En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Salut pública
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Pla C17
Pla supramunicipal de prevenció de drogodependències i promoció d'hàbits saludables
El Pla C17 té l'objectiu de prevenir les drogodependències i potenciar els hàbits saludables a la comarca de l'Alt Vallès Oriental. Per aconseguir-ho, ofereix un recurs entre els diferents municipis que faci un abordatge integral del consum de drogues entre els joves, que realitzi actuacions de prevenció i de reducció de riscos i danys, i que promogui hàbits saludables vinculats amb la sexualitat i l'alimentació, adequant-se a les necessitats específiques de cada municipi. Es preveu disminuir el nombre de joves consumidors i les quantitats totals del consum, retardar les edats d'inici del consum i reduir l'ús problemàtic d'aquestes substàncies o bé minimitzar les seves conseqüències.
Àmbit:
Salut pública
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/10/2005
Data de finalització:
31/12/2010
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Garriga (La)
Nombre d'habitants:
34495
Nombre de visites:
1745
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Carla Fernández Pedrosa
Càrrec:
Coordinadora tècnica
Ens:
Franqueses del Vallès (Les)
Lloc web:
Adreça electrònica:
carla@c17.cat
Telèfon / Fax:
680520899
Adreça:
Franqueses del Vallès (Les)
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Per tal de posar en funcionament el Pla C17 es va fer una aproximació a la realitat que envolta a l'Alt Vallès Oriental en relació a les drogodependències. En aquell moment van destacar quatre valoracions:
- Augment significatiu de les poblacions d'aquests municipis en els últims anys, una gran part procedent de Barcelona i àrea metropolitana.
- La intrínseca realitat de les drogues: complexa i canviant, es necessitaven actualitzacions constants i diverses.
- Una informació confosa i difusa sobre drogues.
- Demanda social, per part d'educadors i pares, entre d'altres, d'abordament d'aquesta realitat des de les inquietuds i la necessitat d'informació.

Des dels Serveis Socials de primària i els Serveis de Salut es van detectar situacions puntuals d'us, abús o dependències de drogues. Aquests casos detectats ja tenien una patologia a tractar al CAS de referència de la zona, i es feien seguiments des de la xarxa de serveis sanitaris i socials municipals.

Al document base del Pla C17 ja es feia palès que el baix nombre de casos atesos no tenia perquè ser un indicador del consum problemàtic real. Els casos que arribaven als serveis de primària eren freqüents i, en tot cas, acompanyaven patrons de policonsum molt diferents a feia 10 anys. S'evidenciava la necessitat d'establir nous models de tractament en aquests serveis especialitzats i un continu reciclatge de tots els professionals relacionats.

Els instituts d'educació secundària van multiplicar la seva demanda de fons per afrontar el que era una obvietat entre els seus adolescents: les substàncies eren al seu abast i es necessitaven recursos per abordar-les en l'àmbit educatiu.
A més, el flux de nou vinguts era una realitat comuna, amb un alt percentatge procedent dels diferents barris de Barcelona. Tot i que ja era discutit que les drogues són pròpies únicament d'una realitat urbana, a l'Alt Vallès Oriental, com a moltes comarques catalanes, es donava la mateixa realitat.

D'altra banda, els estudis en aquell moment sobre l'ús de drogues al país ens indicaven que cada cop hi havia més consum d'estupefaents i s'avançava l'edat d'iniciació.

Els diferents tècnics municipals van constatar al territori nombroses accions i propostes de treball amb una clara vocació preventiva. Van veure que aquestes es donaven en el següent context:
- Moltes vegades, era una programació reactiva. Algú ho sol•licitava, i es proporcionava.
- Els departaments o àrees que treballaven en el tema eren plurals: ensenyament, sanitat, joventut, serveis socials, serveis d'esport, cultura, governació. Sovint, actuacions sense connexió o, en el millor dels casos, coordinades gràcies a les inèrcies comunicatives que es donaven entre els departaments.
- Tothom feia, però reconeixent que no hi arribava. Cada àrea o departament té altres àmbits d'actuació en el seu sector. Tot i que les dades indicaven l'urgent necessitat d'actuació i el sentit comú parlava de planificació, recursos, prioritats, etc., no tenien una organització que hi fes front.
- La mobilitat dels joves era una evidència. Les accions localment ideades i programades es quedaven curtes. Era necessari un pla més enllà del municipi que aportés més globalitat a les accions i arribés a més zones del territori.

