En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Ramblegem. Procés participatiu de transformació integral de la Rambla Modolell
Procés participatiu de transformació integral de la Rambla Modolell
Ramblegem és un projecte de transformació urbanística integral de la Rambla de Viladecans, que aporta una mirada participativa i d’innovació social mitjançant la participació activa dels principals actors afectats directa o indirectament en el projecte. Les aportacions s’han centrat en tres àmbits principals: Imatge i confort, acció comunitària i promoció econòmica, que s’han coordinat a fi de definir un projecte integral i amb una sola mirada que aconseguís abordar la complexitat del territori. Així, en paral·lel a la redacció tècnica interdisciplinar, s'ha impulsat un procés de participació ciutadana mitjançant nou accions pilot en les que s’han posat en pràctica propostes referides als temes claus del projecte a fi d’avaluar-ne les possibilitats de realització.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Data d'inici:
01/01/2019
Data de finalització:
01/01/2023
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
982
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Laura Pardo Fernández
Càrrec:
Directora d’Innovació Social i Govern Relacional
Ens:
Ajuntament de Viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
lpardof@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
936351800 Ext. 8304
Adreça:
Ajuntament de Viladecans – Torre Modolell – Jaume Abril, 2 (08840) Viladecans
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte neix amb la detecció de la necessitat de renovació i millora de la Rambla Modolell, un eix històric que va servir com a connexió amb el municipi de Sant Climent i que forma part del nucli més antic de la ciutat. Amb el creixement de la ciutat durant els anys '80, aquesta perd centralitat i les activitats es van desplaçant cap a nous eixos cívics.

En els darrers anys, es constata la necessitat de renovació de la Rambla per tal que aquesta torni a esdevenir un centre d’activitat de la ciutat que sigui capaç de combinar les necessitats pròpies de barri amb les necessitats com a espai singular de la ciutat.

En base a això, l’any 2017 es desenvolupa un procés participatiu tradicional que comença a reflexionar sobre els problemes i les necessitats per encetar aquesta renovació urbanística. Es generen unes taules de treball per analitzar temes relatius als usos de l’espai públic, a l’urbanisme i la mobilitat, i a l’activitat econòmica de les que surten unes primeres conclusions en relació a la recuperació de l’espai per a usos cívics, l’eliminació del trànsit de pas i l’aparcament en superfície i la reactivació de l’activitat econòmica i la seva regulació en l’espai públic.

Però no és fins a l’any 2019 que s’entoma la reurbanització de la Rambla Modolell, moment en que es comença a buscar recursos per escometre la transformació i es veu la necessitat de fer una reflexió que no només doni resposta als elements físics de l’entorn urbanístics i de mobilitat sinó que també s’integri una mirada tranversal a través de la visió econòmica i la visió comunitària. Per això es decideix començar aquest nou projecte de participació més ambiciós.

L’any 2021 es va fer un encàrrec d’un projecte d’intervenció integral que treballaria una diagnosi en els tres eixos (econòmic, comunitari i urbanístic) i contrastaria amb un procés participatiu que donaria com a resultat un pla estratègic de renovació urbanística per la Rambla i un primer disseny de la urbanització.
Objectius de la pràctica
General:
- Reformar de manera integral la Rambla a través d’un procés de participació ciutadana.
Específic:
- Afavorir espais inclusius, amplis, continus, confortables, de trobada i connectats amb els eixos verds de la ciutat.
- Recuperar i visualitzar la memòria popular i la identitat de la rambla.
- Afavorir un espai més vinculat a la natura i fomentar un bon ús i manteniment.
- Promoure la dinamització d’activitats socioculturals i artístiques de petit format.
- Fer de la Rambla un espai del joc pels infants i les famílies.
- Promocionar i diversificar el comerç i la restauració.
- Atreure activitats de ciutat.
- Pacificar i connectar la Rambla amb la ciutat.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
UTE RAONS PUBLIQUES SCCL i BAU-B Arquitectura i Urbanisme SLP
Externa
Participativa
Empresa
Diagnosi Urbana integral
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Ciutadania en general.

