En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Transformació de l’entorn escolar
Disseny participatiu de la plaça la Portalada
L’Ajuntament ha dut a terme diverses accions per pacificar i augmentar la seguretat de la trama urbana d’Altafulla, entre les quals hi ha l’eliminació de la meitat de les places d’aparcament i del trànsit de la plaça Portalada, davant l’escola que rep el mateix nom. Per transformar el nou espai, ha proposat a l’escola realitzar tot un projecte educatiu perquè sigui l’alumnat del centre qui proposi com dur-la a terme. Els nens i les nenes de cinquè i sisè de primària, guiats pel professorat i per experts en mobilitat, han recopilat els suggeriments dels de cursos inferiors i, després de reflexionar sobre aspectes com l’accessibilitat, la inclusió, la vegetació i els equipaments urbans, han desenvolupat les seves propostes finals, que han presentat a la mateixa plaça, també als tècnics municipals. A partir d’aquestes propostes, els tècnics municipals han elaborat un avantprojecte de transformació, que ha estat presentat al Consell Escolar per recollir-ne el retorn dels nens i les nenes i poder-lo, finalment, executar.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Iniciativa i col·laboració ciutadana
Data d'inici:
02/10/2023
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Tarragona
Municipi:
Altafulla
Nombre d'habitants:
4835
Nombre de visites:
115
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Alba Muntadas Olivé
Càrrec:
Coalcaldessa i responsable de Territori i Medi Ambient
Ens:
Ajuntament d'Altafulla
Lloc web:
Adreça electrònica:
amuntadas.ajuntament@gmail.com
Telèfon / Fax:
977 650 008
Adreça:
Plaça del Pou, núm. 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L’Ajuntament encarrega a Escamot SCCL, una empresa externa, una proposta de Xarxa de Camins Escolars per Altafulla. Per dur-la a terme, es parteix de la informació recollida en una anàlisi prèvia, enquestes a les famílies, converses amb agents clau de la vila i una voluntat clara de vinculació amb altres factors de transformació urbana previstos, presents i potencials per al municipi.

La transformació de la plaça de la Portalada és una d’aquestes actuacions que es proposa i, atenent que forma part de la Xarxa de Camins Escolars, l’Ajuntament convé que cal implicar els infants i les famílies que en faran ús.
Objectius de la pràctica
General:
- Situar les persones al centre de l’urbanisme d’Altafulla, recuperar els carrers per als vianants, aconseguir un entorn més amable, segur, acollidor i sostenible
- Promoure la mobilitat activa i que els infants i joves es desplacin de forma autònoma fins al centre educatiu
Específic:
- Propiciar aquest diàleg i cocreació amb la població de la vila per tal d’assolir els objectius desitjats
- Dur a terme estratègies d’urbanisme tàctic (pintura, elements de mobiliari urbà, vegetació, delimitació amb elements de baix cost i fàcil implementació, etc.)
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Famílies i infants que acudeixes a l'escola la Portalada
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte de transformació de la plaça de la Portalada s'emmarca en la totalitat de la Xarxa de Camins Escolars al Municipi, incloent-hi tots els entorns escolars del municipi.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El procés participatiu per dissenyar com transformar la plaça de la Portalada d’Altafulla parteix de l’establiment de la Xarxa de Camins Escolars d’Altafulla:

1. Proposta de Xarxa de Camins Escolars d’Altafulla
Escamot SCCL, una empresa externa, duu a terme una diagnosi prèvia, en què té en compte enquestes a les famílies, i fa una proposta de Xarxa de Camins Escolars per Altafulla.

2. Tancament de la plaça de la Portalada
A l’inici del curs 2023-2024 s’eliminen la meitat de les places d’aparcament de la plaça.

3. Dinamització
L’Ajuntament encarrega a l’escola la possibilitat de participar en la decisió de la transformació de la plaça la Portalada. Durant el curs 2023-2024, l’alumnat de cinquè i sisè de primària, guiat pel seu professorat i per experts en mobilitat d’Escamot SCCL, que en dissenyen el procés participatiu, recopilen els suggeriments dels cursos inferiors i reflexionen sobre aspectes com l’accessibilitat, la inclusió, la vegetació i els equipaments urbans per a fer les seves propostes finals de transformació de l’espai.

