conducció de grups.

En general, en el desenvolupament del Programa Nit Segura, es poden diferenciar les següents fases i línies d'actuació:

Fase de Disseny.
- Creació del grup local de treball per al desenvolupament del Programa Nit Segura, format per l'Ajuntament i els locals d'oci nocturn.
- Creació de la Plataforma Local de treball i d'intercanvi (presencial i virtual) per al desenvolupament d'intervencions adaptades a les especificitats pròpies del municipi.
- Desenvolupament de diagnòstics de les problemàtiques d'aplicació de programes de salut pública en espais festius i d'oci nocturn.

Fase d'Implementació.
- Consolidar estratègies locals d'intervenció a partir dels diagnòstics desenvolupats pels agents implicats en cada àrea.
- Elaboració del Conveni de Col•laboració Nit Segura, consensuat entre els diferents agents locals per a l'aplicació de programes específics de Nit Segura.
- Formació dels treballadors dels establiments.
- Posada en marxa de campanyes informatives i de conscienciació.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Rubí (Servei de Salut Pública, CAS Rubí, Servei de Joventut)
Administració local
Totes
--------
CEPS
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Diputació de Barcelona
Administració local
Totes
Recursos financers (finançador)
Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Totes
Impulsor
Gremi Empresarial d'Hostaleria de Rubí
Altres
Totes
Col·laborador
Locals d'oci nocturn
Empresa
Totes
Participant
Promotors privats d'oci nocturn
Altres
Totes
Col·laborador
Responsables de seguretat ciutadana dels municipis
Administració local
Totes
Col·laborador
Spora Sinergies
Empresa
Totes
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
15.000 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
És una xifra total, anual.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubí
Fons propis
01/01/2008
01/01/2009
10.000 euros
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2009
5.000 euros
Recursos humans
-1 tècnica de l'Àrea de Salut Pública.
-2 tècniques de l'empresa CEPS per a la realització dels cursos de formació per als establiments d'oci nocturn.
-Un mediador de l'empresa Spora Sinergies.
-Agents de la Policia Local.
Altres recursos
- Materials i expositors cedits per la Generalitat de Catalunya.
- Materials editats per l'Ajuntament de Rubí.
- Sala de reunions de l'Àrea de Servei a les Persones.
- Bar St. Patrick's.
Normes i mecanismes de participació implementats
S'ha utilitzat una metodologia coneguda com a Investigació Acció Participativa (IAP). És conduïda per l'equip de Spora Sinergies, consultora psicosocial experta en processos de recerca participativa i amb experiència en l'àmbit de la reducció de riscos en els usos de substàncies psicoactives en espais d'oci nocturn.
La IAP és una metodologia d'intervenció social pròpia de la psicologia social comunitària, ja que és un corrent de pensament i acció que sorgeix en paral•lel als desenvolupaments d'aquesta subdisciplina i que fa èmfasi en el fet que les persones que estan afectades per problemes socials han de ser protagonistes de la solució d'aquests. Per tant, el disseny, execució i avaluació dels programes i accions es fa a partir del diàleg entre els què intervenen i els membres de la comunitat.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
De la implementació del Programa Nit Segura, se'n deriven els següents productes:

- Desplegables, estalvis, penja-mòbils i distintius.
- Actes de reunions, elaborades per la empresa Spora Sinergies. Són documents consensuats de compromís entre els diferents agents locals per a l'aplicació de programes específics de Nit Segura.
- Document de diagnosi (Diagnòstic transversal de l'oci nocturn a Rubí en relació al consum de substàncies psicoactives. Plataforma Local Nit Segura de Rubí, abril 2008).
- Conveni de Col•laboració Nit Segura, entre l'Ajuntament de Rubí i els establiments d'oci nocturn de Rubí, per implantar el Programa Nit Segura, del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.
- Plataforma local de treball i d'intercanvi per al desenvolupament d'intervencions adaptades a les especificitats pròpies del municipi.
- Plataforma virtual d'intercanvi d'experiències de Nit Segura en el territori català, amb capacitat de relacionar les necessitats locals amb els dissenys sectorials.
- Marca de qualitat que incorpora els locals d'oci nocturn de Rubí que s'adhereixen a la plataforma.
- Pàgina web: www.nitsegura.com.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Rubí Notícies, anunci Nit Segura
Retolació i publicitat
19/12/2009
Sí disponible
19 12 08 RubiNoticies_AnunciNitSegura.pdf
Posagots
Retolació i publicitat
11/03/2009
Sí disponible
11 03 09posagots revers.pdf
Conveni de Col.laboració Nit Segura
--------
01/01/2009
Sí disponible
CONVENI COLLABORACIÓ NIT SEGURA definitiu.doc
Desplegable
Retolació i publicitat
22/12/2008
Sí disponible
22 12 08desplegable.pdf
Diari de Rubí, anunci Nit Segura
Retolació i publicitat
18/12/2008
Sí disponible
18 12 08 DiarideRubi_AnunciNitSegura.pdf
Programa Nit Segura
Memòria
01/01/2008
Sí disponible
Memòria Programa Nit Segura_08_09.pdf
Placa establiment col.laborador
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
PLACAOK.pdf
Penjamòbil
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
penjamobil.JPG
Proposta Nit Segura a Rubí
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Proposta Nit Segura Rubí.II.doc
Adhesiu
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
adhesiu.pdf
Difusió de la pràctica
- Premsa local i municipal: diari de Rubí, Rubí notícies.
- Desplegables i altres materials als establiments d'oci nocturn.
- S'han realitzat rodes de premsa i s'ha publicitat informació a diferents diaris del municipi per tal de presentar el programa.
Impacte
S'ha obert una via de comunicació entre els establiments, l'Administració i la Policia Local, gràcies al procés de mediació realitzat per l'empresa Spora Sinergies.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Encara no ha finalitzat l'experiència i, per tant, no es pot realitzar l'avaluació però sí que fins el moment aquest programa pilot ha assolit tots els objectius inicials, gràcies en part al procés de comunicació entre establiments d'oci nocturn i administració, afavorits per l'actuació del mediador de l'empresa Spora Sinergies.
Punts forts de la pràctica
La figura del mediador en el procés de diàleg amb els establiments d'oci nocturn.
Punts dèbils de la pràctica
Els interessos dels establiments no coincideixen del tot amb els objectius d'aquest programa pilot i va ser necessari obrir un pont de diàleg i comunicació entre aquests, l'administració i la policia local.
Propostes de millora de la pràctica
Continuar la implementació del projecte a la resta de locals d'oci nocturn de la ciutat.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest programa es podria implementar en altres municipis on les necessitats d'informar i prevenir el consum de substàncies psicoactives, vindrien a ser les mateixes que les detectades al municipi de Rubí.
Salut pública
79 pràctiques
La protecció i promoció de la salut tenen una llarga tradició als governs municipals. Al Banc, es recullen algunes experiències exitoses de models integrals de salut, de prevenció de riscos ambientals i d'accions vinculades als hàbits saludables, la prevenció d'addiccions i la millora de la salut mental de la població.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.