Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Infància
Inclusió Social
Espai Familiar. Suport a pares i mares
 
Els Espais Familiars són serveis d'atenció a les famílies i a la petita infància (0 a 3 anys). Promouen projectes transversals creant una xarxa de serveis socioeducatius, treballant coordinadament amb la xarxa social (treballadors socials, educadors del districte), de salut (pediatres i infermeres dels ambulatoris) i educativa (professors d'escoles bressol i escoles d'educació infantil). Estan destinats a les famílies dels barris de referència de l'Hospitalet de Llobregat i tenen com a'objectiu final d'acompanyar-les en la criança dels seus infants. Es prioritza que els Espais Familiars siguin recursos per a d'altres serveis, de manera que rebin derivacions d'altres professionals de la xarxa, tot i que no és exclusivament un programa adreçat a famílies amb dificultats socials sinó que es tracta d'un servei normalitzador per a la prevenció, la detecció i l'assistència de la petita infància.
 
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2012
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Franqueses del Vallès (Les)
Nombre d'habitants:
19023
Nombre de visites:
1514
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Miriam Soria Serrano
Càrrec:
Cap de l'Àrea de Polítiques Socials
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
polítiques.socials@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
93 846 58 62
Adreça:
Carrer de Cardedeu, 4 (08521) Les Franqueses del Vallès
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

En la situació actual de crisi social i econòmica, són moltes les famílies que tenen dificultats per donar una resposta efectiva a les necessitats dels seus infants i per assumir de manera adequada les seves responsabilitats parentals. En aquest sentit, els Serveis Socials de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès, juntament amb els diferents serveis educatius de la ciutat, han detectat certes mancances familiars que requereixen d'una intervenció per pal·liar els seus efectes adversos sobre el desenvolupament dels infants.

Les famílies amb aquests dificultats es caracteritzen per una manca general de capacitats com a pares, de recolzament social i amb importants dificultats socials, emocionals o de salut. Tenen, així mateix i per regla general, un nivell educatiu baix i dificultats econòmiques (aturats, beneficiaris de prestació RMI, etc.) La majoria d'aquests pares son d'origen estranger (66,6%) i tenen una família de tipologia extensa o ampliada (66,6%), es a dir, que conviuen un o dos progenitors amb els seus fills, conjuntament amb altres membres amb o sense consanguinitat.

És en aquest context que el servei “Espai Familiar” treballa per oferir suport a aquestes famílies en situació de risc social, que presenten afegides dificultats o disfuncionalitats respecte l'atenció, cura i educació dels fills i filles, l'organització i la dinàmica familiar.

El projecte ha iniciat, aquest 2015, la seva tercera edició després d'aconseguir interessants avenços en els seus principals indicadors. El projecte encara el seu quart curs amb l'objectiu de potenciar l'exercici de bones pràctiques familiars, i per tant, d'assegurar una bona atenció afectiva i educativa als infants.
Objectius de la pràctica
General:
1. Potenciar l'exercici de bones pràctiques marentals/parentals, i per tant, assegurar una bona atenció afectiva i educativa, adequada a las necessitats dels fills/es.
- 2. Afavorir l'adquisició de competències relacionals i vinculacions afectives positives que promoguin el benestar integral dels infants.
Específic:
1. Objectius específics en relació al treball amb les pares/mares

1.1 Fomentar un nivell de benestar físic, psíquic, emocional i social suficient-satisfactori en les mares/pares del grup, per tal que puguin exercir una marentalitat/parentalitat positiva.
1.2 Donar a conèixer els diferents models educatius als/les mares/pares, i les seves repercussions, per tal que siguin capaços de reconèixer el model en el que es situen i les conseqüències educatives de cadascun d'ells.
1.3 Fomentar l'adquisició i/o millora de competències parentals positives.

- 2. Objectius específics en relació al treball amb els nens i les nenes.

2.1- Reduir el nivell d'estrès.
2.2- Augmentar el nivell de tolerància a la frustració.
2.3- Millorar l'expressió emocional.
2.4- Promoure la resolució de conflictes.
2.5- Vincular-se al grup.
2.6- Enfortir l' auto concepte i l'autoestima dels infants.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Serveis Socials, Ajuntament de les Franqueses del Vallès Interna Administració local
Documentació
Descripció Diagnosi interna, no disponible.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

El projecte va destinat a famílies de Franqueses del Vallès que presenten dificultats per assumir de forma adequada les seves responsabilitats com a pares i mares i donar una bona atenció afectiva, educativa a les necessitats dels seus infants.
Vinculació amb altres programes o actuacions

L'Espai Familiar s'emmarca dintre de les accions desenvolupades al Pla de Barris de Bellavista.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació

L'Espai Familiar és un projecte que treballa amb tota la família, tant amb els pares i les mares com amb els fills i filles. Ho fa des d'una visió integral i en xarxa amb l'objectiu d'oferir suport a famílies en situació de risc, que presenten dificultats per atendre i educar els seus fills i problemes en l'organització i la dinàmica familiar.