4. Presentació de les propostes dels nens i les nenes
En dues sessions que tenen lloc a la plaça de la Portada, els nens i les nenes marquen on es poden situar el mobiliari, la vegetació, etc. que proposen i, finalment, presenten els projectes als tècnics municipals.

5. Avaluació dels projectes
L’Ajuntament recull les propostes i considera aquells punts que la majoria tenen en comú i les que respecten les directrius proposades per Escamot SCCL sobre inclusió, vegetació i equipaments urbans.

6. Implementació
S’ha presentat un primer esbós del projecte executiu de la plaça al Consell Escolar i l’Ajuntament n’espera un retorn per part de l’alumnat per poder tirar endavant l’execució del projecte.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'Altafulla
Administració local
Totes
Totes
Escamot SCCL
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Escola La Portalada
Altres
Més d'una fase
Col·laborador
Infants i famílies
Ciutadans
Disseny
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
3000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Destinats al procés participatiu.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament d'Altafulla
Fons propis
02/10/2023
30/06/2024
3000
Ajuntament d'Altafulla
Fons propis
30/06/2024
31/05/2025
14000 (IVA no inclòs)
(IVA no inclòs)
Recursos humans
1 arquitecte municipal
1 arquitecte tècnic
1 enginyer
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
L’actuació de l’Ajuntament ha suposat un procés participatiu del sector de la ciutadania que resulta més implicat en la transformació de la plaça la Portalada, dins el projecte de camins escolars d’Altafulla.

En aquest procés participatiu, s’hi ha implicat el professorat de l’Escola la Portalada, que ha treballat diferents aspectes del currículum educatiu, sobretot en els cursos de cinquè i sisè, per tal de proposar diverses maquetes de la transformació de la plaça de la Portalada.

El resultat d’aquest procés és un projecte executiu de la plaça de la Portalada, del qual n’hi ha un esbós que s’ha presentat al consell escolar i que recollirà, abans de ser aprovat, el retorn de l’alumnat. S’hi té en compte la instal·lació d’una tirolina i una piràmide de cordes, demanda comuna en moltes propostes, així com la incorporació d’arbres, que respon als criteris transmesos pels experts.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Primera presentació per al professorat
Presentació
10/10/2023
--------
20231010_sessió professorat Portalada.pdf
Disseny participat per a la Xarxa de Camins Escolars d'Altafulla
Projecte
01/06/2023
--------
CAMINS ESCOLARS D'ALTAFULLA_Informe Fase de disseny participat_compressed.pdf
Difusió de la pràctica
Difusió en mitjans locals.
Impacte
La proposta ha tingut un impacte en l’alumnat de l’Escola la Portalada, que ha pogut treballar diferents aspectes del currículum escolar a més de participar en decisions polítiques i comunitàries.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament d'Altafulla
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Amb aquesta pràctica s’ha aconseguit projectar la transformació de l’espai a través del diàleg i la participació de les famílies, els tècnics municipals i els infants, i, per tant, és fruit de la cocreació. Les propostes recollides s’han ajustat als aspectes d’urbanisme tàctic, i també d’inclusió, vegetació, entre d’altres, que els experts han transmès a l’alumnat. Per aquest motiu, la proposta s’ajusta a l’objectiu d’aconseguir un entorn més amable, segur, acollidor i sostenible.
Punts forts de la pràctica
Aquesta proposta esdevé un exemple de participació ciutadana infantil, com a principals implicats en l’ús de la plaça, per a desenvolupar el projecte.
Es valora la implicació de l’escola com un punt fort, però extern, atès que és qui ha treballat per poder desenvolupar les propostes.
Punts dèbils de la pràctica
La temporalitat de procés, que no permet executar de manera immediata la proposta i que requereix una concepció del temps que sobretot escapa als nens i les nenes.
Propostes de millora de la pràctica
Acotar els objectius dels processos participatius de manera que siguin més ràpids d’executar i, per tant, els implicats en puguin veure els resultats més aviat.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica es pot replicar en qualsevol aspecte de transformació urbana o de projecte per al municipi en què l’alumnat estigui implicat, sempre que el professorat estigui interessat.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.