En síntesi, ja existien projectes de prevenció de drogues i promoció d'hàbits saludables que s'executaven a partir de diversos agents. La creació del C17 va sorgir de la necessitat de proposar una mateixa línia d'intervenció per tal de garantir l'existència d'estratègies i actuacions globals al territori.
Objectius de la pràctica
General:
- Reduir el consum de drogues.
- Promoure hàbits saludables sobre sexualitat i alimentació entre els joves.
- Oferir informació, formació i assessorament a tots els agents dels municipis al voltant de temes relacionats amb la prevenció de les drogodependències i la promoció dels hàbits saludables.
Específic:
- Disminuir el nombre de consumidors i les quantitats totals de consum.
- Retardar les edats d'inici de consum.
- Disminuir l'ús problemàtic i/o minimitzar-ne les conseqüències.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntaments de l'Ametlla del Vallès, les Franqueses del Vallès, la Garriga, el Figaró-Montmany i Tagamanent
Interna
No Participativa
Administració local
Professionals de l'Àrea de Joventut i dels Serveis Socials i Salut de l'Ametlla del Vallès, les Franqueses del Vallès, la Garriga, el Figaró-Montmany i Tagamanent, van realitzar durant els mesos de juliol a setembre de 2004 i posteriorment fins a gener de 2005, el diagnòstic de necessitats i l'anàlisi del territori.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Adolescents i joves de l'Ametlla del Vallès, les Franqueses del Vallès, la Garriga, el Figaró-Montmany i Tagamanent.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Els quatre anys que el Pla C17 porta en funcionament ha rebut suport tècnic del Consell Comarcal d'Osona i del Consell Comarcal del Pla de l'Estany, així com del Pla de prevenció de drogues de Granollers en relació a diferents programes o projectes que s'han dut a terme des del C17.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Els professionals de joventut, serveis socials i salut de l'Ametlla del Vallès, les Franqueses del Vallès, la Garriga, el Figaró-Montmany i Tagamanent, durant els mesos de juliol a setembre de 2004 i posteriorment fins a gener de 2005 es van reunir per valorar la conveniència d'un Pla d'intervenció en el consum de drogues que s'adeqüés a les necessitats i especificitats de l'Alt Vallès Oriental i al mateix temps de cada municipi.

A partir d'aquest procés de col•laboració es va elaborar un document base, una proposta tècnica intersectorial o transversal, presentat al mes de setembre de 2004 a tots els regidors de les àrees de benestar social, salut i joventut dels municipis implicats. Cada territori va acordar que hi hagués una reserva pressupostària pel 2005 destinada al Pla supramunicipal de prevenció de drogodependències i hàbits saludables de l'Alt Vallès Oriental.

Paral•lelament, es van potenciar els contactes existents amb la Diputació de Barcelona i l'Òrgan Tècnic de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya, els quals, poden, amb el seu suport, dotar aquesta iniciativa de la qualitat que requereix.