Per assolir aquests objectius, l'Espai Familiar treballa amb les famílies i nens des de diferents perspectives. Es planteja una intervenció amb les famílies de dos cursos escolars i es combinen intervencions individuals i grupals amb progenitors i infants.

A) Tipus d'intervencions:

- Seguiment socioeducatiu individual. Espai on s'aborda amb els pares i mares de manera individual les situacions familiars. Es treballa amb la coordinació de les professionals de Serveis Socials perquè les famílies dissenyin el seu propi diagnòstic i pla de treball amb la finalitat de millorar la seva situació familiar.

- El treball grupal amb mares i pares. Es planteja com una activitat setmanal en la que participen tots els progenitors conjuntament. El grup és un espai de trobada i d'aprenentatge. La sessió del grup comença amb una introducció distesa on es comenten el que ha passat al llarg de la setmana i segueix la presentació, per par de l'educadora, d'un tema de reflexió contextualitzat en el dia a dia familiar. Després es proposen diferents dinàmiques grupals que responen als objectius que planteja el projecte i és tanca la sessió amb un petit espai de valoració.

Les temàtiques que s'han treballat en les primeres edicions han anat enfocades sobre la pressa de consciència en l'educació dels fills/es tractant temes com: la identificació de les expectatives d'aprenentatge de les mares i pares, les diferents etapes evolutives i de desenvolupament dels fills/es, l'atenció, el respecte, afecte i reconeixement cap a ells, l'escolta activa, la comunicació, l'expressió de sentiments i opinions, la resolució de problemes, autoestima dels fills i dels pares, els límits, les normes i conseqüències, els hàbits d'autonomia personal i de relació amb els altres. Altres temes també tractats han estat: els drets bàsics de les famílies i dels infants, la violència de gènere, l'abús sexual, la mediació familiar, el joc per generes, els hàbits higiènics, la relació amb l'escola i els serveis municipals, l'organització familiar, l'alimentació bàsica i saludable, costums culturals, la circumcisió femenina/masculina entre d'altres.

- El treball grupal amb els nens. Segons la proposta de treball i les característiques dels infants s'han creat dos grups de treball segons edats, un de 3 a 6 anys (dos sessions a la setmana de dos hores cada una), i l'altre de 7 a 12 anys (un copa la setmana, dos hores). L'objectiu general de les sessions de treball amb els infants és la d'afavorir l'adquisició de competències relacionals i vinculacions afectives positives, que promoguin el benestar integral dels infants. En aquests espais es dona veu als nens i nenes, recollint els seus interessos i propostes, i oferint-los activitats lúdiques en les què és fomenta l'expressió, la cooperació, l'autoconeixement i el coneixement de l'altre, el reconeixement i expressió d'emocions, la resolució de conflictes. En cada sessió es treballen tots aquests aspectes, reforçant les pautes de comportament i els bons hàbits a través del joc, la reflexió i la interacció amb el grup, potenciant aspectes com la psicomotricitat, l'expressió, la creativitat i les manualitats.

- L'Espai Familiar també planteja activitats familiars en les que participen conjuntament mares/pares i fills/filles amb la finalitat d'oferir un espai distès i lúdic a la família per fomentar espais d'interacció positiva. L'Espai Familiar realitza dos tipus d'activitats familiars, unes que es realitzen dins l'horari setmanal de l'Espai i que tenen una periodicitat mensual, i d'altres que les plantegem com a sortides totalment lúdiques en cap de setmana, amb una periodicitat trimestral.