Territori: Viladecans.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte està integrat a les eines estratègiques de la ciutat, l’Agenda 2020-2030 i l’Agenda Urbana. La renovació urbanística està alineada amb el Pla d’Acció de l’Agenda Urbana.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Les accions pilot representen una innovació en els processos participatius, ja que no es limiten a preguntar a la ciutadania què vol, sinó que una vegada els i les participants han detectat els temes clau que representen les seves propostes, es passa a l'acció i es fa un prototip de les propostes per testejar-les amb l'experiència directa.

El 2017 el veïnat i agents de la Rambla Modolell van fer un procés participatiu en el qual van detectar els temes claus a treballar. Aquest van ser:
- diversificar els usos a l'espai públic referits a jocs infantils, actes culturals, festivitats, espai de trobada, espai de passeig.
- urbanisme i mobilitat referit a limitar el trànsit a vehicles de serveis i veïnatge de la rambla, creació de plataforma única, supressió d'aparcament en superfícies, creació d'una alternativa a l'aparcament actual, supressió del pas d'autobusos pel c. Sitges.
- activitats econòmiques referides a limitar i racionalitzar els horaris d'ocupació de les terrasses de bars, limitació dels horaris de càrrega i descàrrega, diversificació dels usos econòmics, activació de locals buits, promoció de nova activitat atraient i protecció dels quioscos.

Les accions pilot han recollit i continuat amb alguns dels temes clau esmentats del procés anterior per testejar-los, avaluar-los i aprofundir en les seves propostes, implicar a més agents i sintetitzar les seves propostes que aportin a la redacció de l'avantprojecte i projectes per a la transformació de la Rambla Modolell.

Aquestes accions pilot han estat:
a) Eix de Promoció Econòmica:
1- Sant Jordi a la Rambla: per testejar atraure activitats culturals.
2- Vermutejar a la Rambla: per testejar la millora i promoció de la restauració.
3- Ramblegem la fira de Sant Isidre: per testejar atreure mercats i fires.

b) Eix d’Acció Comunitària:
4- Construir jugant: per testejar les activitats infantils.
5- Viatjar en el temps: per testejar visualitzar la memòria històrica.
6- Taller col·laboratiu “Amics de la Rambla”: per testejar la construcció de xarxa i participació.

c) Eix d’Imatge i confort:
7- Passejar per conversar: per testejar la pacificació i la connectivitat.
8- Reapropiació de l’espai: per testejar continuïtat i major confort d’usos i mobiliari.
9- Definir quins són els referents de la Rambla: per testejar quins models poden orientar el caràcter de la rambla.

El procés es va plantejar en tres moments: un primer moment d’obertura amb un taller ciutadà de presentació de les accions pilot i una sessió col·laborativa per aprofundir en les accions proposades. Un segon moment d’implementació de les accions i un tercer moment de tancament amb una taller de retorn en la mateixa rambla Modolell.

Activitats de suport a les accions pilot:
Tot i que les accions pilot van ser el centre del projecte, hi ha molt treball en el abans i el després. Aquest treball principalment referit a la difusió, comunicació, treball de camp va tenir l’objectiu de generar en un temps reduït la visibilització del projecte de la rambla cap a la ciutadania, la major mobilització possible dels agents i la seva vinculació amb el projecte. Les activitats realitzades són:

1- Carretons itinerants: Es van realitzar 3 sortides d'un punt mòbil itinerant a la rambla, acompanyat d'una dinàmica principalment per difondre les accions pilot al carrer, però també per atreure l'atenció del veïnat i per a la recollida de les seves opinions. Es va interactuar amb molts infants a la sortida de l'escola. L'impacte d'aquesta activitat consisteix en què el projecte surti al carrer i sigui visible per a la ciutadania i així també fer extensiva la participació dels veïns/es i transeünts.
2- Treball de camp amb el col·lectiu dels restauradors i comerços: El col·lectiu de restauradors i comerços van tenir una mínima participació en el procés del 2017 Les persones i negocis d'aquest col·lectiu econòmic són agents claus que han d'estar informats i amb l'oportunitat de deixar la seva opinió sobre la transformació de la rambla. Així també és un col·lectiu difícil d'arribar pel poc temps del qual disposa, diversitat d'interessos i horaris. Per tal raó es va decidir fer un treball de camp per arribar a ells i com a mínim estar informats del que es farà a la rambla. A més de donar informació, l'objectiu principal del treball de camp va ser treballar les relacions entre els restauradors per aconseguir una promoció conjunta i poder implementar l'acció pilot "Sant Jordi a la rambla" i l'acció pilot "Vermutegem".
3- Contacte telefònic i acompanyament dels participants: Per garantir la participació del veïnat i entitats en les accions pilot, es van a fer reforços a les convocatòries per a totes les accions presencials i per a les sessions virtuals d’inici.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament (promoció econòmica, dinamització comunitària, urbanisme, participació, comunicació)
Administració local
Totes
Totes
Associacions de barris i entitats i associacions
Entitats i associacions
Implementació
Participant
BAU-B arquitectura
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Ciutadania
Ciutadans
Implementació
Participant
Comerços de la Rambla
Empresa
Implementació
Participant
Escola Àngela Roca
Altres
Implementació
Participant
Raons Públiques
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Restauració de la Rambla
Empresa
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
29.996,25€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Servei suport a les accions de participació del projecte d’intervenció integral i de revitalització de la Rambla Modolell: 10.953,79€
_Disseny i producció de les peces de difusió de les accions de participació: 8.180,61€
_Producció gràfica de peces de comunicació off line del projecte: 3.617,90€
_Patrocini a xarxes socials: 2.450,25€ (250€ per acte/activitat)
_Acció de participació relativa al patrimoni cultural. Instal·lació d’estructura: 2.625,70€
_Acció de participació relativa al patrimoni cultural. Disseny del contingut expositiu: 968,00€
_Acció de participació relativa al joc i la infància: 800€
_Acció de participació relativa a la dinamització econòmica: 400€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Viladecans
Fons propis
01/01/2021
01/01/2021
29.996,25€
Recursos humans
Aproximadament 5 persones de l’equip municipal estan implicades en les accions del projecte.
Altres recursos
- La Rambla
- Pati de l’Escola Àngela Roca
- Ateneu de Pablo Picasso
Normes i mecanismes de participació implementats
El projecte Ramblegem és un projecte en què la participació ciutadana és el pal de paller sobre el qual pivota tot el projecte. Ramblegem ha combinat diferents elements de participació ciutadana, tant de la participació individual, com a través de col·lectius i entitats i participació sectorial dels sector econòmics i de la restauració de la Rambla Modolell.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Redacció de l’Avantprojecte d’urbanització de la Rambla Modolell
- Sessió inaugural formativa en format digital amb una durada de 1:30h que va comptar amb la participació de 54 assistents.
- Taller de treball col·laboratiu en format digital amb una durada de 2h que va comptar amb la participació de 13 asistents.
- Carretons itinerants amb un total de 3 sortides i 53 participants.
- Treball de camp amb el col·lectiu de restauradors i comerços de la Rambla amb un total de 3 rondes de 29 establiments, amb la participació de 23 persones i 8 implicats. Finalment també es va fer una reunió final per avaluar l’acció per a la promoció conjunta realitzada.
- Paral·lelament s’han realitzat 340 trucades per mantenir el contacte amb els participants
- Accions Pilot: Es van dur a terme 3 accions per cada eix de treball, les accions pilot es van veure afectades per la normativa Covid, així aquestes es van adaptar a la normativa vigent en el moment de dur-se a terme.

Eix de Promoció econòmica:

1- Sant Jordi a la Rambla: va comptar amb la participació de 15 comerços. Aquesta també va comptar amb una enquesta oberta a la ciutadania per valorar com havia anat la jornada de Sant Jordi amb la participació de 112 persones.
2- Vermutejar a la Rambla: Activitat de 2:30h amb la participació de 7 bars i restaurants de la Rambla en que es van regalar gots i mascaretes. També es va passar una enquesta oberta a la ciutadania per valorar l’activitat que va comptar amb la participació de 65 persones.
3- Ramblegem la fira de Sant Isidre: Activitat de dos dies en que també es va passar una enquesta amb la participació de 87 persones.

Eix d’Acció comunitària:

4- Construir jugant: Activitat de 1:30h amb dos enfocaments. El primer amb la participació de 29 famílies i un total de 45 participants i un segon enfocament en que es va treballar amb els infants del cau de Viladecans, per tal d’analitzar la visió del món del lleure.
5- Viatjar en el temps: Activitat de 2:30h amb la participació d’un total de 31 persones. També es va passar una enquesta que va comptar amb la participació de 32 persones.
6- Taller col·laboratiu “Amics de la Rambla”.