Fruit d'aquest procés de treball entre els municipis, a mitjans d'octubre de 2005, es va iniciar el Pla supramunicipal de prevenció de drogodependències i hàbits saludables de l'Alt Vallès Oriental previst fins a finals del 2010.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Figaró-Montmany
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de Tagamanent
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de l'Ametlla del Vallès
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de la Garriga
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de les Franqueses del Vallès
Administració local
Totes
Impulsor
Consell Comarcal del Vallès Oriental
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Diputació de Barcelona
Administració autonòmica
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
SPOTT
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Òrgan Tècnic de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Diagnòstic
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
246.000€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntaments
Fons propis
01/01/2008
01/01/2010
123.000 €
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2010
119.310 €
Consell Comarcal del Vallès Oriental
Subvencions públiques
01/01/2008
01/01/2010
3.690 €
Recursos humans
- 1 tècnica.
- 1 psicòloga per a l'estand C17.
- 3 experts per a xerrades.
- 1 monitor per al servei de bus nocturn C17.
- 10 entitats, empreses, etc., per prestar serveis al Pla.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Atenció individualitzada i assessorament a adolescents, joves, mares i pares, familiars i professionals.
- Tarda jove C17: assessorament i atenció individualitzada al voltant de les drogues, la sexualitat i la promoció d'hàbits saludables als centres de joves.
- Estand informatiu en activitats d'oci nocturn (atenció individualitzada sobre drogues i hàbits saludables, distribució de preservatius i material preventiu del consum de drogues).
- Coordinació de casos i seguiment amb serveis socials.
- Campanyes divulgatives i accions de sensibilització social.
- Formació als professionals dels recursos municipals.
- Programa per a menors d'edat, de mesures educatives alternatives a la sanció administrativa per consum o tinença de drogues a la via pública segons la llei 1/92.
- Xerrades i tallers de prevenció i promoció a IES, casals de joves, mares i pares, etc.
- Servei de bus nocturn C17: recurs per a joves per tal que puguin desplaçar-se als esdeveniments dels municipis del Pla i d'altres municipis i no haver de conduir els seus propis vehicles sota els efectes de l'alcohol o altres drogues.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell bus nocturn C17
Retolació i publicitat
01/03/2009
Sí disponible
busNocturnC17_FINALcanvi II.JPG
Díptic informatiu de les tardes joves C17
Retolació i publicitat
01/01/2009
Sí disponible
Díptic C-17 BO (2).pdf
Pla Supramunicipal de Prevenció de Drogodependències
Projecte
01/01/2008
Sí disponible
document base C17 - 2009.pdf
Difusió de la pràctica
Difusió de les activitats realitzades pel Pla C17 a la premsa (notícies concretes d'activitats, projectes realitzats...), a canals de televisió comarcals (notícies concretes de formacions, projectes realitzats...), a Ràdio Silenci (de la Garriga), a pàgines webs dels municipis, a butlletins i a agendes o revistes pròpies de cada municipi.
També s'ha elaborat material divers de difusió:
- Díptic informatiu.
- Iman per a la nevera amb les dades de contacte del C17.
- Díptic informatiu de les tardes joves.
- Cartell de difusió de la tarda jove.
- Calendari 2009.
- Estalvis amb informació del Pla i del Bus Nocturn C17.
- Horaris del bus nocturn C17.
- Cartells del bus nocturn C17.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
La tècnica municipal del Pla
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
- S'ha consolidat un recurs especialitzat com és el Pla C17 per treballar amb una línia d'intervenció que garanteix l'existència d'estratègies i actuacions globals als municipis adaptant-se a les necessitats i característiques concretes dels mateixos.
- Es treballa la prevenció del consum de drogues entre els adolescents i joves del municipi.
- Es promocionen hàbits saludables sobre sexualitat i alimentació.
- S'ofereix informació, formació i assessorament a tots els agents dels municipis en relació a temes sobre prevenció de les drogodependències i promoció dels hàbits saludables.
Punts forts de la pràctica
- Proximitat i coordinació de la tècnica del pla amb els recursos de les xarxes municipals i els seus professionals.
- Proximitat de la tècnica del pla amb els joves del territori, duent a terme gran part de les intervencions i/o activitats ella mateixa.
- Execució de part de les activitats i/o intervencions en els espais propis de trobada dels joves i en horaris nocturns.
Punts dèbils de la pràctica
Necessitat de més recursos tècnics.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Altres municipis que no tinguin cap pla de prevenció de drogues poden implementar-ne un de característiques similars al C17. Una de les possibles dificultats és que no existeixi un interès polític i, per tant, que no es doni suport per a la seva realització. Una altra dificultat ve donada pel fet que no existeixen recursos econòmics per poder contractar un tècnic especialista i portar a terme les activitats pròpies de prevenció i promoció del Pla.
Salut pública
79 pràctiques
La protecció i promoció de la salut tenen una llarga tradició als governs municipals. Al Banc, es recullen algunes experiències exitoses de models integrals de salut, de prevenció de riscos ambientals i d'accions vinculades als hàbits saludables, la prevenció d'addiccions i la millora de la salut mental de la població.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.