B) Coordinació interna i externa

Per dur a terme aquesta atenció integral de les famílies des de l'Espai Familiar realitzem un treball en xarxa conjuntament amb l'equip de Serveis Socials de l'ajuntament de les Franqueses del Vallès, entitats educatives i socials que intervenen amb les famílies; com ara escoles, xarxa de protecció a la infància, EAP i CDIAP. Aquest treball en xarxa es basa en la coordinació entre els diferents serveis amb l'objectiu de compartir informació rellevant i establir línies conjuntes de treball. La coordinació dels equips de treball ha consistit diverses en reunions:

- Reunió d'Equip setmanal. En aquesta reunió participa l'educadora referent de l'Espai Familiar, la tallerista que desenvolupa el treball psicomotriu dels infants un cop per setmana, les persones voluntàries de l'espai i l'alumna en pràctiques. El motiu d'aquestes reunions és l'organització i programació de les activitats, així com la preparació de material didàctic i adequació de l'espai per realitzar les activitats, consens, objectius a perseguir, distribució de responsabilitats, etc.

- Reunió amb Serveis Socials i coordinador. En aquestes reunions es fa una revisió dels plans de treball familiars i seguiment de les mateixes, juntament amb l'equip de professionals de Serveis Socials. La finalitat d'aquestes reunions és la de coordinar un treball conjunt amb l'equip de Serveis Socials i les famílies participants. Les reunions amb el coordinador d'Ires i la Cap de Serveis Socials és avaluar la marxa general del projecte i introduir millores i canvis que es considerin oportuns.

- Coordinacions externes. És realitzen amb els principals agents que estan intervenint amb les famílies. Aquests són les escoles, Equip d'Orientació i Assessorament Psicopedagògica (EAP), el Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP), entre altres centres relacionats amb la infància com poden ser centres de psicologia. Aquestes coordinacions es realitzen de manera continuada al llarg del curs. El tipus de coordinacions són tant presencials com telefòniques i telemàtiques, en funció de la importància dels temes a parlar i de la disponibilitat dels professionals implicats. L'Espai Familiar està integrat a les Comissions Socials de Protecció a la Infància, juntament amb l'equip docent de les escoles primàries, el EAP i les Educadores Socials de Serveis Socials de l'Ajuntament que ens reunim un cop al mes per a cada escola primària. En les Comissions Socials es comparteix informació, evolució i seguiment dels infants, per tal de seguir unes pautes comunes de treball així com, potenciar el treball en xarxa
entorn la protecció de la infància i la família.

Horari d'atenció: Les activitats de l'Espai Familiar es duen a terme al llarg de les tardes dels dilluns, dimarts, dimecres i dijous. L'horari d'aquestes activitats és de 16.30h a 18.30h.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP)
Administració autonòmica
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la pràctica: Participa en la derivació de casos cap a l'Espai Familiar i en les reunions de coordinació externes.
Fundació Institut de Reinserció Social – IRES
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la pràctica: Empresa subcontractada encarregada de gestionar i prestar el servei a les famílies.
Serveis Socials municipals
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la pràctica: Impulsors, dissenyadors i finançadors del projecte. Coordinen, així mateix, la feina entre els diferents actors participants i fan un seguiment del seu funcionament.
quip d'Orientació i Assessorament Psicopedagògica (EAP)
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la pràctica: Participa en la derivació de casos cap a l'Espai Familiar i en les reunions de coordinació externes.
Recursos econòmics
Total euros per període
27.998,50
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):

Cost anual del projecte. 100% finançat pel Pla de Barris de municipal.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès Fons privats 01/01/2014 01/01/2015 27.998,50
Projecte 100% finançat pel Pla de Barris de municipal.

Projecte 100% finançat pel Pla de Barris de municipal.
Recursos humans

L'equip educatiu està compost pel coordinador, l'educadora responsable referent del grup de mares/pares i del grup de nens/es, la tallerista i els voluntaris. L'equip es coordina constantment al llarg de la setmana per programar, gestionar, preparar les activitats i el material necessari. A més a més, el projecte incorpora un estudiant en pràctiques durant quatre mesos i tres voluntaris per curs.
Altres recursos

A banda dels recursos humans i econòmics, s'han utilitzat, en el marc del projecte, altres recursos com ara les instal·lacions de l'espai familiar i material per a realitzar les activitats.

Destacar, en aquest sentit, la utilització del local que acull l'Espai Familiar, un local totalment renovat el 2014 i que està situat al carrer de Cardedeu de Bellavista, 4, de les Franqueses del Vallès. Les obres per adequar el local van adaptar les instal·lacions per a persones amb mobilitat reduïda i van millorar-ne d'altres. La realització de les obres va comptar amb el suport de personal contractat de plans d'ocupació subvencionats pel Servei d'Ocupació de Catalunya i Fons Social Europeu, a través del programa “Treball als Barris”.

L'Espai compte amb una sala polivalent d'uns 35 m2 aprox., que es distribueix en un despatx de treball, un espai de jocs i activitats i una àrea de reunió amb taules i cadires.