Eix d’imatge i confort:

7- Passejar per conversar: Activitat de 4h que va comptar amb la participació de 26 assistents i amb 16 entitats i 2 comerços de la Rambla.
8- Reapropiació de l’espai: Activitat de 2:30h que va comptar amb la participació de 12 persones i 2 entitats. Aquesta també va comptar amb una enquesta extensiva a tota a ciutadania per reforçar enriquir el debat d’aquesta activitat que va ser contestada per un total de 125 persones.
9- Definir quins són els referents de la Rambla: Enquesta en línia que va comptar amb la participació de 34 persones.
o Taller de tancament amics i amigues de la Rambla, una activitat de 2h que va comptar amb la participació de 25 assistents, 14 entitats i 1 comerç.
o Sessió complementaria de tancament amb el gremi de la restauració d’1:30h de durada amb la participació de 4 tècnics i tècniques de l’ajuntament i 6 comerços.

- Convocatòries de retorn, una sessió de retorn al carrer a través del porta a porta, una sessió de retorn informativa de l’evolució del projecte i una sessió de retorn amb els sectors de l’activitat econòmica de la Rambla.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Avant projecte d’urbanització
Projecte
Indefinida
Consultar ens
Memòria Ramblegem
Memòria
Indefinida
Sí disponible
resum_ramblegem.pdf
Video Promoció econòmica
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Sintesi Diagnosi
Diagnosi
Indefinida
Sí disponible
Pla de Difusió
Pla
Indefinida
Sí disponible
VRM_D0_Pla de difusió.pdf
Video Acció comunitària
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Diagnosi Urbana Integral
Diagnosi
Indefinida
Sí disponible
Cartelleria
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
210318_Cartell carrito VDEF.pdf
Video Imatge i confort
--------
Indefinida
Sí disponible
Difusió de la pràctica
Des del departament de comunicació de l’Ajuntament es va desplegar un Pla de Comunicació amb l’estratègia d’informar i motivar conjuntament per tal d’arribar al major nombre i diversitat de persones habitants de Viladecans i especialment les persones residents i treballadores de la Rambla Modolell.

Es va voler posar el focus d’atenció de la ciutadania en la Rambla així com difondre i reforçar totes les accions participatives plantejades. El relat va estar marcat per la idea de progressió i successió evolutiva posant en valor la Rambla i la importància d’aquesta nova fase del procés de transformació.

Per arribar a tots aquest públics es va elaborar una base de dades en coordinació entre els equips de participació, promoció econòmica, comunicació i Raons. En total es va reunir una base de dades del projecte amb 266 persones, de les quals es van fidelitzar al projecte 55.

El missatge va variar en funció del públic al qual anava dirigit:
1. Als participants del procés anterior es va fer un treball amb l’objectiu de fidelització.
2. A les Entitats i Associacions dels sectors culturals, econòmics i ambientals es va fer un treball amb l’objectiu de demanar implicació.
3. Als veïns i veïnes es va elaborar un missatge encarat a la participació del procés.
4. Al sector de la restauració de la Rambla es va elaborar un missatge amb l’objectiu de la prevenció de possibles conflictes.
5. Als grups municipals es va elaborar un missatge d’informació del projecte.
6. Als veïns i veïnes de la ciutat es va elaborar un missatge pensat en termes de transparència del procés.

La difusió es va fer a través de diferents canals:

- Notes de premsa i Dossiers de Premsa: https://www.viladecans.cat/ca/revistaviladecans
- Material gràfic per difondre online a les xarxes socials i al web de l’ajuntament:
1. Disseny mare i logotip
2. Material de difusió de les accions pilot i per les activitats de promoció econòmica
3. Material Audiovisual de les accions pilot (1 video per línia estratègica)
4. Difusió a través de la presencia al carrer amb el carretó de difusió amb un Full de mà entregat en les sortides.
- Correu: video/link inscripció /anunciar que el carretó estarà al carrer com punt d’informació del procés (reforç amb trucades).
- Dinamitzar un plànol de la rambla per omplir l’enquesta.
Impacte
El projecte Ramblegem ha permès crear sinèrgies entre els diferents actors vinculats a la Rambla Modolell, permetent desenvolupar una cultura de la participació generant impactes molt positius per a la ciutat, a través del procés de creació conjunta d’un projecte de participació que va més enllà d’una pregunta, sinó que ha reclamat una participació activa i directa. Aquestes accions buscaven constituir un grup de seguiment ciutadà de l’evolució de les estratègies de transformació de la Rambla en els tres nivells, que s’ha aconseguit amb una gran valoració per part de totes les parts implicades.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Viladecans
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El projecte Ramblegem ha permès assolir els objectius plantejats a l’inici, s’ha pogut construir un procés participatiu sòlid que ha combinat la visió de barri amb la visió de ciutat, donant una resposta transversal a través de l’eix d’activitat econòmica, l’eix de visió comunitària i la visió urbanística que ha pogut donar resposta a les necessitats dels diferents actors implicats. A través de les accions pilot s’ha pogut testar les propostes de millora per tal de veure’n la seva viabilitat i detectar-ne les necessitats. A partir de 2022 donarà lloc a un projecte d’urbanització de la Rambla Modolell per tal que aquesta recuperi la centralitat.
Punts forts de la pràctica
En els principals punts forts del projecte hi destaca el treball transversal que ha incorporat diferents actors i àrees de l’Ajuntament que ha permès una mirada global per afrontar una renovació de la Rambla des de totes les visions de ciutat.

Aquesta transversalitat també s’ha pogut traslladar a tota la ciutadania a través del procés participatiu amb les convocatòries obertes de caràcter general alhora que s’ha dut a terme un treball sectorial per a públics concrets, com entitats, escoles o l’activitat econòmica.
Traslladar-ho a la ciutadania, a través de convocatòries obertes de caràcter general alhora que s’ha combinat un treball sectorial per públics concrets. Això ha permès construir un relat i una visió conjunta que ha enriquit el projecte.

Un altre element clau del projecte ha estat el desenvolupament de les diferents accions pilot que han permès anticipar el projecte final a través d’intervencions a unes escala més petita per poder testar i observar la viabilitat de les propostes.

Finalment el poder combinar diferents tipus de convocatòries i diferents mecanismes de participació com les accions pilot, les enquestes o els jocs amb infants ha permès arribar a tots els sectors i a persones que sovint no se senten interpel·lades per participar, o no es senten còmodes en els processos de participació més tradicionals.

Combinar la visió de rambla com a barri o com a ciutat, te les seves dificultats. Conciliar. Obrir el debat a tota la ciutadania, s’havien de veure les visions diferents. Ha estat molt enriquidor.

La participació ha anat augmentat a mesura que es veu que el projecte acaba sent una realitat i es tenen en compte les aportacions.
Punts dèbils de la pràctica
Una de les dificultats que s’ha detectat al llarg del projecte i a la que s’ha anat donant resposta a través de la cerca de nous espais de participació ha estat la dificultat de combinar la visió de rambla de barri amb la visió de rambla de ciutat. Això ha comportat dificultats alhora de conciliar aquestes dues visions amb necessitats i problemàtiques específiques.

Un altre de les dificultats detectades és la de poder arribar a sectors de la població que no estan avesats a la participació i als que els hi és aliena. Per dona resposta a aquesta problemàtica, es van proposar mecanismes de participació que no reclamessin tanta implicació com per exemple les enquestes.
Propostes de millora de la pràctica
Arrel de la detecció, l’any 2017, de la dificultat d’arribar als actors econòmics com les botigues i la restauració i la seva poca presencia en les convocatòries (dificultats per combinar aquestes convocatòries amb els seus horaris laborals) es va decidir aplicar una estratègia de porta a porta en que durant el 2021 es van visitar els diferents locals de les Rambles per tal de presentar el projecte i detectar les necessitats específiques d’aquest col·lectiu.

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Ramblegem és un projecte que pot ser replicable i transferible per d’altres institucions i en diferents àmbits, cal però una voluntat política i tècnica per dur-la a terme. Ramblegem requereix d’un esforç i implicació de diferents àrees de l’ajuntament perquè esdevingui un procés de participació real i efectiu.

Participació ciutadana
71 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.