A més a més, també es fan servir dues sales del Centre Cultural de Bellavista: una per realitzar les sessions grupals de pares i mares i una altre sala de psicomotricitat per desenvolupar el treball amb els infants.
Normes i mecanismes de participació implementats

L'agent encarregat de derivar les famílies a l'Espai Familiar és, en tots els casos, l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès mitjançant els seus Serveis Socials. Aquest s'encarrega de realitzar la selecció de les famílies que, potencialment, poden requerir d'un suport per assegurar una atenció adequada a las necessitats dels fills/es.

Assenyalar, així mateix, que l'Espai Familiar pot atendre fins a 10 famílies i que un dels requisits mínims per participar és la constància en l'assistència de les famílies a les sessions grupals setmanals, a més de l'atenció als infants durant la setmana.
Resultats
Descripció dels productes assolits

- El nombre total de famílies ateses de manera estable que han participat a l'Espai Familiar durant el curs 2014-15 (el primer dels dos cursos amb les mateixes famílies) ha estat de 9. A l'inici de la intervenció, es van atendre a dues famílies més, que finalment per incompatibilitats laborals, no van participar a l'Espai Familiar.

- Un total de 22 persones han participat activament en el darrer curs, de les quals 13 són infants. En tots els casos l'agent derivador de les família són els Serveis Socials de l'ajuntament de les Franqueses del Vallès.

- Un altre dels productes del programa són els propis espais de treball, els grups. En aquest sentit, remarcar que s'han constituït cinc gran espais d'intervenció: les sessions individuals amb les famílies, els espais grupals amb els progenitors, els espais grupals amb els nens, les activitats per tota la família i, finalment, l'espai de trobada per totes les famílies participants al programa.

- Un dels aspectes més innovadors del programa, i un dels seus productes més rellevants, és el seu sistema d'indicadors. El treball amb famílies de característiques diferents necessita d'uns objectius clars i d'una metodologia detallada que estigui acompanyada d'un sistema d'avaluació precís per mesura correctament el seu grau d'assoliment.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria Espai Familiar Memòria 01/01/2015 Sí disponible
Difusió de la pràctica

S'ha realitzat difusió del projecte a través dels següents canals de comunicació:

- Butlletí municipal.
- Pàgina web de l'Ajuntament de Franqueses del Vallès.
- Mitjans de comunicació locals.

Impacte

- S'ha aconseguit crear una vinculació positiva entre els progenitors, particularment entre les mares, en un grup de treball, fomentant la seva xarxa social i el vincle entre ells.

- El grup fa una valoració positiva, de formar part i participar de l'Espai Familiar. Tots, menys una família (curs 2014-2015), mostren interès per continuar el curs vinent.

- Les activitats s'han desenvolupat en un ambient de respecte, reconeixement, suport i implicació.

- Les dinàmiques de grup han facilitat el desenvolupament de les potencialitats i capacitats relacionades amb el benestar personal.

- El pares i mares milloren significativament el seu nivell d'autoestima al final del segon curs.

- Els progenitors milloren en el reconeixement de les seves necessitats personals.

- Al final del segon any, s'aconsegueix donar a conèixer els diferents models educatius i les seves repercussions als pares, per tal de que siguin capaços de reconèixer les conseqüències educatives de cadascun d'ells en els seus infants.

- Els pares i mares milloren en la comprensió de necessitats dels seus fills en cada una de les etapes evolutives.

- Els pares i mares obtenen un nivell adequat d'autoestima i empatia en la seva funció com a pares i aconsegueixen expressar opinions i sentiments així com establir límits als seus fills i millorar en la resolució de conflictes.

- Els resultats obtinguts del treball socioeducatiu amb els nens (agrupats segons edat de 3 a 6 i de 7 a 12) són molt positius. S'han aconseguit millores significatives en l'expressió emocional, la reducció de l'estrès i la resolució de conflictes. Cada infant atès ha tingut una millora en el seu desenvolupament psicomotriu, emocional i relacional, segons els criteris i les notes de seguiment per part de l'educadora.
Avaluació
Tipus
Externa
Ens
Fundació Institut de Reinserció Social – IRES
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

L'Espai Familiar, que planteja una durada intervenció de dos cursos escolars per a cada família, assoleix millores en els seus tres grans objectius amb els pares i mares i amb els nens. El fet de treballar amb famílies que afronten situacions complexes en diferents àmbits (laboral, emocional, relacional, d'habitatge...) ha fet necessari establir uns objectius i metodologia de treball molt clars i compartits per tot l'equip. La cooperació, la implicació i l'intercanvi d'informació han estat aspectes claus que han possibilitat el bon funcionament de l'equip i del projecte.

- El primer objectiu, relacionat amb la millora del benestar personal, s'assoleix de manera significativa per una majoria de famílies. És, per regla general, el que ha obtingut un nivell més alt d'assoliment al final de la intervenció.

- Pel que fa el segon objectiu, que fa referència al model educatiu, destacar que els pares i mares milloren el coneixement i comprensió dels diferents models educatius i són capaços de reflexionar sobre les conseqüències d'aquest en la conducta i desenvolupament dels seus fills.

- Pel que fa el tercer objectiu del treball amb els pares i mares, remarcar que la majoria de progenitors assoleixen, al final del segon curs, les principals competències parentals tals com la comprensió de necessitats, l'autoestima, l'empatia i escolta activa, l'expressió de sentiments i opinions, resolució de conflictes i establiment de límits.

- Finalment, i pel que fa a la intervenció amb els infants, ressaltar que cada infant atès ha tingut una millora en el seu desenvolupament psicomotriu, emocional i relacional, segons els criteris i les notes de seguiment per part de l'educadora.

Es pot concloure que, en general, l'Espai Familiar ha esdevingut un centre socialitzador que ha fomentat una relació positiva i saludable.

Punts forts de la pràctica

- S'ofereix una atenció integral a tota la família i és treballa amb ella de manera conjunta i individual per empoderar-la.

- La implicació de la família en el propi procés de canvi i en el procés educatiu dels seus fills.

- Avaluació del projecte: S'ha desenvolupant un sistema d'indicadors que permet mesurar amb detall el grau d'assoliment dels objectius i adaptar les metodologies a noves necessitats.

- S'ha comptat amb un estudiant en pràctiques durant quatre mesos i amb voluntaris.

- És fomenta el treball amb d'altres famílies i millora la xarxa relacional dels pares, particularment de les dones.
Punts dèbils de la pràctica

- Les característiques del projecte i el seu grau d'intervenció limiten el número de famílies ateses (un total de 9 al 2014-2015).

- Poca participació dels homes en les dinàmiques grupals. Les mares han dominat la participació en les dinàmiques familiars.

- Manca de personal. Caldria disposar d'un educador de reforç per que el coordinador del projecte no estigui sol amb els menors.

Propostes de millora de la pràctica

- Tenir un suport professional continuïtat pel grup d'atenció a la infància: per les seves característiques es valora que s'hauria de disposar d'un professional de suport i/o de varis voluntaris, al llarg del curs. En totes les activitats dirigides a la infància, tant pel treball de psicomotricitat, on es reuneixen la totalitat dels infants, com per la resta de dies d'intervenció i atenció als infants.

- Incrementar el número de persones ateses: el curs vinent, el grup d'infants augmentarà ja que dues de les famílies participants portaran els seus fills menors. De la mateixa manera, es contempla l'entrada d'una desena família i d'una nova més (en total dues incorporacions més), en substitució d'una de les famílies que es van donar de baixa per canvi de municipi.

- Ampliar espais de coordinació amb l'equip de Serveis Socials: de cara al curs vinent, es planteja fer reunions regulars de coordinació amb l'equip de Serveis Socials, a part de les trobades amb les Comissions Socials, per tal de tenir un seguiment més acurat de les famílies i poder d'aprofundir en aspectes metodològics i d'intervenció. La proposta

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

Les característiques del projecte, la població a qui va dirigida, la metodologia de treball i el seu pressupost fan d'aquesta pràctica una iniciativa fàcilment transferible a d'altres municipis. Aquest projecte dóna resposta als problemes d'un sector poblacional, el de les famílies amb dificultats per assumir correctament les seves responsabilitats parentals, amb una metodologia senzilla, efectiva i amb un cost reduït.
Més informació
Persona de contacte:
Miriam Soria Serrano
Càrrec:
Cap de l'Àrea de Polítiques Socials
Ens:
Ajuntament de Les Franqueses del Vallès
Adreça electrònica:
polítiques.socials@lesfranqueses.cat
Telèfon / Fax:
93 846 58 62
Adreça:
Carrer de Cardedeu, 4 (08521) Les Franqueses del Vallès
Lloc web:
http://www.lesfranqueses.cat/les-franqueses-del-valles/equipaments-municipals/espai-familiar